Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Krönlisten på skarndäcket är snygg, men förliga delen är rätt obekväm när man skall hoppa iland (det blir en spetsig punkt under fotsulan).

IMG_0719.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer därför att göra ett avstamp som är lika brett hela vägen, först behöver jag en rejäl bit ek.

IMG_0716.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig tråd, och kul att följa ditt arbete från 2010 och framåt!

 

Halva nöjet (eller mer) med att ha båt i mitt fall är att mecka och pyssla med den. Sen de där gångerna man åker ut med familj/vänner så får man vara mallig över alla finesser man har skruvat dit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det uppskattas!:)

 

Instämmer helt i att grejandet är halva nöjet; kul att fundera fram och tillbaka på olika lösningar under sommaren för att sätta dem i verket under torrsäsongen.

 

Nåväl, jag sågade ur ett ekblock ur en fälld stam.

IMG_0717.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får den ligga på tork ett tag, illavarslande dock att den börjat spricka mer än jag trodde. Skall prova att täcka in, alternativt ta ut en ny bit.

IMG_0718.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att lacka ovan- och undersida samt kortändarna så torkar den långsammare och spricker förhoppningsvis mindre.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du såga till en ny bit, se då till att årsringarna går tvärt emot vad dom gör på nuvarande bit, och måla ändträet med någon färg.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, tack för tipset! Årsringarna skall alltså gå "parallellt" med kortsidorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, IvarN säger:

Intressant, tack för tipset! Årsringarna skall alltså gå "parallellt" med kortsidorna?

 

Ja, då blir det minst rörelser i träet.

Googla på kvartersågat trä.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, man lär sig något nytt varje dag! :) Jag har svept in biten i tidningar för att den inte skall bli yttorr och spricka, men det funkar inge vidare så det blir nog snart en ny bit med årsringarna på tvärsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några ekplankor som jag fått tag på. De är målade i ändarna och har legat utomhus under presenning några år. Inga sprickor! Jag tror de säger att det ska vara linnepresenning för att det ska vara luftigt.

Sen ska det gå 30 år, då har man en fin möbelkvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinterns stora projekt blir ett motorbyte. Jag helrenoverade Yanmarknotan för ett par år sedan, men nu har det blivit dags att byta.

IMG_0466.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort instrumentbrädan för att kunna koppla ur all el och reglagen.

IMG_0469.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade ur all durk och inredning för att inte skada den under motorlyftet, sedan byggde jag en träställning att hänga en telfer i.

IMG_0513.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn urlyft, dags för städning och plastning av motorrum.

IMG_0821.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite slipning, acetontvätt och ett lager topcoat så blir det lättskött och snyggt.

Något år innan jag sålde förra båten så gjorde jag motsvarande jobb (helgenomgång av motorn och motorrummet). En spekulant kommenterade när han gläntade på motorrumsluckan "Ja, det var ju lika fint som på bilden i annonsen". Rätt prydligt efter 24 års användning.

Motor_resize.thumb.JPG.37725f090ee21a45ecf6f2dc0f8068ec.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat, den motorn ser helt ny ut!:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg blev att greja stöd för motorkuddarna, i mitt fall ett kkr70*70

IMG_1039.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort gamla kylvattengenomföringen, den satt bomfast så jag blev tvungen att slipa bort "våta" delen och knacka in innerdelen.

IMG_1090.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljuddämparen behöver flyttas till babords sida, hållaren var rätt anfrätt.

IMG_1091.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipade stålrent och målade med hammarlack.

IMG_1388.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎12‎-‎08 på 09:05, IvarN säger:

Uppsågat och slipat.

IMG_1041.JPG

 

Ett litet tipps i all välmening!

Vid användning av fyrkantsrör, vänd röret så att ni inte behöver borra och gänga i svetsskarven, kan vara hårt att komma igenom med hobbymaskiner.

Ts verkar ha lyckats bra ändå, men jag misstänker att han har tillgång till kraftigare maskiner.

 

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra tips! Jag hade själv missat detta, men det förklarar varför det gick trögt att borra...^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbytet innebär bl a ny instrumentpanel och nya reglage, så jag gör en ny instrumentpanel i teakplyfa.

IMG_1413.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursågat och intrimmat, härnäst väntar oljning och urtag för instrumenteringen.

IMG_1414.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket inspirerande! Tack för att du tagit dig tid att dokumentera och dela med dig! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...