Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jan_af_lisoe

Mat i en liten segelbåt utan kylskåp, med en mans besättning

Rekommendera Poster

Inför sommarens segelbåthyra undrar jag hur Ni andra gör.

Förutsättningar: En liten segelbåt, utan kylskåp och med bara en mans besättning. Ingen autopilot eller motsvarande bekvämligheter. Så hyrde jag i fjol och så blir det kanke även denna sommar.

Fråga 1: Hur fixar man det med lunchmaten om man vill göra heldagsturer, dvs det finns ingen möjlighet att hitta en lunchhamn och det blåser för mycket för att bara ta ner seglen mitt på havet och laga mat? I fjol fick jag leva på russin och kakor såna dagar vilket inte kändes helt optimalt ?

Fråga 2: Hur får ni frukostmaten (bröd, ost, smör) att hålla sig färsk i såna förhållanden i en hel vecka ? 2010var det uppemot 30 grader under de fyra första dagarna. Jag börjar fundera på en nätkasse som sänks till 5 meters djup när båten ligger vid stranden? Knäckebröd är kanske ett alternativ, men hur gör ni med smör och ost ?

Tidigare körde jag motorbåt så den gick i 20 knop så det var aldrig några problem att hitta lunchhamn eller köra och proviantera, men i en segelbåt som går 3-4 knop är det värre.

Ge mig tips !!! Stockholms Skärgård (om det spelar någon roll).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På fråga 1 svarar jag: Kommer du att vara ute hela dagen eller kanske längre ändå, ha en termos med varm dryck och en påse med mackor. Kolla om du kan få båten att självstyra på nån bog. T.ex en bidevindsbog, spill i storen och se om du kan få båten att stabilisera när du lägger fast rorkulten (ett snöre virat ett par varv runt rorkulten och knutet SB/BB sida). Brukar gå bra på lovgiriga båtar då båten vill gå upp i vind, spiller/faller av går upp i vind, spiller osv. Får du båten att gå själv blir ensamseglingen betydligt bekvämare och du kan få varm mat om spisen tillåter.

På fråga 2 svarar jag: Bröd blir väl som hemma, dvs torrt. Ta med mjöl och torrjäst och gegga till nåt degliknade som du steker i stekpanna (helst teflon) som en tjock pannkaka. Med teflonpanna slipper du använda smör. Det blir nåt slags bröd hur man än beter sig och färskt bröd är aptitligt hur det än ser ut. Det luktar ju såå gott. Har du ingen telefonpanna kanske bakplåtspapper kan funka. Det verkar klara 300 grader och brödet fastnar inte. Vänd brödet minst en gång så det blir jämnt gräddat.

 

Smöret, dvs inte Bredgott utan vanligt paket smör klarar sig skapligt om du har runt 20 grader, i en plastask på botten av båten under en koj t.ex. Osten kan få bo på samma ställe och blir god när den är lite varm men den kan du behöva förnya när den krupit ut. Mjölk med lång hållbarhet i små 2 dl förp. kan man hitta i större butiker. De klarar sig i flera månader i värme och är perfekt om nån vill ha mjölk i kaffet. En nätkasse med några öl är ju inte fel. Ser iallafall väldigt gott ut i reklamen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte Bullens Pilsnerkov  funkar kall och på en brödskiva med senap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallekula:
Har du provat själv och kan rekommendera nån av länkens färdig-produkter särskilt? (Har ju testat några torrvarianter av annat fabrikat och tyckt att portionerna dels är små&dyra, dels smakade de inget vidare.)

Ett bra sätt att få matro är annars att ligga bi för saxade/bräckta segel, ger möjlighet för snabb kokning även i rejäl sjö. Man blir förvånad över skillnaden, för kunde man före biliggandet knappt dricka en kopp kaffe ens utan att - pga skumpig sjö - missa munnen och få kaffet i pannan, så blir plötsligt enkel matlagning möjlig. Med rejält höga kanter på kastrullen plus glidskydd så behövs inte ens kardanupphängt kök. (När man ligger bi detta sätt så blir hastigheten runt 1-2 knop så manöver-utrymme behövs, men den låga hastigheten och den höga vindpressen stabiliserar båtens rörelser mycket bra.)

En favo-variant av riktigt kolhydrat-uppladdande och mättande varm brottarmat är pasta plus t.ex. konserverad färdig laxpasta-sås. (Rörformig pasta typ penne ger f.ö. minst restsås kvar i kastrullen har jag märkt, för rören suger ju upp såsen.)  Att käka direkt ur kastrullen med sked bevarar värmen bäst och minimerar dessutom diskbehovet. Se mitt tidigare inlägg ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=301352

Ännu enklare vore nog att laga till maten innan man lämnar hamn, förmodar jag. En skaplig mattermos med stor öppning borde sen göra jobbet, och med en rejält långskaftad sked behöver man knappast ligga bi ens i normal sjö? Ica-kuriren test... http://www.primus.se/Archive/Documents/Primus Dokument/Mattermosar-Test.pdf

Brukar faktiskt köra med småbyttorna med just bregott, går att steka i samt klarar kölsvinets 20 grader utan att rinna (blir bara mjukt men ändå okej bredbart). Lättmargariner däremot blir som olja.

/ Thomas

(Sen edit, förtydligande; lagt till orden missa munnen och. För ordet panna betyder ju vanligen nåt annat i kaffesammanhang. :)



Senast ändrad av Thomas-1 | 11 mars 2011 | 18:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Att dreja bi kan vara en lösning som nämns ovan, alternativt kan du laborera med sheet-to-tiller självstyrning. Verkar vara en hygglig styrning för en billig penning. Jag har dock inte testat själv. Vi seglar ofta heldagar och lever mest på soppa och mackor, och det går ju att fixa även som ensamseglare med den ovan nämnda termosen. Eftersom vi är två så har vi ofta lagat mat också.

2. Snoka rätt på salami frå Göl, lite dyrare, lite godare men mycket hållbarare. Behöver ej förvaras i kyl står på förpackningen (gäller dock inte alla deras salami). Bregott håller hyggligt. Lite flytande blir det men det brukar funka. Ost på tub.

För övrigt, vi torkar ofta mat inför sommarens äventyr i båt, kajak och på fjäll. Köttfärs är bra saker och även köttstrmlor man kan göra gryta på. Håller åtskilliga veckor utan kyla. De flesta grönsaker går också bra att torka. Med detta som grund kan man variera middagarna på ett bra sätt.

Vi gjorde en tvåmånaderstur utan kyl och hade egentligen inga problem. Sommaren var kall det året och vi seglade norrut, så kölsvinet var som en kylskåp. Tipset blir alltså, segla norrut. Det är fint och saknar besvärande värme!

Allt gott!

Nils Nobbing



Senast ändrad av nilsnobbing | 08 mars 2011 | 20:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lunch i termos som tidigare diskuterats funkar bra för soppor.

Även en burk med sallad, gärna boostad med pasta för att ge mera energi.

Konserverade köttbullar i gräddsås funkar direkt ur burken :)

 

Riktigt grovt bröd klarar sig en vecka, se bara på Utö-limpa och liknande bröd

Knäckebröd i täta påsar. Kossan mjukost. Gå runt i matvaruaffären och kolla vad de säljer som inte ligger i kyldisken.

Fryst mjölk i kylväska hålla bra. Dessutom kan man planera sin mathållning genom att frysa in så mycket mat som möjligt och förbruka den eftersom den tinar. Man kan om möjligt använda dubbla kylväskor och isolera locket med sittunderlag för att förlänga hållbarheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga ett. Många varor håller betydligt längre än man tror. Rökt, saltad eller torkat kött, som spicke skinka och salami är fint att ha med förutom konserver. Köp en rökt korv och häng upp och låt den torka.

Sallad, gurka tomat håller sig flera dagar medan lök morötter, potatis kål häller sig länge, medan sallad tomat gruka  och andra

Lunchmat - koka dubbel uppsättning pasta/ris/potatis kvällen innan, blanda den med grönsaker, torkad/rökt skinka, korv etc. eller ngn konserv och vips har du en god sallad.   Med soltorkade tomater, oliver mm. bilr den ännu bättre.

Fråga två. Som sagt rökt torkad korv håller länge. Det finns högpastoriserade ostar från skrattande kon som håller hella sommaren utan kyla, och köp gärna ett par burkar konserverad leverpastej. Filmöjlk och annan surmjölk håller flera dagar utan kyla, ägg klarar sig liksom smör ännu längre. Självklart blandar man juice var morgon. Knäckebröd funkar fint, men i stället för att smula med mjöl rekommenderar jag dig att köra med bake-off frallor som man bakar i sin burkugn.  www.omnia.se

Ett tips är att frysa varor som tex kött och lägga dem i kylboxen då funkar det som kylklampar och håller sig längre då det tar ett dygn innan det tinar. Tänk bara på att lägga frysta saker i extra plastpåsar så att du inte får boxen full med vätska..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst tror jag du (om du inte redan gjort det) måste låta bli att bry dig om vad det står på förpackningar om bäst före (betyder inte oätligt efter) och förvaringstemperatur. Det som inte luktar riktigt illa går nästan alltid att äta när det är tillagat. Lite slemmigt kött kan man diska av så blir det som nytt, men var försiktig med köttfärs.

Köttfärs (till köttfärssås eller takomixsås eller liknande) kan med gott resultat ersättas med torkade sojaflingor, tyvärr vet jag inte var man får tag i sådana idag, men det är en vegetarisk produkt så kolla där.

Köttbitar kan på samma vis ersättas med torkade sojakuddar/bitar. Smakar också utmärkt!

Fryst mellanmöjlk (och alla andra varor som kan frysas) blir utmärkta kylklampar som kan konsumeras när de tinat. Billiga frigolitboxar håller värmen borta förvånansvärt länge.

Packa i en (ev. i två) frigolitboxar där du låter bli att öppna den ena de första tre till fyra dagarna så att värmen hålls utanför.

Gör en veckomatsedel (eller hur länge du tänkt vara ute) där du börjar att äta de mest ömtåliga matvarorna och slutar med de som tål lite mer (eller som kan diskas av smiley). Börja exempelvis att äta mjukt vitt bröd, sedan limpa, sedan grovt mörkt bröd och till sist hårt bröd.

Det är ett tag sedan vi var ute veckovis med barnen utan kylmöjlighet så jag minns inte riktigt vad vi hade för matsedel, men typ såhär;

Dag 1 - Fryst fisk/fiskpinnar som tinat lagom mycket
Dag 2 -Riktig köttfärs som börjat tina lagom mycket (köttfärssås och spagetti eller tackos exempelvis)
Dag 3 - Fryst kyckling som tinat helt, steks i bitar eller grillas (obs, tar mycket lång tid över öppen eld)
Dag 4 - Fläskottlet
Dag 5 - Mamma Scan köttbullar
Dag 6 - Rester av dag 3, 4 och 5 plus lök, salami och potatisreseter blir en utmärkt pytt i panna.
Dag 7 - konserv, exempelvis saltrulle med potatismos / pulvermos(om man är lat)

Alla rätter serveras med potatis/rotfrukter/ris eller spagetti. plus grönsaker.

Ris kan ta mycket bränsle att koka, men inte om man kokar upp riset, sveper in kastrullen i handduk så att det håller värmen länge, och kokar upp det igen efter 10 minuter i handduken och ny insvepning i 10 minuter. Funkar även med potatis och spagetti (makaroner är förresten enklare (välj snabba). Vi har klarat oss med ett spritkök (Triangia) för matlagning till fyra personer och har förbrukat 3 dl T-sprit per dag (te/kaffe tre ggr/dag, ägg till lunch och något mer vällagat till middag.

Mat som håller länge (många veckor) helt utan kyla är exempelvis; ägg, grovt mörkt bröd (helst surdegsbaserat), alla tubpålägg, potatis, de flesta grönsaker, inlagd sill (alla sorter) salami.

Är man ute mer än en vcka kan man be att få frysa ny mellanmjölk över natten i någon affär längs vägen så har man nya kylklampar och är man osäker på om man kommer att få frysa ned mjölken i butiken kan man smuggla ned den i glassboxen sent på kvällen och hämta den tidigt på morgonen.

Lycka till!
Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmkorv i termos är skamligt gott.
själv har jag en autopilot som består av en gummicord från Biltema.
Den ligger sträckt från sida till sida under rorkulten när jag sitter vid rodret. När jag måste lämna rodret slår jag den runt rorkulten och trimmar in rodret och storseglet så att båten lovar lite, litegrann. När storseglet tappar trycket minskar roderttrycket och gummicorden drar upp rorkulten litegrann i lovart varpå båten faller av, Trycket ökar i storseglet och rodertrycket ökar.... o s v. Efter ett tag så får man till det riktigt bra så att det inte slingrar det minsta.
Titta på videoklippet här. Det är inspelat medan den autopiloten styr: 



Senast ändrad av Janken | 09 mars 2011 | 22:28



Senast ändrad av Janken | 09 mars 2011 | 22:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JÖSSES!!

 

Någon mer än jag som blir tokhungrig samt längtar till semestern när man läst denna tråd! surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

till Thomas-1

Japp, har testat ett flertal och de är helt ok. Chilicon carnen är tom ganska god. Vill poängtera dock att det inte handlar om frystorka eller typ torrvaror. Maten ser helt obehandlad ut när man öppnar en förpackning, dvs maten är inte torkad el dyl.(Fråga mig inte hur de kan hålla i ett år...)Lite små portiner kanske men de räcker.

http://www.tifood.se/fardigratter.htm

Har funnits för under 20 kr på netto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp,håller med ;) Nu har han nog Mat så han klarar sig 1 vecka. Kan vi ta något om uppvämningen nu? Tror inte Ts tänker mest på Bakungnar mm frågan var väl mest om att få något vettigt att äta på dagsetapperna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det (det blev kalsnke inte bara svar på frågorna), hur gör man för att få en ok lunch ensam mitt på havet.

Tidigare i tråden är följande nämnt;

- Härliga färdigbredda mackor och varm dryck i termos.
- Varmkorv i termos.
- Äta kall mat, antingen direkt ur en konserv eller något mer smarrigt som man förbereder innan man ger sig av på morgonen.
- Lära sig att laga mat när man seglar.
- Laga mat på morgonen och lägga i mattermos.

Vad är då glömt?

 Fil/yogurt och flingor/müsli (eller liknande) med mackor som man brett på morgonen.
(Glöm inte att hålla i flingorna så att de inte blåser bort. smiley)

Hårdkokt (eller löskokt för all del) kallt ägg med smörgås.

Rökt fisk (kall) med potatissalad.

Grillad kykling (kall, köpt i någon skärgårdsbutik dagen innan) med potatissalad.

Revbensspjäll (kallt, köpt i någon skärgårdsbutik dagen innan) med potatissalad. 

Sushi, kolla http://receptfavoriter.se/matartiklar/sushi-recept-hemgjord-sushi-maki-och-sashimi.html Det kräver nog att man går upp tidigt om det ska bli någon segling den dagen.
Sushi som håller sig någon dag kan man ibland köpa i snabbköp.
Jag måste säga att jag själv aldrig har prövat jsut sushi, men det borde funka.

Nu vattnas det i munnen så nu går jag hem och lagar midag, eller så köper jag något på vägen. Sushi kanske!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått många bra tips.

Jag brukar köra med flytande smör på flaska. Har visserligen kylskåp och det förenklar ju livet, men drar ström. Burkugnen finns ju att köpa igen om man vill baka bröd, jansons frestelse, äpplepaj eller sconse, men det är ju såna aktiviteter som man får syssla med på kvällarna när man komit i hamn

Brukar koka ett par termosar med vatten på morgonen innan jag sticker iväg. Pulverkaffe, Varma koppen och kör även från och till med frystorkad mat. Det är ju bara att blanda i vatten direkt i påsen, röra om och låta stå en stund. Jag tycker de är helt ok. Om det är små potioner så är det bara bra. Äter ändå alldeles för mycket. För den som är ekonomisk eller snål kan det ju va en tuff match att köpa frystorkat. Om man tycker det är dyrt kan man ju ägna sig åt långkok på morgonen innan man sticker iväg.wink

tommy

 

post-945-1394236645,572_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bregott är perfekt. Passar för både stekning och mackor.

Sen är ju den väsentliga frågan egentligen vad maten ska vara till och hur mycket plats man har.

Burkmat: Ravioli, ärtsoppa mm går ju snabbt att tillaga och duger som färdkost om det brallar i.

Finns egentligen hur mycket som helst och kölsvinet duger oftast bra som kylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...