Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jailbird

Luft till motorn

Rekommendera Poster

Nån som har en Flipper 700 och har nån aning om vad friskluften kommer ifrån som motorn ska ha ? Det ända jag hittar är ju motorrumsfläkten, men den suger ju bara ut luften så var kommer friskluften nånstans

Ska motorrumsfläkten gå hela tiden eller bara vid innan start

Tackar för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn lär suga in luft överallt där luft kan komma in. Genom fläkten, springor runt luckor o.s.v.

Såvitt jag vet ska fläkten inte behöva vara på när motorn är igång, motorn vädrar ju ur motorrummet genom att suga i sig luften som finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft någon båt med inombordare själv.. men vad jag förstått så är den viktigaste funktionen för motorrumsfläkten att vädra ut bensinångor innan start och eventuellt efter tankning. Detta för att det inte ska bli någon explosion, vilket man sett händer varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tummregel är att i motorrummet skall temperaturen inte var mer än 20 grader över yttertemp. Blir den högre rekomenderas fläkt som blåser in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Som angivits ovan tar motorn den luft den behöver i olika springor etc.

Frånluftsfläkten kör man ett par minuter FÖRE start och under själva starten. Sedan skaden slås ifrån. En bra vana är att alltid öppna motorluckan innan (dagens första) start. Kolla oljan, spår av läckage och sticka ner näsan. Luktar det bensin - Kolla/åtgärda före start.

En del äldre båtar hade lite underdimensionerade intag. Nog tar motorn den luft den behöver om man inte uppgraderar till betydligt större/mer luftkrävande motor eller sätter gummilister och isolering på ställen där luft kan ta sig in.

Att verkligen isolera alla springor och göra ett riktigt intag på akterspegeln eller sidan kan dock göra en del för ljudnivån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläkten kan mycket väl sitta där för att se till att motorrumstemperaturen hålls tillräckligt låg. Förutom att vädra ut motorrummet innan start om det är frågan om en bensinmotor.

Koppla inte bort den utan att ha koll på temperaturerna efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite nyare Flipper 717 och denna har luftintag på båda sidor akterut vid skarndäck för friskluften,ett svart plastgaller.

Utsläppen för fläkten sitter däremot på akterspegeln,ett på var sida.

Jag tror 700 med bensinare har sina intag/utblås likadant men ej säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för att svara på din ursprungliga fråga Jailbird....

Se bifogad bild på den primära luftförsörjningen till motorutrymmet.

Mvh / Björn

post-27849-1394236263,1343_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta svar talar inte om var du skall ha din ventilationshål någonstans utan hur mycket en viss motortillverkare rekomenderar. Det är urspungligen skrivet av mig för en tid sedan till ett inlägg med ungefär samma fråga.

Jag tolkar din fråga som om att du undrar hur mycket ventilation du behöver till ditt motorrum, hur många liter luft motorn vill ha vid förbränning är inte så intressant vid bygge av en motorlucka. 
 
Dålig ventilation i motorrummet, inte ens nya båtar har tillräcklig ventilation som motortillverkaren rekommenderar ex en Volvo Penta AQAD 41 B bör ha nästan 1 kvadratmeter ventilation för att den skall må bra, hur många båtar har ni sett med det.
 
Ventilationen av ett motorrum består av tre delar.
 
1 Motorns luftförbrukning.
Motorn förbrukar en viss mängd luft vid förbränningsprocessen, vilket fodrar en viss minimiarea            för luftflödet.
A= 1,9 * motorns effekt (gäller för dieselmotorer)
A= 1,38 * motorns effekt (gäller för bensinmotorer)
 
A= Arean i cm2
Motorns effekt i KW  (1KW = 1,35596 hk) 
  
  
 
2 Ventilation tillopp    Motorn avger strålningsvärme som måste ventileras bort.
    A= 1,65 * motorns effekt (gäller både diesel och bensin motorer) 
  
 
3 Ventilation frånlopp
    Frånlopp beräknas men samma siffror och formel som tillopp. 
  
  

        
     
Dessa areor är beräknade med en max längd på 1met och 1st 90 böj.
     Behövs det längre slangar eller fler böjar så måste man räkna om enl. särskilda  tabeller. 
  
    
  
     Om man vill montera en fläkt skall den alltid sitta på frånluft sidan motorutrymmet.
 
Luftintag eller utsläppshål får aldrig monteras i akterspegeln. Luften i detta område är fylld av vattendimma och avgaser som kan komma in båten via dessa hål.
 
Luftintag och frånventilation skall monteras så långt från varandra som möjligt, helst en på  varje sida. Intag skall sitta lågt i motorrummet och frånluft skall sitta högt helst diagonalt mot varandra.
 

Tilluften för förbränning kan med fördel dras fram till luftfiltret men inte så nära att eventuellt  vatten når luftfiltret.

Det är riktigt att motorn tar det den behöver, men finns det inte tillräckligt så får du inte ut full effekt och motor kan ta skada. 

 Om det inte går eller är svårt att lyft motorrumsluckan vid marchfart pga undertryck i motorrummet så är det dags att se över det hela.

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...