Hoppa till innehåll

Torsdag 28 augusti 2014









Foto

Biltema motorolja


  • Vänligen logga in för att kunna svara
52 svar till detta ämne

#1 neubert

neubert

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 296 inlägg

Postad 05 sep 2010 10:41

Var på Biltema härom dagen för att inhandla diverse inför vinterförvarningen. Stod och valde på 2 olika motor oljor:

Turbodiesel 10L för 299:-
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Turbodiesel-15W401/

Inboard Oil 4L 289:-
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Inombords-dieselolja-15W-40/

Jag behöver 7L till min Yanmar och köpte med priset som fördel den första men nu får jag nästan lite ångest över om jag varit dumsnål?!?! Vad hade ni gjort??

/Nisse



#2 MartinX

MartinX

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 368 inlägg

Postad 05 sep 2010 11:42

Vad har du för Yanmar motor och vad står det i instruktionsboken om oljekvalitet? Om Biltemaoljan uppfyller dom kvalitetsnormer som motorn kräver är det lungt att använda den.

Om man titter på vilka kvalitetsnormer dom två olika biltema oljorna uppfyller så är det inte någon skillnad mellan dom, i stort sett hela harangen med uppfyllda normer är ju lika!

Jag tror även biltema har upptäckt att det finns extra pengar att tjäna på specialprodukter som inte tillför så mycket egentligen men som stillar konsumentens oro och övertygar att man har gjort rätt.

Jag hade gjort som du och köpt den billigare oljan.

 



#3 neubert

neubert

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 296 inlägg

Postad 05 sep 2010 11:51

Enligt manualen står det:

SAE 10W-40 eller 15W-40

API-klass CC eller CD

Men kan bara hitta API på dunken... Någon som kan detta bättre än jag??

Hittade även detta:

* Motoroljor som

 

endast uppfyller API-klass: CG-4, CH-4 eller ACEA-klass: E-1, E-2, klass B

eller JASO: DH-2, DL-1 och där det inte anges andra klassningar som omfattas av tabellen

 

får

ej användas.

Dessa motoroljor är gjorda för andra typer av motorer och kan orsaka svåra skador på Yanmar

marinmotorer.



Senast ändrad av neubert | 05 september 2010 | 12:53

#4 tindritus

tindritus

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 326 inlägg

Postad 05 sep 2010 14:21

Biltema har en del bra grejor, om man inte ska använda dom så mycket, dvs. inget för proffs men helt ok. för vanligt folk.

Jag skulle dock aldrig chansa med oljan därifrån, kan bli dyrare än det smakar.

Om du nu förstås inte är en hejare på att renovera diesel-motorerFlört.

Din motor är värd x antal tusen, varför chansa med feltemas oljor . Oljebytet är en gång om året, lägg på några hundralappar o köp en olja med känt märke.  Det är faktiskt så med oljor att man får vad man betalar för...

Du kommer att ha RIKTIG ångest om det är så att motorn börja gå dåligt, o det visar sig att oljan är tjuven i dramat ( nötta kamaxlar lagerbanor etc.)

Det här är min personliga åsikt o det handlar väl helt enkelt vad man tycker motorn är värd, då tänker jag på ålder o slitage som den varit utsatt för



#5 MartinX

MartinX

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 368 inlägg

Postad 05 sep 2010 15:30

Ja det som du säger är din personliga åsikt, för några fakta är det inte. Faktum är att motoroljor är en av dom mest väldeklarerade produkter man kan köpa, så jag håller inte med om att det är någon chansning att köpa olja på biltema, de normer som oljan uppfyller är vad man skall gå efter.

Det är inte särkilt sannolikt att Biltema fuskar med oljan och hittar på att den upfyller dom normer som står på förpackningen eftersom det vore rent bedrägeri som vid det här laget borde uppenbarats med tanke på vilka volymer olja som dom säljer.

Att man får vad man betalar för är något som upprepas till leda när det gäller oljor men det stämmer inte, om man kolla upp vad oljor kostar i storförpackning så märker man att även välkända fabrikat plötsligt är lika billiga eller tom billigare än Biltema, hur kan det komma sig? Priset på oljan borde inte tredubblas för att man häller upp den i mindre förpackningar. Svaret är att motoroljor är en högmarginalprodukt i butikshyllan och på verkstäder.

Få produkter är så laddade med mystik och prestige som motorolja, priset har blivit en funktion i sig, det är som i parfymbranchen:

-Vår nya parfym säljer för dåligt.

-Då får vi höja priset så den framstår som mer exkusiv!

En dyr olja är en bra olja helt enkelt. Är det bara jag som lagt märke till prishöjningarna på motorolja som skett dom sista 10 åren, Mobil1 0W40 kostar numera bortåt 200kr litern, i slutet på -90talet kostade den under 100kr litern. I USA kan man vandra in på tex Auto Barn och köpa den för 8,3$ quart (nästan en liter) ca 65kr. Det hela har gått så långt att folk blir misstänksamma och tror att olja som inte är svindyr är suspekt och dålig, när det i själva verket handlar om att dom priser vi vant oss vid är åt helsike för höga.

Jag är också lite konspiratoriskt lagd och tror att motoroljeprishöjningen har att göra med bilarnas förlängda serviceintervaller, nu är det normalt att byta olja efter 3000mil vilket får till följd att motoroljeförsäljningen minskar vilket gör att branschen höjer priserna för att inte förlora i omsättning. Om alla bytte olja vid 3000mil i stället för 1500mil skulle ju förbrukningen vid byten minska till hälften, vem vill se sin omsättning halveras?

Nej det gäller att läsa på och tänka själv och göra det man tror på, själv har jag slutat tro på markandsföringsmyter och börjat tro på kvalitetsnormerna som står på förpackningen.

 

 

 

 



Senast ändrad av MartinX | 05 september 2010 | 16:31



Senast ändrad av MartinX | 05 september 2010 | 16:32

#6 tindritus

tindritus

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 326 inlägg

Postad 05 sep 2010 17:19

Jag håller med dig i stort, MEN jag tror att anledningen att dom dyra oljorna blir billigare i storförpackning är att det är det som går mest (Åkerier,verkstäder etc.). Jag tror inte du hittar någon bilverkstad som kör med Biltemas olja, eller i alla fall erkänner det.

Saken är den att den så kallade olje-klassningen spänner över ett ganska stort område där det är  skillnad på dom oljor som ligger längst ned kontra dom som ligger i övre skiktet i samma klassning.



#7 knota

knota

    Löjtnant

  • Medlemmar
  • 63 inlägg

Postad 05 sep 2010 17:33

Då undviker du även Statoil oljor?, för dom har i alla fall tidigare blandat Biltemas oljor.

 



#8 neubert

neubert

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 296 inlägg

Postad 05 sep 2010 17:49

Har suttit och lusläst och kan bara komma fram till att båda dessa oljor har nästintill samma klassning. Förmodligen är det ordet Inboard man ta betalt för då vi båtägare tenderar till att betala mer för våra båtprodukter.. Skiljer bara 42,35kr/L...



#9 tindritus

tindritus

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 326 inlägg

Postad 06 sep 2010 03:51

Det stämmer gott, även huzells olja har varit samma som Statoil...



#10 IngemarE

IngemarE

    Kommendör 1. graden

  • Medlemmar
  • 460 inlägg

Postad 06 sep 2010 07:13

Jag har kört min Yanmar 4LHA-STP på den förstnämnda oljan i flera år utan problem. Klassningen på den är dessutom några snäpp högre än vad motorn kräver som lägst (alltså Cx, där x är bättre ju senare i alfabetet bokstaven är). Har f.ö. aldrig haft problem med Biltemas oljor (som alldeles riktigt är från Statoil).

Det behöver alltså inte vara samma klassning som i manualen, det är ett minimikrav. Observera också att i alla fall min Yanmarmotor inte skall ha syntet eller semisyntetolja. Det står uttryckligen i manualen.

Vad gäller priset så kan jag bara hålla med: I storförpackning är inte Biltema alltid billigast längre. Swedol, Lantmännen m.fl. är ofta ännu billigare på samma olja (alltså med samma viskointervall och klassning). Det är m.a.o. häftga marginaler på olja....

Och dyrast är inte alltid bäst. VAG har t ex haft en hel del problem med igenkoksade motorer när de servats enligt longlifekonceptet med den svindyra longlifeoljan. Många kör därför istället vanliga 1500-intervall och en mer standardbetonad olja.



#11 tindritus

tindritus

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 326 inlägg

Postad 06 sep 2010 10:46

Intressant! Man lär sig så länge man leverGlad.

 

Ursäkta vill inte ta över tråden,  men vart kommer Lantmännens o Swedol-oljorna från?



#12 sea-ray_230

sea-ray_230

    Vice Amiral

  • Medlemmar
  • 1 307 inlägg

Postad 06 sep 2010 12:29

Personligen skulle jag aldrig slå i olja från biltema i någon av mina motorer. De flesta av biltemas oljor baserar sig på återvunnen olja (därav priset) som inte håller lika länge och då skulle kräva ett byte under säsong för mig. Vilket blev dyrast?



#13 Chrillolin

Chrillolin

    Kadett

  • Medlemmar
  • 19 inlägg

Postad 06 sep 2010 12:35

Det är alltid samma sak och samma diskussion när det kommer till Biltemas oljor. Sök på nätet så kommer ni få hur många träffar som helst från bilforum där detta diskuteras. Som skrivs längre upp: utgå ifrån klassningen av oljorna och stunta i alla övriga åsikter!

Det är förvisso bra för oss som använder biltemas oljor att folk skräms upp. Annars skulle de sälja ännu mer och så småningom börja ta mer betalt! Cool

 



#14 guestsson

guestsson

    Amiral

  • Medlemmar
  • 2 289 inlägg

Postad 06 sep 2010 12:55

Biltemas oljor kommer från någon större tillverkare. Att de skulle specialtillverka en basolja för Biltema anser jag vara mindre troligt och även om så vore och denna var gjord av återvunnen olja så har du fortfarande (jag har ställt frågan tidigare) inte svarat på varför detta är ett sämre råvara än råoljam som innehåller svavel, tjära, grus ..... you name it, som man inte vill ha i sin motor.

Antingen är du väldigt välinsatt i dessa frågor eller också har du en massa ogrundade förutfattade meningar om vad som är bra och dåligt. Kom igen med fakta denna gång, inte bara hörsägen och lösa antaganden, det blir ingen klokare av.



Senast ändrad av guestsson | 06 september 2010 | 15:45

#15 neubert

neubert

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 296 inlägg

Postad 06 sep 2010 13:03

Nu har jag tragit MIN slutsats av denna tråd! Olja jag köpt håller den klassen som är rekomenderad eller är t.o.m. bättre. Jag kommer slå i den och ha gott samvete över det! (och så har jag tjänat några kronor med skitoljan från Biltema som är återvunnenFlört).



#16 Kent_W

Kent_W

    Kadett

  • Medlemmar
  • 19 inlägg

Postad 06 sep 2010 15:19

Både rätt och fel......

Det finns bara ett raffinanderi i Sverge som tappar SMÖRJOLJOR....NYNÄS i Nynäshamn.

Både OK/Q8, STATOIL och BILTEMA köper sina oljor därifrån, vet inte till 100% hur det är med SWEDOL, LANTMÄNNEN mfl, som marknadsför olja under sina egna LABELS, men det är inte troligt att dom får sina oljor tappade utomlands med tanke på fraktkostnaderna.

Det finns nog ingen produkt med så många myter runt sig som oljor, det visar bara vilken makt reklamen har...ALLT GÅR ATT SÄLJA MED MÖRDANDE REKLAM.....sjöngs det om redan på 30-talet.

Men att man använder gammal olja och tappar upp på nytt är nog den som varit med längst...jag hörde talas om det redan på 50-talet., och det var lika fel då som nu.

Bilfabrikanterna hjälper också till att odla en del myter, men läser man deras instruktionsböcker NOGA så hittar man alltid samma information.

VW skriver i sina instuktionsböcker att man bara ska använda deras olja med artikelnr: xxxx, och försöker få läsaren att tro att annars blir det motorskador. Men om letar så hittar man på en annan sida vilken olja man ska använda om man inte får tag på VW...xxxxx och då handlar det om den VANLIGA STANDARD MÄRKNINGEN.

Och så är det....köper du olja som håller samma eller högre klassning enl. API så mår din motor bara prima.......oavsett vad myterna påstår. Reklam är DYRT...det visar skillnaden i pris på samma olja med olika etiketter.

/Kent_W



#17 MartinX

MartinX

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 368 inlägg

Postad 06 sep 2010 16:37

Fast det finns fler smörjoljeraffinaderier i sverige, vi har Petrolia i Stockholmstrakten som tillverkar åt OKQ8 och lantmännen, sedan har vi Göteborgs smörjmedelsfabrik (Scanlube) i skarvikshamnen som tillverkar Texaco oljor, och sedan finns den där fabriken i Udevalla som jag inte minns vad den heter, så visst finns det fler än Nynäs.



Senast ändrad av MartinX | 06 september 2010 | 17:38

#18 stellank

stellank

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 135 inlägg

Postad 06 sep 2010 20:08

Reder ut biltema och tillverkare i Sverige.
Biltema tillverkades som tidigare nämnts genom Statoil. Detta samarbete upphörde för ett tag sedan, och nu tillverkas Biltemas produkter av en lowbranded tillverkare i Italien? om jag inte minns helt fel.
I uddevalla ligger ExxonMobil som sedan början på 50 talet tillverkar smörjoljor. Jag har jobbat där i ett antal år sedan. Dom har ca 130 olika produkter och med rebrands av dessa lligger det på dryga 300 olika namn.
För båtmotorer finns alla märken som tillverkas i Uddevalla. Dock så görs de helsyntetiska motoroljorna inte  Uddevalla, utan dessa importeras från de egna fabrikerna runt om i Europa. Bland annat M-1 0W40 tas dels från Finland och fabriken i Naantali. Mobils produkter säljs numera enbart genom återförsäljare och dessa köper genom GA Lindberg i Gbg.

Castrol hade tillverkning i Sthlm fram tills allldeles nyligen. Den fabriken stängdes och tillverkningen flyttades utomlands till en annan existerande fabrik.

Scanlube i Gbg tillverkar väl fortfarande, och Texaco görs väl i samma fabrik (rätta mig om jag har fel).

Lantmännen tillverkar genom sitt dotterbolag Agro Oil Ab, beläget på loudden i Sthlm. Den fabriken är samägd med OKQ8.

Statoil tillverkar mycket riktigt i Nynäshamn. Dock har dom inte gjort det så överdrivet länge. I slutet av 2009 gick dom ut med ett pressmeddelande att dom lade ner tillverkningen i Fagerstrand och flyttade denna till Nynäshamn.

Skillnderna i oljor är inte bara pris. Det är framställningsprocessen, råvarukvalitén, additive osv. Naturligtvis är också topbranded märken såsom Mobil lite dyrare tack vare namnet, men det är inte hela sanningen så att säga. Finns många anledningar till priskillnader.



#19 IngemarE

IngemarE

    Kommendör 1. graden

  • Medlemmar
  • 460 inlägg

Postad 06 sep 2010 20:17

Reder ut biltema och tillverkare i Sverige.
Biltema tillverkades som tidigare nämnts genom Statoil. Detta samarbete upphörde för ett tag sedan, och nu tillverkas Biltemas produkter av en lowbranded tillverkare i Italien? om jag inte minns helt fel.

Tja, så mycket utrett om Biltema vet jag inte. Mest tycka och tro, som alltsomoftast när det gäller Biltema.

Hursomhelst finns knappast någon anledning att betvivla kvalitetsmärkningen på oljorna. Är man osäker kan man ju kosta på sig några klasser högre än vad motorn kräver. Och om det känns bättre skall man naturligtvis inte handla sin olja på Biltema - alla är vi olika. För så länge det finns folk med intressen i märkesleverantörerna eller någon som känner någon som....så kommer skrönorna om Biltemas och andra fulmärkens oljor att fortsätta. Tror jag Flört



#20 lizardking

lizardking

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 184 inlägg

Postad 06 sep 2010 20:50

Bra inlägg, de som vet hur och var Biltemas oljor tillverkas borde kunna komma med några källor eller något annat som styrker deras tyckande.

 

 



#21 Chrillolin

Chrillolin

    Kadett

  • Medlemmar
  • 19 inlägg

Postad 07 sep 2010 13:20

Sökte på biltemas olja och fick 1480 träffar. Glad

Detta är inte första diskussionen och diskussonerna ser ungefär likadana ut.

Jag avråder så klart från oljan. Ju färre som köper den och till slut kanske de måste rea ut den.

Jag hörde förresten om en bekants, bryllings farmors mormor vars gamla Volvo 164 höll på att slå sig i toppen. Byttes till Biltema olja för 169:- för 4 liter och sen gick kamremmen av.

Sen känner jag till motorentusiaster som racar gamla Porsche motorer och använder sådan olja men de vet inte vad de håller på med. Cool



#22 Capitan

Capitan

    Amiral

  • Medlemmar
  • 1 757 inlägg

Postad 07 sep 2010 18:06

Köpte olja på Swedol idag. 10-30w 20l för 550kr. Q8 står det på dunken.

10-40w var något billigare



#23 Misil163

Misil163

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 327 inlägg

Postad 07 sep 2010 20:02

Fast det där är ingen kvalitetsmärkning, bara en märkning om viskositet, dvs hur tjock oljan är kall, resp varm.

Det viktiga är att man följer den SPEC som motorn ifråga kräver. t ex API CD för en diesel eller SF för en äldre bensinmotor.

/Peter



#24 Capitan

Capitan

    Amiral

  • Medlemmar
  • 1 757 inlägg

Postad 07 sep 2010 21:02

Jo du det vet jag mycket väl.

Vill påstå att en billig motorolja duger gott och väl till tex nyare bensin V8.or och vanliga dieslar. Moderna commonrail ingen aning.



#25 lizardking

lizardking

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 184 inlägg

Postad 07 sep 2010 21:25

Min gamla Yanmar YSM12 skulle ha single grade olja SAE30 enligt Sjöbergs Yanmar specialisten. Det har jag bara tidigare sett till gräsklippare men Penzoil sålde  sådan av bra kvailtet. Efter bytet till SAE30 så kommer oljetrycket upp direkt även efter vinterförvaringen.



Senast ändrad av lizardking | 07 september 2010 | 22:26

#26 sea-ray_230

sea-ray_230

    Vice Amiral

  • Medlemmar
  • 1 307 inlägg

Postad 08 sep 2010 10:21

Fakta! Har precis talat med en som verkligen vet och har insyn i dessa oljor.

Biltema begär in offerter på oljan dom vill har från flera olika varje gång och den som levererar den billigaste får kontraktet fram till nästa upphandling. Detta gör att Biltemas oljor skiljer sig från år till år. Ibland kan den vara bra, ibland uppblandad med återvunnen olja och det som är att den med billigaste och lägst kvalite på råoljan tex rysk får kontraktet. Viket gör att råvaran inte motsvarar en dyrare kvalitetsolja. Så är det.

Skulle aldrig själv chansa på det i en motor för över 100 tusen för att spara någon ynka hundralapp. Men det är min åsikt, jag är rädd om mina motorer och vill ge dom det bästa.



Senast ändrad av sea-ray_230 | 08 september 2010 | 11:22

#27 lizardking

lizardking

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 184 inlägg

Postad 08 sep 2010 10:43

Om du nu har fakta så borde du kunna ange källan närmare än att du talat med någon som vet. Fakta innebär att det finns något som gör att det går att kontrollera påståendet.

 




Senast ändrad av lizardking | 08 september 2010 | 11:45

#28 sea-ray_230

sea-ray_230

    Vice Amiral

  • Medlemmar
  • 1 307 inlägg

Postad 08 sep 2010 10:51

Du får nöja dig med det. Tror du mig inte så är det ditt problem. Personen som informerade mig om hur det är är kund hos mig och betydligt mer insatt i oljebraschen än någon av oss andra här genom sitt bolag och jag tänker inte hänga ut honom här. Så du får gärna tro något annat, inte mig emot



#29 tindritus

tindritus

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 326 inlägg

Postad 08 sep 2010 11:14

Tycker det låter trovärdigt, Biltema är ett vinstdrivande företag som ska ha billiga produkter i sortimentet.

Skulle aldrig själv chansa på det i en motor för över 100 tusen för att spara någon ynka hundralapp. Men det är min åsikt, jag är rädd om mina motorer och vill ge dom det bästa.

Håller med,  även om man skulle ha en gammal motor o inte tycker den är värd att kosta på dyr olja, så är det lika dyrt att renovera gammalt som nytt...

Känns onödigt att chansa med att skynda på processen



#30 Westfjord26

Westfjord26

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 6 193 inlägg

Postad 08 sep 2010 11:25

Nu får du väl ge dig, tänk om det är en god vän till honom, menar du på fullaste allvar att han då skulle ange hans namn, telefonnummer också? Så att du kunde ringa och kolla detta.....Lite ute och cyklar, vad det gäller sakfrågan så tror jag till 100% på sea ray 230 i detta fall. Detta baserat på att min far, numera pensionär har jobbar med smörjoljor för Nynäs petroleum i 45 år, och han bekräftar detta.






© 1996 - 2014 maringuiden.se