Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jarb

Motorinterface, Lowrance - Yamaha F150

Rekommendera Poster

Tack för tipset!

Får leta där om jag kan hitta något, alternativet är ju att installera en extern födesgivare men det skulle ju vara fint om man kunde få ut datan ur motorn direkt när man vet att den finns där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant tråd så lånar den lite.

 

har en yamaha 225 FETX    och raymarine c120w

 

och skulel vilja koppla in motordata till plottern på ett smidigt sætt och tænkte kolal om ni vet.

 

har annars garmin paket med AIS300 och vhf200 tror ja de heter.   och något nwea startpaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant tråd så lånar den lite.

 

har en yamaha 225 FETX    och raymarine c120w

 

och skulel vilja koppla in motordata till plottern på ett smidigt sætt och tænkte kolal om ni vet.

 

har annars garmin paket med AIS300 och vhf200 tror ja de heter.   och något nwea startpaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har rotat runt lite på olika forum och det verkar som om det inte finns någon optimal lösning på detta, det finns boxar som omvandlar analoga signaler till digitala som tydligen är kompatibla med NMEA 2000 men det verkar som flera har haft problem att få detta att fungera så jag tror det får bli en separat bränslegivare och ett NMEA nätverk, har man ju möjligheten att utöka nätverket med annat skoj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle bara rapportera att min anläggning nu funkar perfekt och installationen var en barnlek. Jag klippte den röda sladden i CL-NMEA2000 adaptersladden så att NMEA och CL matas från huvudströmbrytare resp tändningslåset så att CL startar med tändningslåset. Det går fortfarande att skicka nödanrop via radion med position från plottern med tändningen avstängd vilket är ett krav. AIS pressentation funkar också utan tändning.

Man får upp motorn som tre nya device i plottern och man får konfigurera plottern vilket värde som ska pressenteras på skärmen. I mitt fall lade jag momentan bränsleekonomi vilket är intressant att titta på och där kan man t ex se att 6 knop drar lika mycket soppa som 23 knop (0.8 l/nm) och att 12 knop är ett rent hopplöst för bränsleekonomin. Man ser också hur väldigt kostsamt det är att gå ur planing och sedan tillbaka i planing. Också intressant att hitta en ny marchfart som är något snabbare men lika snål som innan. Rätt trimmning av riggen hittas också lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Väcker en gammal tråd till liv!

 

Har en Yamha F150 med command Link och en Simrad GO7XSE som jag försöker få upp motordata till. Har kopplat motorinterfacekabeln från Command Link-hubben till ett enkelt NMEA-nätverk och vidare till plottern. Strömsatte först NMEA-nätverket men då det bakmatade CL-systemet så att instrumenten startade utan påslagen tändning tog jag bort strömmatningen från NMEA-nätverket då jag inte har något annat förutom motorinterfacet och plottern kopplade till NMEA-nätverket.

 

Nu till mitt problem. Jag lyckas inte få upp någon motordata i plottern och kan inte begripa varför. Någon som har någon tanke om vad som kan vara knas?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du plats på hubben eller fick du komplettera med ytterligare en hubb? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns ett ledigt "device-uttag" i hubben som jag använde. Behövde ine komplettera med en exta hubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-20 på 11:20 PM, Fisherman66 säger:

Fanns ett ledigt "device-uttag" i hubben som jag använde. Behövde ine komplettera med en exta hubb.

Ska du inte koppla in NMEA-2000 på "hub" - porten? Jag har för mig att det var det jag gjorde iaf... 

 

För framtida referens och eftersom det väck frågor om att koppla in Yamahas hubbar på NMEA-2000: Command Link använder en typ av kontakter för fordonsindustrin. De finns att köpa för mellan 70-100 sek plus frakt på nätet. Den kabeln som Yamaha sälger för 1200(eller i dom trakterna iaf) kan  man alltså tillverka själv för 200 till 500 sek beroende på om man har kontakter (människa alltså, inte elprylar) eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag avsåg att skriva "bus"-porten, inte "hub" - porten. Det gick för snabbt. :P

Redigerad av Bazzooka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska testa att koppla in motorinterfacekabeln på "Bus-uttaget" i stället för det lediga "Device-uttaget" då. Hur gör jag då med resistorpluggen som nu sitter i det extra ”Bus-uttaget” ska resistorpluggen då sättas i det lediga ”Device-uttaget” (där jag för närvarande kopplat in interfacekabeln) eller bara tas bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett slutmotstånd för nätverket så det behöver du inte om du har slutmotstånd I NMEA-2000kontakterna (vilket du borde ha). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt jag har rörde ihop vad utgångarna heter. Jag borde ha tittat på en bild innan jag skrev ett inlägg. Jag har min kopplad mot device och det fungerar. Oavsett så har jag för mig att den ena kontakten är 6-polig och den andra är 4-polig. Så Fisherman borde bara kunna ansluta sig på en. 

 

Fisherman : Har du spänningsatt nmeanätverket med 12v? Yamaha hubben spänningsätter också, så beroende på vilken kabel du har så kan det vara en felkälla(en klipper spänningsmatningen från hubben). 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...