Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Orris27

problem motorer Volvo Penta D3 - D6 med EVC

Rekommendera Poster

Lägger upp en tråd för oss som har hamnat i händerna på EVC - Felmeddelande - VODIA, utan möjlighte att själva kunna åtgärda enklare motorproblem.

Har en D3 160 årsmodell -04. Maskinen har gått 270 tim och borde egentligen vara tämligen felfri, eller hur? Jag bytte alla remmar, filter och oljor innan sjösättningen, men var allmänt lycklig efter första start, att den gick hela vägen till bojen.

Igår hände det som alla andra skriver om... Engine failure, service soon. Dessutom tjöt det och en orange triangen blinkade. Efter att ha läst igenom alla dokumentationer, fanns inga ledtrådar att ta till... så där har volvo tänkt till! Åk till en marina med Vodia och få den servad..eller? Jag ringde till en av Stockholms verkstäder, svaret var, vi kan komma om 2 - 3 veckor till ett pris om 2000 kr timersättning.

På Google fann jag några amerikanare som var olyckliga, där kom man fram till att det kunde vara bränsleproblem (för lågt flöde) men att det fanns många andra givare som också kunde vara orsaken. Rätt felkod erhåller man dock enbart via VODIA..

När kan vi dödliga släcka dessa felkoder själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller särskilt impad över dessa datorstyrda maskiner.

I min förra båt hade jag D3-130, på den fick jag likanade felmeddelanden.

Efter ett par veckor kom det äntligen en mekare (datornisse) med en enkel handator.

Han pluggade in sig och knappade på datorn i en kvart, sen gick den som en klocka. Det kostade 2 500 spänn.

Inte klokt enligt min mening!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjänare Orris!

Det som du beskriver hände för mig flertalet gånger under två säsånger med min gamla båt. Den hade en D3190. Felkoden gäller hela bränslesystemet inkl luftfiltret. Det vanligaste felet är att filteret bromsar luftflödet till turbon och då larmar motorn och stänger av sig om det vill sig illa. Detta missöde har Penta givetvis kännedom om. Lösningen har varigt att testa olika filter. Första typen sögs in i turbon. Nästa var av typen veckat papper, detta tålde inte den fuktiga miljön utan även detta gick samma öde till mötes. Nuvarande filter är av typen skumgummi med ett rostfritt nät mot turbosidan. detta filter bromsar dock luftflödet med resultatet att du kommer att få samma larm igen. Jag gick till Biltema hatar stället men där fanns räddningen. De har ett öppet koniskt sportfilter i tre olika kulörer som fästs med en slangklämma. Kolla så att avståndet mellan turbo och akterspegel inte understiger 15cm ca för då blir det svårt att få plats med filtret. Tror det kostade under 200kr och man slapp Biltema loggan på filtret. Efter montage av detta filter hade jag inte ett enda Engine systen fault service soon ! Körde även då med KCR box med ett mycket possitivt resultat.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gud bevare maringuiden och trådar som denna som är konstruktiva och ger svar och förslag på lösning till problem ... kan inte någon från VP kommentera denna tråd för uppenbarligen är det något som är generalknas på deras nyare motorer och då speciellt D3 ... eller hukar ni er i vassen och hoppas att det ska blåsa över? jag för min del kommer att tänka om både 1 & 2 gånger innan jag köper VP igen och det är synd för jag har haft VP-motorer som har fungerat såååå bra .... men det var tydligen innan elektroniken tog över ... mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

VP är i blåsväder i Norge för ett antal haverier på visserligen större dieselmotorer men ändock! Tydligen har man problem med att finna ut vad som orsakar haverier och man är fåordig med info utåt samt trög med hjälp plus att VP inte riktigt vill kännas vid att det ens är ett problem. Det är följetång i Norska båttidningar.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ni, det finns bättre maskiner på marknaden som är betydligt billigare och som fungerar. Volvo litar jag ej på längre. Varför krongla till det. och sådana hutlösa priser på ALLT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förvisso en marinmotor av annat fabrikat själva men har en undran.

Alla europeiska bilar har enats om ett felsökningssystem (OBD) och har en standardiserad kontakt.

Min båtmotor är försedd med densamma. Sedan kan man köpa ett instrument på Blocket eller Kjell o co. Då kan man läsa felkoder själva och sedan släcka felen och fortsätta att köra. På motortillverkarens hemsida kan man ladda ner en lista med felkoder så att man kan tolka koden som insrumenten visar.

Nu undrar jag om inte Penta kör på samma. Penta kör också med Bosch motorkomponenter, dieselpumpar mm. I så fall kan man köpa ett eget instrument från 6-700kr till 1500 för de instrument som har mer finesser. Normalt läser man ut och släcker felminnet canbus och jag har för mig att penta också arbetar med canbus.

Om Penta har samma system (vilket de rimligtvis borde ha) så kan man be vilken modern bilverkstad som helst att kolla felkoderna (typ mekonomen eller meca verkstad (kanske tom Volvo?)).

Kontakten (obd kontakt) är ungefär lika stor som en scartkontakt men har runda stift. Kolla om det finns, i så fall kolla med din bilverkstad eller kanske självhjälp är melodin.

En vän till mig har ett sådant instrument som han köpte för 1000kr på blocket och med den har jag hittat fel i två av mina bilar och han själv har sparat stora pengar på att kunna kolla fel åt sig själva och andra. Detta lite dyrare instrument har en större display och ger ut fekoder i klartext till de flesta bilar. De billigare ger bara ut sifferkombinationer (felkoder) och då måste man ha en lista för att få reda på vad koden betyder.

VODIA låter ju som Volvo Diagnos, men undrar om det inte är samma som alla andra egentligen.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men diagnos funkar inte när maskin stannat på havet ,då skall maskin bara funka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har fått tid hos Lindströms båtvarv nästa vecka på Dalarö, så får dom koppla in sitt VODIA instrument och fixa det som är fel. Har inte åkt en enda dag denna sommar, bara bryggseglat :-(. Men så fort jag får tillbaka båten blir det åka av.. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, idag kom beskedet...

Ny turbo, ny värmesköld, återställning/åtgärder av diverse felkoder... på en motor från 2004 som har gått 271 timmar. Summa 25000 kr.

Nu skall jag leta efter en båtägare som har motsvarande motor, hk och drev, båtvikt m.m. för att ta reda på propellervalet.. Har 14*19 idag och då varvar den 3400 varv..

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa datorer har mätvärden inlagda, och när de över/underskrids får man en felkod. och tyvärr även limp home mode eller avstängd motor ibland. Det får man för fel som förut bara gav ojämn tomgång/ oren gång, eller annat enkelt.  dvs sånt man kan leva med tills dess man kommer hem.

Samma sak på min Volvo S80. limp home mode max 2500 varv när det elektroniska gasspjället blev skitigt( behövde bytas enligt bilia a 6 tusen) , förut med gasvajer hade det bara varit att köra vidare....

Detta hör inte hemma på sjön. nej de behöver programmera om dessa enheter att släppa igenom det mesta och bara stanna motorn för akuta saker som ingen kylning eller liknande.

Själv tänker jag köpa en inombordare utan dessa enheter. bra insprutning eller bra modern förgasarmotor är bättre på sjön till dess de backar ur dessa saker som bara gör att man måste gynna märkenas serviceställen med jäna mellanrum. 

Jag slår vad om att han som kopplade in vodian bara justerade mjukvaran för att vara lite mer tillåtande på turbon. I usa är sånt gratis och går via något de kallar recalls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som jag alltid sagt!

Har man en modern diesel så borde man även köpa sig en felkodsläsare så man kan åtgärda under gång och slippa massa onödigt/tråkigt strul...

 

 

mvh jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in min Finnmaster 6400 med D3-160 från 2005 (uttagen 07) med 80h gångtid till Mareco i Fisksätra med samma problem. Väntar på svar från dem vad det kan vara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått för dig??

man har förklarat för mig att tidigare modeller av D3an var tajt ställd i många värden mot dagens D3. Kända fel skall vara att bränslefilter inte är hårt åtdragen, att man har fel luftfilter samt att ENT ventilen (tror det hette så) tjärvar och behöver smörjning (sitter på en axel under turbon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har man luftfilter i en båtmotorn ? Det finns i alla fall inte på utombordare !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla olyckliga VP D3 ägare, här är ytterligare en. Jag har en Tresfjord 240 Adriatic med 160hk D3 ifrån 2008 och den höll 156 timmar. Sjövatten filtret, som otroligt men sant sitter på trycksidan av pumpen, blev igensatt så slangen mellan pump och filter trycktes av och hela motorn sprayades med saltvatten. Eftersom blackboxen, som sitter i motorrummet fick saltvatten över sig gick det ej att stänga av motorn varken med nyckel eller nödstoppet på motorn och båten kunde ha sjunkit till föjd (vilket kanske hade varit det bästa.....) Till slut kunde motorn stängas av med batteribrytaren och vatten flödet stoppades.

Haveriet blev så allvarligt att jag tvingas byta motor. Skall dock försöka renovera den gammla motorn på lediga stunder och undra om någon kan tipsa mig om var jag får tag på en verkstadshandbok på engelska. Dessutom behöver jag 5 st insprutningsventiler, VP verkstaden lyckades ha sönder alla 5 vid demonteringen av motorn. De påstår att saltvattnet gjorde att de satt så hårt att de gick sönder vid demontering. Jag tror dock att de hade kunnat räddas om man dränkt in dem med disel under natten. Måste jag köpa nya av VP är jag redan där uppe i budjeten för reparationen, har någon något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt. Jag gissar att detta hände nu i vinter nere i Spanien eftersom du förmodligen hade VP garanti under förra säsongen. Man kan ju tycka att VP borde ha längre garanti än två år på sina motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken. Vägrade VP ta det på garantin eller hade den gått ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ska inte förlänga garantin,de ska börja bygga rediga motorer igen och sluta leva på deras gamla ryckte.

Och det gäller inte bara D3 men all deras motorer.

Vilken elände jag har sett senaste åren.

Inte en ÄNDA motor som klarade 400 timmer.

Vad jag har förstått vill försvaret inte har de längre och har gått över till Steyer istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er, jag har en maskinförsäkring genom Atlantica som skall ta allt.

D6-310 har jag och det finns nu ett ombyggnadskitt så man suger genom filtret. E det fler än jag som tycker att Volvo skall ge ut detta till oss som har en maskin av detta slag??

Det lär ju kosta en rejäl slant tror jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upprepar vad jag skrev i annan tråd

 

Nu står det i D3:ans manual att filtret ska kontrolleras var 14 dag. På sidan 61 står det dessutom att filtret ska rengöras oftare om man kör i smutsigt vatten. Detta för att förhindra överhettning. Våran D3 2008 ärs modell hade fortfarande garanti förra året men med ett igensatt filter kanske den inte hade gällt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. Under de 6 år jag haft båten har jag fått dessa larm plus att motorn stannar. Det verker inte som att pentas verkstäder klarar att fixa detta. Tyvärr Du får nog leva med det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det står det säkert . Men filtret orkar inte hålla tätt för det stitter på trycksidan. Filtret har ingen skit i sig. Även anslutningarna släpper till slangar. Därför finns ett ombyggnadskitt att köpa. Som jag tycker borde vara en snygg sak att ge bort till sina volvo ägare.

Detta har inget med att rengöra ett filter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa ombyggnadssatser skänker volvo i princip bort, dyra är dom inte iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en D3 190-08. Det tar tid innan turbon börjar ladda och båten drar iväg. Kör man ut från hamnen och ger full gas så gör båten bara ca 12-15 knop. Ligger på den farten med gasen i botten i kanske 20-50 sek sen kommer turbon och båten drar iväg väldigt snabbt. Ibland visas även felkod, kolla motorn. Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har kollat bränslesystemet, bränslefiltret är nytt och stenhårt spännt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du har för båt, men om båten är lite tung i relation till motorns vrid kan man ofta inte dra på full gas från tomgång om man vill komma upp i planing snyggt och snabbt. Då ligger motorn och kämpar för att komma upp i varv samtidigt som båten är nedgrävd i vattnet. Det är bättre att succesivt öka gasen i takt med att fart och varvtal ökar. Blir heller inte samma belastning på motor och drev.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Ryds 23 dc. Det går inte att heller att succesivt få den upp i planing. Om jag sakta tar den upp till 12-15 knop och sen vill dra iväg så här jag problemet enl ovan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara den variabla turbomekanismen som kärvar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Vpd3 säger:

Hej. Jag har en D3 190-08. Det tar tid innan turbon börjar ladda och båten drar iväg. Kör man ut från hamnen och ger full gas så gör båten bara ca 12-15 knop. Ligger på den farten med gasen i botten i kanske 20-50 sek sen kommer turbon och båten drar iväg väldigt snabbt. Ibland visas även felkod, kolla motorn. Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har kollat bränslesystemet, bränslefiltret är nytt och stenhårt spännt. 

Händer samma sak om motorn är helt genomvarm, t.ex. om du gjort ett stopp och sedan lägger ut på nytt och drar på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...