Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jazzselect

Propeller 270? Tacksam för hjälp

Rekommendera Poster

Japp, så har man blivit av med sin propeller.

Tråkigt att det finns oärliga båtmänniskor som vill göra livet surt för andra genom att stjäla.

Jag hade ingen aning vad jag hade för typ av propeller innan och undrar om nån kan hjälpa mig.

Jag har en aq130 B20 med VP270 drev, hur skall jag kunn ta reda på om det är en L, R kort nav eller långt nav, storlek?

 

Mkt tacksam om nån kan visa mig vägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt!

 

För att veta vilken typ av propeller du ska ha bör du vända dig till ex www.drev.se (du ser deras reklam uppe till höger här på sidan. Allt hänger ju på vilken typ av båt du har, vikt, bottenform osv.

Micab är också ett företag jag kan rekommendera. De är både kunniga och serviceminded.

http://www.micabmarin.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack för tipset!

Startade motorn och lade i växeln framåt, såg då att axeln snurrar moturs. Kanske en dum fråga, men betyder det att jag skall ha en 'Left' propeller ?

Mätte oxå hur långt axeln sticker ut ifrån 'drevgodset', alltså innanför sinkringen, den var ca 13cm, är det då en 'kort' eller 'lång' typ av propeller?

Tack återigen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller rotationsriktningen. Egentligen spelar det ingen roll. Jag har för mig att man med ett väldigt enkelt handgrepp kan få drevet att snurra åt andra hållet. I allafall på mitt 280-drev. Fungerar säkert likadant med 270-varianten. Min egen propeller är ca 11 cm djup. Men så måste jag också ha en bricka mellan själva propellern och konan som låser fast den. Min propeller är alltså med största sannolikhet kort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla gärna in den här länken. Den är en guldgruva för den som ännu inte är så kunnig när det gäller volvodrev etc. Bifogar oxå en bild från länken här nedan. Den visar hur växelmekanismen ser ut på 280-drevet.

http://ockelbo.plars.org/

post-22515-1394236317,0009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...