Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
catinca

Vad drar era båtar per NM

Rekommendera Poster

Hej på er allihopa.Läste ett inlägg som fick mig att tänka på vad båtar drar i sig.

Själv har jag en Becker 37 med två ford sexor och båten väger 10 ton

marschfart 7-8 kn då drar hon 1.5 L/NM

Maxfart 11-12 kn då drar hon 2 L/NM

det skulle vara roligt att veta vad era båtar drar.

post-25609-1394235781,4031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.3 l /nm   3.5 ton, 218 hk KAD43 diesel, ett DuoProp drev, över hela säsongens 600 nm, ungefär 90% under planing i 7 knop, resten i 22 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Finnmaster F68 med Yamaha F250 marchar på mellan 1,1-1,3L/NM beroende på väder och vind i ca 25-35 knop

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglare 2,5 ton. Y6B-78 2T 0,45/M Vid 6 kn. Det brukar räcka med 5-10 liter soppa/sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Käldmar 880 med en AD 41B, vikt mellan 3,5 och 4 ton. Förra årets snittförbrukning (uträknad på tillförd bränsle genom tillryggalagd distans) låg på drygt 1,2l/M. Men i år kommer jag att ha full koll på förbrukningen för jag håller på att montera in en bränslemätare. Enligt motorns bränslekurva skall jag vid 30 knop ha en förbrukning av 1,6 l/M och vid 25 knop 1,7 l/M. Någon kanske rynkar på näsan åt angivna siffror, men jag skulle inte vara förvånad ifall dom stämmer. För en vän till mig hade (har sålt båten) lägre förbrukning vid fullt skaft än vid marschfart. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en för er liten båt. Vid marshfart så drar den ca. 0,8 lit. dist. tror att det är rätt normalt.........Minor 700.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RYDS 480S med 40 hk 2 takt Tohatsu, mellan 0,56 och 0.70 liter, beroende på väder och om det är utflykt/fiske. Med en passagerare. Marschfart ca 20 knop ger lägst förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en Bavaria 34 Sport med dubbla KAD44, vikt ca 7 ton drar ca 2,5liter vid marschfart 30knop.

Har även en SeaRay 270 med dubbla Mercruiser á 210hk, vikt ca 3,5ton drar ca 2,5liter vid marschfart 32knop

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger på en förbrukning av 0,55L/NM vid 7 knop, går inte så mycket fortare heller, men det är lugnt och skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I marschfart på 36 knop så ska min Uttern D66 med Verado 250 ta 1.1l/nm enligt tillverkaren men jag har inte testat. Har relativt stor tank och tankar när det är slut helt enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1L/NM  Marchfart 7 knop.

Peddan



Senast ändrad av peddan11 | 12 februari 2009 | 08:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör väl av med 0,3-0,4 l / NM i min Nidelv snipa.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snittar nog på ca 1.5 liter per timme och brukar ligga på en fart på knappt 6 knop. Så förbrukningen bör ligga på 0.25 - 0.30 L/NM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Puffar för en artikel som kommer i nästa nummer av Vi Båtägare (marsnumret). Mikael Mahlberg har träffat en händig herre som har byggt om sin gamla Gullholmensnipa till elbåt. Tolv spänn kostar sex timmars åkning. Ombyggnaden tog bara 20 timmar. Här är inledningen...

 

Bullrig snipa blev billig elbåt

En två meter hög vindsnurra. Utan
den skulle den ljusblå snipan med
fin, målad träöverbyggnad vara en
av de absoluta pärlorna i den bohuslänska
småtbåtshamnen Kode.
– Snurran är så ful att grannarna skrattar åt mig.
Men den laddar upp batterierna på en natt så det
får jag leva med, säger snipans ägare Christer Andersson,
när vi kliver ombord en klar septemberdag.
Han och familjen har just avslutat en första
sommar i Gullholmensnipan, och vi ska ta en sista
tur innan upptagningen.
Elbåtsprojektet började förra våren.
Christer hade köpt och renoverat den trettio år
gamla snipan och skulle precis stoppa i originalmotorn,
en Albin O21 bensin, när han började
fundera. Motorn kändes tråkig.
– Jag ville göra något annat. Ett tag funderade
jag på att sätta i en V8:a, men så kom jag på att
det vore ännu fräckare att glida fram ljudlöst med
en elmotor, säger han.
Men sommaren stod för dörren och konverteringen
måste gå snabbt. Och billigt.

 

Hälsningar,

Paul/Vi Båtägare



Senast ändrad av ViBatagare_Bogatir | 13 februari 2009 | 11:38

post-10000051-1394235782,2861_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idiotiskt, verkligen. Tidningen har redan gått i tryck, men felskrivningar försvinner som tur är i andra korrekturet. BENSIN och inte diesel står det i nästa Vibben, kolla själv den 26:e februari.

Tack för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gråter Ledsen att tråden spårade ur, det var ju bränsleförbrukningen det gällde.

Förvånad Men när ViB  påstod att Albin O21 är en diesel måste jag protestera. Trovärdigheten i vad som står i tidningen sjunker om inte medarbetarna vet bättre. Jag slutade köpa Båtnytt när de hade infört en artikel om diodinkoppling för laddning av batteribanken i båtar. Artikeln var saxad ur Jon Winges bok Ström Ombord det är sakfel i texten. Jag skrev till BN och påpekade felet. Ingen rättelse i nästa nummer av Bn, inget svarsbrev till mej om min anmärkning. Bara tystnad, så nu tror alla som läst boken och Båtnytt´ s lånade artikel att spänningsfallat halveras om man parallellkopplar 2 dioder. Ingen uppgift i BN att text och bilder var saxade  ur boken.   Rynkar Min tilltro till expert/facktidningar är inte så stor längre. Ok att det kan bli fel, men stå upp och inför rättelse om ni är måna om läsarnas förtroende.

Åter till tråden:

Cool Min 6-tons snipa med 50 Hkr DIESEL-motor drar vid 6-7 knop 0.65 l/Nm. Det är ett slankt finskt skrov. Vid toppfart ca 9 knop det dubbla.

 Skäms http://www.123minsida.se/LasseLundell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel är inte närbesläktat med fotogen som motorbränsle. I kaminer för att värma är de hugget som stucket.

Vad dom syftade på är inte lätt att veta. En dieselmotor skiljer sig markant från en bensin/fotogenmotor. Om man vill att en bensinmotor skall gå att köra på fotogen måste kompressionen sänkas. Dubbla topplockspackningar, var ett knep att få en bensinaren att gå på fotogen. Dieselmotorn behöver minst dubbel komp. Drivmedlen är inte närbesläktade, vilket en normalt begåvad båtexpert vet. Men ViB kanske inte har normal begåvade båtexperter till förfogande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var menat som ett skämt. Tror inte en sekund på att de ens visste att den kunde köras på fotogen, själv minns jag det bara som en närmast kuriös detalj från instruktionsboken.

Hade en 021 förut i en Saga 20. På den motorn/båten var det tålamodet som la av långt innan plånboken var tom. Skulle tippa en förbrukning på ca 0,5 l/nm, men motorn och båten tog som sagt lång tid på sig att käka i sig den bensinen.

Därefter var det en Flipper 700 med AQ145 på 138 hk som ville ha ca 1,2 l/nm i 20 knop.

Nuvarande båt, Coronet 32 Oceanfarer med KAD300 har jag ägt för kort tid för att ha en klar uppfattning om. Bränslemätare är dock införskaffad, så jag räknar med att få bättre koll under våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Min tilltro till expert/facktidningar är inte så stor längre.

 

Hej Lasse, det kan jag bara bekräfta, men i avseende av bilexperter som i Motomännen t.ex. Jag skrev en gång direkt tille expert och frågade efter hans utbildning. Svaret var till journalist och att kan kallade sig bilexpert berodde på att han har körd ca 500 000 km i sitt liv....Det finns många hostorier att berätta om bilexpertet och jag tror att båtexperterna är inte så mycket bättreCool

Min styrpulpetere med 50 hästars Evinrude E-tech drar ca 0.45l/nm vid 20 kn (marschfart)

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Min lilla pärla med 2 x 5,8l V8 drar i;

5-6 knop ca 19 lit. bensin/timme

marsch (23-25kn) ca 35 lit. bensin/timme

fulla spjäll (33-35kn) - ..hur mycket som helst... *suck* (ej vågat mäta)

OBS ej helt fullastad, men med 5 pers. Packning för DC utflykt. (mätte vid 11 tillfällen i sommeras)

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray 230OV, Mecruiser 5,7 L. 1,2-1,3 vid marsch, 1,8 vid full gas allt enl Garmins inkopplade flödesmätare och det stämmer exakt med det jag får i vid tankning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Om jag vågar dra en första slutsats redan nu:

Stor båt åka-fort drygt 30 knop:  2 l/nm
Stor båt runt 20 knop   1.2 - 1.3l /nm
Snipa 7 knop  0.5 l /nm
Liten utombordare 20 knop 0.5 l/nm

Dvs bränsleförbrukningen verkar vara relaterad till jobbet att flytta respektivt åbäke till båt genom vattnet. Föga förvånande förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Om jag vågar dra en första slutsats redan nu:

Stor båt åka-fort drygt 30 knop:  2 l/nm
Stor båt runt 20 knop   1.2 - 1.3l /nm
Snipa 7 knop  0.5 l /nm
Liten utombordare 20 knop 0.5 l/nm

Dvs bränsleförbrukningen verkar vara relaterad till jobbet att flytta respektivt åbäke till båt genom vattnet. Föga förvånande förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 6420 Yamaha 200 fetox(e) tar vad den behöver.

Bryr mig ej och mår väl av detta. Har läst på en sida från Nya Zeeland

att bränslepumpen klarar inte att mata motorn med mer bensin än 83

liter i timmen. Känns ju tryckt att veta att man klarar sig med en 1000 lapp

i timmen om man nu skulle fundera på detta.

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...