Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
aando

Kylproblem md3b

Rekommendera Poster

Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en Saga 27 med en VP md3b motor och har väldiga bekymmer med kylningen på den. Den kan gå ett antal timmar och jag ser på tempmätaren att termostaten öppnar o stänger sen sticker det bara iväg och den börjar koka. Det är Martec kylning på den och sjövattensidan pumpar ut regelbundet. Är det kunnig som har någon lösning på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick den bra tidigare i sommar?

En skillnad kan isåfall vara att vattenintaget är igensatt av musslor mm. Dessa sätter sig överallt där det inte är bottenmålat och växer sig större och tätar mer och mer. Motorn kan då gå bra på lägre effekt men bli överhettad när man går fortare. En sjövattenpump som är lite till åren kan bidra till detta.

Sättet att avgöra om det är sjövattnet som inte räcker till kan vara att känna på vattnet när det gått igenom värmeväxlaren (Martecen), t.ex på slangen som leder vattnet till avgaskröken. Normalt bara pissljummet. Är det hett så har du nog problemet i sjövattenpump, eller igensatt intag eller impellervinge eller annat skräp i sjövattenledningen till Martecen.

Är det sjövattenintaget kan du ta ett annat inlopp, t.ex en slang från pentryts sjövattenintag. Går det bra då så fixar du felet efter upptagningen. Kolla också sjövattenpumpens slitage och byt ev. eller renovera med ny kam. Den kan skruvas loss och bytas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

På min motor (MD 17)  så hade jag ett trivialt fel, det var ett veck på sjövattenslangen från mellan sjövattenfiltret och pumpen.

Fast ett så enkelt fel hade du nog hittat ganska fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sjösidan är allt kallt / ljummet så där nog inga bekymmer men jag funderar på om termostaten kan hänga sig alt. om cirkulationspumpen stannar ibland följden blir i vilket fall som helst att motorn kokar o översvämmar expansionskärlet , sen när motorn kallnat får man fylla på mer vatten. Det kommer inga bubblor i expansionskärlet vad jag kan se och inget vatten i oljan så toppen borde va bra eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick en gång en kokning för att cirkulationspumpen i Martecen inte fick ström. Seglade vidare utan motor men fick igång pumpen utan att veta orsaken. Troligen en dålig kontakt som fixade sig själv eller när jag rörde på kablarna. Har aldrig hänt igen. 

Enkelt att dra en plusledare så pumpen går hela tiden och testa. 

Termostaten kan du ta ur och köra utan. 

När man felsöker överhettningsfel kan det vara bra med en stektermometer med sladd eller trådlös. Tejpa fast på misstänkta ställen. T.ex kanske sjövattnet normalt är OK och motorn likaså men plötsligt kokar den och då gäller det att ha koll på tempen på sjövattnet vid kröken.

 



Senast ändrad av forgus31 | 17 september 2011 | 14:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen får ta med mig termometer o ut o testa, även kolla upp ledningarna tii cirk.pumpen.Vad ska det va för temperatur på termostaten vid slutet kylsystem ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du på tempmätaren hur termostaten arbetar????????

Det ska man inte göra.

Kolla så inte någon bit från en gammal impeller ligger och täpper till någonstans, igenväxning i vattenintaget som föreslagits tidigare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det syns väldigt tydligt när termostaten öppnar för mätaren närmar sig det röda sedan droppar den nästan till mitten på mätaren. Om det är något som fastnat måsta man riva ner cylindrar o allt då ?                   / Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns mer som en bekräftelse på kärvande termostat vilket är ett enklare jobb förstås. Skulle satsa på byte av den eller plocka bort den och köra utan. Blir den aldrig het då är det sannolikt ny termostat du behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka bort termostaten och kör utan, kolla om du fortfarande får en temp som vandrar upp og ner,

Gamla bitar av impeller fastnar i värmeväxlarn, har du öppnat och rensat den?

Där brukar vara mycket ålagräs och annat skräp.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat värmeväxlaren men den är ren men jag ska kolla o ta ut termostaten så får vi se vad som händer, man kan ju alltid hoppas att det är det : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har idag testat utan termostat och fick den att bli väldigt varm igen, men när jag stängt av den och låtit den kallna lite så skulle jag fylla på mer vatten och låter då cirkulationspumpen gå för att få dän luften och plötsligt stannar den. Jag lyckades få igång den en liten stund men sen stannade den igen så här är väl felet : )  (hoppas jag) Jag har nu tagit hem den och plockat isär denoch kol o kollektor ser fina ut men jag har bytt kabeln ifall att det kan ha varit glappis på den. Det känns som lösningen är nära nu.  / Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu satt tillbaka cirkulationspumpen och provkörde den förankrad i bryggan 1500- 1600 varv i en halvtimma och tempmätaren gick upp till mitten på det gröna och låg sedan still utan minsta tendens till att sticka iväg mot rött så problemet var uppenbarligen glapp i pumpen. Livet är allt härligt ibland smiley  / Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma broblem och försökte med alla konster, men felet var att motors kylvattens hål en var fulla med rost . Övreblocken cirkulerade vattnet men inte inedredelen av motorn ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...