Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Claramell

Vi behöver segel till sunwind 26

Rekommendera Poster

Ett sista desperat försök till att hitta segel. Någon som läser detta eller känner någon som känner någon som har ett sunwind 26 segel - storsegel - att sälja.

Vi har jagat överallt. Vi vill verkligen ut och segla! :)

/www.hannasfotoliv.blogg.se

(För er som följer bloggen - nu är durken inne i båten snart klar, foto kommer imorn hoppas jag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpa ett nytt kanske?
Importsegel är så billiga att det knappast lönar sig att köpa begagnat.
Kolla med http://www.segelochbat.se/ till exempel.

Är det mer bråttom och skicket inte spelar någon roll, kolla med någon som har en båt till salu och som skriver två storsegel i annonsen. Vem behöver två storsegel?!! Förmodligen kommer det gamla aldrig att bli använt, det köptes ju ett nytt en gång för att det gamla var i dåligt skick.
T ex köpte den här killen nytt segel förra året, kanske har han det gamla kvar - man brukar ju inte slånga segel av någon anledning...
http://www.blocket.se/goteborg/Sunwind_26_NY_MOTOR_13hk_27694121.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att leta bland kappseglande båtar med liknande rigg. T ex IF? de byter segel relativt ofta för att kunna konkurrera. De gamla seglen är knappast utslitna.

Kanske finns det en databas med olika segelbåters mått nånstans?.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpa nytt har ej varit aktuellt då det billigaste vi hittat legat på 11 tusen. Vi har redan överskridit vår planerade budget vi hade inför renoveringen av båten så 11 tusen kan vi inte bara lägga fram tyvärr.

Jag gick in på segel och båt. den såg väldigt ouppdaterad ut, finns företaget kvar? senaste uppdatering var för 1,5 år sen.

Jag kontaktade killen med segelbåten på blocket, tack för tipset :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta reda på en kraftig symaskin - kanske kan du hyra en i en symaskinsaffär.

Mät sedan ut hur mycket ni behöver korta av storseglet och klipp och sy med kraftig segeltråd (går att köpa på båtaffär). Helt onödigt att köpa ett gammalt urblåst segel, det här blir lika bra och mycket billigare.

Pengarna ni sparar kan ni lägga på ett nytt segel nästa år.

Du kan lägga din blogg i rutan som min syns här nedanför genom att gå in i din sjöbod och administrera så slipper du skriva adressen hela tiden.

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Segel och Båt.
Prova att ringa hr Kabat, jag köpte ett storsegel där för några år sedan.
Tog i med kontrastlinjer för trimningen, dubbla revrader, lösfotat, två översta lattorna genomgående, bästa dacronduken de hade i crosscut. Kostade 6 500 kr till Misilen, levererat till min dörr i Stockholm! Fast då var seglet bara på tolv kvadratmeter. Men, ring och kolla pris.

Formen var helt OK, jag ångrade mest att jag kryssade i cruising när jag beställde seglet, det resulterade i en lite medioker akterrunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag har ett storsegel till Dominant 78 liggande, mått 8,90 x 3,00. Det passar inte helt perfekt då jag ser på  lystabellen att Sunwinds P-mått är 9,80? kan det verkligen stämma med 9,80?

I vilket fall kan ni låna detta seglet över sommaren så ni kommer ut och får segla.

Jag har min båt i Björlanda Kile om ni är intresserade.

 

Edit: ser på bilder från er blogg att ni ligger ett par bryggor utanför mig i samma hamn.

Som sagt, ni kan få låna mitt gamla storsegel som är i bra skick över sommaren om ni vill?



Senast ändrad av Matrix | 15 juni 2010 | 10:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer faktiskt - Sunwind 26:an har en riktig herrejösses-rigg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hmm, gör inget Peter, jag seglar om dom ändå. Flört

Skjuter ut peket och hissar gennakern och vinkar farväl.....

 

 

post-27568-1394236396,8977_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt schysst! Jag ska fråga sambon om det seglet skulle funka.

Ja vi ligger på brygga Q  i Björlanda.

Har ingen mail eller något till dig så jag svarar här i denna diskussion när jag pratat med sambon!

Tack återigen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Ni kan ju kolla om seglet passar något sånär så det går att segla åtminstone. Har skickat mejl till er med mitt telenummer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Matrix mailadress (och alla andras...).
Jo, jag ville bara tipsa om den här fina knappen...
;-)

post-832-1394236403,3372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Såg bilden på eran blogg att seglet passar skapligt iallafall, hoppas ni får en fin segeltur på havet idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer faktiskt - Sunwind 26:an har en riktig herrejösses-rigg!

 

 

Hittade denna gamla tråd då jag själv börjar snegla på lite nyare segel då 15 år enligt forumet ger otjänliga segel...

 

Vad menar du med herrejösses-rigg undrar en nyfiken Sunwindseglare? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det stämmer faktiskt - Sunwind 26:an har en riktig herrejösses-rigg!

 

Hittade denna gamla tråd då jag själv börjar snegla på lite nyare segel då 15 år enligt forumet ger otjänliga segel...

 

Vad menar du med herrejösses-rigg undrar en nyfiken Sunwindseglare? :)

Lägg dig bredvid den jämstora och jämgamla Maxii 77:an så förstår du. Sunwind 26:an har en riktigt hög rigg för sin storlek och ålder, vilket gör att den seglar bra.

 

Du behöver inte byta segel bara-för-att; 15 år är en tumregel som indikerar att där ungefär är seglen så trötta i formen att det är dags att byta dem. Oftast. Segel har ju liksom inte bäst föredatum.

 

Varför vill du byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja, det stämmer faktiskt - Sunwind 26:an har en riktig herrejösses-rigg!

 

Hittade denna gamla tråd då jag själv börjar snegla på lite nyare segel då 15 år enligt forumet ger otjänliga segel...

 

Vad menar du med herrejösses-rigg undrar en nyfiken Sunwindseglare? :)

Lägg dig bredvid den jämstora och jämgamla Maxii 77:an så förstår du. Sunwind 26:an har en riktigt hög rigg för sin storlek och ålder, vilket gör att den seglar bra.

 

Du behöver inte byta segel bara-för-att; 15 år är en tumregel som indikerar att där ungefär är seglen så trötta i formen att det är dags att byta dem. Oftast. Segel har ju liksom inte bäst föredatum.

 

Varför vill du byta?

 

 

Ah, ja har tänkt på det, och det märks, som slöseglare utan någon som helst kunskap och segeltrim så kan vi ändå hålla jämna steg med många båtar, även de med lite längre vattenlinje.

 

Har väl mest börjat botanisera bland seglen, alla här säger att det blir en sådan himla skillnad med bra segel...men med bra vindar så når vi ändå uppåt en 7 knop i maxfart vilket av vad jag förstått är bra för en 26fotare. Verkar som att hon gör ungefär 1 knop per m/s vindhastighet. VI har inga kapseglingsaspirationer, det är kul att få lite hastighet i vindarna, men det är väl ev. i lätt vind jag vill få igång henne lite kanske, frun suckar när vi ligger i 2-3 knop och seglen gungar lite i den dåliga vinden, men det har väl mest att göra med att vi nästan bara seglar fina solskensdagar...är främst när jag är ute själv som jag är ute i lite annat väder också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nya segel gör inte båten snabbare i lätta vindar. Ju lättare vindar, ju mindre spelar åldern på seglen roll. Det är istället i hårdare vindar det märks mer, framför allt genom att båten lutar mindre och avdriften minskar på kryssen.

 

Rådet till frugans nöjdhet blir istället att njuta av en bok i tre knop, eller ligga på däck att sola - för nya segel gör ingen skillnad i de farterna.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...