Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Decoy

Tångamperemeter...?

Rekommendera Poster

Jag har en sån här mackapär som man tydligen skall kunna mäta hur många ampere en apparat drar genom att sluta käftarna runt matningen. Den funkar bra och jag tror att det är en high-end modell d.v.s inget biltema-skit men jag får den inte att fungera tillfredsställande.

När jag sluter käftarna om kabeln till batteriladdaren så visar den korrekt amp i displayen. Den fungerar även på matningen till skruvdragaren (jag har en skruvdragare kopplad via klämmor till bilbatteri)

Dock funkar den inte till kylboxen, ebersprakaren eller ngn annan 12-volts utrustning jag har möjlighet att testa på. Visar bara 00,0 i displayen. I instruktionsboken står att den skall klara mäta ner till 0,1A och kylan drar minst 3A så det borde synas. Om vi förutsätter att jag använder Tångamperemetern på rätt sätt (endast en ledare i käftarna etc) vad kan det då vara för fel?

Någon som kan nåt om dessa Tångamperemeter?

post-25974-1394235723,9205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Visar den minus också? I annat fall så får du vända på den, eller sätta den på minuskabeln. Är det en kompressorkyl så måste du se till att mäta när kompressorn går. Lika dant med ebern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan den mäta både lik- och växelström. Vissa tångamperemetrar kan bara mäta växelström.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det visa sig att din tångamperemeter bara mäter växelström, och att din visning från batteriladdaren beror påatt den strömmen egentligen är pulsad, så skaffa en sådan här:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949

Jag har två sådana, en i båten och en hemma. Funkar tillräckligt bra och har bl.a. den fina funktionen att stänga av sig själv när man glömt den påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är du helt säker på att du inte mäter både plus och minusledaren?

Då tar strömmen ut sig själv och det visar 0 amp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, den kan bara mäta växelström. Om jag tyder bilden rätt har jag en likadan. Det du mäter från batteriladdaren är pulserande likström, alltså ingen sinusvåg. ACA=Växelström, mäts i käftarna; ACV=Växelspänning, DCV=Likspännig, OHM=Resistans. De sista mäts med provsladd mellan VΩ och COM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att den mäter tillfredställande för skrúvdragaren men inte för kylen. Går kompressorn när du mäter?

Har du rätt mätområde?

Ett annat tips angående tångamperemetrar är att kabeln skal centreras (så gott det går) för bästa mätresultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en peltier-kylbox som går hela tiden

Det verkar vara så att den jag har inte kan mäta DC. Det enda alternativ för ampere är ACA. Borde väl stå DCA... Det är egentligen ingen instruktionsbok jag har utan en handhavandebeskrivning därav har jag inte kunnat läsa mig till detta.
Blir att köpa en på biltema för det är ju en skittuff gadget att ha när man vill kolla den faktiska förbrukningen för en eller samtliga förbrukare.

Tack för svaren ;) />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då var det bara att tipsa tomten i sista sekunden...

AC = Alternating Current = växelström

DC = Direct Current= likström

AC/DC = rockband

Om du vill få en tångamperemeter med vettig mätnoggrannhet, så köp inte de billigaste.  Bra instrument finns hos exempelvis ELFA. Köp en med sluten käft, de med U-formad käft har inte samma mätnoggrannhet. Kolla också upp vilka mätområden instrumentet har, onödigt stora mätområden ger stora mätfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan... här borde jag kollat innan jag beställde.

Spontanköpte en multimeter med tångamperemätare...

Fanns inte i min vildaste fantasi att den inte skulle funka på likström.

Hade det varit tvärtom.. hade jag inte blivit förvånad..

Hmmmm.. inte fan kollade jag det.

Vet ej när jag kommer ha nytta av att mäta växelström

Likström har ju blivit intressant i.o.m. båt..

Får köpa en till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kära nån, varför lyfter du en uråldrig forumtråd från 2008?
Efter 2673 inlägg här på forumet så borde du inse att sådant inte är särskilt produktivt!?


[Alla länkar i forumtråden sedan länge föråldrat ickefungerande, nya bättre tångampere-metrar har sett dagens ljus sen dess. Mitt förslag blir därför att skapa en ny och helt egen forumtråd där du från början presenterar fabrikat, modellbeteckning, och gärna direktlänkar till inköpets manual. Först därefter blir det möjligt att ha konstruktiva synpunkter på ditt "spontanköp". (Tills dess betraktar jag ditt inlägg som förhastat gnäll, eller rent av som obehörigt inlägg med ditt nick??)]
:wacko:

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå? Används inte tångamperemätare längre?

Vill bara veta, få tips om utifall jag kan använda min nyinförskaffade till något vettigt mer än som "vanlig" multimeter.

Tråkigt att du inte kunde hoppa över inlägget.

Kan tyvärr inte ge tillbaka förlorad tid.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå? Används inte tångamperemätare längre?

Vill bara veta, få tips om utifall jag kan använda min nyinförskaffade till något vettigt mer än som "vanlig" multimeter.

Tråkigt att du inte kunde hoppa över inlägget.

Kan tyvärr inte ge tillbaka förlorad tid.

??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tångamperemeter UT203 från Clas Olson fungerar utmärkt i båten.

 

Du lär inte hitta några jättesmå läckströmar med den men jag tycker att den fyller sin uppgift i båten och den kostar bara 499Kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tångamperemeter UT203 från Clas Olson fungerar utmärkt i båten.

 

Du lär inte hitta några jättesmå läckströmar med den men jag tycker att den fyller sin uppgift i båten och den kostar bara 499Kr.[/

 

Ok... har "man" nån användning av min.. som bara funkar på ac ?

Det kanske slutat användas?

 

PS. Tamätaren känner väl magnetfältet? Den borde väl se även likström då? Eller funkar det annorlunda med växel?

Hur som helst måste det väl vara en sladd i taget? DS.

 

En säljare sa en gång.. det där har jag ju berättat femti gånger den här veckan, så jag tyckte det blev tjatigt.....

Därför fick inte den nya potentiella kunden veta.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån här mackapär som man tydligen skall kunna mäta hur många ampere en apparat drar genom att sluta käftarna runt matningen. Den funkar bra och jag tror att det är en high-end modell d.v.s inget biltema-skit men jag får den inte att fungera tillfredsställande.

 

 

Jag har både Biltemas tångamperemeter för DC, en modell som de inte har längre, och en annan från Kjell&Co

 https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut210d-tangmultimeter-ac-dc-200-a-p48436

 

Båda mäter DC ström någorlunda, men man måste hantera dem rätt. De är inte helt stabila att visa 00.00 ADC utan man får vänta några ögonblick, och sen nollställa visningen.  Men jag misstänker att man får göra så med även dyrare likströmsversioner....

 

Jag har alltså ingen anledning att tycka att någon av dem är "skit" , men som alltid måste man förstå att hantera sina prylar på rätt sätt, och att RTFM (Read The Fuckin Manual!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definitivt en ledare i taget när man mäter med tången.

 

Jag har specialtillverkat en kort skarvsladd för att kunna mäta ström till grejor anslutna till ett eluttag hemma. Den har tre lösa kablar istället för en som sitter ihop för att man ska kunna sätta tången runt en av ledarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en som bara funkar på ac.. ger inget utslag på dc magnetfältet?

Finns det nån användning för en sån och isf vem skulle kunna ha det?

Tänkte klura ut nån som kan få den.. den e ju helt ny, och skaffa en för likström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DSC_0002_zpsnghfvecz.jpg

Här är en bild från sensommaren när jag höll på med "trädgårdsarbete"... Jag testade mina nya solpaneler och nya regulatorn.

Tångamperemetern längst ned till höger i bild köpte jag hos Clas, den mäter bara likström. Den var inte så dyr och jag har haft en hel del nytta av den.

Jag ser nu att Clas säljer en annan modell, som heter UT 203 (499kr), den mäter både lik- och växelström. Denna mäter även spänning, resistans och frekvens(!).

Jula säljer en snarlik, den heter UT 200 (299kr) och mäter BARA växelström, samt lik- och växelspänning och resistans om dom nu skriver rätt på sina hemsidor...

 

Det gäller att se upp med dessa instrument, jag köpte också fel, och fick gå tillbaka och byta till en annan modell som mätte likström.

 

Man kan ju köpa att instrument från Fluke också, men då kanske priset fem- eller tiodubblas... man får ju vad man betalar för men vi behöver ju sällan mätinstrument för professionellt laboratoriebruk.

 

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. hur funkar, mäter den ström i ac ledning? Den pulsar väl +- ?

Likström ger väl ett mer konstant roterande magnetfält?

Så växelström,stupen ger ingen indikation alls runt en likströmskabel?

 

Vem kan ha nytta av en ac tång.. sen mäter den ju spänning, frekvens, mm.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tångamperemeter för AC kan du överhuvudtaget inte använda för DC.

 

Visst blir det magnetfält då också, men det är statiskt till sin polaritet. Ett "problem" när du mäter DC är att det finns statiska magnetfält som kan påverka mätresultatet, inte minst det jordmagnetiska. Därför behöver man, precis som redan nämnts, hålla den på samma håll som då man tänkt mäta, vänta lite och sedan nolla ut störfältet. I alla fall om man är intresserad av låga strömmar.

 

Detta behövs inte på AC, då den kan göras mycket enklare genom att den tillåtas ha en lägsta funktionsfrekvens som gör den nära nog immun mot statiska magnetfält och begränsar kraven på kärnmaterial och kalibrering. Därför är tånginstrument som bara klarar AC oftast mycket billigare.

 

Har själv ett av Biltemas billigaste, och redan det ger en acceptabel noggrannhet på DC - efter nollning på rätt sätt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. hur funkar, mäter den ström i ac ledning? Den pulsar väl +- ?

Likström ger väl ett mer konstant roterande magnetfält?

Så växelström,stupen ger ingen indikation alls runt en likströmskabel?

 

Vem kan ha nytta av en ac tång.. sen mäter den ju spänning, frekvens, mm.?

Som jag skrev så reserverar jag mig för informationen på respektive företags hemsidor.

Det där med ström och spänning är ju svårfattbart för vissa HTML-nissar, och att sedan kunna begära av dessa informationsförmedlare att känna till skillnaden mellan likström och växelström är ett begära för mycket, då man uppenbarligen blandar ihop växelström och likspänning...

Man får väl leta upp tillverkarens hemsida, och kontrollera vad det står där.

 

Bitema, däremot. har två rätt så billiga modeller (499kr resp. 699kr) som både mäter lik- och växelström...

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=amperemeter

Ja enligt informationen på aktuell webplats då...

 

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ok.. hur funkar, mäter den ström i ac ledning? Den pulsar väl +- ?

Likström ger väl ett mer konstant roterande magnetfält?

Så växelström,stupen ger ingen indikation alls runt en likströmskabel?

 

Vem kan ha nytta av en ac tång.. sen mäter den ju spänning, frekvens, mm.?

Som jag skrev så reserverar jag mig för informationen på respektive företags hemsidor.

Det där med ström och spänning är ju svårfattbart för vissa HTML-nissar, och att sedan kunna begära av dessa informationsförmedlare att känna till skillnaden mellan likström och växelström är ett begära för mycket, då man uppenbarligen blandar ihop växelström och likspänning...

Man får väl leta upp tillverkarens hemsida, och kontrollera vad det står där.

 

Bitema, däremot. har två rätt så billiga modeller (499kr resp. 699kr) som både mäter lik- och växelström...

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=amperemeter

Ja enligt informationen på aktuell webplats då...

 

 

...[/

 

 

 

Vilken fråga var det svar på?

Har konstaterat att min är till för ac.. enl instrbok och de knappar mm. på instrumentet.

Funderade om den ändå går att mäta likström med... och det fick jag svar på?

Vem... och typ till vilken typ av situationer.... kan man ha nytta av en ac tång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man mäter AC fungerar tången som en transformator. Industrielektrikerns viktigaste instrument, tex kolla att en motor tar lika mycket på alla faser.

--

Använder också Biltemas, har en äldre Fluke men den är för klumpig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok... men på båten å hemma lär jag inte ha nån nytta av den?

....kanske får skola om mej till industrielektriker.. ;0)

Nåja den kostade inte mer än en vanlig multimeter.. å går att använda som en sån..

Tången e ju inte i vägen, tills jag möter nån som vill ha den.

Hade inte en aning om att det finns för bara ac.

Nästa gång jag shoppar på nätet eller i butik, vilket i stort sett endast händer när jag ska köpa tennisskor.. så skaffar jag en dc tång.. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tid över, hade kortet till hands..

"Hittade" en tångmätare för både ac å dc.. där man kopplar in testkablarna finns en termometer man kan koppla in åxå.. med en liten kabesnutt och en probe..

Då kan man ta tempen på sej själv samtidigt som man kollar hur mycket ex. Kylen drar..

Den första jag köpte... får jag väl ha kvar för att den e så snygg.

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån här mackapär som man tydligen skall kunna mäta hur många ampere en apparat drar genom att sluta käftarna runt matningen. Den funkar bra och jag tror att det är en high-end modell d.v.s inget biltema-skit men jag får den inte att fungera tillfredsställande.

När jag sluter käftarna om kabeln till batteriladdaren så visar den korrekt amp i displayen. Den fungerar även på matningen till skruvdragaren (jag har en skruvdragare kopplad via klämmor till bilbatteri)

Dock funkar den inte till kylboxen, ebersprakaren eller ngn annan 12-volts utrustning jag har möjlighet att testa på. Visar bara 00,0 i displayen. I instruktionsboken står att den skall klara mäta ner till 0,1A och kylan drar minst 3A så det borde synas. Om vi förutsätter att jag använder Tångamperemetern på rätt sätt (endast en ledare i käftarna etc) vad kan det då vara för fel?

Någon som kan nåt om dessa Tångamperemeter?

Kanske är sämre än "biltema-skit" . Finns mycket på biltema som inte är skit och mycket som köps i dyra butiker som är rent skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...