Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
paeron

Värme i båt utan värmare?

Rekommendera Poster

Hej,

Går runt och drömmer om att få komma iväg med båten nu när det börjar bli dax att sjösätta.

Förstår att det kan bli ganska rått&kallt på natten i början och slutet av sommaren.

Vad använder ni som inte har installerat värmare i era båtar för att hålla det kalla och råa borta?

Mvh/ Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett svar i alla fall:

Vi tänder värmeljus i fina glasljusstakar, sätter på fotogenlyktan och gör mat i ugnen (eller scones).

På natten sätter vi ner värmeljusen i diskhoarna så får de brinna ut där.

Vi har också liggunderlag mot bordläggningen i kojen och under kojdynorna.

På durken ligger mattor så länge det är under 10 grader i vattnet.

På morgonen blir det extra varmt av att vi rostar bröd uppe på spisen i en speciell ställning man kan köpa i båthandeln.

Har en härlig fleace-morgonrock och pälstofflor.

 

Kan tillägga at vi ha sandwichskrov som gör att båten är välisolerad och utan kondens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer de flesta att värmaren slutar fungerar fungera. Regniga somrar kan det börja bli hälsovådligt i bnåten med alla blöta saker som börjar ruttna. Ett sätt är att leta upp en elstolpe och torka ur båten med en värmefläkt för 230V.

 

Använder man  värmare utan skorsten är det viktigt att ventilationen är bra så syret inte tar slut.

 

Försök att undvika våta saker i kajutan. Kylan kan man kä sig mot om kläderna är torra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Samma som Cia för mig. Värmeljus och fotogenlampa, och sen frugan förståssTungan 

Inte att förglömma...

Vad som är viktigt att tänka på vid levande ljus o fotogenlampa. Det är att ha väl ventilerade utrymmen, för att undvika syrebrist...

Hälsn Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

hej alla,

Jo, Vi har en Saga 20, vilket är väldigt öppen båt. Det finns ju ruff och kapell men ingen stans att krypa in och värma sig. Det finns ju heller ingen Wallas eller dyl i båten.

Har som alla säkert förstår ingen erfarenhet om hur man enklast får värme i en sådan båt om det kyler lite från vind och sjö.

Tänker mest på hur man kvälls & nattetid skapar värme i båten.

Har 2 barn som far runt i båten och eftersom utrymmet är begränsat vill man ju inte ha värmekällor olämpligt placerade.

Tipset om värmeljus som får brinna ut i diskhon var jättebra!

Brist på ventlilation kan man väl inte ha i en sådan typ av båt? Kappellet kan väl inte vara så tätt?

Vilken typ av fotogenkaminer använder ni? Länka gärna till sidor med exemel.

Tack även för tipset om att grunda lite med liggunderlag!

Mvh/ Pär



Senast ändrad av paeron | 08 april 2008 | 12:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VÄRMELJUS av den större varianten som tex finns på IKEA.

De har även bra och stadiga - gummerade nertill - ljushållare.

OBS -Ventilation! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Ryds Camping med samma problem som du, köpte en Origo Heat Pal 5100 och är jättenöjd med den, brinner 4-5 timmar på 1 liter sprit. Problemet är ju om du har småbarn som kan bränna sig, och där har jag ingen lösning för just din båt.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21956842

Mvh //bebr

Origo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo värmeljus från IKEa finns nu på inköpslistan :-).

Hittade även denna: /Se sid 5 utefokets bäste vän/

http://www.fogas.se/rwdx/files/Broschyr2006.pdf

En sådan värmare tar inte mycket plats och torde snabbt ge lite trivselvärme på morgon och kväll. Någon som provat i båt?

MVh/ Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan här som får stå och brinna på motorkåpan mitt i båten stundtals, torde ge tillräckligt med värme morron och kväll.

http://www.safetystore.se/store/?pid=372

Lagom storlek med.

Heat Pal ovan verkar inte dumt heller. Verker oöm och stuvbar.

Tack för alla svar.

MVh/ Pär



Senast ändrad av paeron | 08 april 2008 | 12:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - bästa tipsen när värmaren lägger av (saknas) bör väl vara rätt kläder och se till att du alltid kan ha torrt byte! Lager på lager... /Pia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man reglera värmen på den?

Eller är det allt eller inget?

Finns ju en bra poäng i att hitta ett värmealternativ med samma bränsle som tex köket i båten så att man slipper ha med olika typer av bränslen.

Mvh / Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara försiktig med värmeljus med tanke på dom brandtillbud som hänt med dom, vid för hög värme och sämre kvalitet på värmaljusen förångas parafinet  och antänds dvs. gasen brinner och inte bara veken.  Gasol har också sina risker ur explsionssynpunkt medan Heat Pal 5100 är helt riskfri vad beträffar explosionrisk, spriten absorberas i ett material i behållaren och kan inte rinna ut om den tippar omkull .

//bebr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan reglera värmen med en ratt på sidan. Förlåt, med en spak numera, på min finns en ratt, men det går att reglera precis å varmt man vill ha.

//bebr

Spritvärmare som värmen och kokar maten. Med Heat Pal 5100 ombord, eller i sommarstugan, behöver du aldrig vara rädd för att frysa.
Helt säker! Inget läckage, ingen pump, ingen explosionsrisk. Har en värmeeffekt på hela 1500 W. Den steglösa värmeregleringen gör den också till en utmärkt spis. Dessutom en perfekt förstahjälp hemma vid exempelvis strömavbrott! Denna modell tar mindre plats när den inte används.

Tank och hölje i aluminium. Brännaren är rostfri.
Max brinntid ca 7 timmar.
Reglerbar värme.
Värmaren har även kokningsmöjligheter. 1 liter vatten kokas upp på ca 10 minuter.
Vikt: 2170 g.
Diameter: 285 mm.
Höjd: 150 - 285 mm

Sörj för god ventilation!
Spritvärmare som värmen och kokar maten. Med Heat Pal 5100 ombord, eller i sommarstugan, behöver du aldrig vara rädd för att frysa.
Helt säker! Inget läckage, ingen pump, ingen explosionsrisk. Har en värmeeffekt på hela 1500 W. Den steglösa värmeregleringen gör den också till en utmärkt spis. Dessutom en perfekt förstahjälp hemma vid exempelvis strömavbrott! Denna modell tar mindre plats när den inte används.

Tank och hölje i aluminium. Brännaren är rostfri.
Max brinntid ca 7 timmar.
Reglerbar värme.
Värmaren har även kokningsmöjligheter. 1 liter vatten kokas upp på ca 10 minuter.
Vikt: 2170 g.
Diameter: 285 mm.
Höjd: 150 - 285 mm

Sörj för god ventilation!


Senast ändrad av bebr | 08 april 2008 | 13:08

Origo



Senast ändrad av bebr | 08 april 2008 | 13:10



Senast ändrad av bebr | 08 april 2008 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du infravärmaren?

Nog inte så lämplig, gasolflaska skall i båt var installerad i dränerat utrymme.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart grej, men ganska dyr som tillfällig värmekälla i en HT-båt.

/bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var mindre och seglade med päronen så vet jag att de använde en spritvärmare av liknande slag som de som föreslagits ovan fast äldre, dock var syrran extremt känslig och fick irritation i ögonen  av den. I dagsläget när jag och frugan ska sova i den lilla motorbåt jag har nu är det varandra och täcken som får stå för värmen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Det var många och fina förslag på värme. Oavsett då risker finns att man kan bränna sig, så glöm inte folie ifall olyckan är framme. Ett otäckt brännsår i dess båda betylser, bör man täcka sedan man sköljt med kallt vatten. Lägg folie på såret innan det lindas om så fastnar inte gasbindan. Ett litet tips bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min fru, och min fru har mig... täcke att lägga på oss.

 

Vi har en värmare som jag av ren okunnighet och lathet ännu inte installerat i båten, den kommer troligtvis in nu i år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heat-Pal fungerar bra. Använd bara rätt bränsle annars sotar det rejält. Tog fel och det blev ganska rökigt och sotigt i ruffen. Annars ger den bra värme om man nu inte har något annat. Kan även funka som nödvärme hemma om strömmen går. Borde räcka till att värma upp ett rum någorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt, TENOL eller ORIGONOL fungerar bäst men T-röd går också, jag vet en som hällde i fotogen, det var inte bra han fick köpa ny bränslebehållare.

// bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i en tidigare båt haft Termic värmare på om jag inte minns fel 3,5kW vid full effekt.Nu har jag ingen värmare men dock ett Origon 3000 spritkök.Den har en max effekt på 2x2kW och den drar dessutom ingen ström från batterierna...

Tänkte använda den för att få upp värmen för att sedan underhålla med värmeljus.

Att man sedan oxå kan koka kaffevatten och laga mat ser jag som ytterligare ett plus.

Om man i dagsläget saknar både värmare och spis så kan denna vara ett bra alternativ.

/ron

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ha ett bra inneklimat så finns inga genvägar. Vi satt in en dieselvärmare på 2000W från Webasto modellen heter Airtop och är luftburen. Den värmer uteluft o på sätt får man torr värme vilket är viktigt då man omgiven av vatten.

Värmaren har både ute o innegivare o vilket ger fin reglering och den styr värme effekten steglöst mellan 900 o 2000W o även fläktens varvtal. Vi är supernöjda efter första året och den är mkt strömsnål o lämpar sig även för segebåtar.

Ett tips är att köpa genom Autoexperten som i sin tur ägs av KG knutson som är generalagent i Sverige vilket ger ett bra pris.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjosan, det var ett tag sedan Glad tjosan är/var väl ett gummi om jag inte minns fel?
Nåja, en fläkt fungerar bra om det finns ström. En liten bakrutefläkt från biltema räcker för att få luften att cirkulera vilket är den viktigaste faktorn i problemet. Inte så kul om det bara blir varmt i taket.
Ha det/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har en värmare med värmeljus i, en sån där plåthistoria, kommer inte ihåg vad den heter. Men den funkar kanonbra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter att hört historien om min mans pappas kompis vars hela familj dog av syrebrist i sin segelbåt har jag blivit livrädd för värme i båtar. Vi har satsat på ett enormt duntäcke och sover med sockar, långärmat och mössa med luckorna på halvglänt. Det fungerade kalla novembernätter.

Vi har dock en vattenburen gasolvärmare i vår båt som vi bara har lyckats använda en gång. Min man och min kompis, bägge ingenjörer, skulle tända eländet. Jag hörde hur de svor, ihopklämpa i garderoben, fan, vi behöver en slägga för att få av den här. Några veckor senare när jag ensam satt och frös i båten bestämde jag mig för att testa en gång och upptäckte att det var ett klassisk barnlås de hade tänkt hugga sönder, man trycker och vrider.. Haha, det har jag retat dem länge för.

Hur som helst så tände vi värmaren ett par timmar när vi var vakna men släckte ALLT när det var dags att sova. Väramre, värmeljus, mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på Easyheat så får du en del att läsa.  Flera brandtillbud har inträffat med den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

När jag är ute och tältar vintertid (ner till -25) har vi en gasol lampa från biltema typ (artnr 17-617). med en sådan på FULL effekt så torkar vi ur ett tält med lite snö och annat i på 20 minuter. Jag vet inte hur den här modellen är. Den gammla var för de engångs blobbarna man punkterar när man öppnar dem. Men i vilket fall så är lyseffekten inte så hög i dem men det värmer gott. En fotogen lampa är skönt att ha även att det är en fuktig värmekälla. Men det är mysigt... och det är INTE att förkasta.

Gasolen är ju lite torrare än vad fotogen är.

Sk aman ha den tidigare nämnda gasol lampan i båt så får man nog hitta på något sätt att ha den hängande i taket med FRITT vingel rum runt om kring sig. Det är ju surt att få båten full av gasol från en lampa som bara läcker och inte lyser... Gasol  är ju lite knivigt om man sitter i ett stängt utrymme...

Men ett par extra filtar och någon typ av issolering under kojerna brukar göra susen...

Jag har numera issolerings skivor under kojerna (frigolit skivor för utomhus bruk 10 mm tjocka) Tar bort det ruggiga underifrån när det är KALLT. Vet inte men en nålfilts matta  med dobbar under borde fungera det oxå. Det ger ju dessutom ventilation under dynan. Bara man får något som bryter av den kalla ytan med något som inte är kallt... Nålfilten borde dessutom kunna läggas mot skrovet så att du får lite issolering utåt. Fördelen är att det går att ta bort när det inte är svinkallt när man är ute... för det är inte så vackert med nålfiltsmatta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Handlade en bil för skrotning i passagerarutrymmet satt följande monterat i en liten alu-låda

volvo flygmotor luftvärmare med tillhörande värmeväxlare för att utnyttja avgaserna till vattenvärmning.   måste vara en smidig liten lösning för båtar utan värme.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...