Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Aggis

Nytt elsystem

Rekommendera Poster

Hej

Vi tänkte byta vårt elsystem i vår scampi. Det befintliga är ett enda virrvarr. Jag skulle vilja ha lite kommentarer på de ritningar jag gjort. Ritning 1 är på grundsystemet och ritning 2 är på förbrukardelen.

Sedan vill jag ha lite funderingar på huvudströmbrytare. Var skall de sitta? Skall man ha en till förbrukarsystemet och en till startsystemet (det är så jag har ritat) eller skall man ha en gemensam där man väljer vilken krets som skall laddas. Vad finns det för fördelar och nackdelar? Vi har inga instrument som behöver ström när vi lämnar båten. Vill bara att solcellen skall kunna ladda förbrukarbatterierna.

En annan fråga är säkringar. Vilken storlek på säkringar skall man välja för respektive krets? Finns det grundregler eller måste man beräkna/mäta det för varje enskild krets?

Detta kommer ju att kosta en del. Finns det tips på billigare med tillräckligt bra enheter så tas det gärna emot.

 

post-10011360-1394236071,3215_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytare; jag tycker din bild i andra inlägget ser jättebra ut; en brytare per batteribank. Solpanel och laddare inkopplade bredvid. Kopplas ur när man lämnar båten längre tid.

Säkringar; för att undvika varma kablar och brand är regeln; max 6 Ampere per kvadratmillimeter kabelarea.  Dvs en 2.5 kvadrat kabel får ha max 15 A säkring.

En annan sak är att 6 A/kvadrat ger alldeles för stora spänningsfall i ett 12V system för att lampor ska lysa ordentligt och utrustning fungera bra. Satsa på så grova kablar som är rimligt med hänsyn till kabeldragning och anslutningar.

Tips 1: Ska du dra om kablar i en hel båt skulle jag satsa på en rejäl tång till kabelskorna till exempel 71726 på http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=6078
Ja den är dyr men du kommer att spara mycket svärande och tar bort risken för dåliga anslutningar. De tänger som kommer med kabelsatserna på t ex Biltema är i stort sett skit, fast jag har en själv för mindre jobb i båten. :-)

Tips 2: Ha respekt för blybatterier; koppla bort batteriet innan du jobbar och kolla noga efter rök och värme när du kopplar in igen. En kabel som kortsluter ett blybatteri börja glöda och brinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd och tips....kul att jag inte är helt fel ute med min ritning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller också på att riva i ett elsystem i en Scampi.

Några tankar kring din skiss (som jag tycker verkar bra):

- Värmare brukar inte kopplas in över huvudströmbrytaren. Anledningen är att värmarfläkten garanterat ska kunna kyla ned värmaren vid avstängning. Det finns ju en risk att du slår av huvudströmbrytaren när värmaren är igång, då finns ingen el så att fläkten kyler ned den och det kan ta eld. Liknande resonemang för elektriska länspumpar.

- Förbrukare som drar mycket ström och som är känsliga för spänningsfall kan man överväga att koppla in direkt till batterierna eller kopplingsplint nära batterierna, t.ex. kylskåp. Kan kompenseras med kraftiga kablar till förbrukaren och jättekraftiga mellan batteri och elcentral.

- Jag skulle säkra av solceller och batteriladdare också. Jag var nära att dra en skruv i kabeln till min solcell, det skulle blivit rejält varmt utan säkring om jag träffat lite bättre ;-)

- Dimensionering av säkringar är beroende av kabeldimension. Säkringen ska brinna istället för kabeln. Kolla http://marinshopen.se/Portals/0/pdf/tudorsjo.pdf, sidan 8 för råd om kabeldimensionering.

 

För egen del så kommer jag att bygga om elsystemet så att det blir så enkelt som möjligt med så få komponenter som möjligt. Det är i skarvar, strömbrytare och kopplingar som problem som glapp, korrosion uppstår. Jag kommer t.ex. inte att ha strömbrytare i elcentralen för förbrukare som inte behöver det (t.ex. VHF som har inbyggd strömbrytare och autopilot som jag ansluter med stickkontakt i handskfacket). Vän av ordning brukar då framföra att det är bra att kunna stänga av delar av elsystemet för att undvika krypströmmar. Mitt resonemang är att majoriteten av tiden (när jag inte nyttjar båten) så kommer huvudbrytaren att vara av och då kryper inga strömmar.

Jag byter också ut kablar som är skarvade för att slippa de korrosionsproblem som jag tycker alltid kommer efter ett tag. För att minska spänningsfall mellan batteri och elcentral och korta längden på kablar till förbrukare kommer jag att ha två elcentraler. En för belysning och sånt, den ska sitta mycket nära batterierna, ha få strömbrytare ut mot förbrukarna (typ salongsbelyning, bilstereo, ...). En liten elcentral vid nav-bord bara för navigationsutrustning (som ändå finns samlat därikring).

Jag har inte ritat ihop något schema men kommer att publicera det här för att få kommentarer. Eftersom jag vill ha få och enkla komponenter kommer det inte att bli så dyrt, uppdimensionering av klena kablar kommer att kosta mest tror jag.

mvh

./stefan

Scampi SWE 5213 - Vindil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott om goda råd var det här!!!
Vi har valt att koppla Värmaren (matningsspänning ej styrspänning), Minnesström till sterion och VHFen på en egen säkringspanel direktkopplad till batteriet utan huvudsäkring.
Dessa bör vara spänningssatta även om fel i övriga systemet skulle tvinga oss att bryta huvudströmen. Av denna anledning bör även startkretsen ha egen huvudbrytare.
En huvudsäkring är inte heller dumt, men det kanske du redan hade med i din ritning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lägger krut på att byta ut kablar - använd helst förtennad kabel så slipper du mycket av korrosionsproblemen.

Billigaste jag hittade senast jag köpte var www.odelco.se

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...