Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mstoltz

Varnish / Fernissa ?

Rekommendera Poster

Hej

Är ny här och har ett litet problem.

Jag tillverkar / fräser ut skyltar i trä och söker nu efter en Varnish att skydda träskyltarna med eftersom dom ska hänga ute året runt.

Någon som jag har hört som skall vara kanonbra är Helmsman Spar Urethane Varnish, från Minwax, men problemet är att jag hittar inte det någonstans i sverige.

Eftersom jag väljer att lägga denna fråga här på ett båtforum och inte ett snickeri forum är för att tydligen så används varnish väldigt flitigt av båtfolk, samt att jag gör även skyltar till båtar.

Varnishen behöver inte vara Helmsman, men den ska klara ute miljöer och stå emot väder, vind, solljus, osv osv.

Den måste även vara i sprayform / sprayburk, så att det kan gå snabbt att lägga på den.

Är det någon som har ett bra tips på en bra varnish ? Helst i Halmstads trakten ?
 

Med Vänliga Hälsningar

Morris

post-10018157-1394236671,6029_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha något som verkligen håller ska du ha Danish Oil. Det är en torkande olja som tränger in i träet och sedan torkar. Man får dock lägga på några lager för att det ska bli bra. Man kan kanske använda en sprayflaska men det har jag aldrig provat, har bara kört pensel.

http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/danish-oil-1218331

Att spreja på ett tunt lager av något ger inte någor varaktigt skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt tips, Problemet är bara att man är tvungen att pensla det, jag vill hellre ha någon varnish eller liknande på sprayburk.

Det skall förutom naturligtvis vara bra, även vara snabbt att lägga på, därav spray.
och hålla mot: Väder, Vind, UV ljus etc etc.

Samt så vet jag inte hur det går i hop med färgen som skylten är målat med.

Skickar en länk till skyltarna så får ni se vad jag menar ( tyvärr ingen båtskylt ännu ):
http://morris-dsign.blogspot.com/

Alla skyltarna är frästa för hand.

MVH
Morris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skyltarna målade är inte Danish Oil lämplig. Den ska användas som grundfärg och ger då en mörkare färg. Däremot kan man måla eller lackera ovanpå Danish Oil

Köp en burk och prova! Ställ ut skyltar i trädgården med olika ytbehandlingar och se resultatet i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolk sprayar inte på någon fernissa, man penslar på den.
Annars blir det för mycket täckning.
Men, Rylard har en snammtorkande fernissa som ska vara bra.
Men, återigen - den penslas på...

Tricket för att fernissa skall hållar är f ö oljning av träet så det inte rör på sig så mycket, bra fernissa som står emot UV-strålningen, grundning som biter i träet och många tunna lager med mellanslipning för bästa lyster och hållbarhet. Detta gäller också allt målat utvändigt trä...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så hemskt mycket för alla tips.

 

Ja jag har kanske börjat inse att om man nu inte hittar en bra varnish på spray så kanske man får pensla ialla fall, synd, det hade varit smidigare med att spraya samt att man hade då varit säker på att det hade kommit in i alla vrån på skylten.

Det jag är lite osäker på när det gäller att pensla är att självaste penseln kanske börja att skava upp färgen i bokstäverna/motiven.
Samt att tar det inte rätt lång tid innan det torkat och man kan läga på andra lagert?

Hur är det igentligen om man tex använder båtlack?
Tänkte på att om det nu blir så att skylten tex skall sitta på en båt eller vid havet utsätts den ju rätt mycket för olika väderförhållande, för att inte prata om saltet från havet?

Ja som ni ser så är det rätt många frågor, men jag verkar ju ha hamnat på rätt forum :)

Det finns någon i USA som sitter och gör likadana skyltar och som gjort det i över 40 år, dom använder Helmsman Spar Urethane Varnish......från Minwax.........men som tidigare så har jag inte sett det här i sverige någonstans.

MVH

Morris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om denna ? :

http://mydeco.com/p/plasti-kote-super-spray-clear-acrylic-400ml/GB0001D04UFUNLYOM3FYGGRCZB2V4ZJ5KY6CFIVI/

Det är en från Plasti Kote, som tydligen står emot Uv ljus, vatten, väder & vind, repor osv osv....

Den verkar var riktigt tuff på att ståremot allt detta, tom bensin och allt.

Så här står det :
Hard wearing, scratch resistant and can be recoated anytime, UV absorbent, water resistant, protects against rust, and will not fade or yellow, Provides a tough, transparent, flexible film that preserves and protects against weather, heat, cold, acid, alkali, corrosion and water, Allow Super colour to dry before applying Clear Sealer

Material: acrylic
Colour: rust, transparent, yellow
Manufacturer: Plasti-kote   
 

Senast ändrad av mstoltz | 10 april 2011 | 18:33



Senast ändrad av mstoltz | 10 april 2011 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte vilja använda något som heter Plasti-Kote på trä - men testa och se hur det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja namnet Plasti låter ju inte direkt som det skulle vara något till trä, utan mera plast, men dom har ett rätt stort utbud och jag har sett deras produkter på olika varuhus, men aldrig direkt tänkt att det kanske kunde funka.

Men jag tror att jag kommer att göra ett test med den och se hur den är.
Jag återkommer med info hur det gick.

Det som jag är lite förundrad över är att jag har hört att man helst ska använda uretan baserad, medans denna är Acrylic baserad....vad är egentligen skilnaden mellan uretan & Acrylic baserat ?

Är inte så insatt i det som ni märker ,

MVH
Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Om du vill ha något som verkligen håller och står emot väder o vind så ska du välja coelan.

Den är blank och snygg, ser ut som vanlig lack men håller ca 10 år utan att man behöver göra något. Ganska så dyrt men det är det värt.

http://lmgtfy.com/?q=coelan

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ska kolla det.

Men ska det penslas på eller finns det i spray ?

Som jag skrev i mitt förra inlägg så åkte jag och köpte Plasti Kotes Varnish för att prova.
Skylten är nu upsatt så då får vi se hur den klarar sig.

Jag tar gärna emot mer tips, eftersom man måste prova sig fram tills man hittar nått bra, men som jag skrev innan så vill jag helst att det ska vara på sprayburk, och dessutom inte kosta för mycket, eftersom det ska gå att göra en vinst på skyltarna med ju :)

MVH
Morgan

post-10018157-1394236680,1573_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kanske börjat inse mer och mer att det jag har provat kanske inte funkar så bra om man vill att en skylt som står ute ska klara sig i några år .

så nu till en annan fråga.......vilken sorts båtlack kan jag använda som dels:

* Inte är för dyr !!
* Torkar rätt snabbt ?
* 1 komponent ?
* Det viktigaste.....att den inte löser upp färgen i bokstäverna på skylten !!!

Sedan lite frågor ang båtlack:

* Hur många lager behöver man lägga?
* Hur länge håller det ca ?

Jag är helt ny på detta med båtlack så ni får hemskt gärna beskriva lite om just båtlack och era erfarenheter.

MVH
Morgan



Senast ändrad av mstoltz | 13 april 2011 | 14:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

Oj det var många år sedan man såg denna tråd jag skapade 2011.
Men problemet kvarstår, dock har man blivit klokare och insett att spray kanske inte är det bästa alternativet .

Jag har förstått lite nu att pensla på lacken är nog bättre.
Jag har även sett en lack som heter zar exteriör vattenbaserad polyuretanlack.

Denna ska visserligen vara extremt bra, men är lite osäker på att använda den då bokstäverna på skylten är ju färgade, så att det inte löser upp färgen på skyltarna.
Samt står det att det helst inte ska vara i skugga, varför vet jag inte ?

MEN.....

Det jag är ute efter är:

* En bra produkt att pensla på som har en snabb torktid så man kan lägga på andra och tredje lager snabbt.

* Att den har UV skydd i sig och inte gulnar.

* helst inte allt för dyr.

Så är det någon här som har tips eller andra idéer på hur jag snabbast och bäst behandlar mina målade / frästa träskyltar, så är jag tacksam.

MVH

Morgan

http://www.msigns.n.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...