Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Alexxe

Glapp i ratten med hydralstyrning, varför?

Rekommendera Poster

Hejsan hallå.

Efter stort sug så gick jag och köpte mig en draco 2000Ht för att ta mig ut på sjön igen smiley.

nu är mitt problem inte så illa att det inte går att styra, men det är ett väl irreterande moment när jag kan dra runt ratten nästintill 3/4 varv vid lugn körning säg 6knop ungefär utan att den flyttar drevet något nämnvärt..

 

vad ja förstått så är Pumpen integrerad i rattnavet, sen går de 2 hydralslangar bak till en kolv, som i sin tur drar drevet.

grejerna ser nästan helt nya ut, och ja funderar på om de är luft i systemet (hur och var luftar jag bäst då isf?)  eller om de är någon annan som har en teori, bifogar en bild på kolv, seastar står det på hydralkolven iaf.

 

uppskattar givetvis lite hjälp här om vad man kan göra.

mvh



Senast ändrad av Alexxe | 15 juli 2011 | 12:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försöker lägga med en bild i inlägget, och får hittat ´ den bild ja ska ha under fliken bläddra, men sen lyder de inga instruktioner, nu får hålla tillgodo sålänge eller alt tipsa mig mer exakt om hur det funkar.



Senast ändrad av Alexxe | 15 juli 2011 | 12:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Luft märks genom att det så att säga slurpar när man vrider på ratten, som om ratten släpper. Kolla först så att allt siter fastskruvat ordentligt bak. Hudralcylinder sitter fas i akterspegel/skrovt, kolvstången sitter fast i ledkulan som i sin tur sitter ordentligt i drevets styrarm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du beskriver det så är de ju så de ser ut när ja kikar på bilden jag inte lyckas att lägga upp.

vet att ja funderade på att de kändes som det var lite väl glappt runt ledkulan, den du sa sitter fast i aktern/skrovet, den sitter rakt i aktern på denna modellen och via en liten annordning  så sitter den i sin tur fast i en stödram som håller fast i hydralcylindern.

jag ska åka ner till båten nu och luska lite huruvida stort glapp det kan vara så återkommer jag, och kan kanske få lite mer hjälp med klurandet? :)

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning ar att du kommer att se att hydraulstyrningen ar helt OK, men att du har glapp i drevet. Vanligt. Bara att bytta en del bussningar (jag har det planerat for vintern i samband med balgbyte).

Koppla loss hydraulstyrningen fran styrarmen och ror den fram och tillbaka. Du lar da kanna, och kanske aven se, hur mycket glapp du har mellan den och drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...