Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dracula

Snyggast styrpulpetare?

Rekommendera Poster

Vilken tillverkare har de snyggaste styrpulpetarna mellan 4.70 och 6 meter?

Bella, Yamarin, AMT, Finnmaster, Askeladden, Uttern eller Ryds, och vilka känns mest moderna utseendemässigt?

Själv lutar jag åt Yamarin - tror jag... De är både tidösa och moderna och känns skandinaviska till hundra procent - eller... 

Jag undrar för att jag håller på att skissa på ett nytt styrpulpetprogram åt en svensk tillverkare, vore tacksam för alla synpunkter rent designmässigt och har ni även idéer och önskemål kring funktion, lapar jag girigt i mig av det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också Yamarin, de har helt klart snygga linjer...på utsidan... invändigt är de en katastrof tycker jag.

Hur kan man blanda en så snygg utvändig design med en fiskrensfabrik på insidan... Har man haft fokus på att kunna högtryckstvätta både in- och utsida?

Iofs så frågar du specifikt efter styrpulpeter...och jag hakar nog upp mig mer på daycruisers och HT-båtar från Yamarin...
Styrpulpetare har man väl i stort sett accepterat att de ska vara kliniska och tråkiga. *suck*

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, gissar att du föredrar amerikanska båtar med lite mer klädd insida? Funkar väl dessvärre inte på en styrpulpet, särskilt inte i vårt klimat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att det finns några vidare snygga styrpulpetare bland de där. Yamarin ser väl OK ut, men man önskar att någon skulle våga tillverka en litet vassare modernare båt med formspråk mer åt Delta eller Wally - hållet. Borde finnas kundunderlag för det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tvekan yamarin, har själv en yamarin 5910 och väldigt nöjdCool

Snygga linjer och blått vitt skrov, vad kan man mer önskaSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Flippern är ju utseendemässigt i stort sätt en styrpulpet - håller med frågan är om inte den spöar på Yamarin, lite mer attityd, gillar den ganska upprätta stäven och de avrundade relingskanterna. Det är lite motortorpedbåt över den, fast mjuk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter hemskt om du som båtdesigner är så inrutad i ditt tänkande... varför skulle det inte funka i vårt klimat? Hur många bowriders har vi inte i vårt klimat där det funkar utmärkt, men det jag efterfrågar är inte nödvändigtvis en klädd insida. Det finns andra sätt att nå fram.

De båtar jag gillar behöver absolut inte vara amerikanska...men dessvärre är det nästan bara jänkarbåtar som levererar det där lilla extra när det gäller lyx- och komfortkänsla. Såvida man inte dubblar priset. Då börjar även nordiska båtar likna de amerikanska. Jag antar att det är en stor anledning till att jänkarbåtarna säljer så mycket. Så var det för min del.

Jag har inte riktigt förstått varför vi nöjer oss med en interiör som närmast kan liknas vid operationssalar och slakterier... praktiska, kliniskt vita ytor utan minsta tillstymmelse till känsla. Visst, de som har båten mest till fiske uppskattar det nog, men då har man säkert redan från början valt en båt som riktar sig mot den sfären av kunder.

Var finns de styrpulpetare som riktar sig till badande, solande, vattensportande kunder? Idag kan man hänga på en vattenskidbåge och köpa extra dynor till de hårda plastsätena. That´ s it.

Är det inte dags för lite nytänkande? Det finns så många båtmodeller så kanske i alla fall EN kunde vara inriktad lite mer på sol, bad och med möjlighet till vattensport?

Det går att laborera med olika färgsättningar, olika plaster, olika strukturer på ytor för att få en mer dynamisk och livfull interiör.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, du har rätt i det mesta du säger.

Att det är som det är med skandinaviska och amerikanska båtar, har sin förklaring i volymerna. Det finns ingen av de skandinaviska tillverkarna som kommer upp i en tiondel av produktionsvolymen hos de stora amerikanska tillverkarna. Alla typer av olika extra material, färger och detaljer kostar pengar, och mer ju lägre volym du har.

På en prispressad produkt som en liten styrpulpet slår detta igenom fullt ut. Detta är också förklaringen att de lite dyrare skandinaviska båtarna ligger närmare de amerikanska.

Om en skandinavisk båttillverkare vill åstadkomma ett mindre obduktionssalsestetiskt uttryck interiört tvingas de trolla med knäna för att få kalkylen att gå ihop.

Tar tacksamt emot ditt önskemål, ska skissa på vad man kan tänkas åstadkomma med lite mindre medel, färh och formmässigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen föredrar jag nog ändå de skandinaviska båtarna. Tycker att USA - båtarna blir lite för mycket, för mycket färger och material. Dessutom svårare att hålla rent.

Skulle önska mig ett lite renare, mer sparsmakat utförande. Tycker som sagt om Delta, kan man applicera dn designen på en styrpulpet vore det snyggt - tycketr jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken tillverkare är det du ritar åt, eller är det hemligt? Identiteten är naturligtvis väldigt viktig. En Volvo som ser ut som en BMW är inte nödvändigtvis helt lyckad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, det var en bra förklaring. Det respekterar jag. Naturligtvis måste kalkylerna gå ihop annars kan man inte fortsätta göra båtar.

Dessvärre kommer det nog många beska kommentarer strax om att skandinaviska båtar är bättre ändå eftersom man som ägare till en dylik inte så gärna accepterar att en jänkebåt (detta skällsord Flört) skulle vara bättre, lyxigare, mer komfortabla och samtidigt billigare Glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delta och Wally, de är ju fina men det är ju ganska smala produkter, skulle verkligen Svenne-banan uppskatta en styrpulpet som ser ut så? Skulle det inte avskräcka väldigt många?

Vilken tillverkare jag ritar åt får jag tyvärr inte sägaTyst, men det är en tillverkare med ganska stor volym och bred målgrupp, vilket väl utesluter Delta/Wally-form - eller har jag fel?

Har svårt att argumentera emot dig, Dawa. Jänkebåtar är nog precis allt det du säger och det som ligger de i fatet är nog; 

1- att de är så utpräglat amerikanska och vissa gillar det, men för många känns det kanske främmande.

2- dollarn som när den är stark gör de dyrare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 4900CLX tycker jag är snygg och den har sådana sjöegenskaper att många andra bleknar. Har testet den i busväder under hård körning och blev imponerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jämföra amerikanska finvädersbåtar med praktiska skandinaviska båter är ju som att jämföra en cabriole sportbil med en vinterterrängbil.

Skandinaviska båtar är gjorda för helt andra omständigheter än amerikanska.

Ser man på inredning så skulle jag nog inte rekomendera heltäckande matta i en pulpetbåt som används på sommarstället som transportmedel och förståss nöje.

Sjöegenskaper i skandinaviska båtar är överlag mycket bättre än i amerikanska om man tar båtar i samma viktklass.

Prestanda i skandinaviska båtar är bättre än amerikanska. Om man sätter samma hk i båten.



Senast ändrad av Patric78 | 03 april 2009 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sea-ray_230
Vad är det du tycker är snyggt på Finnmastern, skrovet, relingslinjen, pulpeten?

Patric78 - Det där med heltäckningsmatta är väl ändå en seglivad gammal 80-talsföretelse, som väl inte ens då förekom på styrpulpetare?

Vilka av de skandinaviska båtarna tycker du är snyggast eller bäst då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här berör du en punkt som jag ställer mig lite frågande till. Måste verkligen samtliga modeller följa samma linje? (Nu lämnar jag jänkefrågan för den kommer nog bara uppröra mer än tillföra nåt till diskussionen)

För att svara på din fråga...ja jag tror du har fel. Har du en tillverkare med stor volym och bred målgrupp så tycker jag att det är ett ännu större skäl att ha flera möjligheter till design.

De små tillverkarna är säkert tvingade till en generell och kanske fantasilös design för att tilltala så många som möjligt, medan en större tillverkare kan ha en modell (eller flera) som är lite mer annorlunda och samtidigt ha standardmodellen.

En lösning skulle ju t ex kunna vara att ha samma skrov men olika interiörer. Jämför med bilsidan med samma bottenplatta i flera olika modeller.
Det borde kunna ge en större valfrihet till ett förhållandevis lågt pris?

Ska villigt erkänna att jag inte kan speciellt mycket om den praktiska delen av båtdesign så kanske finns det faktorer som gör att det inte fungerar.

Jag skulle gärna se att jag köper ett skrov som jag sen väljer planlösning i... mellan kanske 2 eller 3 varianter. Det borde också underlätta produktutveckling genom att man ser vilken modell som säljer bäst och kan fortsätta på det som ett huvudspår.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, kom lite av mig med heltäckande matta, tänkte då främst på amerikanska dc:n, men ämnet är ju pulpetbåtar.

Pulpetare som jag tycker är snygg är t.ex. flipper 605wa (övrebild), eller yamarin 56SC (nedre bild)

post-20006-1394235846,8617_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Det är helheten, inte någon speciell detalj utan helhetsintrycket.  Samt som jag skrev gångegenskaperna och den ligger även väldigt fint i sjön när man tittar på en som kommer farande. Sedan tycker jag förståss inte dom är dom snyggaste båtarna utan i min smak är det USA DC av olika märken, men Sea Ray har tilltalat mig mest och det är väl därför jag haft ett antal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dawa; Haha, ett av koncepten jag skissat på stämmer väldigt väl överrens med din idé om ett skrov och olika planlösningar. Menar du att man även, som ägare skulle kunna byta planlösning, eller bara välja vid köp?

Ett av problemen jag ser med denna tanke är rent presentationsmässig. Tillverkaren har en begränsad yta på mässan eller hos återförsäljaren, det är svårt att presentera olika varianter om man bara får plats med en modell av varje, eller räcker det att man får uppleva 1A i mässhallen och varianterna 1B och 1C i katalogform, eller på nätet?

Ja, jag får fnula på om det går att åstadkomma olika formpå samma plattform, vore mycket tilltalande tex. en GT-variant, en Comfort osv, tror absolut man kan nå fler på det sättet.

Patric78; gillar som sagt Flippern starkt. Yamarinen är ju oerhört tidlös, stilfull, helt enkel finsk båtdesign som bäst. De är duktiga på det där finnarna, med tidlöshet, i sämsta fall blir de även något tråkiga och oformliga men Yamarin generellt har en stuns i linjerna som känns helt rätt! Dessutom kompromissar finnarna aldrig, eller sällan med funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bild av det är att man som köpare av en ny båt väljer vilken planlösning/inredning man vill ha. På så vis får man ytterligare ett mervärde vid köp av ny båt mot att köpa begagnad.

Jag kan också tänka mig att vissa tillbehör skulle kunna vara universella för 2 eller kanske alla 3 av modellerna så att jag som begagnatkund kan köpa en ny del till min gamla båt och därmed uppgradera den en aning.
Skulle jag vara spekulant på en begagnad, sportigare variant av båten som har en mindre och mer strömlinjeformad ruta och kunna köpa till komfortrutan istället så kan ju båtfirman plocka in ytterligare dineros på en sån lösning samtidigt som deras modell blir mer lättsåld även begagnad (vilket höjer andrahandsvärdet och därmed märkets anseende ytterligare). Åtminstone fram tills Biltema kommer med sin egen lösning, men eftersom den kommer spricka vid vågor över 0,6m så måste man ändå köpa originalet och därmed lägga ut samma pengar igen, varvid företagen får in massor av pengar och krisen är över och alla lever vi lyckliga i vår masskonsumerande lilla värld. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm...svävade iväg en aning och glömde kommentera utrymmesfrågan hos handlare/mässor.

Hur mycket man vill satsa på just det här är ju en knepig balansgång. Antingen är det här den stora förändringen det märket har just det aktuella året och då kan man slå på stort och ta med alla 3 modellerna på mässan och lansera den som en produktnyhet vida överstigande konkurrenternas modeller och idéer. Då riktar man in sig på att man säljer en billigare och mer kundanpassad båt och framhåller dess starka fördelar i första ledet av ägandet. Man skjuter konkurrenterna i sank genom att vara den som tänker på kunden istället för på inkomster...går att göra mycket där... =)
Året efter kan man börja införa samma tänk även i de övre segmenten...till slut så har man ett försprång på marknaden som är svårt att ta in för de övriga då man är originalet som andra jämför sig med.

Eller så låter man det vara en naturlig del av produktutvecklingen och gör ingen större affär av det utan låter alla förstå hur otroligt duktig man är hos just den tillverkaren som kommer med en sån fenomenal produkt utan att slå sig för bröstet. (kanske lite mer svenskt att göra så, möjligen använder man den här metoden i Sverige och ovanstående i andra länder där man inte ser ner på folk som vågar säga att de gjort nåt bra)

I bägge fallen så räcker det med att hos handlaren ha skrovet och den inredningen som säljer bäst/som man räknar med kommer sälja bäst, i området.
Har man en handlare som nästan bara har fiskare i butiken så ställer han/hon ut båten med inbyggda fisktankar, är det en handlare i Stockholm så ställer han/hon ut modellen med inbyggd champagnekylare och texten Om du är blond så jobbar jag med media på skrovets utsida.  De övriga modellerna räcker att ha i katalogform samt utförligt beskrivet med massor av bilder på hemsidan.
Den kan jag förresten utveckla lite...samtliga företag är på tok för dåliga på att inse hur viktigt det är med massor av bilder på produkterna på hemsidan.
Varför har man inte en länk där det finns 30-40 bilder i olika vinklar på alla delar av produkten man säljer? Fattar de inte att man vill se allt när man jämför olika tänkbara köp?
Först därefter åker man och klämmer och känner på modellen. Första stadiet är alltid jämföra bilder på internet. Lär från dejtingvärlden. =)

Oj...jag som trodde jag svävade ut i förra inlägget...ber om ursäkt för allt ovidkommande men jag hoppas min poäng ändå gick fram. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WOW, Vad mycket bra idéer, jag är mycket glad att du svävar ut! Har haft det lite trögt med idéer hittills i detta projekt. Extra kul att jag varit inne på mycket av ditt tänk nu och tidigare, att få en utvecklad och nyanserad variant bekräftar att tankarna kanske inte är helt fel, TACK!

Tror du sportvarianten samtidigt skulle lämpa sig för att vara lite billigare än komfortvarianten? Den skulle kunna vara mer strippad, lägre o mindre ruta, kanske bara hajfenor i fören, skålade lite mindre stolar osv. Då skulle man få en billigare instegsmodell för en yngre målgrupp... eller?

Fiskevarianten; lite mer utrustning - spöhållare osv, oöm - mer allvädersinredning, kanske lite SUV-utstrålning, något högre pris.

Komfortvarianten; skönare stolar, rejäl ruta, fullutrustad med badplattform, dyrast.

För att kommunicera på mässor (andra än presentationstillfället, då man kan ha alla tre varianter i montern som du säger) kan man ha ett bildspel rullande bredvid båten, typ...-Tre båter i en... med presentation av de tre varianterna. Eftersom försäljarna oftast har fúllt upp.

Återförsäljarna kommer att älska att kunna ta hem den variant de önskar, precis som du säger, särskilt StockholmssäljarnaSkrattande.

Håller med dig till hundra procent vad det gäller hemsidorna, de är inte alls vad man önskar sig vad det gäller köpprocessens inledning. Skulle även kunna finnas länkade filmer med presentation, rundtur i båten, kanske med designer eller VD, så att man snabbt får till sig båtens starka punkter. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till ämnet..... Min MV-Marin 5700 är såklat snyggast och bästFlört

 

post-10003659-1394235846,9845_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrmm, fast det är ju klart, skulle någon dra åt tummarna på mig och tvinga till ett byte så...

 

post-10003659-1394235847,0424_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gillar Aquador, vad är det som atraherar med dem?

Ingen skulle behöva tumskruvar för att få mig att byta till mig en sånFlört. Men jag vill gärna veta varför du gillar dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- För att den är min! Samt att jag har köpt den utefter mina/familjens behov och budget.

- Rent känslomässigt - vet inget om den förutom att den är förbannat snygg!

// Jiha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju vara min egna - Örnvik 555 Commander.

Lite järv design med lite vågade linjer men ändå snygg. Gillar de blå skroven mer än de vita.

Det är inte heller många 5 meters styrpulpetare som man kan gå ner i pulpeten heller. Massor med förvaringsutrymmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Vilken som är snyggast vet jag inte men jag vet vad jag saknar som lätt kan fixas och bli en egen unik säljfördel.

Antingen köper man en styrpulpetare och kan använda den dagtid och vill man övernatta är det kört. Eller så lägger man till 100.000 och köper en DC och kan övernatta nödtorftigt. Eller så köper man en Ryds eller en Oceanmaster 605 och kan i absoluta nödfall övernatt i dessa.

Men, tänk om man enkelt kunde övernatt i en Styrpulpet? Om man tex har en solnbädd fram och till den hade ett enkelt kapell att fälla upp. Vore inte det suveränt? Det blir som ett tält men komforten blir inte långt från en DC. Kanske är en längsgående stång allt som behövs och sen att kapellet kan knäppas ner till relingen.

Eller så skulle man kunna sätta ett litet kapell bak och göra platserna där till en solbädd och till nöds kunna sova över.

Mig veterligen finns ingen sån lösning på marknaden idag. Jag bor ca 1 timma från min nya båtplats vid havet. Efter en fin dag känns det nog fel att sätta sig i bilen och åka hem en timma och sen tillbaka i morgon en timma om det blir en fin dag igen.

Alternativet är då en DC eller en HT. En HT vill jag inte ha. En DC blir dessutom så tung att den kanske inte går att traila med min Volvo V70.

Så om man vill kunna sova över och kan tänka sig ett tälttak så borde detta vara en kanon lösning som skulle särskilja båtmodellen menknappast fördyra den.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...