Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
PrimeX

Isolationstrafo, installation-jord

Rekommendera Poster

Har köpt en Mastervolt Mass GI isolationstransformator och blev fundersam på var jag kopplar jorden på båt-sidan. Det står att man ska koppla ihop jord och nolla och sen ansluta till skrovet.

Var är det lämpligt att ansluta detta (motorn?) Glasfiberbåt....

Några kloka elkunniga som har erfarenhet av detta?

 

Connect the AC load to the AC output.

For safe installation it is necessary to:

 

 

Connect both the earth (PE/GND) and the

neutral (N) of the AC output of the Mass

Galvanic Isolator to the central grounding point

which is connected to the hull of the ship.

 

 

Integrate a Residual Current Device (RCD) in

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jord och nolla ska kopplas ihop, tycker jag verkar riktigt. Från den kopplingspunkten (nollpunkten) går man sedan med separata grön-gula och blå ledningar.

Gröngul ledning från nollpukten direkt till jordblecken i de jordade uttagen i båten.

Blå ledning från nollpunkten till den ena hålet i uttagen.

Svart ledning leder fasen från AC-output till det andra hålet i uttagen.

OBS: svart ledning går först till en huvudsäkring som bryter när strömmen blir högre än transformatorn tål. Sedan går både svart och blå igenom en jordfelsbrytare. Först efter det går ledningarna till uttagen i båten.

Har man metallskrov så bör man skuva fast en gröngul jordledning från nollpunkten till skrovet.

Plastskrov har ju den fördelen att den inte leder ström. Dvs man behöver inte jorda i motor eller något annat. Det är iofs ofarligt att koppla den nya skyddsjorden till t ex motorn. Ingen risk för skadliga jordströmmar eftersom du har isoleringstrafon. Men jag tycker det verkar onödigt. Motorn är inte en del av 220V systemet.

Hur är det tänkt att skyddsjord ska fungera?
Jo: Det kan bli fel på en elapparat, t ex kan ledningen som leder fasen inuti apparaten lossna och hamna mot apparatens metallhölje som då blir spänningsförande.
Men om metallhöljet är ordentligt anslutet till skyddsjord så blir det istället en kortslutning tillbaka till nollpunkten som får huvudsäkringen att gå sönder. Så man märker att det är fel. Mycket säkrare så.

Men apparater som har plastskal då? De kallas för dubbelisolerade och behöver inte skyddsjord eftersom de inte kan få 220V i höljet. Det ser man på att deras stickproppar passar i jordade uttag men inte har jordbleck.



Senast ändrad av Anders_St | 17 februari 2009 | 09:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

/Anders St

Man vet att man är berusad när man känner sig sofistikerad, men inte kan uttala det.

Skrattande för högre ström än transformatorn tÃ¥l.

Förvånad Är det datorn som inte är nykter???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej min dator gick tydligen på fyllesvirande igår. Den hängde och jag hade inte tid att vänta på att den skulle komma igång. Tydligen roade den sig med mina svenska tecken innan den skickade inlägget till MG. Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St skrev: Det är iofs ofarligt att koppla den nya skyddsjorden till t ex motorn. Ingen risk för skadliga jordströmmar eftersom du har isoleringstrafon. Men jag tycker det verkar onödigt. Motorn är inte en del av 220V systemet

Det är nog bra att skyddsjorda även motorn, detta skyddar ifall någon del av 12 V-systemet skulle bli strömförande. Alltså råka få kontakt med AC-output, t.ex. i en trasig batteriladdare.
Utan skyddsjordad motor riskeras väl annars att 220 V lömskt kan ligga på lur mellan skyddsjord och motor/12V-system? D.v.s. tar man då i motorn/ minuskabel och ett skyddsjordad hölje samtidigt, så skyddar endast jordfelsbrytaren. Är motorn däremot skyddsjordad så löser rimligen AC-säkringen ut direkt. ....Eller är jag ute o cyklar??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jo. En trasig batteriladdare är en felkälla. Kanske inte så dumt att skruva en skyddsjord i motorblocket ändå. Köper resonemanget!

Och jordfelsbrytaren är inte helt personskyddande. De flesta bryter om det smiter mer än 30 mA (0.030 A) fel väg. Har du otur och får strömmen direkt i närheten av hjärtat så kan det räcka med 10 mA (0.010 A) för att störa hjärtrytmen och kola vippen.
Man kan bygga känsligare jordfelsbrytare som bryter för 10 mA och lägre. Men problemet är att de blir FÖR känsliga då, och slår av hela tiden vilket blir oanvändbart. 30 mA är väl en kompromiss.

Besserwisser är mitt mellannamn. Glad



Senast ändrad av Anders_St | 17 februari 2009 | 14:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte själv köper mitt eget resonemang fullt ut. Glad

Hur kass skulle en batteriladdare behöva vara för att dess inkommande fas ska nå direktkontakt med endera av de utgående 12V-parterna? Detta alltså utan att nudda det skyddsjordade - och därmed säkringsutlösande - höljet, alltså. Osannolikt o livsfarligt kass, även vid normal inkoppling på nätet, på ett sätt som förhoppningsvis kan uteslutas blir väl svaret!!?
Så jag är starkt benägen att hålla med om att motorjordning är rätt onödigt!! 

Det finns ju förvisso numera myriader av elprylar ombord på båtar, men endast de som kombinerar 12 o 220V kan väl misstänkas här. Alla dessa har väl rimligen samma betryggande skyddsnivå för detta helt osannolika fel !?
Nåväl, även om nu risken antas vara mikroskopisk så kostar det ju nästan noll att ansluta den gröngula även till motorn. Monterings-anvisningens begrepp central grounding point bör nog uppfattas som centrala 12V-systemjorden som då i en plastbåt väl blir liktydigt med motorn. (Metallbåtar förutsätts nog vara skrovjordade redan innan till denna centrala jordnings-punkt, tror jag.)

Fast egentligen är nog en skyddstrafo så säker att endast 220V-apparaterna själva lämpligen måste skyddsjordas? Ordet skydds-jordning är ju f.ö. missvisande här, 220skyddskortslutande vore kanske en mer rättvisande - om än klumpig - benämning just här?
Elektriskt ledande stål/ aluminium-båtar behöver väl inte detta skrov-220skyddskortslutande, utan antas - iaf i monteringsanvisningen - redan vara motor/12Vminus-jordade av helt andra skäl som t.ex. åskskydd !? Trassligt värre...Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte själv köper mitt eget resonemang fullt ut. 

Ajdå. :-)

Hur kass skulle en batteriladdare behöva vara för att dess inkommande fas ska nå direktkontakt med endera av de utgående 12V-parterna?

Murphys law; http://sv.wikipedia.org/wiki/Murphys_lag

Nåväl, även om nu risken antas vara mikroskopisk så kostar det ju nästan noll att ansluta den gröngula även till motorn. Monterings-anvisningens begrepp central grounding point bör nog uppfattas som centrala 12V-systemjorden som då i en plastbåt väl blir liktydigt med motorn.

Jo, det tycker jag också.

Fast egentligen är nog en skyddstrafo så säker att endast 220V-apparaterna själva lämpligen måste skyddsjordas? Ordet skydds-jordning är ju f.ö. missvisande här, 220skyddskortslutande vore kanske en mer rättvisande - om än klumpig - benämning just här?

Mja, 220skyddskortslutande är just vad Skyddsjord innebär. Det är inget magiskt med vanlig skyddsjord på land i ett hus; filosofin är fortfarande smäll säkringen när något går fel. Kopplingen är precis likadan, om du kikar i ditt proppskåp hemma så sitter den gröngula ledaren fastskruvad på noll-skenan ihop med de blå ledningarna. :-)

Elektriskt ledande stål/ aluminium-båtar behöver väl inte detta skrov-220skyddskortslutande, utan antas - iaf i monteringsanvisningen - redan vara motor/12Vminus-jordade av helt andra skäl som t.ex. åskskydd !? Trassligt värre...

Det vanligaste är att 12V minus sitter i motorn, enklast att bygga maskinerna på det viset.

Men det finns båtmotorer som har isolerade tvåpol 12 V system. Där alltså godset i motorn INTE är samma som ena polen i 12V systemet. Just för att undvika galvaniska strömmar. Men jag tror de är ovanliga. Det kräver speciellt byggda generator och startmotor.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen mening med att jorda några apparater i motorblocket, de är redan jordade genom jordstiftet i kontakten. Att jorda skyddstransformatorn är i bästa fall onödigt, i sämsta fall farligt. Det är det som är hela meningen med prylen, att av säkerhetsskäl och korrossionsskäl slippa jorden. På många håll är det förbjudet att använda 230V apparater i stål/aluminiumbåtar utan att först koppla i skyddstrafo. Har du en skyddstrafo och märk väl att den ska vara ojordad så kan du utan fara stoppa fasen i munnen utan att det händer något. Du kan stoppa fasen i munnen och ta i diskbänken, motorn eller gå och ta en dusch. Du kan däremot inte stoppa fasen i munnen och samtidigt ta i höljet på apparaten. Har du ingen skyddstrafo så kan du inte stoppa fasen i munnen och ta i diskbänken, motorblocket eller duscha, det är däremot lite säkrare (inte helt säkert) att ta i höljet på apparaten. Skulle du ha ett vanligt system och du har kortis i apparaten så att fasen ligger emot höljet så får du dig en kyss om du tar i den. Värre blir det ifall du samtidigt håller i diskbänken. Har du en skyddstrafo och det är kortis i apparaten med fasen mot häljet så händer inte ett smack om du tar i den. Kort sagt: Sätt dit en skyddstrafo och ge fan i allt vad jord heter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oskyldig Förstår inte riktigt vad du menar, en skiss hade förenklat.

Så här skall det vara http://www.batteknik.se/forum/viewtopic.php?t=338&sid=7ec7e6891557b98ad010f667bae7b85f

Boken Elsystem ombord är ett måste ombord på min båt. http://www.batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html

http://www.batteknik.se/elsystem/smakprov.pdf



Senast ändrad av Lasse-L | 17 februari 2009 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.tufvassons.com/pdf/KVIB.pdf

Kolla skissen.

Apparatens jord ansluts till mittledaren i transformatorn. Mittledaren i transformatorn, eller jorden i appareaten ska på inget sätt anslutas till skrovet, motorn, primärsidans jord eller på något annat sätt till vatten.



Senast ändrad av cerber0s | 17 februari 2009 | 20:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna fråga är inte lätt att generellt besvara. Tufvassons inkoppling skiljer sej mot vad jag och Båtteknik kommit fram till.

En 230Volts växelströms elinstallation i en båt skall följa en standard ISO13297

Här borde det RÄTTA svaret finnas, den som orkar och är intresserad kan läsa om den och rapportetera tillbaka hit.

Alla skyddstrafo har inte mittuttag, som Tufvassons trafo har. Inkommande jord bör vara ansluten till trafons järnkärna och ev. metallhölje, metallhöljet bör inte vara i kontakt med båtens jord eller metalldelar.

Min engelska trafo har isolerat hölje, varför inkommande jord stannade i järnkärnan. Trafon´ s jord fick kopplas om till svensk standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt han som bygger isolationstransformatorer åt mig så kan man koppla rätt på flera sätt.

Min är kopplad så här. Landjorden till trafons chassie. Båtjorden till del med vattenkontakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste nummret av Båtliv 1/2009 finns en lärorik artikel om:

 Landströmsinstallationer för båtar av  Magnus Sterky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och enligt Victron som är ganska stora leverantörer skall landjorden parkeras i ett separat parkeringläge utan kontakt med isolationstransformatorn.

Transformatorhöljet jordas i båtens jordplatta.

Detta tycker jag är mest logiskt eftersom då båten är autonom och kan leva sitt liv och landanläggningar inkl kabeln till båten lever sitt liv utan att man behöver bekymmra sig för huruvida trafon har kontakt med båten eller inte. Om man tex har en stålbåt och man skruvar upp trafon i skottet har man ju bekymmer med att säkerställa isoleringen mellen trafo och båt.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skilja på landjord och trafons jord, som man jordar till vattnet eller skrovet ger en installation som är säker ur korrotionssynpunkt och lika säker som en vanlig jordad landanläggning vad avser personsäkerhet. Låter man däremot bli att jorda trafon på sekundärsidan så har man fortfarande en installation som är korrotionssäker men betydligt säkrare vad gäller personskydd, eftersom där inte finns något i båten som kan fungera som återedare. D.v.s. att håller man inte i två apparater samtidigt där båda har ledande ytterhölje och där en eller båda är trasiga med fas till jord, så går man helt säker. Det gör altså inget att pilla på bara en trasig apparat. Det gör det ju som bekant i en landinstallation. Det skulle också göra någonting om t.e.x. diskbänken i båten fungerade som återledare, vilket den gör ifall man jordar sekundärsidan. Även motorblock, skrovgenomföringar mm. agerar återledare om du med din kropp skulle skapa en sluten krets.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RCD - Residual Current Device...

Aha, det är alltså så jordfelsbrytare heter på engelska!



Senast ändrad av Anders_St | 20 februari 2009 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 230Volts växelströms elinstallation i en båt skall följa en standard ISO13297

Oskyldig Följer din manual den standarden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, ska kolla det nästa gång jag är i båten (manualen ligger där). Den är köpt i Sverige av Viking i frölunda och importerad av Mastervolt så det vore konstigt om det inte vore korrekta anvisningar (det är ju en välrenomerad firma) men man vet ju aldrig.

Men frågan verkar inte vara så enkel ang jordens inkoppling eller ej. Ska jag skita i att koppla in jorden eller koppla den på tex motorblocket? Just nu lutar det år att skita i inkopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...