Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nthbb

Laga kapell med klisterlapp???

Rekommendera Poster

Hej!

Har en väldigt lite reva på kapellet och undrar om det finns eller om någon har provat att laga kapellet med någon form av klisterlapp (en sån som morsan satte på byxbenen när man var liten) Ska på sikt byta hela kapellet och har ingen lust att ta med symaskinen ner till båten eller för den delen ta med kapellet hem och hoppas på att det inte regnarsmiley

Finns ju diverse textilklister men frågan är om de förstör kapellets funktion mot väta.

Någon som har några ideér kring detta eller något annat tips på hur man smidigt kan laga provisoriskt bara för denna säsongen.

Hampus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har provat att provisoriskt laga en reva i ett kapell. Jag köpte kapellväv och klippte till två lagom stora lappar, en för insida och en för utsidan. Dessa limmade jag med kontaktlim.

Lagningen blev så bra att jag inte behövde köpa nytt kapell. Jag slet på kapellet i fyra år. Sedan sålde jag båten med det lagade kapellet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det inte är bättre med  textillim än kontakt lim. Ev kanske det kan funka med limpistol och smält lim.

Men å andra sidan att dra av kapellet och sy lite i det är nog ändå det bästa för att vara säker på att det sitter kvar. Kan du inte sy förhand, om du inte vill ta av det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick i början av förra säsongen en ca 10cm lång reva på mitt kapell. Då jag inte orkade lämna in det mitt under säsong så köpta jag en tape,

Nu kommer jag inte ihåg vad tapen hette. Men har förmig att den igentligen var till segel. Den satt hela säsongen och höll det tätt. Mycket enkelt att få dit, och inga rester kvar när man skulle ta bort den.

Köpte tapen i en watski butik. 



Senast ändrad av Allard87 | 31 maj 2011 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog spinnakertape som är självhäftande, tunt och starkt. Finns nog i fackhandeln och hos segelmakare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, spinnakertejp lät smidigt ska kolla i de lokala marinbutikerna till helgen som förövrigt bjuder på riktigt bra väder, ut och njut av hav och sjösmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lagade kapellet på förra båten. Hade fått en reva där kapellbågen satt. Klippte till en bit kapellväv och limmade med textillim. Blev hur bra som helst. Dock skall man vara noggrann då limmet kan kladda en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagat mitt kapell med kapellväv och klister och kapellmakaren rekomenderade kontaktlim då textillim inte alltid fäster pga impregneringen. Limma på båda ytorna och sätt lappen på insidan kapellet så kommer det knappt att synas utifrån.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det fixat, jag sydde förhand tillslut. Pratade med en kapellmakare i stan och fick tag på en bit kapellväv i samma kulör som mitt gamla, han rekomenderade dock inte att limma den nya kapellväven då den innehåller teflon för att hålla vattnet borta och även har samma inverkan på lim med andra ord skulle det bli svårt att få det att fästa. kan vara bra att veta om någon mer funderar på att limma sitt kapell.

Grymt nöjd med resultatet hoppas det håller tätt nu ocksåsmiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...