Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
thundergod

Elektrisk Nimbus!!

Rekommendera Poster

Läckert !

Det är ju förnuftigt eftersom en bra elmotor har verkningsrad på över 90% medan en bensinmotor har cirka 30% verkningsgrad och diesel 35-40%.

Batterierna utvecklas ju med stormsteg så elbilar kommer bli allt vanligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra, men varifrån får man det med stor verkningsgrada elen ifrån kommer den fråm himmelen, gratis ?   Jag tänkte så här: först gör man el från vattenverk, atomverk, kanske någon % från vindkraft, eller rentav med dieselkraftverk - sedan laddar batterier och sedan laddar ur batterier till en elmotor, för att driva bilen eller båten, man alltså flyttar bara miljöförstörelsen dit där energien tillverkas ! Och reklamerar att vi har uppfunnit en miljövänlig båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart spännande! Ska bli intressant att läsa båttidningarnas tester. Om det verkligen funkar att driva en planande båt på detta sätt är det fan ta mig en teknisk revolution.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är här bara ngn sorts första början och PR trick. För att få detta hållbart i längden med tanke på batterier mm, så tror jag det krävs någon lösning liknande Koenigseggs framtida elbil. Dvs att i stort sett hela båten (den del som är exponerad för solen) består av någon sorts integrerad solpanel/material som tar emot solenergi för att få en hyfsat stor del av laddningen under gång. den aktionsradie som finns nu är på tok för liten för några större försäljningsvolymer och fler och tyngre batterier vill man knappast ha, Det kommer säkert försök från andra tillverkare oxå kommande åren, men det dröjer säkert 5-10 år innan vi har något som är riktigt hållbart i praktiken, om inte längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag skulle nog kalla det ett pr-jippo, ett sätt för Nimbus att få lite gratisreklam helt enkelt.  Nu relaterar jag till stockholms skärgård så får andra relatera till sina skärgårdar.  Jag håller till i Mälaren, mitt i stan alldeles innanför Hammarbyslussen.  Om jag ska ut i skärgården så finns absolut ingenting före Vaxholm och dit är det 13 sjömil, sen är det dags för laddning och det med 400V trefas med 32A om det ska gå på de utlovade tre timmarna, annars 28 timmar med 230V.  Var hittar man trefas?  Och var hittar man enfas med sån kräm att man kan ladda en batteribank stor som en liten bil?  Sen vill man vidare ut i skärgården och då förvinner laddningsmöjligheterna helt eftersom det helt enkelt inte finns någon ström annat än det medföljande elverket.  Stockholms skärgård är stor, att åka 30 - 40 sjömil om dagen är ingen konst.  Vill man som jag vill, till Nassa eller Långviksskär så går det inte att göra rent praktiskt med den båten.  Sedan när man kommer hem till sin egen hamn igen, trefas på bryggorna, vilka har det?

Terra den gnällige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt orealistiskt ?
Att köra den där Nimbus 27, säg vid 22 knop. Nimbus 27, väger ca 2,8 ton. Det fordras, det går åt, då en motorkraft, minst på 60hk=44kw (DIN) eller mer . Då förbrukar motorn ca 0,8-1,0 l/sjömil diesel, uppemot 20-22 liter/h Diesel.  Detta skall nu ersättas med kraft från batterier. Den beräkningen/aproximering är den EFFEKT såm går att vid planingsfart av 22 knop !

Försöker att räkna ut för mig själv, hur stor batteribank man behöver. Alltså, det fordras minst 44Kw/h förlusterna. Med DC-likströms, elmotorns verkningsgrad på ca 85% (det går ju bort en hel del värmeförluster ochså) då behöver man ha tillgång till ca 52Kw/h lagrad kraft i batterirna för att köra båten i en timme med 22 knops fart. Den motorn går inte på 12 volt, utan med mycket högre spänning. Man har alltså seriekoppla dessa battericeller till  kanske 500 volt ? (såg någon uppgift om det för en hybridbil) Då för att få ut en effekt av 52Kw till motorn, vid 500 volt DC, blir det en ström på 104 Amper som skall flyta från batteribanken till motorn !
52 kw/h, motsvar ca.58 st. 12v/75/ah batterir. Vad väger en 12volt/75Ah batteri ? kanske minst 10 kilo ? Då blir 58x10=580 kilo vikt för dessa batterier.  Nu har dom inte några tunga blyakkar, utan lättare NiMh eller mycket dyrare Li-ion akkar.

Allt fint så här långt ! Då har man kört ca 1 temme och batterierna är nästan slut. Då för ladda igen dessa batterier 52Kw/h fordras det ca. 1,2 ggr mer energi,  alltså då ca 62,4Kw/h skall laddas. Från elnät vid 230 volt och ett enfas uttag på max 16 Amp. får man 3,68 kw och 62,4 kw/h skall puffas på i batteribanken, det blir ca. 17 timmar i laddningstid !!!!

Eller har man ett så här stort agregat/generator i reserv i båten, som motsvarar 3,68 kw, man får ändå köra det i 17 timmar ! Det är som att låta ett 4 kw byggnads-värmeblåsare stå på i 17 timmar ! Vad kostar nu el per kw/h och med alla eltransport kostnader, blir det billigare än 20 liter båtdiesel ?

Min beräkning är säkert ochså i underkant, det går åt, säkert, mer energi än vad jag här beräknar !

Denna el Nimbus är absolut inte för oss vanliga dödliga. Kanske någon som har egen brygga med eluttag, och vill bara göra korta turer till närmasta sjökrog !

Denna min beräkning på skoj, är inte baserad på någon högre matematik, utan på mina små elkunskaper, och helt enkelt på känn. Kan ochså förstoss gjort ett tankefel ! Så ni som är Elingengörer och Civilare-Diplomare får gärna rätta till mig ! Vet nästan att det kommer många tillrättalgganden om det här. Du som vet bättre skall och kunna göra en beräkning så att vi alle ser din beräkning och inte bara skriva att du har fel Det voro faktiskt väldigt roligt att få litet motsvar ! HI Cool

Vid senare eftertanke, så fordras det säkert mer än 44kw, kanske 100% mer i kraft att driva upp nästan 3 ton tunga Nimbus till 22 knops fart, så då blir alla uträknade parametrar 100% större.

Det är ju inte något nytt, detta med batteridrift i marina sammanhang, ubåtar i undervattensläge, har redan funnits för 100 år sedan, som drives fram med elmotorer. I Sverige byggdes första ubåten 1904, 111 ton. Fart i undervattensläge: 6,5 knop
Den elektriska energin för drift av propellermotorn och laddning av ackumulatorbatterier levererades från en generator som drevs av en Avance fotogenmotor.  

 

 

 




Senast ändrad av -somena- | 23 oktober 2009 | 14:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst handlar det mest om PR-trick.

Det är inte lätt att få gratisluncher och detta kostar också.

Det kommer att skrivas en hel del om detta. Visst är det samtidigt ett lovvärt initiativ att få ned CO2-mängden till atmosfären så tillverkaren får på det viset ett plus i kanten och möjliggör alla spaltmeter.

Anemos uträkningar stämmer skapligt men antagandet att det räcker med så svag motor för att få upp den i 22 knop är nog snarare 100-150 hk. Det är en tung pjäs som ska lyftas ur vattnet. Batteripacket kostar nog nån miljon och där ligger en del av PR-kostnaderna men det kan det nog vara värt.

Att koppla ihop batteripacket med elmotor och ett elverk är ingen innovation. Inte ens nån speciellt dyrbar reglerutrustning krävs. Man kan klara sig med tvåfarts plus polvändning för att demonstrera båten för pressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det en annan total verkningsgrad om man räknar in generering, transmission, distribution, laddning, batterier.

Men glöm inte bort att diesel och bensin inte regnar från himlen heller...oljeborrning, transport, raffinaderi, transport, bensinmack...

Så om man skulle jämföra CO2 utsläppet mellan el båten och en med konventionell förbränningsteknik är jag övertygad om att elen vinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...