Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Leotor

Vettiga fiskesjöar med ramp

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

I sommar skall jag koppla på trailern på bilen och dra iväg från Skåne uppåt Småland, Halland, Västergötland etc. Med mig skall jag ha mina tre barn och vårt tält, och det skall förstås fiskas en del. Vi hade tänkt oss att fiska sötvattensfiske, så jag behöver tips på bra fiskesjöar med vettiga sjösättningsramper. Jag vill undvika vatten med minfält av sten att köra sönder båten på.

Tips? Någon?

Leotor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmland:

Emsen 4 mil norr om Karlstad:
Ingen ramp Liten sjö. Bra tält- och grillmöjligheter på ett par ställen och möjlighet att låna båt för nån hundralapp. RUSKIGT bra gössjö, med snittvikt på dryga 3kg. Nattmete efter gös är otroligt effektivt och sker 5 meter från tältet. Värt att lägga en natt på om du kommer däråt. PMa mig för fångstgaranti (ett par bra platser med bl.a. sjöns enda djupvarians)

Visten, 3 mil norr om Karlstad:
Hyfsade tältmöjligheter. Ganska bra på gädda och hyfsade möjligheter på öring i 3-kilosklassen. Spöbegränsning 6 spön har jag för mig.

Lusten 5 km från nedanstående:
Bra tältmöjligheter vid rampen. Det finns mycket stock eftersom det ingår i klarälvsdeltat. Ganska bra ramp, men man får passa sig f att köra fort pga av alla stockar. Grov gädda. 12 inget ovanligt

V:a Örten, ca 4 mil norr om Karlstad:
Mycket gös men relativt små och en del grov gädda. En bra sjö med goda tält- och grillmöjligheter alldeles invid en mkt bra ramp.

Gapern, 2 mil norr om Karlstad:
Bra på mellanstor abborre och smågös. En bra ramp i ena änden på sjön, och en fin tältplats i andra änden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vättern är aldrig fel. Riktigt fint i de norra delarna med öar, stora klippor och riktigt djupt. Ramp finns i ex. Olshammar.

Vänern också fint ex. runt Torsö/Brommö eller Ekens skärgård. Krävs lite mer koll på sjökort dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidösten känd gössjö söder om Värnamo kanske kan vara ett trevligt stopp på vägen norr ut ramp i Tånnö, Osudden, Åminneoch Sundet.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

Sveriges största insjöfiskehamn Spiken vid läcköslott utanför Lidköping är en riktig pärla. Om du inte får någon fisk kan du alltid köpa en rökt sik i någon av fiskebodarna. Dessutom får du vistas i en underbara eken skärgård med 2000 kobbar och skär men kör inte på dom bara. öppet vatten finns annars inom 10 min i kinneviken eller dalbosjön (båda i Vänern)

trevlig resa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej här har du fler tips.

Har du vägarna förbi Marks kommun så testa antingen Öresjön (Örby) vid Hanatorp där finns dels en bra ramp och campingplats (trestjärnig med rest. med fullst. rättigheter, kan vara bra när barnen sover ;) samt en ännu bättre ramp en liten bit därifrån som heter Mos strand, fråga i receptionen på campingen efter vägen, det är lätt att hitta.

Där finns tre bra sjöar, östra och västra Öresjön samt Kalven som hänger ihop till en sjö :)

Kanske ses vi på sjön isåfall, jag har min båt vid bryggan vid Hanatorp :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, stort tack till alla som har tipsat om ramper och fiske! Känns bra att ha fått lite mer kött på benen!

 

Leotor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...