Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
detskaga

Bygg egen rullfock !

Rekommendera Poster

Har endast haft segelbåt ett år nu och seglat så mkt jag kunnat och älskar det.

Skaffade en gammal 6,5 m träbåt (märke okänt) med en mast som är ca 8,5 m i trä.

Det går att segla den själv men känns lite osäkert,så jag funderar på att bygga en rullfock själv,en rullfock hade underlättat mycket vet att det finns för några tusenlappar.

Men vill inte lägga så mycket pengar på denna båten, behöver dessutom all elektronik vilket saknas idag.

Tycker dessutom att det är roligt att ha gjort det själv.(har välutrustad verkstad)

Någon som gjort det ? tips och råd önskas.

mvh Reidar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett råd får det bli.

Bygga rullfock själv blir inte lätt, särskilt om den skall ha en förstagsprofil, vilket är ett måste om man skall ha någon chans att segla med den revat.

Kom ihåg - en rullfock är långt ifrån ett måste även om den underlättar mycket.
Ett ännu mindre måste är 'all elektronik'. Om du seglar i skyddade vatten som i skärgårdarna eller längs lugna kuststräckor så kan man till och med diskutera om du behöver någon elektronik över huvud taget. Kompass och sjökort räcker långt. Och en batteriradio för väderprogoserna.
Vill du ha litet större säkerhet räcker det med en handhållen GPS gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag seglade förra sommar/höst med bara kompass och pappers sjökort var mkt lärorikt.

Men skulle gärna vilja ha gps ekolod.

Är det ingem som har provat och göra ett rullsystem själv ?

Skall klistra in en ritning i morgon så får vi se om jag kan få mer tips o ideer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst går det att bygga Rulle Toppsvirvel själv. Har gjort det i och för sig till Gennaker men titta på hur de har löst slopandet av problemet med förstagsprofilen för CU-rullen http://www.rullfock.se/ 

På min hemsida finns 2 beskrivningar hur du kan bygga själva rullen, använd följand länkar

  • 1. länken Gennakerrulle
  • 2. Under Div. Gamla sidan> Spinnakerrulle

Lycka till

//stickan



Senast ändrad av stickanh | 01 februari 2010 | 20:06



Senast ändrad av stickanh | 01 februari 2010 | 20:07



Senast ändrad av stickanh | 01 februari 2010 | 20:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förklaring hur jag tänkt.

Själva seglet sätter jag fast med stål ringar som hårdlödas på plats på befintliga förstaget.

Det befintliga förstaget kortas så jag får plats med rullarna.

2 st plast klädda vajrar fästes i rullarna(dom får seglet att rulla i hop sig)

Ändar inte på något annat än förstaget som kortas vilket medför att jag även kan ta ner seglet manuellt.

Kommentera gärna, tips o ideer mottaget tacksamt.

Kommer givetvis att prov dra rullarna upp till 5 ton.

mvh Reidar

 

post-10006641-1394236230,0594_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen risk om det passerar diametern av rullen och går in lite mot ut/inhalsidan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ser helt klart bra ut skall fixa till en sån i stället, verkar helt klart vettigt.

tack för tipset

Reidar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du lyckas göra en rullfock själv. Skulle gärna se resultatet. :)

Lite halvt off topic så tycker jag det låter lite onödigt med ekolod. Känns viktigare att satsa på lanternor och belysning. Till och med en liten frys är mer välinvesterat när man har ont om ampere och pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev mycket imponerad av Stickans genacerrulle när han presenterade den för ganska längesen. Sen har jag för mig att han byggde ett par prototyper innan han blev nöjd. När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på den och började leta, utan resultat. Det var nog ett par datorhaverier tillbaka i tiden och jag hade inte länken kvar.

Jag tycker ocks det är possitivt när människor är kreativa och kommer på egna lösningar på problem En sak som jag dock reagerade på i din beskrivning var att du tänkte kapa förstaget.

Vad du än gör - kapa inte förstaget.

Det finns redan en rulle där man har gjort så. CU-rullen. http://www.rullfock.se/produkter.htm Man har tom en variant för träbåtar. Kolla på hemsidan och själ ideer. Rullen visas på Göteborgsmässan.

Den minsta CU-rullen kostar 2750 kr. Man kunde köpa Plastimos minsta rulle på Hjertmans Julrea för 2990 kr. Plastimos rulle är  en riktig rulle, som fungerar i alla sammanhang.

Jag menar inte att du inte skall försöka bygga ditt eget rullsystem, men att du skall tänka dig för vad du gör. Att utvekla en ny produkt gör man inte i första hand för att det skall va billigt utan - för att man inte kan låta bli. Du kanske måste bygga flera system innan det fungerar som du vill.

Varför skall du inte kapa förstaget?

Förstagt bör va uppspännt med ca 20% av sin brotthållfasthet och under periodet kanske upp emot 40%. Det är en rätt skaplig kraft. Det satt en CU-rulle modell större på min motorseglare när jag köpte båten. Jag mastade på, men när jag skulle sätta ann riggen visades sig att vantskruven till akterstaget hade skurit. Jag hade dock fått skruva ihop den så mycket att det inte var någon fara att segla med båten.

Jag har svårt att tänka mig att gå ut på sjön med en okänd båt och bara lita till motorn, så att rigga på seglen var självklart. Rullen fungerade utmärkt även om det var mycket opraktisk att hissa seglaen pga konstruktionen. Fallet sitter i rullen via en trissa i toppsvirvel och spänns upp med en vantskruv påovansidan bottensvirvel. Man kan ju använda sxina gamla segel med pistolhakar, men hur kul är det Att ligga framme på fördäck och byta segel när det blåser 17 m/sek och är en saftig sjögång?????

 

De 25 distansminutrarna till min hemmahamn var inga problem för motor. Nån segling blev det inte heller i nån större utsträckning. Jag försökte lite, men det var nästan ingen vind och vindriktningen var stick i stäv dvs kryss.

 

När jag bytt vantskruv på akterstaget och spänt upp riggen så mycket jag klarade, men knappat till 20% av förstgets brotthållfasthet, visade det sig att det inte gick att vare sig rulla in eller rulla ut förseglet. Det var strax före starten på en 12-timmars segling som jag upptäckte problemet. Jag tog iså mycketjag orkade och försökte vrida i rullen framme på fördäck och kompisen la skotet på vinchen och drog så mycket han orkade. Vi fick ut cm för cm. Sen var det lika dant när vi skulle rulla in seglet. Misstänker, utan att veta, att ett lager skurit ihop. Har nu köpt en ny plastimorulle som skall ersätta CU-rullen. Funderar på om det skulle gå att bygga om CU-rullen till en hissbar genacker-rulle.

 

Vad du än gör - kapa inte förstaget.

 

Om du ändå skall göra en ny konstruktion lös det med ett helt förstag.

 

Har man en segelbåt, som tex min motorseglare, som kanske inte har allt för bra segelegenskaper, skall man inte försämra dem genom att inte kunna spänna upp förstaget. Sagg i förstaget försämrar båtens kryssegenskaper avsevärt.

 

När det gäller elektronik får jag hålla med Pheubu. En handburen GPS kan man få för en spottstyver och du klara dig länge med den. Med dom uppgifterna du får från den vet du var du är och du har även logg. Lod klarar man sig väl utan om man inte är extremt fiskeintreserad och absolut vill ha ett lod där man kan se fiskar. Om vattendjupet är för litet lär du märka det utan ekolod och när du kan se på lodet att det är för grunt då är det redan för sent. Det är bättre att lära sig läsa sjökortet.

Men att skaffa sig frys är nog lite overkill Jag skulle nog i så fall satsa på tre lysdiodslanternor för en spottstyver av vad en frys kostar.

 

Det brukar ju va en del rabatt i samband med båtmässorna.

Göteborg 6-14 Februari http://nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____169180.aspx

Stockholm 6-14 Mars http://www.alltforsjon.se

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde själv en rulle förra vintern typ Cu till min tur 80.

Den är gord i mahogny innan mätet i rostfritt ser ut att vara i trä samma nyans som relingen väldigt snyggt.Problemet med CU typ är att du inte kan spänna upp förstaget ordentligt.Toppsvirvelnvill järna hänga sig släpa efter vid hög belastning.Vilket resulterade i att jag monterade en försagsprofil.Jag har använt mig av hjertmans svirvel 3301-8 ungifär samma brottslast som min då varande försagsvire 5mm (har idag ingen vire utan rullen är förstaget)Svagaste punkten är svirveln.var ute i höst testade mig och båten enda sättet att lära sig?som mest ca 25ms i byarna rullen fungerar bra att reva och släppa ut.

Angående att kapa försaget använd godkända grejor som håller/är gorda för ändamålet.typ Hjertman ändterminal ex6334-5

Du kommer inte att spara några stora slantar på att bygga skälv men det är väl inte det som är viktigt utan att ha skoj tänka lite exprimentera, och sen när allt funkar man mår så gott.

Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall till mässan i GBG och sno lite ideerSkrattande

Kommer nog göra ett par olika varianter och testa mig fram.

Lägger ut lite bilder så småningom så ni kan kommentera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...