Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
961118

ombygge utav volvo b230f vad ska jag byta?

Rekommendera Poster

tja har just fått tag i en volvo b230f en bilmotor och tänkte bygga om den till båtmotor vad exakt är det jag måste byta då? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din bilmotor kommer att ge samma effekt i din båt som den gav/ger i bilen om du inte modifierar den med ny kam, större förgasare osv, då spelar det ingen roll vilken topp som sitter på, sen går det ju att trimma en motor men då drar kostnaderna iväg, dessutom vill man ha bottenvridet, men det beror lite på hur tung båt man skall sätta motorn i.

kort sagt, det finns ingen billig väg till en marinmotor då marindelarna är dyra och inte tillverkas i speciellt många exemplar.

Det du behöver för att marinera din bilmotor är:

- Värmeväxlare (finns på blocket av rörtyp, mest gamla v8 prylar, runt 2-3000kr)

- Oljekylare vattenkyld (svår att få tag på och montera då mittenröret in i blocket är speciellt och inte brukar föjla med, runt 2000kr)

- Impellerpump som trycker sjövatten genom värmeväxlaren. (Finns nya johnssonpumpar)

- Vattenkylt avgasrör (även kalla avgaslimpa, runt 5000kr)

- Transmissionskåpa mot ditt drev (2000kr på blocket för VP strut)

Priserna är kanske litre väl tilltagna, titta vad folk vill ha för sina grejor på blocket, sen måste du inspektera noga, det finns alltid en anledning till att dessa saker finns på blocket och den är påfallade ofta att den inte fungerar, tex inre läckage i en värmeväxlare, avgaslimpa som är sönderrostad men säljs som 'bra' osv.



Senast ändrad av rickardp | 14 januari 2011 | 12:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar men är struten samma som på b20 som på b23 för har en sån nu i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha provat själv så tror jag att själva transmissionskåpan från 100-drevet passar mot en B21/B23 motor om man flyttar medbringarplåten, men jag tror inte att ett 100-drev stoppar för den ökade belastningen som en större motor ger i form av värme och vridmoment.

Vet att en vän till mig i sin ungdom trimmade en B20 rätt hårt med påföljd att drevet skar så överdelen delade sig, kan ju iofs varit dåliga lager i det från början..

Även ett 280-drev blir rätt varmt när man kör även om detta har en impeller som trycker runt oljan inuti.

Det är ju faktiskt bara att prova och inte lyssna på olyckskorpar som mig, det kan ju bara fungera, om inte så byter du till 280-drev för motorn fungerar ju till bägge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt vad b230f är för motor, men jag skulle leta efter en risig AQ140 och lyfta marinkonverteringen från den till din motor (AQ140 är en marinkonverterad b21)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B230F är en 113/116hkr 2.3L motor och som typbeteckningen visar så är den baserad på B230 blocket som har en annan vattenpump än B21/B23, detta innebär att en AQ140/AQ145 kylning inte passar då vattenpumpen är special, medans B230 kylningen använder original bilpumpen som ansluts med slangar mot värmeväxlaren.

Har du sedan marinkonverterat din B230 motor så går det mycket enkelt att byta ut motorn genom att skruva över marindelarna, det borde iofs räcka att byta till en K-kam och större förgasare eller att modifiera insuget så man kan använda en K-jetronic insprutning från B23E eller någon annan volvo motor, insprutningen fanns ju på B230 motorer också



Senast ändrad av rickardp | 28 januari 2011 | 23:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...