Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Q8Bosse

Ockelbo T16 eller T17I

Rekommendera Poster

Hejsan alla båtvänner..

Det är så att jag går i funderingar att skaffa båt, och det lutar åt Ockelbos T16 eller T17 I medeller eller och även T17 DL

Nu till min fråga. Vad ska man kolla på vid köp av dessa båtar. Har väll lite erfarenhet av sjö och båtar även av motorer och plastning. Men finns det något på dessa medeller som brukar gå sönder? några år man ska undvika? vilka motoralternativ och drevalternativ finns det och vilka ska man undvika? Finns det reservdelar att få tag i till motorer och drev?

Vore extremt tacksamm för svar

 

Mvh Bosse P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenix

Jag kör T16 från -69 sedan 13år tillbaka & har varit riktigt nöjd. Köpte en gammal rishög, bytte till en nyare bra 85hk utombordare, satte i fast tank, hydralstyrning & elektrisk länspump så hade jag en ful båt men väl fungerande. lagom stor för att smita in i lite trånga utrymmen men fortfarande ganska tung så det känns trygg i lite sjö (för att vara relativt liten alltså). Den gör en bit över 30knop kanske 35 men går som en dröm runt 20-25 knop.

Dom flesta är ganska gamla så leta efter bubblor i botten (böldpest), jag fick slipa ner min och lägga på ett antal lager skydd så har den hållt sig riktigt bra. Sen är det klassiskt att laminatet på fördäck släpper från underliggande plywood och självklart är det inte bra men jag ser det heller inte som katastrof. det viktiga är att akterspegeln & botten är okay, inga hemma-plastningar av skador för det är bara skit & nästan säkert felaktigt utfört.
Bra kapell är ett plus, kostar 6-10 000 att köpa nytt dvs nästan lika mycket som båten är värd utan motor :)
sen får du räkna med att aldrig lyckas få båten att blänka (om den inte är omlackad förstås) men det tycker jag bara är bra = mindre putsa.

Jag har ingen egen erfarenhet av modellerna med inombordare, en kompis hade en T16 med inombordare men det blev lite för tungt för så kort båt vilket medförde seg upp i planing. en annan hade en T16 med 135hk utombordare o den gick av bara..... men inte något att rekomendera då båten är gammal o tveksamt orkar med det i längden.

T17 är vackrare, nyare & gissningsvis bättre om man väljer inombordsmotage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycke för de svaret. Fick veta lite nytt som jag inte hade en aning om, det är alltid bra.

Tack tack.

Finns det någon där ute som sitter inne med lite mer info om inombordarna så vore jag riktigt tacksamm, för de är nog ändå åt de hållet de lutar.

 

Tack än en gång

 

Mvh Bosse P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...