Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Efter helgen så får kustbevakningen och polisen julafton.

Vore roligt att här komma med förslag hur vi ska tipsa varandra när rassiorna tar fart, VHF eller internetsida sms etc.

Ais lär dom slå av om dom skall vara osynliga

Nu är jag inte en av dem som hävdar att man skall köra rattfull men man borde kunnat stanna vid 0,5, jag är ganska säker på att jag klarar av min båt i det tillståndet även om situation uppstår, nog om detta.

Låt kreaviteten flöda så kan vi njuta av världens vackraste skärgård utan statlig inblandning.

post-26407-1394236367,625_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer.

I ditt fall hade jag monterat solfilm på alla rutor. Antar att du sällan/aldrig framför din båt ensam.

Med solfilm på rutorna kan de aldrig se vem som sitter bakom ratten. Eftersom det är föraransvar och inte ägaransvar som gäller, så gör ni upp ett schema om att ni skyller på varandra om vem som körde. A säger att B körde. B säger att C körde. C säger att A körde. Blir ni stoppade, så släpp ankar, lämna förarplatsen och så går ni gemensamt ut på akterdäck med armarna i kors.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att man bor i finland här har vi 0.5 bakom bilratten och 1.0 bakom båtratten..:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utgår ifrån att du skojar lite Sparre. Så attans törstig kan man väl inte vara så att man monterar solfilm på den där fräscha båten? :-)

Instämmer i övrigt att det är en klar overkill-gräns!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att det enda vettiga sättet är att hålla sig inom lagens råmärken. Men för den som har en båt som kanske toppar sisådär 20 knop kanske någon dold elektronisk mojäng kan få ner effekten lite......Många med moped använder sig ju av det tricket. Om båten bara gör 14 knop, så gäller ju den gamla sjölagen.

Fåniga lagar kräver fåniga motåtgärder! Skrikandes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det nån som vet vad som händer om man skulle ha över 0,2 och blir stoppad i min båt och har strypt motorn innan man lämnade bryggan så att den bara går vi säger 7 knop. klarar man sig då?

om polisen provkör och dom inte kan få upp den i mer en 15knop så borde man ju gå fri för båten är ju under 10 meter.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SkrattandeSkrattandeSkrattande

 

Bra och tydliga regler

Har läst och gör samma tolkning som du. Det kommer inte vara tillåtet att framföra sin båt spiknykter efter 1 juni, eftersom 0,2 promille blir nedre gräns. Samtidigt blir 1,0 promille övre gräns, så man får heller inte vara dyngrak. Man måste helt enkelt vara lite smålullig from 1 juni när man kör båt. Hur ska man kunna klara av att veta exakt var på promilleskalan man befinner sig? Tror många kommer göra sig skyldiga till regelbrott här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AHA! Cool

Vad skönt.

Allvarligt talat. Finland har tydligen 1 promille som gräns. Sverige får nu alltså 0,2 prommilesgräns. Är alltså finnarna så mycket bättre på drunkdriving än oss? Eller har dom (som jag starkt misstänker) vettiga politiker som inte klåfingrigt ska lägga sig i saker de inte vet någonting om. Politikerbroilers som i brist på vettigt jobb hittar på sådana här idiotier.

Jag säger: Sparka 90% av alla politiker. med den moderna tekniken behövs de inte. I alla yrken/brancher rationaliseras människor bort........utom i, just det, politiker/byråkratbranchen, som tycks växa ohämmat.........Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det precis som det alltid har varit förmin del, en losskastningwhisky och en förtöjningbersa.Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att detta är skrivet som ett skämt??

Hur fan kan man annars resonera så?,köra på fyllan med båt!!

Tror inte du vill möta ett rattfyllo efter vägen,allra minst med dina barn med i bilen.Givetvis så skall det vara nyktert i såväl båten som bilen,kör du bil alkoholpåverkad med??

Detta var det mest idiotiska inlägg jag läst på länge.Kör man påverkad så skall oavsett det fordon man framför beslagtas av åklagare.Skitenkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en sak att köra full, en annan sak att köra alkoholpåverkad?

Det är ju skapligt mycket större marginaler ute till sjöss än vad det är på vägarna.

Det är få länder som har lika låga toleranser mot detta som Sverige. Varför anses exempelvis Finland som nämndes i strängen klara 5 gåner så mycket alkohol som vi?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohol och sjön hör inte ihop!!! Spelar igen roll vilka argument för som kommer att komma som svar. Säg det till alla de som fått anhöriga etc. skadade på sjön pga. att fyllerister kör utan vett. Och nej, inte ens öl är inte ok!!! Punkt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller verkligen med om att formuleringen av lagen är minst sagt lustig. Men jag tror att vi alla här vet vad de menar.
Jag lyssnade med KBV som hänvisade till Länstyrelsen som i sin tur hänvisade till Transportsyrelsen angående vad påföljden blir om man blir dömd för sjöfylleri, dvs att man har mellan 0,2-0,99 promille. Vid 1,0 eller mer har man gjort sig skylldig till grovt sjöfylleri om jag förstått det hela rätt.
Svaret jag fick var att man blir dömd till böter eller fängelse i max 2 år. Jag frågade specifikt om man kan bli av med körkortet men det är inte möjligt så länge domstolen inte gör bedömningen att man är så pass alkoholiserad att man inte är lämpad att att inneha körkort. Om/när en lag kommer på att båtkörkort krävs på sjön kan detta dock komma att förändras. Jag fick tyvärr inte reda på hur stora böter man kan få eller vilka bötesnivåer som finns.

Edit: Fängelse i max 6 månader ska det vara, inte 2 år. /Dejsa



Senast ändrad av Dejsa | 27 maj 2010 | 14:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du hur det fungerar med vapenlisenser om man åker fast? kan ju mista sådant också om man har osis.

Det måste vara enklare att inte läsa trådar om alkohol om man är nykterist?

Det har aldrig varit lagligt att vara vårdslös på sjön, nykter eller onykter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fylla och sjön hör inte ihop. Det är inte samma sak som alkohol.

Man kan helt klart framföra en båt på ett säkert och sjövärdigt sett trotts 0,2ppm. Men det värsta är dom många säger, att skillja på småbåtar/långsamtgående båtar och större eller lite snabbare.

 

De flesta som förolyckat med alkohol i kroppen sitter i en liten eka. hum....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo i finland har vi 1.0 som övre gräns. men med det tillägget att man måste kunna behärska sin båt..behärskar du inte båten kan du bli bötfälld fast du ligger under 1.0..vanligtvis så är det ju dom som kör med 2-3promille som förorsakar allvarliga olyckor både till lands o sjöss..inte dom som har tagit 2-3 öl..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra och balanserat. Tyvärr är svenska lagstiftare och myndigheter äckligt pretentiösa.  Det går snart inte att göra någonting eller vara någonstans utan att bli förmanad med en massa pekpinnar.

Vad tillåts vi bestämma själva nu för tiden? Finns det någonting som inte är omgärdat med ett regelverk? Det är 6-8 brödskivor om dagen, varningstexter på cigaretter. Fartkameror på vägarna och nu ska man inte få dricka ett par öl på fisketuren utan att riskera att klassas som kriminell...

Jag rökar inte, och dricker inte på sjön så för mig personligen spelar det inte så stor roll. Det är bara den här förmyndarmentaliteten jag vänder mig mot. Dröjer nog inte länge innan vi får såväl båtskatt, som båtbesiktning, reg-nr och ytterligare pålagor.  Är det så vi vill ha det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka fina föredömen ni dessutom är för era barn när ni kör båt alkoholpåverkade.Enligt vissa här så är det väl ok att köra bil då med efter att ha druckit en öl eller två!

Kör man då båt samt har med sina barn,samt dricker i samband med båtkörning då är man väldigt rädda om sina barn va?.trodde inte att sådana här idiotiska människor fanns överhuvudtaget!Skärp er!Tydligen har ni ännu inte vuxit upp samt lärt er att ta ansvar.

Angående vapenlicenser som någon skrev,ja dessa dras omedelbart in efter såväl bil som båtonykterhet,helt rätt.Då brister man i omdöme samt skall inte inneha skjutvapen heller.

Kan ju även tillägga att jag inte är nykterist heller!!



Senast ändrad av utombordarn | 27 maj 2010 | 17:36



Senast ändrad av utombordarn | 27 maj 2010 | 17:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orkar inte skriva något i denna tråden, blir så trött...........................................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt lite chockad över vad du skriver, om du verkligen menar det du skriver.

Har du någon gång varit utomlands? Det låter inte så. Du skulle få en smärre chock tror jag:-)

Jag skulle vilja säga att Sverige är nog det enda landet i världen, där man ses som en mördare och omdömeslös individ efter att ha druckit en eller två öl och därefter sätter sig bakom ratten. I många länder USA, UK och i asien är det mycket vanligt att man dricker ett par glas vin eller några öl till maten på en restaurang för att därefter sätta sig i bilen och köra hem. Det är inga som höjer på ögonbrynen för det.

Menar du att det bara är i Sverige som lagstiftarna tar ansvar?

Jag tycker det har gått till överdrift.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från vissa så skäms jag inte för att dricka alkohol inför mina barn eller tillsammans med dem.

Alkohol är en naturlig del i vår (min familjs) sätt att umgås och använda på ett vuxet sätt.

Det jag lär mina barn är inte massa förbud utan att lära sig omdöme.

Och med omdöme är det att inte hålla på med saker som kan ge upphov till fara både för sig själv elle andra.

Alltså man kör varken bil trött eller dagen efter eller nedsatt av sjukdom mm Man kör heller inte bil efter man druckit alkohol och knappast dagen efter trotts att en mätningen skulle visa ok.

Och givetvis framför bilen med en hastighet som fungerar för både omgivning och situation.

Samma med båtar.

Men att i lugnt vatten köra sin båt i 5 knop efter att druckit ett par glas vin och vädret är nästan helt lugnt, hur farligt kan det vara? (trotts att båten går köra betydligt snabbare än de lagstadgade 15 knopen men man inte kör fort)

Nuvarande sjölag reglerar redant sådant och plockar även de som helt nyktra framför sin båt på ett sätt som föraren inte behärskar.

Idoter som vi med skattemedel finansierar, Min åsikt och jag vågar stå för den.

 

Nej jag är inte alkoholberoende men har lärt mig njuta av livet.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det blir som i Schweiz när man sänkte promillegränsen för bil och olyckorna ökade dramatiskt. Männen överlämnade körningen hem från krogen till sina fruar som inte var vana att köra. Efter en tid så gick myndigheterna tillbaka till den högre gränsen och olyckorna minskade.

/T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivet crabfish!

Det verkar som att vi har samma syn på sjölivet!

Tror att vi delar den med de flesta andra också för den delen..



Senast ändrad av akterspegel | 27 maj 2010 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i vartenda ord crabfish skrev. Snyggt jobbat!

Jag tycker det är befriande med människor som dig, som tänker lite själva och inte bara snällt fogar in sig i PK-maffians åsikter.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockrent skrivet Crabfish!

Skriver under på den jag också.

Och till Messerschmidtarna högre upp i tråden ber jag att få citera Janne Loffe Carlsson i filmerna Göta Kanal:..........Han säger alltså till den Italienske direktören/ferrariföraren.................

men nehej, det kan jag inte skriva, då blir det rapport förstås.

Men ni förstår kanske vad jag menar ändå? Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att läsa att det finns människor som stöder sig på kloka och vuxna omdömen och inte måste ha lagar och förorningar för att ordna sina liv.

Nej någon solfilm kommer inte monteras, jag vågar stå för vad jag gör och till och med omdöme och hänsyn till andra.

Nu börjar det här forumet ta form

Ha en trevlig sommar vi ses i finska skärgården som är så fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...