Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sueco

Byta balsaträ i taket/däcket, ovansidan eller undersidan?

Rekommendera Poster

Hej
Som en del vet så håller jag på att renovera en båt. Ju mer jag plockar bort desto fler ställe hittar jag i däcket där det blivit fukt och delaminering. Som det ser ut just nu, lutar det åt att byta ut allt så jag vet att det är friskt överallt även om det blir ett våldigt tråkigt jobb.

Nu är alltså frågan, ska man byta underifrån eller från ovansidan. Har funderat lite och kommit fram till följande.

Ovanifrån: Enkelt att plasta men får en massa extra arbete med att lägga tillbaka befintligt plast utan en massa fula skarvar. Om man tar det i sektioner så har man dom gamla kanterna att använda för inpassning så man inte skapar en massa höjdskillnader.

Underifrån: Tanken var att skära bort en sektion i taget, slipa, rengöra och sedan plasta fast divinycell eller liknande. När allt divinycell är på plats kommer jag därefter lägga på ett antal lager fiber/plast tills det känns stabilt igen. Gissar att plastandet blir avsevärt svårare att göra men inte omöjligt. Kanske beror på vilken plast man har och att den inte flyter för mycket. Det jag är mest orolig för är att även om jag ser till att divinycellet ligger tätt mot däcket att jag kommer få luftfickor som ger ny delaminering så småningom.

Vad ska man satsa på, från ovansidan verkar smartare men samtidigt ger det mer jobb att få ett snyggt däck igen. Alla filmer jag sett på YT verkar ju inte plasten så tjock vilket kan bli ett problem med att jobba innifrån båten.

Rödmarkerat är dår jag vet att det är fuktskadat och däcket känns väldigt mjukt :(

post-10005640-1394236561,8288_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det underifrån med divinycell och epoxi.

Vacuumsög allt på plats,inga problem med luftfickor som du oroade dig för.

Men ett sk-tjobb att göra det underifrån !

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, vacumplasta hade jag inte haft en tanke på men det är ju förstås ett alternativ.
Hade tänkt att hålla mig till polyester då jag har en bra kontakt på det. Fungerar det att vacum packa polyester?

Ska kolla upp om man kan ordna en vacumpump av någon kylservice polare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

I boken Plastbåtsvård av Björn Peter Behrens (Nautiska Förlaget) hittar man arbetsbeskrivning för just renovering av däck med (ruttensad) balsa som distansmaterial. Värt att kolla!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske en idiotisk ide

Lyft av hela däcket och vänd det uppochner som när det tillverkades.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst boken, men då det är så mycket som ska bytas och boken ger inte något klart besked. Den nya boken är på väg i posten så jag hoppas det har kommit till mer info eller alternativ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på det först men då hela däcket är orginal fastplastat vill jag inte ge mig på ett sådant projekt. Har däcket suttit fast fint dom senaste 30 åren så får det sitta där det sitter smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan har sett denna länk: http://wasa55.plars.org/projekt/index.html

Men den beskriver hur vi genomförda samma lagningar som du har framför dig. Min uppfattning är att man får en bättre kvalité på plastningen. Kan vara ganska säker på att laminatet blir bra om man arbetar ovanifrån.

Genom att använda en fin och smal såg kan du tabort det övre lagret och lägga dit samma platta utan allt för stor åverkan.

Lycka till !

mvh / Plarsa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det var så jag tänkt göra(om man kör uppifrån) och i mindre sektioner så jag inte får ett däck som ser ut som dåligt lagd asfalt. Hade planer på ett ta det i 500x500 sektioner alt 300x1000 med lite variationer beroende på hur det ser ut så jag enkelt kan hålla däcket plant.

Nu har jag ju inte plastat en massa, men vet hur det var att tennspackla upponer och det var inget hit. Gissar att polyester inte stannar kvar så bra som man vill, men visst vore det guld att plasta från undersidan och vacumpacka allt.

Roligast vore ju som någon föreslog att kapa loss däcket men det känns lite overkill crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering i allra enklaste lekmannaanda:

Snyggast och enklast vore ju att blunda för eländet (den ruttna balsan) och göra injicering. Helst med nåt skum som fyller och bär upp i hålrum så man slipper fjädrande däck.

Kan man tänka sig polyester blandat med små isolerande kulor? Borra hål här och där uppifrån och fylla med polyester kulor under tryck. När man ser att massan tränger fram i nästa hål fortsätter man därifrån tills det tränger fram i nästa osv.

Eventuellt börjar man med att blåsa in varmluft så den mesta fukten försvinner. Dammsugare med blåsfunktion och värmelement kanske kan duga. Eventuellt med en sugande dammsugare samtidigt.

Det är inget som hindrar att du gör den enkla varianten först och testar några år. Det det stora jobbet kan då vänta tills vidare. Det finns kanske trevligare renoveringsgrejer som tar mindre tid och som har högre prioritet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att plasta underifrån är ett tvåmansjobb som kräver lite teknik, men det är långt ifrån så svårt som man skulle kunna tro. En person sitter med en enkel arbetsbänk, helt enkelt en skiva - formplywood är smidigt. Rolla ut lite polyester på skivan en gång först, lägga på en lagom stor (lätt hanterbar) bit matta, rolla på mer polyester, rulla ut det värsta av luften - snabbt, så polyestern inte hinner lösa upp mattan för mycket. Här tar person nummer två över och tar mattbiten, trycker dit den där den ska sitta. När den tryckts fast blir den kvar på plats, i värsta fall kan det droppa överflödig polyester från den. Man fortsätter så tills en lagom stor yta är täckt av matta, sedan tar man aluminiumrullen och rullar ut luften ordentligt ur alltihop.

Ska man ha dit divinycell, rolla på lite polyester på sidan som ska fästas mot laminatet (hellre för mycket än för torrt) och tryck dit den ordentligt. Kan vara lämpligt att vänta åtminstone tills polyestern gelat innan man plastar vidare, så man inte får för mycket tyngd hängande i taket... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, detta ska vara ett engångsjobb som inte ska behövas fixas i framtiden så blunda kan jag inte. Kan ju inte lämna fukt kvar som garanterat kommer att orsaka framtida problem.
Jag har hela båten att renovera så gör jag det inte i rätt ordning kommer allt att haverera. Har ju bara 2,5 år tills båten ska vara i vattnet  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, låter som om det vore genomförbart med lite träning. I värtsa fall får man väl köra divnycellen först och sedan köra lamineringen i ett senare skede.

Borde onekligen skilja lite beroende på om man kör väv eller matta. Mycket att fundera på surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Blir glad när jag hör att någon kan tennspackla, en färdighet som snart ingen kan, plastspacklet ligger som makaroner i dörrarna efter en liten skada nuförtiden.

Forgus ide att vända båten är inte så dum, jag skulle tro att det underlättar arbetet en hel del bara att lägga båten på sidan.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte dom närmaste månaderna om man inte vill flytta ett 40-tal husbilar/vagner plus en massa andra båtar.

Tanken är god men inte genomförbar förren tidigast till våren.

Om man ska göra en sammanställnign är båda lternativen genomförbara med lite olika problem. Jag kan ju göra ett test på 200x200 och se vilket som känns enklast/smidigast och säkrast. Fördelen med att plasta invändigt är att jag kan köra upp temepraturen vid behov. Utsidan blir lite krångligare men går alltid att lösa med pressening och byggfläkt, Fördelen med utsidan är at jag slipper en båt full med konstiga ångor smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kapat upp däcket uppifrån och lagat det med ny sandwichkärna, inte en chans att jag hade legat och kletat med plast från undersidan när det rör sig om såpass stora ytor som det här. Lagt tillbaka de gamla bitarna, slipat av och plastat ihop övergångarna/skarvarna. Sedan slipat av och slätspacklat hela däcket och målat det med halkskyddsfärg. Halkskyddsfärgen på ett slätt däck är betydligt bättre halkskydd än den gamla slitna mönstrade gelcoaten med avrundade toppar som blir efter många år av användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K: Som jag skrivit så är det egentligen alternativ 1 men man måste ju utforska alternativen :) Största fördelen med att göra det utifrån är ju att med lite planering och försiktighet bör jag få så gott som korrekt form på däcket igen. Att jag får jobba i delar får jag leva med men fördelarna verkar vinna över innifrån

Jag har ju som sagt en del att plasta inne i båten så jag kanske hinner få tillräckligt kunskap för att göra ett mindre test underifrån. Går det t skogen så har jag ju alltid utifrån som alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara gjort detta med huggen matta, och om minimal vikt inte är ett krav är det nog vad jag rekommenderar också. Tycker det är lättare att jobba med, även om det är helt okej att köra varannat lager rovingväv för ökad styrka utan vävens ytstruktur och de problem den kan ge när man vill få god anliggning mot t.ex. Divinycell.

Sedan är det en god idé att riva ut mattbitarna istället för klippa/skära dom. En klippt kant blir bokstavligen en kant även efter plastningen, med andra ord får man en ojämn yta. River man får man mjuka övergångar mellan bitarna, som blir osynligt efter plastning om man inte slarvar för grovt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man göra ett lappverk av de gamla glasfiberbitana i däcket, slipa ner dem och bredspackla, är det ju mycket bättre att kassera alltihop. Byta ut den ruttna balsan mot nåt annat - divinycell- och laminera upp ett nytt däck. Sen spackling och  målning med tex en halkskyddsfärg. Det är ju frågan om hållfasthet

 

Ett spackel för att limma divinycellen. polyesterplast och talk. Mycket tyngder är du limmar divinycellen.

Jobbar du innifrån skulle du kunna passa till bitar i divinycell som du plastar med ett par lager glasfiberlaminat på undersidan innan du trycker dit dom med hjälp av en massa stämp i polyester/talk-spacklet. Friskluftsmask är nog en nödvändighet, även under den fortsatta plastningen

Sen finns det ju epoxy också - lösningsmedelsfri.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Det blir till att jobba med polyester ser det ut som, mest pga av priset. Räknar med ca 20-25 kr/kg(kompispris) och jag måste ju tänka på plånboken då jag har lite mer att lägga pengar på.

Är fortfarande i slipfasen av båten så det dröjer nog till efter jul innan jag börjar plasta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen, självklart ska kärnan bytas precis som du beskriver med ny divinylcell lagd i spackel, men laminatet är ju felfritt och tar man loss stora bitar spar man mycket material och arbete, och det är lätt att fasa av och remsa ihop laminatet så det blir snyggt och starkt.
Jag gjorde så när jag plastade om roderskäddan på Misilen, det blev skitstarkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I värsta fall kan jag ju investera i lite epoxy för att få maximal styrka i skarvarna och gör grovjobbet med polyester :)
Det jag menar att låta den större ytan klistra sig med polyester och låta den midre %-ytan mellan dom olika delarna utnyttja epoxin fördelar som bättre lim :)
 

Tänkte jag rätt nu eller gör jag en tankevurpa......?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag håller på samma sak i salongen och fören på en Selco Selcruiser, ska dit med divinylcell sedan glasfiber. Gjorde motsvarande jobb på skarndäcken i akterruffen förförra säsongen, det gick bra, använde 160g/m2=många lager, så underifrån fungerar, åtminstone på mindre ytor. Som någon sa, snabbt dit med fibern innnan det löses upp. Vilken vikt på glasfibern har du tänkt kan fungera, utan att den ramlar ned?

//CG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tunnaste vi använde var 450g huggen matta, och det fungerade fint dom gånger vi behövde plasta underifrån (nybyggnad av båtar, inte så många gånger man gör sånt när man oftast kan göra jobbet snabbare och enklare rättvänt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper inte det resonemanget. Du får aldrig den styrkan och hållfastheten och dessutom inte speciellt bra vidhäftning på det gamla laminatet. Jag skulle aldrig gjort så. Snålhet bedrar ofta vishet.

Vill man spara laminatet i däcket är den nog bäst att jobba underifrån. Det är kanske den metoden jag själv skulle valt. Men det är alltid lätt att sitta på avstånd och tycka.

Passa till de olika divinycellbitarna. Ta ner dem. Lägga på ett par lager glasfiberlaminat på den blivande undersidan. Lägga på spackel av polyester och talk, trycka upp dem på plats och stämpa redigt underifrån så att man får ett så högt tryck som möjligt.

Sen skulle jag rolla på polyeterplast (efter ev lätt avslipning) trycka upp den torra mattan under däcket och rolla på mer plast. Hur många lager man klarar av att laminera uppåt på en gång är jag osäker på. Man får prova sig fram. Att väta mattan nere och sen lyfta upp den skulle i varje fall inte tilltala mig. Det är  ett kladd och jag gör så bara i ytterta undantagsfall.

När jag byggde min integrarltank i vintras - epoxy och 300 grams väv - laminerade jag tre lager i taget uppåt. Jag är egentligen ingen större förespråkare av epoxy, men i vissa fall. Den luktar i varje fall inte så starkt.

tommy



Senast ändrad av toaen | 23 november 2010 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag lovar - det blev bra. Du kan kolla in min hemsida där det t o m finns ett par bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte din reparation utav rodeskäddan, som min komentar avsåg, utan utbyte av stora delar av däcket på den rubricerade båten.

När jag kollade på din reparation av roderskäddan, har du gjort precis som jag skull gjort i ett liknade fall. goto.glocalnet.net/misil_1/forbattringar/roder.html

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 24 november 2010 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag får testa att plasta uppåt och se om det fungerar men det får vänta tills jag fått skrovet mer än 3 mm tjockt  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anade det, men det borde väl att gå att tillämpa samma metod på ett däck? Eller? Jag vill nämligen veta, kan hända att jag måste fixa en del av mitt däck och hade tänkt köra som skäddan - måste mäta lite först om det måste åtgärdas, men vill inte göra en dålig åtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...