Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Stream

Olja, lacka eller måla inredning

Rekommendera Poster

Jag funderar på att fräscha upp teakplywooden i ruffen.

Jag har tidigare haft goda erfarenheter av Internationals Scooner-fernissa, men vet inte om jag vill lägga ned den mängd jobb som krävs för att få ett fint resultat med fernissa. Då är olja ett alternativ. Jag har aldrig använt olja tidigare, och vet inte vad jag kan förvänta mig av resultatet. Enligt orginalbroschyren är min inredning oljad som original, men det var över 25 år sedan och teaken är väldigt torr. Ett tredje alternativ som jag är väldigt sugen på är att måla inredningen vit för att få en luftigare och modernare inredning. Jag tror det skulle kunna bli riktigt snyggt med detaljer av teak som t.ex lister mm.

Vad är era arfarenheter av olja? Vilka produkter och tillvägagångssätt ska jag överväga?

Vilken färg/lack och vilken metod ska jag använda om jag väljer att måla vitt, för att få en bra yta?

Här är båten idag: http://monark700.files.wordpress.com/2009/02/mg_4596.jpg

Här är en Monark 700 med vit inredning: http://monark700.files.wordpress.com/2009/04/562852-3.jpg

Tacksam för tips, råd och synpunkter.

MVH,

Andreas

 



Senast ändrad av Stream | 21 november 2009 | 11:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att olja är ju lättare, men fernissa håller bra och är lätt att hålla rent.
Nackdelen med att olja är att den olja man köper idag inte är speciellt giftig, vilket kan leda till mögelproblem eftersom mögelsvamparna gillar näringen den kan hämta från oljan, men det finns säkert bra olja - men kolla det noga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ja . att måla inredningen tycker jag ser lite epa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker den vitmålade båten är jättesnygg! Har sett den förr och beundrat.

Men ska man vitmåla i en gammal båt krävs det mycket arbete för att det inte ska se epa ut och det ser man att de lagt ner på den båten. Lite mer än färgen behöver förändras. Kanske att man tar bort några onödiga lister (eftersom plywoodänden syns under det vita behövs ju inte lister i hål tex.

Färgen bör vara  halvblank och inga penseldrag får synas utan det ska ge intryck av att vara fabriksgjor.

Vi funderar på att när garneringen på vår nya båt börjar bli sliten ev måla den vit, men det är väl som att svära i kyrkan och vi nändes inte göra det med den fina kayomahognyn nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har samma fråga. den gamla teaken ser rätt sunkig ut. och frågan är vad man ska göra.

Någn hur som har en bra tanke om hur man får teaken ren på djupet. Mållartvätt???

Och sen ska man

Slipa och olja eller slipa och lacka?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.
Och ja.
Målartvätt funkar utmärkt, och sedan är det bara att slipa och lacka eller olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Kul att läsa denna tråd. Kom precis in från garaget där alla trädetaljer ligger borttagna från båten. Har just färdigslipat alla lister så nu har jag endast dörrarna till för resp akterruffen kvar. Sedan skall det läggas på ny olja. Blir nog toppen.

Jag håller med de andra. Strunta i att måla. Jag tror att du blir besviken av reultatet. Det är ett J..... pill för att få det toppen.

PS: Längtar till våren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaret Peter, då var jag inte helt ute och  cykladeSkrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gammal L32;a där man hade målat mahognyskotten vita. Jag tyckte att det var tilltalande med de vita ytorna. Målade om skotten i förpiken när jag renoverade där. Hade nog nån sidematt färg. Vad jag målade med kommer jag inte ihåg - planstrykare? Nu är jag inte så känslig för om det inte är perfekt, bara det är helt och rent och inte allt för mycket fusk.

 

I min nya båt är alla skott från början klätt med nån vit perstorpliknande skiva. Eftersom jag är possitivt inställd sen tidigare tycker jag att det är ok.

 

Bilden visar förutom de vita skotten, ett par trötta seglarkompisar under en 24-timmarssegling.

 

tommy

 

post-945-1394236197,8794_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har oljat inredningen i min Diva 39, som jag köpte för 6 år sen, och som då var i mycket dåligt skick. Inredningen hade ganska stora grå och mögelfläckar, men jag arbetade upp den via 8-10 oljelager, och i dag vill jag påstå att den är perfekt, har till och med en glansig yta.

Jag har också gjort en del ändringar och satt in nya detaljer och också dem har jag oljat. När man vill bättra på krävs inget förarbete, utan torka rent, stryk på olja.

 

mvh Per-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite avancerat svar, men ändå, du ville ha råd!

Okej, inredningen är oljad och SER bra ut? Det jag kan säga direkt är att inte lacka med Schonner! lack! Det ger ett gyllene gult djup i orginalmatreiralet.

Som jag kan tänka ska du antingen olja eller så lacka med Internationals Orginal lack, nu säger du att enligt orginal så är det oljat, Jag skulle föreslå olja på med riktig olja och låta torka in och sedan lacka.

Dock är smaken förskilld, men undvik Schooner-lack då den ger en gyllene gult (iaf på ljust virke) djup.(passar bättre på fura etc.)

Sedan gillar du det vita mer, så gör du, jag är bara fanatiker av orginal för det mesta!

Glöm inte att ska du på och slipa på plyfan så är fenéern tunn, du går snabbt igenom till lager 2 och därför kräver plyfan försiktighet om den är i bra skick, eller byte i dåligt skick!

MVH: Runar



Senast ändrad av anderssons_trabatar | 27 februari 2010 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där namne.

Det sägs ju att det här med att fernissa inredningen inte är helt rätt. Som tidigare inlägg också varit inne på så är olja en god idé och det är ju främst för att vattenånga (kondens, utandningsluft eft) går hårt åt inredning. Om vatten som kommer in utifrån blir inlåst av fernissan på insidan, så blir ju resultatet röta - oljan andas bättre än fernissan.

Själv kommer jag i år för första gången renskrapa allt trä som sitter i anslutning till allt som har någon koppling med utsidan och olja upp detta utan att lacka något. Allt för att eventuell fukt, framför allt utifrån, skall kunna andas igenom träet och inte fastna bakom ett lager fernissa.

Sen vad det gäller att fernissa eller lacka (måla) resten av ytorna, gör man som man vill men om du har fina träslag i båten så tycker jag kanske inte att du ska måla över dem... Vad gäller grundarbete för fernissa, så kan du alltid räkna med att oavsett vad du väljer för metod så ligger mycket jobb bakom ett vackert resultat - och det borde inte avskräcka dig, för det är knappast frågan om mer än kanske tre helgers jobb.

Här är några produkter jag använt, som fungerar mycket bra.

International - Schooner (fernissa), Original (halvmatt för inredning).

LeTonkinois - Bra resultat, men inget UV-skydd, vilket syns på hösten.

Andra produkter, - rå linolja för skydd och kokt för att låsa in den råa samt endast balsamterpentin för utspädning (inga produkter med mineraler rekommenderas)  Det sägs att efter ett 30-40-tal lager med kokt linolja så får man en högglansig yta, vilket uppnås först efter mycket lång tid. Köp inte billiga kemiska produkter på olika biltillbehörsbutiker, till exempel. Det finns mycket stora skillnader i kvalitet. Mitt råd är att du besöker Pierre på Råseglarhuset på Skeppsholmen.

Lycka till!

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...