Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larsnalsund

Byta till rullfock?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att byta till rullfock. Är det lätt att fixa? Hur gör man? Vad bör man tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det helt klart värt kostnaden! Det underlättar seglingen enormt.

Det är inte särskilt svårt och beroende på vad du har för båt så finns det varierande komplexitet (och kostnad) på rullsystemen.

Kolla med någon båtfirma i närheten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta segelmakare levererar också rullsystem. Det finns ett antal olika. En modell låter dig fortsätta använda din vanliga stagfock, men det är en halvdan kompromiss. Går du på Furlex så blir det dyrare och du behöver ett nytt segel, eller lämna in ditt gamla och få det omsytt, men även det är ett dåligt alternativ eftersom riktiga rullsegel är annorlunda skurna. Om det är värt det eller inte beror på vad du har för båt och hur du använder den. Är du det minsta intresserad av att kryssa i hård vind så är ett rullesgel ingen höjdare, om du inte har ett mindre som du kan sätta i stället. Kryssa med revat rullsegel är för det mesta hopplöst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på en av de där kompromiss-systemen på mässan. Jag måste säga att jag tyckte det verkade vara en ganska lyckad kompromiss ändå från min synvinkel.

Det är ett system som för en Maxi77:a går på runt 2500 kronor (dvs inte halva värdet av båten). Systemet låter dig behålla din genua, man kan med fördel byta mot lite snällare saker än traditionella pistolhakar. Har man då en nästan ny genua så känns det jobbigt att köpa en ny.

På en Maxi 77:a så tar en ihopvikt genua (150%) ganska stor plats och att vika ihop den i en naturhamn är sådär... Med den stora ganuan kan man åtminstonde segla i upp till 6-7 meter per sekund. Är seglingsegenskaperna jätteviktiga kan man ju då faktiskt byta segel istället för att ta in på rullen. Det kan ju vara en fördel. En stor nackdel är väl kanske att seglet hamnar lite högre upp för det bör det väl göra då rullen ändå tar lite plats. Tanken är att man med det systemet tar ned seglet om man inte skall ut igen - men det vanliga fallet skulle kunna användas till att dra upp ett enkelt kapell som man antagligen kan få ihop själv.

Observera att jag inte testat själv utan bara reflekterar lite över ett budgetalternativ som verkar lockande för någon som är trött på att vika det där rackarns seglet som dessutom har 711 hakar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enkla systemet blir nog bra, även om hårdvinds-kryssen inte blir effektiv alls så vinner man fart på annat. T.ex. att snabbt kunna ändra segelytan bakom läande öar, att oftare kunna ha seglet bekvämt utspirat vid medvinds-segling. Säkerhetsmässigt är det ett jättelyft att slippa krypa på fördäck vid snabba vindökningar. Segla ända in till bryggan blir mycket lättare också.

Själv har jag en Furlex med en triradial-skuren genua som enda försegel. Kryssen i hårdare vind blir bättre, men ändå inte alls som med ett riktigt segelställ.

Ett litet tips:
Jag använder min utdragbara båtshake att spira ut seglet med vid medvind. Har en karbinhake fastsatt på handtaget för detta ändamål, som kan krokas flexibelt vid mastfoten. Skotlinorna har jag najat ihop intill (ca 8 cm ifrån) skothornet på ett sådant sätt att båtshakens fram o bak-riktade dubbelkrok kan pressas in och låsas.
Fördelen med rullen är att man kan skifta sida på seglet - med spiran på plats - genom att rulla in lite och sen dra över seglet med skotet. Lättskött och seglet säckar inte ideligen ihop vid svag vind, utan en stor segelarea exponeras för vinden, hela tiden. Ger faktiskt riktigt bra fart-tillskott på lättvinds-länsen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som vanligt man får det man betalar för. Gå ut i hamnarna och se hur andra har gjort. Nedan kommer mina iaktagelser.

 

De i rimlig prisklass är Furlex och Plastimo.

Furlex (är lite jävig då jag har en själv) är bäst och dyrast av de vanliga typerna. Tveksam om jag skulle köpt en ny idag. Men funktionen och materialet är överlägset andra rullfockar.

Plastimo är helt OK. Enkelt att montera fungerar bra.

 

Dessutom finns flera andra bl a Harken mm. Jättefina utmärkta grejer men inte för min plånbok. De rullar som angetts i inläggen ovan vet jag inget om.

Men ..... ska du byta till rulle och få ut mervärdet så fuska inte utan köp nytt  försegel eller låt en segelmakare sy om seglet. Fundera oxå hur du vill segla ska du eventuellt  komplettera med en självslående skena och få ännu bekvämare segling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller cu produkters  rullfock? 2.1ton är den specad till. men det är ju comfort 30 ,najad 34 som har monterat  grejrona så det verkar ju.  skit billig smart lösning. men fungerar den bra i praktiken? tänk om den snor sej när det blåser lite

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också nyfiken på den enkare rullen. Min tanke är om den kan tänkas fungera tillsammans med en gennaker? Dvs man kopplar loss den mellan seglingarna, hissar korven när man ska segla undanvind och rullar ut. Finns ju färdiga sådana idag, men de är dyra som f-n!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

funderar på att ringa  dom.  kollade på deras sida. det verkar ju riktigt bra. men undra hur svirveln orkar snurra när det lite längd på grejorna och med belastning.

 

hade varit kul om nån som hade en sån rullfock hörde av sej.

för mej står det mellan plastimo 810s  och cu rullfock.  men cu har ju sina fördelar både pris mässigt och enkelhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade det billiga systemet på mässan och jag gillar det skarpt. Det satt visserligen bara ett litet segel på, men det skall ju vara minsta möjliga belastning på seglet när man rullar in det så nog borde man klara det.

Vill man reva så kan man lätt byta försegel precis som man gör idag eftersom inga specialsegel behövs (men man kan köpa till det om man vill kunna reva). Däremot slipper man vika ihop en stor genua som man sedan skall dela hytt med när man sover över på en skön ö.

För 2700 spänn är jag nästan benägen att köpa systemet för att testa trots att vi skall sälja båten inom kort. Jag gillar helt enkelt skalbara lösningar. :)



Senast ändrad av mariatherese | 14 april 2009 | 16:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu mailat dem om gennakerfrågan.
Publicerar svaret här om och när jag får ett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanon grejer känns det som ju. alla fördelar.  vad är hacken då?

 

lutar oxå att köpa en sådan nu.  kanske skulle man köpt 2  dubbla förstagCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här svarar man:
Hej Peter och tack för ditt mail.
 
Ja du kan använda CU-systemet  till bl.a genaker.
Se bilaga.

post-832-1394235865,9332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta denna tråden när jag kollade priser på rullfocksbeslag.

 

Jag har en (åtminstonde liknande) CU-rulle på min motorseglare. När jag spännt upp riggen i våras gick det inte att vare sig rulla ut eller rulla in Genuan. Jag har inte mätt vilken spänning det var i förstaget, men jag är ganska vet att det var långt ifrån den förstagsspänning som jag skulle vilja ha.

 

Vi var två man en som tog i allt vad han orkade framme i rullen (jag) och en som la skotet på vinchen och drog allt vad han förmådde. Vi fick ut genuan cm för cm. Det var lika dant när vi skulle rulla in (Någon minut före starten på en 24-timmars segling).  Släppte inspänningen i förstaget en hel del, men det hjälpte inte. Rullen gick lika trögt ändå. Det är väl nått lager som pajat.

 

Jag hade som tur var monterat ett kutterstag med en kryssfock på en plastimo-rulle. Den har jag seglat med hela sommaren.

 

Kommer att montera en annan rulle till Genuan, troligtvis en Plastimo 810S.

 

Då det är med en Lättvindsgenu/Gennaker med pistolhakar med båte, har jag funderat att på att använda CU-rullen till Gennaker-rulle. Förstaget tänkte jag byta ut till en Dyneemalina vari pistolhakarna sätts fast (har under sommaren hissat det flygande med pistolhakarna borttagna - ett underbart segel). I den övre delen som hissas upp i masttoppen sitter ju en trissa för fallet. Idag är det ett virefall som spänns med en vantskruv nere vid rullen vid däcket. allet hade jag också tänkt att byta ut till en Dyneemalina.

 

Hade också tänkt att göra ett specialbeslag som övre svirvel hissas mot med ett vanlgt fall, så att gennakern kommer en aning för om masttoppen. På det sättet skulle rullpaketet med Gennakern bli hissbart och lätt att stuva undan.

 

Om man tittar på den skiss Peter_K visar så kanske man kan rationalisera bort en hel del i mitt tänk. Är det nån som har erfarenhet av en CU-rulle som Gennake-rulle, eller bara har synpunkter.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Provar att lyfta denna gamla tråd för jag fick nyligen ett pm från Skylarker som lyder...
(knappast statshemligheter i varken hans pm-förfrågan eller mina pm:ade svarsfoton så jag tillåter mig citera delar ur pm:et)

Skylarker skrev i pm:et: Hej! Läste ett gammalt inlägg från 2009 där du förklarar hur du använder en
båtshake som spirbom. Tycker det låter smart och undrar vad det är för båtshake
du har, förstår inte riktigt hur du fäster karbinhaken vid handtaget..
.
Väljer att lyfta denna gamla originaltråd(?) utifall nån annan också hittar den o dess inlägg #6 via google och till äventyrs skulle undra samma sak. Har lagt in de svarsbilderna nedan (Plus en extra bild på mastfoten hämtad ur annan sentida forumtråd, det som i den bilden mest liknar en trasselsudd till vänster vid schackelns skruv är alltså min ulligt slitna (o ofokuserade) snör-ögla där båtshakens krok fästs vid förväntad långvarig medvindssegling. Inga större kraftpåkänningar så det duger gott.)  
Detaljerna hur jag lyckades få fast kroken i båtshakens handtag som efterfrågas minns jag inte, men det är ju längst upp i handtaget så nån sorts stödring inuti alu-röret hindrar ju inte båtshakens teleskopfunktion? Kroken - inklusive hela båtshaken - måste nog också kunna rotera lätt åtminstone ett fåtal varv för fungera bra, det är alltså den slafsiga mastfot-snörstumpen som i mitt fall tillåter detta. Kroken släpar därmed utmed däcket, därav all gummibeklädnad o vulktejp för att slippa skavsår och oljud. Skotlinan är som synes "permanent" fäst i seglet, den avsnörda delen för instickande av båtshakens krok är lagom trångt utförd för att inte släppa. (Tips: sy gärna fast den "aktre avsnörningen" gentemot skotets yttre väv, tenderar annars att glida så öglans storlek minskas har jag märkt. Detta för att skotlinans andra part kan fastna vid krysslag och man kanske då irriterat rycker i skotet vilket alltså bör undvikas.)    
 
Hehe, många små men lovande "uppfinningar" har jag under åren skrotat, men inte detta med båtshakens "double purpose"-funktion! Kanonbra tycker jag fortfarande, men alltså bara under vissa snäva förutsättningar som förhoppningsvis nu framgår tydligt.
Skylarker lovar f.ö. i denna tråd att återkomma med testresultat ifall han testar.

post-86835-0-78788700-1435423029_thumb.jpg

post-86835-0-91473500-1435423051_thumb.jpg

post-86835-0-74249800-1435423109_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som testat CU-produkters rullfocksystem och kan göra ett utlåtande gällande kvalitet?

 

Jag kan inte förstå hur det ska vara möjligt att installera deras lösning utan att sy om seglet för mig som har masthead-rigg och därtill pistolhakar som jag inbillar mig ställer till bekymmer när de rullas upp på förstaget. Monteringsanvisningen på hemsidan ger inte direkt svar på mina frågor..

 

För mig skulle Furlexrulle inklusive nytt förstag och omsömnad av befintligt segel med nytt lik gå loss på närmare 11.000kr vilket utgör en tredjedel av båtens inköpspris medan motsvarande dito från rullfock.se tycks landa på 3000kr utan att kräva omsömnad. Faller detta in under "om det låter för bra för att vara sant.."?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faller detta in under "om det låter för bra för att vara sant.."?

 

Nej - Kanske inte riktigt, men jag är starkt krtisk till att kapa förstaget och sätta in två lager i detta.

 

Sen finns det ju en annan variant Smartroller http://smartroller.se/home-2/faq/

 

Jag vet inte om jag är så imponerad av nåt av systemen.

 

De senaste rullfocksbeslagen jag köpt har varit av fabrikatet Plastimo och på Julrea eller till mässpris.

 

11 000 kr för en Furlex inklusive omsytt förlik tycker jag hörs billigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalade 7500:- för min till 26-fotaren tror jag, seglet kostade 1800:- att sy om om jag mins rätt (furlex pratar jag om nu). Fick hjälp med monteringen av Boding för under 1000-lappen vilket var väldigt billigt för ca 3 timmars jobb och körning ut till Vindö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver kört med CU rullen fungerade helt Ok.

post-52966-0-36107500-1488832906_thumb.jpg

Men att segla med revad fock tror jag inte på, pistolhakarna sliter på seglet..

Bytte till beg. Plastimorulle 406 S, och fick sy om seglet.

​Inga problem, för "Klubben" har en rejäl symaskin.

post-52966-0-33803700-1488833368_thumb.jpg

​Nu kan jag segla med "revad" fock.

Rullfock underlättar seglingen.

​Kan inte tänka mej att vara utan.

http://lasselundell.se/segel.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske vågar man bygga en själv :)

 

såg flera video på Youtube igår i ämnet :)

 

 

sökte på: Home Built Furler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...