Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Jag går och klipper gräset på landet idag och är redan inne på andra 5,3:an. Vad jag vet finns det ingen gräns för gräsklippare som man går bakom. Kör jag bil eller båt är jag inställd på att inte dricka så för mig spelar det ingen roll om gränsen är 0,2 eller 1.0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att köra som tidigare. 18.00 drar jag ner till båten, drar i mig ett par kalla och åker ut och njuter i solen med ett par kallat till Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar gärna en 33 Cl öl själv när jag är ute, men det stoppar vid en... Det som vissa kan haka upp sig på är just vad du skriver -drar i mig ett par kalla och åker ut och njuter i solen med ett par kallat till...- Det betyder alltså nånstans mellan fyra och åtta öl... och det är ganska mycket, man blir beusad på det och det är ju just då som det blir farligt att möta dig ute på sjön... Nu vill jag inte på något sätt hoppa på dig, tolka det inte så... utan det är just det sättet som många -som inte har så bra ölsinne- har när de är ute på sjön, och med berusning försvinner omdöme... Så kan jag förstå 0.2:an i det hänseendet...

Men som ovan skrivet: se det absolut inte som ett påhopp på dig, utan endast som ett inlägg i debatten om 0.2-gränsen kontra berusning vid framförande av fartyg (vare sig det gäller långsamtgående eller snabbgående. Liten eka eller stort jävla skepp) på vatten eller fordon på land...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt. Jag tar det inte som ett påhopp. Men. 16 knop (över gränsvärdet) är halv gas på en moppe och dessutom på en väg som ibland är typ 1 km bred. Är inte det överdrivet. Tyckte gamla reglerna var bra och enl dessa så kunde du faktiskt åka dit med 0,1 om du ställde till med något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker alla som åker searay ska få ha max 0,1 promille och rökfritt ombord men vi som kör finnmaster får ha 1.0 promille o röka braj Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du inte tar det som ett påhopp på dig, för det är inte menat som det.

I sak håller jag med dig, 16 knop är inte ens 30 Km/h... och tar man då till att det är öppet vatten, ja då tror inte heller jag att det är någon fara vare sig med stor eller liten båt... men att köra med några bira eller groggs i kroppen och omdöme försvinner på vissa med taskigt ölsinne-för vi reagerar alla olika på alkohol-, i 16 knop i trång farled eller när man skall lägga till i hamn -vare sig det är hemmahamn, gästhamn eller naturhamn- då kan det bli andra problem, och det är då som en större fara kan infinna sig...

Men jag måste erkänna att jag har dubbel moral i detta: Jag tycker oxå om att klämma en bira eller ta sig en kall härlig grogg eller ett glas vin på sjön, framför allt när det är en sån där underbart skön sommarkväll och man ligger ute och fiskar eller så... det är frihet, det är livet, inte tu tal om annat Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör fel när du utgår från drukningsolyckor. De sker mycket riktigt huvudsakligen från små båtar som överhuvudtaget inte berörs av lagen. Glöm dom.

Det grupp jag talar om, och som lagstiftaren är ute efter, är berusade männskor som kör snabba och/eller stora båtar och därmed utgör fara inte bara för sig själva, utan för eventuella passagerare och allra värst, för helt oskyldiga människor ute i andra båtar.
Och sådana olyckor, ibland med dödlig utgång, sker.
De sker inte ofta, men även ett enda dödsfall eller svårt skadad människa mindre per år vore värt det. Tycker jag i alla fall.

För att nämna skiten helt kort igen. Menar du att det  inte finns belägg för hur många ton avföring och därmed ton oönskade näringsämnen fritidsbåtarna släpper ut varje år?
I hela den debatten kring båttoaletter, septitankar och sugstationer är väl storleken på utsläppen en av de få saker alla parter är överens om. Sedan är man oense om hur stor skada detta gör och hur stor minskningen blir med det nya lagförslaget och om man bör prioritera andra åtgärder istället.
Och återigen - fisk (och skarv) tillför inga näringsämnen i havet oavsett hur mycket de än skiter. Det gör däremot vi varje gång vi släpper ut, med eller utan toalett och septitank.

Uppfattningen att vi båtmänniskor skulle vara speciallt bra på att värna om miljö och natur i någon större utsträckning delar tyvärr inte jag.
Vi skräpar ner med engångsgrillar och annat glas- plast och pappersskräp, skiter på land och lämna papper och tamponger efter oss, kör gärna bränsleslukande båtar, bullrar och färdas respektlöst med ribbar och skotrar bland ytterskärens djur- och fågelliv.
De flesta är nog ansvarsfulla men nog kunde det vara bättre.



Senast ändrad av Eilean | 04 juni 2010 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som kör Ancas Queen... får vi bara dricka kolsyrat vatten då...???GråterOskyldigFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får göra som du vill med ditt omdöme och ansvar jag vet inte vad två kalla betyder men alla här tolkar det som läsk så det är väl bra.

Man blir lätt här tolkad som alkis !!!

Ang kontrollen av den nya regeln:

När jag har varit ute i skärgården så har jag morshat på P/KBV och har tyckt att dom gör ett bra jobb för oss i skärgården, jag tror att dom får en annan attetyd av båtägare i fortsättningen som dom nog får förberedda sig på. Jag säger bara lapplisa, trafikpolis.

Jag tänker på en trafikpolis som säger till mig efter 10 km för fort, jag vill se dig ta det lungt i trafiken i fortsättningen?????

 Det kanske är så att vi vuxna människor behöver en ordningsmakt som håller reda på oss ??   Det kallar jag vuxendagis.



Senast ändrad av Florina | 04 juni 2010 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte du, som i en annan tråd och ett helt annat sammanhang skrev:

Vad hände med uttrycket: På sjön chansar man inte?Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför då inte inrikta sig på den olyckstypen som står för flest dödsfall? Lagstifta om flytväst! Det räddar liv, inte <0,2ppm

 

Och dessutom att dra en gräns för båtar som är mindre än 10m och går långsammare än 15kt. Det enda det gör är att reta gallfeber på halva båtåkarbefolkingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Kontentan av debatten tolkar jag som att vi med segelbåtar eller långsamma snipor (under 10 meter, 15 knop) är skötsammare  på sjön och har således ett bättre omdöme att hantera spriten. Tungan

 

SuP OcH sVäLj, SnArT äR dEt HeLg! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det du skriver så här: Alla dödsfall som sker i små båter skiter vi i. Vilken människosyn!!!!!!

Oskyldiga är inte de som är anhöriga till ovanstående. Det låter nästan som du har varit med och format den skrivbordsprodukten till lag. Har du båt???

Om det inte sker så ofta kallas det inte då olyckshändelse, det gör inte heller jordskred

Alla är helt o-överens om miljöskadan från fritidsbåtar samt väldigt lite fakta från yrkessjöfarten. Finns det någon bra utredning på utsläpp från yrkessjöfarten 

Ang skarvholmarna tycker jag det är en miljökatastroff.

Jag tycker förståss att man inte ska skita i hamn eller naturhamn men det är mer av visuella själ

Sedan tror jag att björklöss invationen tidigare i våras ökade våra miljöproblem i havet



Senast ändrad av Florina | 04 juni 2010 | 15:31



Senast ändrad av Florina | 04 juni 2010 | 15:38



Senast ändrad av Florina | 04 juni 2010 | 15:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja så tror jag den nya lagen var skriven Glad Nej skämt o sido men det är ju faktiskt lite så den nya lagen känns. varför ska en som valt att ha en 9.9 meters båt som gör 14 knop få andvända sitt omdömme o dricka när inte en med en båt på 5 meter som gör 30 knop. vad är det som säger att han har sämre omdömme en han i stora båten. och dessutom kanske den stora båten gör 15,5knop på våren med ren torr botten. hur kommer myndiheterna bedömma detta? fylla eller inte på sjön det får ju stå för var mans åsikter men håll med om att lagen är orättvis.

i min drömvärld hade den gamla lagen varit kvar och gällt alla båttyper. och om politikerna nu promt vill ha en exakt gräns så sätt tex 0,5-0,8 promille för alla båtar.

Det som bekymrar mig mest är. vad hände med lojaliteten mellan båtägarna. det känns lite som dom flesta som har båt som går under gamla lagen bara sitter o håller tyst för att dom klarade sig ju denna gången. om alla skulle samla sina krafter o protestera så kanske lagen i slutendan hade sett helt annorlunda ut. Den här lagen är skriven av politiker utan verklighetsupfattning efter att dom setat och kollat på en hel sesång av kustbevakarna. dom har dessutom fåt stöd av i princip varenda ägare till en segelbåt eller snipa under 10 meter för dom har blivit lovade att lagen inte kommer gälla dom. jävla strutspolitik!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår saken rätt kan man alltså åka fast för sjöfylla om polisen anser att man är berusad. Det betyder att man kan åka fast met t ex 0,1 promille i blodet om man kör en segelbåt eller annan långsamgående båt likväl som 0,2 eller 0,8 promille om enskild polisman anser att du/jag är packad.
Det tycker jag däremot är snurrigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen är ju helt sjuk. Tex om någon med en trollingbåt är ute o fiskar. Puttrar runt i sina 2-3knop. Under dagen när dom puttrar omkring tar dom några öl. Sen kommer Kbv och dom får blåsa. Då ska dom få böter bara för att båten kan gå fortare med dess huvudmaskin???

Ang vem som ska bevisa/bedöma hur fort din båt går så fick jag mailsvar för några månader sen. Svaret var då att maxfarten din båt hade när den lämna fabrik gäller??? Gör ju inte lagen vettigare precis... Mao skulle du få böter om du så hade en liten 2hästare på badbryggan på din båt som en gång gjorde 40knop med motorn som satt i från fabrik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med läsförståelsen egenligen Fiorina?

Dina slutsatser om min syn på dem som förolyckas i småbåtar är fullkomligt horribel.

Och ja, jag har båt. Och använder den ibland också. Vad har det med saken att göra?

Det stämmer att det finns olika åsikter om hur stor skada utsläppen från fritidsbåtarna åstadkommer, vilket jag redan skrivit. Däremot är man alla läger rätt överens om hur stort i absoluta mått det utsläppet är. Storlek och skada är inte samma sak.

Nu handlade inte min kommentar om skarvarna om vad de ställer till med på land, det handlade om huruvida deras avföring bidrar till övergödningen av vattnet eller inte. Vilket den inte gör. 
Apropå deras påveran på vissa öar bör man komma ihåg att skarven är en del av vår naturliga flora. Och att förr i tiden hölls den i schack för att det inte fanns ett överflöd av bl.a skarpsill och för att människan inte skrämt och förgiftat bort rovfåglarna.
Så vi har bara oss själva att tacka att det ser ut som det gör på skarvöarna.

Angående skita i hamnar, du menar alltså; det som inte syns finns inte?
Livsmedelssverket kollar upp bakterihalten i musslor på västkusten. Man finner  klart förhöjda halter av bl.a e-coli hos musslor som plockats vid populära naturhamnar. Mysigt.

Björklössen bidrar säkert till övergödningen. Alla organismer som hamnar i havet och bryts ner, eller släpper ifrån sig sin avföring i havet och som inte hämtar sin näring därifrån bidrar i någon mån till övergödningen.



Senast ändrad av Eilean | 04 juni 2010 | 22:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tycker du att maxfarten borde definieras då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken lång tråd detta blev.

Men alla måste väl fatta vad som gäller!!

Det är slutsupet på sjönCool

Tack alla i Stockholms skärgård för bidraget till en ny lag.

Nu väntar vi andra på nästa storstadstrend......

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte MG starta ett fyllesnack och dumpa den här tråden där?  Att det ska vara så svårt att låta bli flaskan eller burken när man kör?  Den kan man väl öppna när man är framme på sin tänkta destination.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte ta risken att dagen efter fortfarande ha alkohol i kroppen.

Jag skaffade mig en alcotest(The reel stuff inga hopp å lek prylar) och kommer inte köra även om den visar 0,1.onödigt.Skulle nog inte förlåta mig själv om det hände nått och det visade sig att jag variit påverkad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blääää, orka läsa allt i denna tråden.... Själv har jag bara ett problem med den nya lagen och det är att den inte gäller lika för alla.

Jag har 2 båtar: En trollingbåt, kapabel för ca 30 kn samt en segelbåt som i sina bästa stunder kan surfa fram i kanske 7kn. Ingen över 10 meter.. men den absoluta promillegränsen för dessa 2 båtar är olika även fast jag själv (förhoppningsvis) är mig själv lik oavsett vilken båt jag kör f tillfället.... I den ena kan jag komma undan med 3 bärs i kroppen, men om jag råkat ha den snabbare båten är jag kriminell, grovt missanpassad och säkerligen alkoholiserad enligt mångas sätt att se det... BLÄÄÄÄ!!! 0.2 för alla, eller 0.5 för alla kvittar mig lika, bara det är LIKA! Det är väl faen inte mindre farligt i segelbåten än i trollingbaljan? Jag gör säkert lika mycket skada i 2.5 ton segelbåt i 7 knop som jag gör i 700 kg trollingbåt om jag dunsar in i en eka och knuffar mannen med staken utanför gylfen i vattnet liksom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans i denna på väg åt fel håll tråd att någon tyckte skarvholmarna med all sin spillning var en hemsk syn/miljöförstöring. Mitt i naturen med den underbare prg. ledaren Martin Emtenäs, visade att skarvarna bebor en holme en viss tid innan den överges för en annan, den då helt döda och med spillning täckta holmen kommer efter en viss tid åter börjar blomma och återhämtar sig. Kunde tyvärr inte hitta inslaget, troligen eftersom det är ganska gammalt. Men det kanske finns någon annan som kan eller har sett det.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det skall vara farten du hade när du stoppades för blåsning som gäller. Eller farten vittnen sett dig ha. Annars blir det som om du skulle få böter när du kör 70km/h på en 70-väg bara för att din bil kan gå i 200km/h

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske är så med havet också det läker med tiden om det bara var fritidsbåtar som släppte ut sitt bajs!!!!!!!



Senast ändrad av Florina | 06 juni 2010 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla skitsnackande med bajs, Skapa en egen tråd om bajs från folk, fiskar och fåglar.

Helt klart att massa skit kommer från Tjockholmsträsket. Att de ska köra packade från sjökrogen är inget nytt. Gärna med pappas stora snabba båt. Överklass svin.

Nästa lag blir säkert hastighetsbegränsning för alla båtar inom Svenskt vatten. Maxfart 25 knop och är uppsatt av en fet gubbe i riksdagshuset som möjligen varit ute på vattnet med en finlandsfärja.

Vill nog hävda att GPS är livsfarligt för andra, dags att införa förbud.

Säkerhetsbälte vore nog bra och skulle kanske rädda någon, Lagförslag.

Halvljuslag på båtar, dags att tända lanternorna redan på morgonen, lagförslag, kanske? 

Men det kommer överklasssvinen skita i då deras pappa ändå får betala böterma.

Visst kan det vara farligt med fulla människor ute på sjön. Precis som fulla människor som går på trottoaren. Har du dessutom på dig ett par läparskor när du går där på trottoaren så kan du gripas för att de går att springa fort med och var konstruerade för det från fabrik.

 

Faen (ber om ursäkt om jag svär) men blir så i helvete förbannad för alla nya lagar och överförmyndande.

Zebralagen, skulle rädda människoliv, knappapst, och skräcken över att missa någon idiot i mörkret som tror att det är deras rättighet att springa ut i vägbanan så fort de hittar ett övergångsställe. Ute på landsbyggden (jo tjockholmarna kallar oss så, även götegborgare eller de som bor i Malmö) där plockas övergångsställen bort då man insett att de är farliga.

Idioter, det är inte övergångsställen som är farliga utan folk som inför knasiga lagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Sunimod verkar bitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biter kan man nog inte kalla det, snarare trött på alla hot mot vår frihet. Sverige är fantastiskt och låt oss få behålla det.

(Nej jag förespråkar inte fylla på sjön)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som fått blåsa och vad är boten i så fall.

Jag tror att dom låg vid Waxholm i fredags vid infarten Resarö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...