Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
thomas_sundberg

Limma teakdäck, Med vad?

Rekommendera Poster

Hej

Har planer på att limma teaken i sittbrunnen, har fått för mig att det skall gå bra. Men vad ska man limma med? Tec 7, Epoxy?? Några förslag från någon erfaren som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid läggning av teakdäck så brukar man ha Sika 298. Nåtning med Sika 290 DC brukar bli bra.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är eländigt att limma med härdlimm. Och i ditt fall är det nog tur det.

Hur hade du tänkt få bort teaken från sittbrunnen den dagen den måste bytas. Hilti?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På samma sätt som jag nyss tagit bort den gamla, den var skruvad och limmad, när skruven var bortagen rörde sig teaken inte en millimeter, det var fortfarande (ca 20 år) stenhårt att fårt bort den från limmet. (limmet höll och ribborna sprack) Min fråga består vad limmar man med. När jag lägger teak däck är det inte frågna hur den skall går att tabort som styr valet hur den skall läggas. Min båt är 34 år, jag misstänker att detta blir den sista teakläggningen som denna båt får uppleva.

Någon som har erfarenhet av Tec 7?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt då. Ja är det sista läggningen som kommer att göras så kanske,,,

Tänkte bara att om du får epoxy att fästa på teaken så kommer gelcoat och hälften av laminatet att följa med nästa gång. Sikaflex med tillhörande primer är det som används. Som så ofta annars finns det goda skäl till det.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen anledning till ursäkter. Menar du att tex Sica eller Tec 7 (vilket jag tror är en liknande produkt) inte kommer att fästa ordentligt i teaken eller inte hålla, eller menar du att det kommer att hålla väldigt bra och därmed bli omöjligt att ta bort?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han menade att Epoxi (härdlim) kom att bli så hårt och fästa så bra att du skulle få plasten med dig om du försökte att ta bort den. Sen är problemet att det hela måste kunna rör sig eftersom trä och plast inte har samma egenskaper i värme och fukt. Epoxin är för hård och olämplig.

Tec 7 verkar vara en ny produkt som är lite hokuspokus eftersom den skall fungera till allt, lim fog etc. Den är ju helt ny och det finns väl ingen erfarenhet av vad som händer efter ett par år. Själv blir jag skeptisk när jag läser på deras hemsida och det står att om man använder den i tex bassänger med klor så är livslängden 4-5 år och att man skall inte använda TEC 7 under vattenlinjen utan då skall man använda Roof 7.

Det som är beprövat och som ditt nuvarande teakdäck/durk med största sannolikhet är limmad med är SIKA 298. Det är en beprövad metod och används på nästan alla varv för att lägga teak med. Sen fogar man med SIKA 290 DC.

Varför chansa med något om det finns beprövade metoder som fungerar och har fungerat länge??

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av Tec 7, men om det har liknande egenskaper som Sikaflex blir det nog bra. Vitsen med Sika är att den förblir flexibel och påsåvis håller ett stadigt tag i teaken för lång tid framöver samtidigt som det med sin gummiartade konsistens fungerar som en packning som förhindrar vatten att tränga ner i skruvhålen. Man kan inte lita på att nåten är tät nog. Dessutom fyller det ut ojämnheter och biter således över en större yta.

Jag uppfattade det som att du tänkte använda ett hårt härdlim, vilket inte är någon bra ide' av ovanstående skäl. Därav min lite sarkastiska ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Oceanis. Jag glömde ju precis att det måste kunna röra sig också. Vilket ju naturligtvis är den viktigaste orsaken.

Förövrigt har jag under ett antal år försökt limma ihop ett roder byggt av teak med hjälp av epoxy. Varje år har det delaminerat igen. Jag börjar sakta tvivla på om det ens är möjligt att varaktigt epoxylimma teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, nu är jag med i matchen, ingen härdlim alltså. Sika 290 verkar vara det som gäller. Men jag har alltså inte tänkt att skruva utan endast limma, tror ni det kommer att hålla (en rimmlig tid, dvs ungefär lika länge som teaken själv) Jag kommer att lägga en 9mm ribb.

Som alltid tacksam för alla goda råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan rätt !  Du skall använda 298 till limningen och 290 till fogningen som skall slipas efter läggning.

Om det endast är små områden så är det ok att bara limma men du måste antingen lägga tyngder på det limmade området eller skruva tillfälligt i noten med självgängande skruv och stora brickor som går ut över respektive ribb. Som tyngder kan du med fördel använda säckar som du fyller med sand.

Idag skruvar man mindre och mindre de däck man lägger utan istället använder man vacum och suger fast däcket under limmets härd/tork tid. Men det kräver speciell utrustning.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bockar och tackar för goda råd. Nu vet jag exakt hur jag skall gå tillväga. Återkommer med en bild när det är klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan visst sätta teakdäck i epoxy, görs av vissa kvalitetsvarv exempelvis Baltic. Så visst är det beprövat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är inte att rekomendera. Lycka till när du behöver ta bort det för renovering och du får med dig halva båten. Så om det är ett kvalitetsvarv låter jag vara osagt. Sika används i stort sett på samtliga varv vid teakläggning och det sitter kanonbra, tätar bättre än epoxy eftersom det tål rörelse på ett annat sätt och du kan ta bort det utan att sabba hela båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, är på gång att köpa båt, funderar mellan mistral 33 och vindö 50. På vindön så har nuvarande ägare lagt om teakdäcket, fast med samma teak.

Han skrev sedan kortfattat till mig hur han gjort, på dansk/svenska. Vet inte om detta är tillräckligt, men hur tycker ni det låter?

 

Stavarna är full limade. Fogmassan är pressat ner mellan stavarne med liten träbit. Alle pluggar är limad med epoxy i holet och på pluggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rek Tomas larssons bok.Mycket lärorik ang trä.Vill du inte skruva fast teaken,då måste du limma.Man brukar inte limma teak som är tjockare än 6mm.Limmet är starkare än teaken,och när teaken rör sig då kan det spricka.Då skruvar man istället.Under 6mm går utmärkt att limma utan skruv.Det är vad jag tycker.Jag hoppas att du får mer hjälp.Jag kan ha fel

mvh Zak

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...