Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
L00950

WALLAS som ryker/sotar efter ett tag

Rekommendera Poster

Hej,

är det någon som varit med om att wallasvärmaren börjar ryka svart / sota efter ca 10-30min? Den startar fint och blir varm, men så plötsligt börjar det komma svart rök ur skortstenen som luktar också. Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kanske är problem med återledaren , det röret som ska leda tillbaka över flödigt bränsle till tanken.

det är oerhört viktigt att den slangen lutar neråt hela tiden.

eller stopp i ett litet vätske lås som sitter precis under brännaren.

koppla bort åter ledaren och kör ner det i en flaska. kontrolera att det  kommer bränsle där.

/lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, jag har misstänkt returledningen. Den gick lite uppåt tidigare, men jag provade ändra den till svagt neråt/plant igår, och den började ryka då med. Hur mycket skall det komma från returen, liten ström av fotogen, eller någon minimal droppe var 30 sek?



Senast ändrad av L00950 | 19 augusti 2008 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har detta problem med min med, fast det börjar efter en timme eller två.

Felet på min är att fläkten när värmaren blir varm och metallen sväller, inte snurrar som den skall längre, utan slirar.
Då värmaren funkar som en tryck kammare, får den då inte längre den luft som behövs för ren förbränning.
På en walas 1800 skall man då limma om den del där axeln till fläkten går över till motorn. Tror den delen är av gummi som axeln är nerstucken i.
Dock får man plocka isär hela värmaren för att fixa detta, så det blir till vintern.

Enkelt sätt att kolla om detta är ditt problem med, är att kolla om flöder minskar eller försvinner helt, i värmeutblåset, där det kommer ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Menar du att jag ska kunna se att luftflödet skall minska eller i stort sett avta ut genom skorstenen om det är trubbel med fläkten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kollar där varmluften kommer ut, inte skorstenen. Det är samma fläkt som cirkulerar luften och trycksätter värmaren. Så slutar det blåsa ut varmluft, får lågan heller ingen luft.
Värmarens konstruktion påminner lite om en gas svets, stänger du av syret så sotar den.

Så kolla hur mycket det blåser när du startat den och sen kollar du igen när den börjar sota.



Senast ändrad av knak | 20 augusti 2008 | 09:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, varmluftsblåsen fläktar på för fullt hela tiden, så då kanske det inte har med det att göra. Däremot ska jag testa ikväll att starta igång på 1/1 effekt, då snurrar fläkten mer och borde verkligen se till att syre tillförs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tip. Det visade sig att det beror på att returledningen inte sluttar neråt hela tiden. Nu fungerar min värmare perfekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...