Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Antonblom

YYLOHN - Vrickåran????

Rekommendera Poster

Hej

Har läst om vrickåran Yuloh med japanskt ursprung som bland andra Sven Yrvind använder sig av. Mycket intressant! Jag har en 18-fots Hurley som väger ett drygt ton, och jag undrar om någon kunnig på detta område skulle kunna råda mig om det är värt att försöka utrusta min båt med ett dylikt motorsubstitut. Är det svårt och dyrt att bygga en? Jag bor i Göteborg. Finns det någon i närheten som själv har en vrickåra? Det skulle vara intressant att få titta på den i såna fall...

Vänliga hälsningar

Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ringa Sven Y  han finns i Västervik se eniro

har förmig att han va i Japan och studera vrickåran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vricka är ju helt överlägset rodd när det gäller den kraft men kan utveckla. Under kortare perioder kan man uppnå en avsevärd hastighet. Dessvärre är nog tekniken obekant för de flesta.

Nån gång i början av 1969-talet fick jag följa med en kompis till Smögen för att se till och länspumpa en gammal skuta. Han hade lovat ägaren att se till båten under tiden denne var bortrest. Båten Elida, en gammal engelsk kutter, som tidigare ägts av Lysekils sjöscoutkår, låg på Kleven på Smögen. Om vi tog Färjan Ägir från Gravarne eller åkte bilfärjan från Sandbogen till Hasselösund och gick på vattenledningen kommer jag inte ihåg, men vi rodde i alla fall den stora skeppsgiggen över Smögenhamnen till Kleven.

När voi pumpat kuttern läns och kollat på båten, tittat på sjökort och läst i loggböckerna angående Lyssekils sjöscoutkårs irrfärder, var det dags att ta skeppsgiggen tillbaka till Smögenön. Det blåste en hel del och vi kunde egentligen inte ro nån av oss. Vi klarade helt enkelt inte att ro tillbaka.

Det kom en man på kajen på Kleven som ropade på oss om han fick föja med över till Smögen och vi förklarde för honom att vi inte klarade att ro över. Han kom ombord, tog en åra och vrickade den stora skeppsgiggen över hamnen utan synbar ansträngning.

Efter det lärde jag mig vricka. Tyvärr är det länge sen jag gjorde det sist.

Funderade under en period när jag seglade havsfidra på just Sven Lundin - Yrvinds variant på vrickåra. Dessvärre blir ju åran relativt lång och därmed svår att placera ombord på en liten båt, när den inte används.

I böckerna Bris och Konstruktören finns avsnitt där Sven beskriver vrickåran. Har för mig att jag även läst någon annan stans om Svens vrickåra.

post-945-1394236574,2478_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tipsen. Har även jag tänkt på att ringa Sven, men han tar ju en bra timpeng för sina goda råd. Men man kanske får passa på innan han sticker med sin nya båt.

 

Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...