Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
politby

Använda gasolhäll avsedd för hushållsinstallation?

Rekommendera Poster

Hiya

Min båt har en tvåplattors elektrisk spishäll som går antingen på landström eller elverksframställd ström. Inget fel på den egentligen, men jag är van vid gashällar som vi har hemma i huset så jag funderar på att byta den mot en gasolhäll.

Finns det något som hindrar att jag köper en häll som egentligen är avsedd för vanliga kök på land? Jag funderade på den här:

http://www.bosch-home.se/PRB326B90E.html

Anledningen är att den har EXAKT samma inbyggnadsmått som den befintliga elspisen och dessutom är den tillräckligt tunn (grund) för att få plats. Och väldigt snygg.


Jag är medveten om att jag kommer att få tända manuellt eftersom hällens gnisttändning är 220V men det gör ingenting, det är värt så mycket för mig att slippa såga i Corian-bänken.

Synpunkter? 



Senast ändrad av politby | 05 mars 2011 | 17:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ...
Letade upp bruksanvisningen i din länk (PDF för BRP326B90E/02), och saxade ur säkerhetsanvisningen ...

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 05 mars 2011 | 18:03

post-10006646-1394236634,6358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får inte installeras i båt eller husvagn - säger vem? Marknadsavdelningen hos Bosch?

Det följer ju med regulator/ventil för flaskgas. Enda anledningen till att det inte skulle fungera rent tekniskt skulle väl vara att det på något sätt krävs 220V för att den ska fungera men det tror jag inte.

Våra Husqvarna-gashällar hemma fungerar utmärkt även vid strömavbrott - jag har testat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sökt igenom hela det svenska utbudet av gashällar, det finns ingen som kommer att passa utan modifieringar. 

Däremot finns det en hel del hushållsvarianter som kan passa.

Jag struntar som sagt i vad leverantören säger, om det bara fungerar tekniskt så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...