Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mattiboy

rostbehandla kölen med epoxy

Rekommendera Poster

Hej alla experter.

Då är snart kölen stålblank och fri från rost.Det har blivit dax att blaska på epoxy för att skydda den.

  • hur många lager krävs, pensla eller rolla?
  • ska man lägga vått i vått?
  • kan man blanda i färgpigment för att kunna se strykningarna? Det är jobbigt med den transparenta färgen.
  • hur tillverkar man spackel utav epoxy? har hört talas om mickroballonger, men vet inget om detta.
  • vad ska jag lägga på efter sista lagret, med andra ord; vad är vidhäftningsförmågan mellan epoxy och cruser superior (eller motsvarande)?

Tacksam för alla svar och nirilli får naturligtvis inte svara ;-)...

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt men...

  • hur många lager krävs, pensla eller rolla?
  • Det beror på vad tillverkaren rekommenderar. Olika produkter, olika rekommendationer.

 

  • ska man lägga vått i vått?
  • Det beror på vad tillverkaren rekommenderar. Olika produkter, olika rekommendationer.

 

  • kan man blanda i färgpigment för att kunna se strykningarna? Det är jobbigt med den transparenta färgen.
  • Det beror på vad tillverkaren rekommenderar. Olika produkter, olika rekommendationer.

 

  • hur tillverkar man spackel utav epoxy? har hört talas om mickroballonger, men vet inget om detta.
  • Det beror på vad tillverkaren rekommenderar. Olika produkter, olika rekommendationer.

 

  • vad ska jag lägga på efter sista lagret, med andra ord; vad är vidhäftningsförmågan mellan epoxy och cruser superior (eller motsvarande)?
  • Det beror på vad tillverkaren rekommenderar. Olika produkter, olika rekommendationer.

;-)



Senast ändrad av Peter_K | 14 april 2008 | 23:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då frågar jag istället er som har förmågan att generalisera i den informationsfloran som båtägare står inför - helt enkelt att tänka utanför boxen och inte gå på allt tillverkare säger (ex. stryk två gånger med giftfärg = försäljningsknep)

Ännu har jag inte valt epoxytillverkare (det blir inte West!) men jag tror mig ändå att folk med erfarenhet kan finna ngn. gemensam nämnare från olika leverantörer - eller??

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - det finns inget generellt, olika tillverkares epoxy skiljer sig åt. Jag skriver inte mina svar som jag gjorde för att vara näsvis (lite kanske då...), utan det är så att du inte kan garanteras en tät epoxybehandling om du inte följer respektive tillverkares råd med antal lager, appliceringsmetod etc etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeFant har två olika färger (gult och grått) så man kan växla färg mellan lagren, praktiskt för full täckning. Man får inte slipa järnet blankt för då fäster epoxigrunden dåligt. Som Peter K antyder  så är en fabrikants olika produkter anpassade till varandra. Tex VC17 fäster dåligt på LeFant epoxi, men det går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå. Jag håller med om ovanstående ( använd ett fabrikat och följ anvisningarna... ) Men har en enda egen synpunkt... jag gjorde detta för nästan 10 år sedan. Lade epoxy även på skrovet samt köl förstås, även om det var blyköl så är programmet samma. MEN bottenfärgen fäste löjligt dåligt på epoxyn. Efter en säsong var det mesta borta i konstiga fält, efter två säsonger så slipade jag epoxyn, primade och la sedan bottenfärg igen. Då höll det. Detta är inte min rekommendation, nu har säkert kommit bättre färger. Men det var så mycket merarbete så skulle jag göra detta igen så vill jag tränga ner lite mer i just antifouling. För mig skulle det inte räcka att man sa att färgerna är anpassade till varandra.... fast de är säkert det idag... kanske. Lycka till!

 

Senast ändrad av Funkis | 15 april 2008 | 07:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog rekommendera boken Plastbåtsvård, Björn Peter Behrens. Den kostar inte så mycket (eller kolla med ditt bibliotek). Dispositionen i den tycker jag kanske är lite konstig, men den ger mer generella svar på dina frågor, http://www.norstedtsforlagsgrupp.se/templates/Nautiska/Book.aspx?id=43288



Senast ändrad av fjollberg | 15 april 2008 | 12:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många olika epoxiprodukter. Men det enda som är helt tätt är ren lösningsmedelfri epoxi. Ren lösningsmedelfri epoxi är likadan vem tillverkaren än är.

Ren lösningsmedelfri epoxi är genomskinlig ofärgad och tjock som sirap. Ren lösningsmedelfri9 epoxi skall inte härda helt mellan påstrykningarna för då blir ytan för hård och måste slippas. Men att lägga i våt i vått det går inte epoxin härdar på 40 minuter och på den tiden hinner man inte stryka två lager. Men om du inte väntar mer än 24 timmar mellan lagerna så går det bra. Just nu är epoxi inne och det finns epoxi färg som inehålller två droppar epoxi och resten vanlig färg. Så vill du ha ett bra resultat så köp ren lösningsmedelfri epoxi. Och bäst fungerar det om du rullar på det med en skumgummiroller och köp många för dom går inte att göra rena när epoxin härdat efter förtio minuter. Och en sak till epoxi kräver 15 plusgrader för att härda står det på burken att den härdar vid lägre tempratur så är där inte mycket epoxi i den burken. Och om du funderar på någon genväg via en färg som innrhåller epoxi och som härdar vid fem grader och är mer lättarbetad än epoxi då kan du lika bra måla med servallack den är billigare och minst lika bra.



Senast ändrad av nirilli | 15 april 2008 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken Plastbåtsvård behandlar ämnet om rostiga kölar och rostskydd av dem på sidorna 82-84.

 

Behrens anger en metod med en roterande bläster eller liknande som slipar in epoxin till en yta som är helt fri från rost. Det är nog ganska kladdigt för han rekomenderar heltäckande klädsel  för både maskinen och operatören, men det blir säkert bra.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att detta är en gammal tråd, men jag antar att det inte hänt så mycket på bottenfärgsmarknaden.

Ren epoxi för järnköl, var hittar jag det?

Vad tror ni om Lefants produkter, hur pass står de sig mot Internationals motsvarigheter? Jag tänker främst på deras epoxiprimer (lösmedelsbaserad) vs VCTar2 och Lefant TF vs VC17m.

Kan man måla VC17NT på Lefants Epoxiprimer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ren epoxi för järnköl, var hittar jag det?

Biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med NM epoxy dom har riktigt bra produkter. För att få epoxyn att fästa på en järn köl rekomenderar dom en lösningsmedels baserad epoxy. Detta för att lösnings medlet skall tabort eventuelt skit som är kvar efter slipningen.

Sedan spacklar man upp kölen med NM 206 spackel. För att sedan avsluta med några lager vatten skyddande epoxy.

 

mvh / Plarsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har just nm s epoxi för järnköl.  den har blivit över använde den aldrig    den skiljer sej mot den vanliga nm epoxin man har på skrovet som sägs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan ju säga oxå att  om man använder sej av den lösningsmedelsfria  epoxin  genomskinlig luktfria.

1. den behöver lite bättre temp och som nämns  och härdar långsamt (genomhärdat) och långsammare hur kallare det är. kräver lite mer av användaren.

 

2. 2lager räcker 

 

3. kräver en lätt mattning mellan lagrena  och att man lägger bottenfärgen så fort man känner att man kan lägga på den utan att man lyfter epoxin under. 3-4tim i 20-25 grader skulle jag tro. annars risk för att bottenfärgen släpper.

 

 

epoxin med lösningsmedel i.  kräver mkt mindre av användaren och temp  m.m

1. kräver 4-6lager för ett fullgott skydd  p.g.a  att det är lösningsmedel i m.m som när det går ur  så bildas mså krater  som gör att man måste lägga mer skikt.

 

2. eftersom det är en primer så kan man lägga på bottenfärgen lite när man vill om jag inte minns fel. lite olika med olika produkter men.

 

3. luktar skit starkt.

 

4. kräver ingen lätt mattningen mellan lagrena om man följer programmet  typ 3timmars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad använde du på kölen till sist? Jag hade nog ändå tänkt att använda en av de lösningsbaserade epoxivarianterna, antingen VCtar eller Lefant Epoxiprimer. Inte så mycket för att temperaturen är låg utan mer för att det känns som enkla alternativ. Dels så måste man förmodligen inte vara lika noga med att slipa rent kölen och dels så verkar det ju faktiskt bli helt ok tätt mot vidare korrosion.

Hempels High-protect är ju en lösningsmedelsfri epoxi, tror ni att den skulle vara bättre på kölen än 4 lager epoxiprimer? Hur många lager High-protect skulle ni rekomendera?

Ska ta upp båten nästa vecka, så först blir det slipning-slipning-slipning ... blä

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma gäller för mig. Upptagning nästa vecka. Slipa, slipa, slipa. Sen behandla kölen med epoxi. Tycker metoden som nämns i 'Vårda din plastbåt' låter rimlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle tro att  ren epoxi  typ nm  är att föredra   MEN på en köl är det inte lika viktigt ändå. jag är själv lite kluven. men på skrovet botten så känns ju nm s rena epoxi  riktigt ba. botten får ett glas skikt  som ser förtroende givande ut minst sakt  mot vatten inträngning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att förstå tjusningen med just NMs epoxi så jag försökte leda in tråden på de mer vanligt förekommande epoxiprodukterna. Jag har ingen lust att köra 10 mil för att få tag på NM-epoxi när jag kan köpa epoxiprodukter på marinan i hamnen.

Så vad tror ni om de olika lösmedelsbaserade epoxiprimers som finns?

Jag har inte något problem med böldpest eller liknande, men kölen är riktigt rostig.. så när man ändå ska slipa på den så tänkte jag ta resten av skrovet med.

Balladkopia: Varför har du inte använt den nmepoxi som du köpt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enorm fördel med att använda epoxy med lösningsmedel är att den har låg arbetstemperatur. Det är inte många dagar på våren som det är de 20°C som krävs för den lösningsmedelsfria epoxyn, om man inte står i en uppvärmd hall förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Skåne är det oftast rätt varmt, dessutom tänkte jag göra den nu i höst så fort som möjligt.

Dagstempen ligger här på mellan 15 och 20 grader nu..

 

Men jag har inte någon NM-återförsäljare i närheten, så det alternativet går helt bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När jag köpte min båt för ca 8 år sen,var kölen rostig som f-n.Jag fick tipset att behandla kölen 

med linolja.Jag gjorde inte detta,och rosten kom tillbaka.Jag fick slipa bort rosten efter säsongen.

För sex år sedan behandlade jag kölen med linolja av bra kvalite.Jag lät  oljan härda ordentligt.Fram till våren köpte jag rostskyddsprimer och penslade på 3-4 gånger.Mycket tunna lager.När rostskyddsfärgen torkade målade jag med bottenfärg.Inte en rostfläck på 6 år.När säsongen är slut,och efter att jag tar bort den bottenfärgen som lossnar, linoljar jag på nytt.Den bottenfärgen som är kvar suger åt sig  linoljan,och efter härdningen  lämnar den en bra och fast yta,samt har man kvar lite av giftet från  bottenfärgen.Det har fungerat för mig.Billigt och bra.

Bra för miljön också

mvh Zach

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, slipade och lade du på linoljan på hösten och målade på våren? Rå eller kokt linolja?

Hur många lager?

Vilken typ, fabrikat av rostskyddsprimer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag penslar vått i vått några gånger .Jag använder rå linolja.(lång härdnings tid)

Sen gör jag ingenting på hela höst och vinder.Den får ta den tid den  behöver för att härda.När naglarna inte klarar av att riva linoljan och rostskyddsfärgen,dåär den härdad. Bilindustrin använder ju linolja som rostskydd.

Fram till våren penslar jag rostskyddsfärgen.Den måste också härda.

Sen använder jag bottenfärgen.Som sagt jag har inte en enda rostfläck

mvh Zach

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nm epoxi  hämtar man väl inte , den beställer man   tar väl 1-3 dagar

 

jag använde inte min epoxi för att min köl verkar rejält spacklad  och  allt måste bort  det är ett hyffsat stort jobb som jag inte orkar ge mej på på ett tag,   trodde inte det skulle vara så svårt att får bort till ren stål.  kanske måste man blästra med nån super bläster eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar att köpa produkter av detta slag av en återförsäljare. Jag vet inte heller riktigt hur min köl ser ut egentligen när man väl slipat sig igenom de lager av gammal bottenfärg som idag täcker den.

Kommer bara att slipa med papper, så det kommer nog inte att bli stålrent. Tror jag kör på den lösningsfria epoxin från Lefant, den är relativt billig och verkar lätt att stryka på. Vi får väl se hur mycket som egentligen växer i min hamn, har ju målat med Biltemas färg i våras :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...