Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Håller fullständigt med.

Öppna flaskan när ni är framme....eller låt någon annan köra ....

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jo, så är det!

Varför måste man dricka under färd? Ser man så mycket då? Och inte behöver man dricka för att ha roligt heller. Räcker bra om man själv och ens sällskap är trevligt. Och om man nu dricker så får man väl så vackert vänta tills spriten gått ur kroppen. Tycker inte det borde vara svårare än så!

 

post-10010863-1394236388,4109_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricker inte när jag ska gå ut på stan, man kan bli överkörd.

Aldrig då jag ska ha sexuella rörelser, kan resultera i oönskade individer.

Aldrig då jag ska skriva inlägg på MG, kan råka stöta sig med någon.

 

 

Hur puckade kan man vara, är väll knappast så att man avser att supa och sedan köra båt.

Sådant är redan reglerat i sjölagen.

 

 

Var finns fakta om att detta lagförslag är befogat?

:: 



Senast ändrad av crabfish | 07 juni 2010 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att människor har olika syn på alkohol helt enkelt, du och många andra dricker för att bli berusade inte för att det är gott, har vänner som är likadana dom kan inte ta en eller två glas öl/vin till maten en vardag, dom dricker på fredag och lördag och bryr sig inte om vad det smakar.

Jag och många andra dricker gärna något gott just för att det är gott, utan att ha målet att bli berusad utan just för att det är gott, precis av samma anledning äter jag gärna något gott i samband med det jag dricker istället för att slänga i mig en pizza eller annat skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte handlar om att dricka när man kör båten? Man kanske stannar till vid en trevlig skärgårdskrog eller dylikt...Har ju fungerat att dricka en öl eller två tidigare men inte nu längre...suck....

Jag skulle nu vilja höra vad alla förespråkare av denna konstiga lag tycker om följande

Vi är två båt grannar som åker ut till en skärgårdekrog vi följs åt o puttrar i 12 knop

nu är det ju så olyckligt att min grannes båt råkar göra 32 knop på full gas men min bara ca.13 knop . Som sagt var vi kör i samma fart har tagit 3 öl var ,han är  är olämplig som båtförare (fyllekörning) men inte jag???? eftersom vid en kontroll skulle blåsa ca 0,3 prom. Va f-n ligger logiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hårklyverier kan man ju alltid ägna sig åt...

Jag och min dotter kör hem, hon i en Lamborati Ultra-Potenza som gör 380 km/tim och jag på en 125cc scooter. Jag från en lunch med två öl och hon kör hem bakfull och utan att ha sovit ut efter en fyllefest som varade hela natten innan. Hon har haft körkort i en vecka, jag i 35 år.
Vi blir bägge stoppade och får blåsa - hennes prov visar 0,19, mitt 0,21. Jag blir av med körkortet, hon kör vidare. Vem är farligast i trafiken?

Så är det med alla lagar - det finns alltid en gräns och man kan alltid konstruera absurditeter.

 

Troligen har man utgått från båtens maxfart och inte den fart båten faktiskt körs i därför att då måste blåsprovet alltid kombineras med fartkontroll för att vara giltigt. 
Och fartkontrollen måste ha högt bevisvärde, vilket leder till tjafsiga långdragna rättegångar om det inte togs med radar eller annan nästintill ofelbar metod. Och tjafs med diffusa gränsdragningar som var svåra att behandla rättsligt var en av orsakerna bakom den nya lagen.
Och sedan kan man ju inte veta hur fort din granne körde bakom udden när polisen inte såg på.



Senast ändrad av Eilean | 07 juni 2010 | 17:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Underbar tolkning du gjorde av mitt inlägg! Läs om och läs rätt! Att generalisera samt tycka och tro mot bättre vetande, är inget som imponerar på mig!

Jag skrev bl.a. följande; Räcker bra om man själv och ens sällskap är trevligt, vilket betyder att spriten inte skall vara det centrala eller att man ens behöver dricka för att ha trevligt.

Vidare så skrev jag att; Och om man dricker så får man väl så vackert vänta tills spriten gått ur kroppen, viket då skulle betyda att man inte skall framföra en båt, eller annan farkost heller för den delen, utan att vara nykter.

Din tolkning var ju väldigt bestämd, då du fick detta till, att jag och många med mig dricker för supandets skull och inte för att det skulle vara gott. Hur du fick ihop det med att jag äter skräpmat också, ja det begrep jag inte, men det kan ju bero på att jag är nykter för jämnan.

Så här ligger det till! Jag brukar max dricka en drink per tillfälle. Den drinken blir alltid efter en god middag vid något bjudningstillfälle. Vin och öl dricker jag endast till maten och då för att jag tycker det är gott. Blir sällan mer än ett glas per middag. Bordsvatten går lika bra! En Rémy Martin Cognac till kaffet och kakan, kan också vara gott vid några tillfällen per år. Att vara gift med en kvinna som är dietist, kan ha sina sidor. Mycket motion och mängder av grönsaker bl.a. Skulle tro att min alkoholkonsumtion stannar på c:a 0.5-1.0 liter starksprit per år och max 2 liter vin eller öl tillsammans.

Sammanfattningsvis vågar jag påstå att; Nej, jag dricker inte för att det är ett måste, utan endast då jag känner att det kan vara gott, och nej, jag dricker inte var vecka eller på vardagarna för att verka sofistikerad, eller på helgerna för att det skall vara så! Jag dricker endast vid de tillfällen som är passande ur sällskapssynpunkt och då aldrig för mig själv!

Tycker nog det vore lämpligt om du omvärderade din uppfattning, eller snarare brist på uppfattning, för ditt sätt att uttrycka dig på var inte av det mer tänkvärda slaget!

 



Senast ändrad av Gobben | 07 juni 2010 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår du inta vad han menar????????????

Istället för en massa konstiga utlägg kan du tala om var är logiken med denna regel när vissa kan köra båt med högre promille än andra på sjön ?????????????

Hittar du en sån skillnad i någon annan regel??????

Kom inte och säg att seglare är nycktrare på sjön än alla andra!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av er hade blivit av med körkortet då det inte räckre med utandningsprov utan blodprov och då hade 0,21 värdet gått ned till under 0,2 före det var genomfört.

Troligen har hon ägnat större delen av natten till trevliga saker än att supa då hon nu endast hade 0,21 promille. Färden hem går säkert i max 50 km/h genom staden för att inte krocka med gamla gubbar som tror de klarar av att köra motorcykel då de fick detta på köpet med gamal körkortssystemet. AB.

Troligen är en senil gubbe mer farlig än en ung upmärksam vaken förare.

Alltså är du farligare i trafiken. Ställ scootern omgående och börja åk kollektivt.

 

Men nu är det samma blåsta diskussion igen. Det handlar inte om trafiken på vägarna där fordon möts i hög hastighet med någon meter emellan utan nu handlar det om sjön.

Med en lag som gäller båtar som går fortare än 15 knop så vill man åt en viss kategori snorjävlar i -08 området. Som vanligt blir vi övriga lidande av deras skit.

::H::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tar vi det ännu en gång till:

En liten båt (<10 m löa) eller en långsam båt (<15 knop maxfart) ställer sannolikt till med en mindre skada än en stor/snabb vid en olycka.
Och eftersom det finns ett direkt förhållande mellan berusningsgrad och benägenheten att råka ut för olyckor har man valt att vara tolerantare när det gäller långsammare/mindre båtar.
Förstår du nu?

Förresten, börjar inte dina frågetecken i datorn ta slut snart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för en trevliga tonen - senil gubbe. Kändes det bra?

För det första, exemplet med bilen och scooterna var inte taget för att jämställa bilar med båtar. Utanför att visa på det absurda i ett resonemang. Ryck inte saker ur sitt sammanhang, tack.

För det andra, 30 knop är inte en anmärkningsvärd fart på många båtar idag. 50 eller t.o.m mer är inte ovanligt.
Tar man dessutom i beaktande att båtbeståndet ökat våldsamt på senare år börjar båtrafiken i vissa leder och vissa platser alltmer likna trafiken på vägarna.
En kollision mellan två snabba båtar blir våldsam, det har vi sett exempel på.
Och till och med jag har blivit rätt rädd ibland trots att jag färdas i en relativt trygg bjässe på sådär 14 ton som syns väl.
Så en liten båt, kanske en kanot eller roddbåt ligger ruskigt illa till om den inte observeras av någon med litet för mycket fokus på en kall och som brakar fram i 40 knop med en båt på kanske 3-4 tons deplacement. 

För det tredje, hör inte du till dem som på annat ställe i tråden deklarerar att du minsann tar ansvar, inte dricker för mycket och sköter dig när du kör din båt?
Intressant att du då samtidigt säger att du  blir lidande nu när andra ställt till det för dig. Vad menar du egentligen?

Ingen av dem som retar sig på lagen i den här tråden påstår att dom dricker mer en någon öl eller två när de kör. De tar ansvar.
Ändå klagas det på lidande, inte roligt längre och friheten är borta trots att de redan lever efter lagens andemening.
Märligt vilken samling altruister här är som står på barrikaderna och kämpar för principer jag trodde dog ut med de gamla filosoferna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck!!!!

Ja något logiskt svar blev det ju inte...Varför blanda in Mc med olika förutsättningar för?

Jag sa SAMMA  prom. gräns inte över o under!!

Jag vill bara veta varför vi inte har samma lagar för alla??

Nu är det så här att jag är ganska lyckligt lottad o har flera båtar både långsamma o snabba

Det blir alltså en laglig fyllebåt ( snackar om 0.3-0,4 promille)

Har jag då mer omdöme när jag kör den i 12 knop en om jag sitter i min lite snabbare sak och kör i samma fart enligt nuvarande lag onykter???

Nää!!!!  frågar igen vad är logiken

Möter hellre en styrpulpit båt i 7 knop med en förare med 0,28 prom. (fylltratt)

En ett gubbgäng som ska ut o fiska i sin 9,8 m stålbåt på sex ton i 13,8 knop

med ett par knappar under västen

Och nää frågetecknen tar nog inte slut på ett tag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt okdef!

Va fan ligger logiken? En riktigt konstlad framslängd lag.

Vad skulle en del av moralknuttarna här säga om att alla bilar som går under 150 km/tim

Skulle få ha 1,0 prom medans resten 0,2 en del tror ju att bil och båt är samma sak

osså lite trängselskatt det verkar ju lite trångt i farleden för en del. Varför inte cyckelhjälm på alla seglare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag har lite svårt att förstå hur ni orkar hålla på att gnabbas om denna frågan så?

Ingen av oss kan påverka den lag som nu gäller, den är antagen av sveriges riksdag och oavsett lagskrivarens klantighet och även riksdagens inkompetens att inte dra alla över samma kam, för så borde man gjort! Lagen borde gällt allt och alla utan krusiduller.

FATTAR INTE ATT NI ORKAR HÅLLA PÅ OCH TJATA SÅ IN I HELVETE! GE UPP! ELLER SÖK HJÄLP Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matrix=tröttmössa. Varför ska man inte kunna debattera saker bara för att ett beslutat i riksdagen? Bara för att politikerna fattat detta besluta behöver det inte innebära att majoriteten håller med?? eller? Sen att du verkar tycka att 0,2 promille gällande för alla flytetyg borde beslutats är ju en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför i HELVETE du läser inläggen om du stör dig så på dem.

Ursäkta språket men dessa nissar som ska in och mästra i diskussioner.

En demokrati bygger på att folk har rätt att kritisera men samtidigt att alla följer fattade beslut. Vi är som tur ett rätt stort gäng som fortfarande vågar vara kritiska till sådant vi tycker är fel. Det kallas på att bilda opinion men var kanske något nytt?

Antar att du redan sökt hjälp eftersom du stör dig så på våra inlägg och rekommenderar detta till andra.

 

Kommer aldrig ge upp att kämpa för det jag tycker är rätt och fel.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Därför att den här så kallade debatten inte leder nånvart, ni proklamerar bara för er egen sak! Det låter lyssna nu på mig, jag vet bäst mentalitet över det hela. Att ni sitter här och fajtas leder väl ingen vart eller gör någon förändring? eller?

 

Bla-bla-bla-bla.............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe dessa trådar har en förmåga att bli långkörare.. Nåja ja ser detta som ett steg till mot fullständig Anarki och inget annat.. Finns redan så många löjliga lagar och regler som man dagligen inte bryr sig om och nu finns det en till... Ja kommer fortsätta dricka min Hof till maten och köra min båt, sedan får resterande invånare tycka vad dom vill om det.

Eftersom det har gått bra i rättså många år nu så räknar ja iskallt med att ja lär klara detta även med den nya lagen... Nåja det står ju trotts allt alla fritt att följa lagar och regler. Dom riktiga busarna som mördar, våldtar och knycker våra grejer får ju bara löjliga småstraff (dom få som åker fast vill säga).. Med andra ord inget att frukta och jag är inte det minsta orolig...

!!!MVH REXCO!!! Som gillar när saker och ting sticker i ögonen på politiker och myndigheter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag fattar varför du inte fattar, solklart!  Men nisse in och mästra Hur gör du själv? Att försöka bilda opinion på ett båtforum verkar lite dumt bara det. Som sagt det är ett förhållandevis fritt land att leva i. TREVLIG SOMMAR fyllenisse!Tungan



Senast ändrad av Matrix | 08 juni 2010 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo Crabfish!

 

Tröttmössorna är de som tar för givet att överheten alltid vet bäst!

Och lagar och bestämmelser är inte huggna i sten, de går att få ändrade.....ibland i allafall!

Exempel: Sthlm införde i fredags förbud mot sk flakåkning, dvs traditionen bland studenter att hyra en lastbil, skicka upp ett lass öl, en stor musikmaskin och studenter på flaket och sedan sakta åka runt i staden och fira att skolan äntligen är slut.

Alldeles för roligt, så det förbjöds......

Men det tog bara några dagar, så upphävdes förbudet igen!

Fritt fram för studenterna alltså!

 

Och vad hindrar att vi kan bilda opinion och få lagen uppriven i båtfrågan?

Jag kommer i allafall att försöka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Att försöka få lagen ändrad låter sig säkert göras, men att få den slopad och gå tillbaka till den gamla regeln säger nog mer om er dumhet och okunskap än min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om alla vore så kloka som dig Matrix.

Du personifierar den typen av medborgare som diktatorer i alla tider älskat!

Vet du hur man brukar definiera politik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asgarv.

Kul att du är den enda kloka välutbildade här på forumet, grattis.Tungan

Så naiv är nog ingen att han (eller hon) tror att det går ändra lagar via ett båtforum. Men att bara sitt stilla, tyst och beskedlig när man ser den ena dumheten efter den andra ställer jag inte upp på.

Jag ger mig katten på att om man skulle dra in allemansrätten skulle du sitta tyst och beskedlig och försöka hitta argument för att det vore bra det också.

Att inte vara tyst utan argumentera för det man tror på kan vara nyttigt. Rekomenderar lite läsning om de trådar som finns på forumet om klimathusbluffen. Där finns en del läsvärt om man inte tillhör kategorin som sväljer allt. OBS risk att det du läser där rubbar din uppfattning om vad du tidigare svalt.

 

ha det gott ::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande

Den här tråden har potential att bli den längsta på MG..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iofs, du skriver potential... ja, det håller jag med om... Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Lååångt dit.

 

Den längsta tråden har 737 svar och 44645 visningar. får se vem av er intelligenta som kan svara på vilken det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Vad gäller allemansrätten tycker nog de flesta kustnära markägare att den borde slopas. Vad jag tycker och tror i klimathusbluffen (var du nu fick ihop det ordet ifrån?) (vad är ett klimathus?) tänker jag inte delge dig. Vad jag sedan sväljer för uppfattningar i miljöfrågor hör väl inte hit till den här urbota idiotiska tråden? sista roliga helgen 0,2 Hur dumt låter inte det?

Kan man inte ha kul utan sprit har man nog problem innan man sätter sig i en båt.

Vad gäller dumheten i att hålla sig nykter på sjön får jag väl leva med, det är mitt val.

Återigen, trevlig sommar på er och håll er ifrån fabbro blå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...