Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
5756

Kapellrengöring?

Rekommendera Poster

Halloj,

Vilket är det bästa sett /medel att göra rent kapellet med? få bort smuts mögelfläckar osv.

red. om jag använder sökfunktionen på forumet så hittar man ju.....

Men nedanstående då?

Samt vilket inpregneringsmedel att ha?

Tacksam för tips!

/Jonas



Senast ändrad av 5756 | 27 augusti 2010 | 07:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare lät jag mitt kapell ligga i en stor balja med utspädd algtvätt, 10-12 timmar. Sedan sköljde man ordentligt och kapellet var rent. Problemet var att rutorna blev lite dimmiga efter några tvättar. Kanske ett bad med för hög koncentration algtvätt?

Numera lägger jag 1500:- till ett proffs. Ren tvätt i Bromma skickar ut en plastsäck och jag returnerar mitt kapell. Kommer tillbaka i nyskick och impregnerat.

Mvh Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shipshape är grymt bra att rengöra kapellet med, har använt det flera gånger med gott resultat. Däremot använde jag acapella inpregnering enligt anvisning såg jättebra ut till en början men efter lite regn blev kapellet brunt (kapellet är grå/beige i sitt originalutförande)och flammigt såg allmänt sunkigt ut, vilket medför i sin tur att hela båtens intryck blev mkt tråkigt. Dessutom rann inpregneringen av kapellet ner på sidorna vilket medförde stora svart/bruna streck på sidorna. Besvikelsen således total!!! Kostnaden dessutom ganska hög: Shipshape ca 250:- Acapella ca 300:-/ flaska 2 st gick åt och mkt tid!! Jag håller med föregående talare kommer i fortsättningen skicka iväg kapellet till ett proffs som får göra jobbet.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då låter det som om att lämna bort är det man skall göra....

Då skall jag googla om firmor i kungsbacka/göteborg.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du bor i Göteborgstrakten är i inget hinder. Själv bor jag i Värnamo och vet att ovan nämnda firma skickar säckar till hela Sverige och även Norge. Bara nöjda kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj!

då blir det att ringa dom i eftermiddag.

Tack för tippset!

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder Shipshape för kapellrengöring
och Biltemas medel för impregnering.

Har funkat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte risk att rutorna i kapellet blir kassa?

Jag hörde av någon här på jobbet att biltemas impregnering missfärgar rutorna i kapellet......

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan lämnade jag mitt kapell till Sjöverkstan ute i Tuve/Hisingen. Innan hade vi problem med att det tog in vatten i mindre mängd när det var utsatt för lite längre regnande efteråt har vi inte haft några problem alls. Har nu kört vår 3 säsong sedan vi fixade det utan tillstymelse till problem. Kan varmt rekommendera den firman.

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det närmaste ALLA impregneringar missfärgar rutorna, inte bara Biltemas...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde Internationals rengöring och skrubbade lite med en halvmjuk borste.

Det fungerade bra även om mitt kapell inte var så smutsigt (så vet inte hur det är på grövre smuts och mögel).

Impregnerade med Impregnex vilket har fungerat bra.

 

303 är annars grymt bra i det mesta de gör. De har en Fabric Cleaner och en Fabric Guard, men affären som säljer de hade sommarstängt när jag skulle köpa. Det hade varit mitt förstahandsval annars.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! bra att veta. Akta sig för att få det på rutorna med andra ord.

Intressant med Gulsåpa,funkar det verkligen bra som impregnering?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla tips!

Nu skall vi se vad som kommer att funka....sista utvägen blir att skicka det.

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lycka till.  Du bör säkert få det helt ok rent och impregnerat om du gör det själv.

Mitt tips är som sagt att använda 303 produkter, speciellt om du har kapell gjort av Sunbrella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är möjligt, jag vet inte, jag sprayar inte impregnering på rutorna... Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäklar!!! glu såpa vart ju kalas!

Det blev fasiken som nytt,varmt vatten med såpa i, en borste.....

Kan verkligen rekomendas.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jo...enklast är väl att inte spraya på rutorna.....Skäms

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och tittade på ditt kapell i går.

Det kapellet som du hade på båten då var väl aldrig tvättat?

Måste varit nytt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax

Helt rätt. Har bytt båt och kapellet är sprillans. Uppsytt av Ren Tvätt. Kapellet till min förra båt, Flippern, tvättades och impregnerades av Ren Tvätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shipshape är grymt bra att rengöra kapellet med, har använt det flera gånger med gott resultat. Däremot använde jag acapella inpregnering enligt anvisning såg jättebra ut till en början men efter lite regn blev kapellet brunt (kapellet är grå/beige i sitt originalutförande)och flammigt såg allmänt sunkigt ut, vilket medför i sin tur att hela båtens intryck blev mkt tråkigt. Dessutom rann inpregneringen av kapellet ner på sidorna vilket medförde stora svart/bruna streck på sidorna. Besvikelsen således total!!! Kostnaden dessutom ganska hög: Shipshape ca 250:- Acapella ca 300:-/ flaska 2 st gick åt och mkt tid!! Jag håller med föregående talare kommer i fortsättningen skicka iväg kapellet till ett proffs som får göra jobbet.

Mvh Mattias

Hej!

Jag hade gärna sett detta kapell och pratat personligen med dig om hur det har kunnat gå såhär.

2010 hade vi inte någon färg för grått. Man kan inte ge ett kapell en NY färg, har du använt någon av våra andra färger, så kan resultatet bli dåligt. Att regn skulle påverka är inte troligt på ett vanligt båtkapell. Färgen rinner inte av!

 

Vi är givetvis väldigt ledsna för vad som har hänt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...