Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
datpsu

Hur konserverar ni med Volvo Penta V8?

Rekommendera Poster

Följer ni instuktionsboken? Eller gör ni på annat sätt?

Tömmer ni på vatten innan ni kör in glykol?

Kör ni in glykol via skölden eller direkt mot pump?

Kan vara intressant och höra vilka sätt som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan beskriva hur ni gör?

Jag har en VP 5.0 GXI med färskvatten kylning. Har låtit marinan göra konservering men det kanske är dags att lära sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte speciellt komplicerat. Så här gör jag och det har fungerat perfekt i många år. Fördelen med den här metoden är att man inte behöver hålla på och köra motorn med drevet i en tunna eller andra mer eller mindre yxiga metoder att få in glykol i kylsystemet. Jag gör alltid själva motorkonserveringen (alltså med konserveringssprayen) med båten i sjön vid upptagningsbryggan det sista jag gör innnan den tas upp. Behöver då inte köra motorn på land över huvud taget.

Se först till att du har konserverat bränslesystem, cylindrar osv. På en insprutningsmotor gör du det enklast genom att spruta/hälla in lite konserveringsolja (fogging oil), alternativt vanlig utombordarolja om du inte får tag på konserveringsspray, i bränslefiltret (om du har flera filter, det som är sist före bränslepumpen) och sedan köra motorn (efter att ha satt tillbaka filtret Skrattande) tills den börjar ryka alt stannar. Byt sedan olja, oljefilter och bränslefilter. Ta loss tändstiften och spruta in konserveringsspray i cylindrarna. Sätt tillbaka tändstiften.

Lossa sedan alla dräneringspluggar i den sjövattenkylda delen av motorn (limporna) så att allt vatten rinner ut. Kolla att det inte rinner ut en massa slagg, rensa pluggar och öppningar. Skruva sedan fast pluggarna igen. Ta sedan loss (i den högst belägna änden) alla de slangar som förser de sjövattenkylda delarna med kylvatten och se till att de töms. Häll sedan i en dest-vatten/glykolblandning (typ 50/50 beroende på lokalt klimat) och fortsätt tills du ser att blandningen kommer ut genom propellercentrum. Det går åt ganska många liter. Sätt tillbaka slangarna efter att ha kollat att det är fyllt med glykolblandning överallt.

Töm sedan den färskvattenkylda delen av systemet genom att lossa alla slangar. Om värmeväxlaren har en dränering, öppna den. Återfyll sedan överallt med destvatten/glykolblandning. Det här steget är lite hängslen och livrem men det skadar aldrig att vara lite extra säker. 

Till sist brukar jag spraya motorns yttre delar med WD-40, CRC 5/56 eller konserveringsspray om jag har någon kvar. Viktigt att skydda elsystem och andra känsliga delar när man gör detta. Sen torkar jag ur motorrummet,  kör en värmefläkt (bilkupévärmare) i motorrummet i 3-4 timmar, lägger en Mega-torrboll (eller 3 st vanliga) i motorrummet och stänger luckan. Hemmagjorda fuktslukare fungerar förstås också bra.

En flaska bensinkonserveringsmedel (fuel stabilizer) i bränsletanken och allt är klart. 

Lycka till

/P-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke bara, vore det inte bättre att ha i bensinstabilisator innan man kör sista vändan så den finns med överallt där bensinen finns? Samma sak med oljan, att köra runt motorn efter oljebytet...

Jag har förgasarmotor och tankade upp tanken och i med två st k-spritflaskor, sen körde jag oljebyte och därefter glykolblandningen för att dels sprida den nya oljan i motorn och dels få in k-spriten i förgasare mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart, men hittills har jag aldrig kommit ihåg det... och bensin håller oftast mer än 6 månader i alla fall så bränslestabilisator är lite överkurs det med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten 4hk till en annan båt, där har jag haft samma bensin i tanken i (minst) 4 år. Har aldrig tvekat att starta. Måste vara nån mirakelbensin. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått allt rätt Så ska jag....

Spola igen om motorn med vatten.

Lossa en bult på varje sida av motorblocket och tömma ut vattnet.

Lossa bulten på undersidan av värmeväxlaren och tömma ut vattnet.

Därefter köra in glykol.

That's it!

 

Är det något jag missat?

Eller tänker jag fel?

 

Är det någon som vet hur jag tömmer ut kylarvätskan från det slutna systemet?

Varifrån tappar jag ut?



Senast ändrad av datpsu | 15 oktober 2008 | 16:54

post-19497-1394235652,2121_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hämtade min båt hos auktoriserat Volvopenta varv i dag, frågade om konserveringen av sjövattenkylningen. Fick till min förvåning svaret att de slutat med glykol av miljöskäl --- istället spolar de först igenom med färskvatten och sedan suger de ur allt vatten.

Blev imponerad -- verkar ju mycket smartare än ovanstående. Kräver kanske bättre sugkraft än en vanlig våtdammsugare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, läser man instruktionsboken nämner dom inget om glykol. Endast spolning med rent vatten, därefter tömmning.

Men jag har läst många gånger att glykolen skyddar så att det inte bildas kondens/rost.

Vet ej om det stämmer. Men alla verkar köra med glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jooo... åtminstone i min Volvopenta KAD44 (en diesel, inte V8) instruktionsbok står det visserligen bara helt kort Rengör och konservera sjövattensystem i avsnittet Uppläggning / Konservering (sidan 75).

MEN det finns flera sidor om sjövattensystemet tidigare i boken, med avsnitten Impeller, Sjövattenfilter, Antihävertventil, Avtappning och sist Rengöring och konservering (sidan 53) och där är punkt 5: För konservering fylls hinken med en frostskyddsblandning (50% glykol och 50% färskvatten). Fäst ett uppsamlingskärl vid avgasutsläppet. Upprepa punkt 4. (starta motorn, snabb tomgång några minuter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...