Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Perra

Protestera mot båtkörkortet..

Rekommendera Poster

Mycket besservissa på inlägget.  jag är emot. Låt behöriga ta alkotest i högre grad För det är väl där som problemen ligger och olyckorna. Man kan faktist drukna även om man man har kort och kör på sjön berusad. Även på bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt behöriga ta alkotest i högre grad?? så alla andra kan köra packade...en sak är ju att vara dum en annan är att bevisa det.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Körkort lär ju aldrig hjälpa, se bara hur det är i biltrafiken! Bilister kör som det vore ett F1-lopp till jobbet varje dag! Jävla puckon!!! Man är ju livrädd att man ska smälla på väg till jobbet.

När man väl är där så spelar det mindre roll, jag är störst då.Tungan

 

post-27568-1394236172,9353_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kort eller inte har ingen betydelse då det ändå inte finns resurser till att övervaka detta. öka istället straffen för vårsdlöshet och fylla  på sjön. vid fylla och grov vårdslöshet beslagta båten och sälj den till förmån för sjösäkerhet. Börjar man göra detta och det sprider sig så kommer detta automatiskt till att bli sänkningar på fyllesidan och bland dom som kör vårdslöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blåser lika nästan lika mycket här som tråden om 0,2 på sjön.

Ska vi se nyktert på detta?

Sommartid är det massor av båtar ute men olyckorna är förhållandevis få.

Statistiken (om någon har tagit del av den) säger att de som omkommer är ofta onyktra som ska ta upp sina fiskesaker eller ska slå en sjua över relingen på ekan från små båtar (som är undantagna av 0,2-lagen)

Jag har bara ca 20 år på sjön erfarenhet. De få gånger jag varit nära olyckor är då de som inte kan ett smack om sjön bl.a kör vänstertrafik i farleder.

En o annan framhärdande seglare som i trånga passager måste kryssa.

Men det är märkligt, vem som helst oavsett ålder kan köpa en båt som går mycket fort utan ett smack kunskaper, men att  ta ett par öl till ansjovismackan är numera kriminellt.

Märkligt logik, så var så säker, det kommer krav på körkort på sjön, våra Politiker har hittat ett område att smeta på nya lagar och förbud på för i Landet Lagom så måste precis allting vara idiotiskt över-reglerat in i absurdum. Men jag tycker att någon form av nautisk kompetens är inte helt fel, men jag tror tyvärr inte man löser något med det om man inte sätter en Wannabe-Polis (KBV) på vart 10e sjömil efter våra långa kuster och dit kommer vi, förr eller senare nu.

I.om 0,2-lagen så skapar man brottslingar. Statistiken säger Oj vad många Brottslingar, detta är ett STORT problem, mer resurser till KBV!  Sedan har KBV som faktiskt utan 0,2-lagen ifrågasatts om de var överflödiga eller ej, så med 0,2-lagen så blev de existens-berättigade i Poiltikers och KBV´ s ögon.

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.830337-skarpta-granser-for-alkohol-pa-sjon

står att läsa:

 

Vi har samma utrustning som polisen – vi har pepparspray, batong och pistol. En Glock, som är vattentät. Och från och med nu kommer vår personal alltid att bära pistol, då de åker ut på sjön.

Acceptansen från båt ägarna, hur blir den?

– Visst kommer den att vålla en del problem, säger Harrysson. Det här är en känslig fråga, havet har i urminnes tider varit fritt.

Blir det bättre på havet nu?

– Sjöfylleriet här på Västkusten är inget större problem och har inte varit så de senaste åren. Jag tycker vi har bra koll på läget och båtfolket sköter den här saken på ett bra sätt.

Så..båtägarna anses så farliga nu i.om 0,2-lagen att Wannabe-Poliserna måste tungt beväpna sig mot båtfolket. FAST BÅTFOLKET SKÖTER DET BRA!

Jojo..Vi är således lika farliga som SomaliaPiraterna!

Körkort på sjön? det kommer, och jag är kluven till det.

Jag är lite sur över att en del har noll koll på sjön pga av noll kunskaper, men det är egentligen inget stort problem. Problem i så motto att som sagt att vem som helst kan köpa en racerbåt och dundra på.  Vi vet ju att börjar Storebror införa lagar så har de en tendens att växa, d.v.s till slut är ett förarbevis på sjön så komplicerat och dyrt att ta så det nästan inte går.

Storebror i ett nötskal i Landet Lagom som utlandet kallar oss (läste jag då SD kom in i Riksdagen) Passande namn på Sverige.

Jag tror problemen på sjön är egentligen 2 saker.

Dåligt med kunskaper och  många stirrar i den häftiga plottern med sill-bio (ekolod)  istället för att titta ut framför båten.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det blir ett riktigt körkort med körlektioner och uppkörning samt omfattande teori. Och dyrt.

Och att detta körkort dras in om man inte sköter sig.

Då slipper vi en del i motorbåtar och segelbåtar som inte har vett att visa hänsyn och framkallar livsfara på sjön. t.ex. segelbåtar som gett sig katten på att kryssa i trånga farleder.

Eftersom bilkörning är i stort sett samma som att köra båt enligt vissa politiker så borde båtkörkortet indelas i olika kategorier. Alltså kör man upp för segelbåt så får man inte samtidigt motorbåtskörkort och omvänt. Ja jag vet att det finns en liten motor i de flesta segelbåtar men kan kanppast jämföras med en planande motorbåt

Men låt för katten inte 55 få det fritt eller inte heller konvertera gamla förarbevis med föråldrade kunskaper. Eller låta folk som bor på öar få det fritt. Hur skulle det se ut om alla på Gotland fick båtkörkort utan krav? Då skulle man behöva ge hela Norrland bilkörkort fritt.

 

Ser fram emot en sådan lag och kraftigt ökade resurser till KBV och polis.

Skulle skapa massor med arbetstillfällen för alla som ska utbildas för att köra båt. För det är det få som kan idag.

 

Hur många olyckor som beror på bristande kunskaper finns idag ingen statistik på men är inget som hindrar för att få införa mera lagar.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket logik i det där.

Ja, med 0,2-lagen så är det lika bra att köra fullt ut Lagmässigt.

Inte bara Politikerna jämställer bilar med båtar, många här som gör det, och då bör man köra alla Lagar som finns på båtägarna som bilisterna har idag i logikens namn.

 

Frihet till sjöss, R.I.P per den 1/7 2010.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS detta är ingen protest bara för 0,2 lagen utan helt normala kopplingar för nya lagar om man betraktar båtar motsvarande bilar vilket både politiker och en del här på forumet redan gör.

 

Bilbälteslag = Lag om flytväst sele för segelbåtar

Lag om halvljus på dagen = Vit topplanterna tänd på dagen

Årlig kontrollbesiktning  av bil = Årlig kontrollbesikning av båt inkl gasol och brandsläckare  

Registreringskrav = Båtregister med registreringsnummer på båt

Fordonsskatt = självklart ska båtar ha båtskatt med tillhörande miljöskatter

Bränsleskatt finns redan men de med diesel får en högre skatt då bränslet är billigare och förbrukningen lägre. Helt analogt med bilar.

Segelbåtar som inte förbrukar så mycket bränsle kommer skönstaxeras och får en skatt per kvadratmeter segel. De gröna partierna kommer säkert kräva reducering av denna skatt  men får bara genom en del då ny skatt behövs till ökade resurser för KBV och sjöpolis

 

Hjälmtvång för bil blev inte av och kanske slipper segelbåtar även detta

 

Låter det otroligt? knappast.

De Rödgröna hade säker kört på skatterna men Alliansen är vill inte kalla det för skatter utan kommer köra på miljöavgifter och skylla på Centern.

SD hade gått med på vad som helst bara det även gällt alla utlänningar som kommer in på svenskt vatten.

 

Och här på forumet hade ett gäng ja sägare bara jublat innan poletten ramlat ned och de fattat att de själva åkte dit.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är bara dumheter. Ett nytt sätt att suga ur allmänheten på en stor hög pengar, Inbila er inte att det blir vare sig billigt eller enkelt att skaffa. Kommer desutom inte att hjälpa ett smack emot något. Olyckor och vansinnes körningar orsakas av vansinesbåtar och dess förare. Dessa kommer inte att bli förre eller köra lugnare bara för att de har ett båtkörkort som för övrigt juridiskt aldrig kommer att kunna samman länkas med ett vanligt bil körkort. Politiker trams som uppkommit pga någon dåre i riksdagen kände sig tvingad att lägga fram en motion. Fantasi eller avund? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir inte många utländska turister. Det finns inget annat land i världen som skulle komma på tanken att lägga fram en sådan reform. De måste för övrigt ha väldigt roligt åt oss utomlands.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte heller många andra länders regeringar som inte kan hålla isär båt och bil. Därför infördes 0,2 gränsen på sjön

 

Angående båtkörkort så tror jag finns det redan i Norge.

Det kommer garanterat att bli så i Sverige och därtill massor med liknande regler som för bilismen.

Halvljus på dagen?

 

Inte paranoid utan realist

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft tiden att läsa hela tråden, så mina tankar kanske någon annan redan har plitat ner.

Jag är FÖR ett båtkörkort! Det är dags att HÖJA KOMPETENSEN OCH SJÖVETTET på sjön! Möter dagligen folk som inte har något som helst sjövett! Oavsett båttyp och ålder! 

Själv har jag tagit flera olika kurser och skall ta klass 8, för att jag vet att med mer kunskap är jag rustad för eventualiteter! Sen är det roligt att lära sig nya saker! 

Hade alla resonerat så hade kunskapsnivån på sjön varit hög, därmed hade inget körkort behövts. 

Det enda tråkiga är att 55 inte skall behöva ta, om det nu blir så. Tyvärr är det alldeles för många äldre som tror att dom är världsbäst  på det mesta å brister stort i kunskap och sjövett! Detta är inte ett påhopp till alla. Dom som tar åt sig vet med sig att dom brister.. 

 

Jag är FÖR ett båtkörkort för ALLA i ALLA åldrar! 

Höj kunskapsnivån och få folk att inse vad sjövett är! 

Ta ditt eget ansvar och utbilda dig så du vet hur saker fungerar och hur man skall hantera situationer! 

Varför övar militär/nationella insatsstyrkan alltid? Jo för att vara förberedda på eventualiteter och hantera situationer på bästa möjliga sätt!! 

 

Det är vad jag tycker :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, den här gamla årgångstråden!
Det var tider det!
Och nu har Ljungbergarn fått med en ansjovismacka här också.
Grattis!

Det finns ju förlag på hur båtkörkort kommer att se ut.
Tror det blir delat om jag minns rätt, små långsamma båtar blir fria, sedan kommer en mellannivå, ovan på det ett höghastighetskort där det krävs ett manöverprov. Tror också att man kommer att omvandla gamla förarbevis och kustskepparbevis till körkort.
Inte helt fel.
Men, man får inte glömma att det går trögt i den här frågan. Hittade en gammal Båtliv från -95 i klubbhuset, där debatterades just det här. Inte mycket har hänt sedan förslaget lades för två år sedan, utom att det har dykt upp en massa företag som säljer utbildningar till ett kort som inte finns... snacka om att utnyttja folks rädsla!

Att tänka på är att om man åker fast för sjöfylla lär ju den framtida båtlappen ryka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa hela tråden men är för båtkörkort i alla åldrar. Äldre är inte bättre än unga.

Finns på tok för många som har för mycket pengar och inte ens kan stava till sjövett. De köper båt o gps plotter o tror sen att de kan det hela. Ger fullt skaft direkt från bryggan oavsett om barn simmar i närheten eller om det är bryggor i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just detta har jag tänkt på.

Inget annat land har en sådan Regering som anser att Båtägarna måste ha tvångströjor.

Precis som om vi svenska båtägare skulle vara sämre än andra Länders??!!
BAra 0,2-lagen är så man skäms..

Men så är det med klåfingriga Politiker som ska göra sig poulistiska, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag fått en anjovismacka, men tyvärr måste jag dricka mjölk eller vatten till den efter över 20 års problemfri vistelse på sjön. Inte roligt att vara nästan 60 år och bli omyndigförklarad.

Som jag sagt, 0,2.Lagen, antagen utan att man läst på vad de få olyckor som sker på sjön har sitt upphov av, medför att nya Lagar måste till för att försvara 0,2-Lagen, tveklöst, tyvärr.

Enär alkohol inte finns knappt med i olycksstatistiken, utan olyckorna består mest i den berömda pinkstrålen över bord i en liten eka , som dessutom är fribåt för 0,2,

där man inte har en flytväst på, så kan man undra varför man lagstiftar 0,2 på ett icke-problem, och inte LAgstiftar på vad som olyckorna består av? Därför måste våra klåfingriga Politiker Lagstifta nu om resten för att försvara 0,2, ingen logik annars.

Att 0,2 lagen kommer att innefatta alla båtar kommer det med, se bilden.

Körkort på sjön, min åsikt, kanske inget fel. De få gånger kanke 3-4 gånger på alla dessa år, är dessa segelbåtar som ska kryssa i trånga passager samt att folk vet inte att det är högetrrafik i farlederna. det är ju ävenmärkligt att vem som helst, ålder och kunskaper egalt kan köpa sig en högastighetsbåt och köra. Där finns problemen jfr med 0,2.

Men som jag ser detta, i förhållande till alla båtar på sjön och olyckor, så är det inga problem.

Olyckorna består mestadels som sagt av ingen flytväst och en båge över ekans reling.

Man har nästan noll i olyckor på sjön och eftersom man påstår konstigt nog att bilar och båtar är samma sak (!!??) så jfr man olyckor med bilar och båtar så är ju olyckorna på sjön extremt få, ändå ska man nu Lagtsifta allt man kan. MAn kan inte hålla borta sin klåfingrighet utan måste agera Storebror på oss Svenskar hela tiden. Som sagt, utlandet måste skratta åt oss.

Jag är kluven till båtkörkort.

 

Friheten på sjön, R.I.P per den 1/7 2010.

Dödad av klåfingriga Politiker.



Senast ändrad av Ljungbergarn | 01 oktober 2010 | 12:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var vi där igen.

Skaffa fakta om hur det ser ut.

Väldigt många på sjön har redan förarbevis och har de inte redan nu sjövett så blir det ju inte bättre med en lag om att förarbevis ska bli obligatoriskt.

 

Om olyckorna till sjöss beror på bristande kunskaper kan ett obligatoriskt förarbevis hjälpa men om olyckorna beror på bristande underhåll så vore obligatorisk båtbesiktning bättre.

 

Men det blir väll som tidigare att man inför en nya lag utan bakomliggande fakta.

 

Vår bryggas klantigaste båtförare (mest skrapmärken på båten) skaffade förarbevis för ett par år sedan för att som han sa bli bättre båtförare. Tror ni det hjälpte?

Förarbeviset är helt teroretiskt och har inget med att kunna köra båt. Det handlar om sjövägsregler och navigation.

 

Att tro att bratsen ska börja visa omdöme är väl naivt.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish.

ja, steget från att införa en Båtbesiktning kan ju inte uteslutas.

Båtar och bilar var väl samma sak, eller?

smiley

 

Nu har Politikerna hittat en ny lekstuga, helt klart.

Går vi inte man ur båten och stoppar Politikerna som med Båtregistret så glöm friheten till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter väldigt obstinat med väldigt många argument härinne. Håller med att ett lagstiftande som jag förstått det hela (har inte läst själva förslaget själv utan bara följt med i tidningar och diskutioner) verkar vara galet. Dock så behöver jag inte vara emot ett körkort om det är genomtänkt. Lite kunskap har ingen dött av och det kan nog behövas av många. Men framför allt är det  nog lite ödmjukhet och respekt som fattas många gånger. Alla gör fel ibland och offtast ser man nog inte felen man gör själv utan man stör sig på andra. Som att det är kryssande seglare eller fulla gubbar som utgör allt hot eller varför inte en för snabb flybridebåt.. Men man behöver inte ta allt till sin spets bara för att jag har laglig rätt dvs företräde eller det finns ingen fartgräns här behöver man ju inte ta det till sin spets. Sjövett  ,respekt och lite ödmjukhet skulle nog behövas i större grad ofta. Själv har jag seglat i några år helt utan motor på min lilla båt 7m med ca trettio m2 segel liten båt som kanske inte behöver motor. MEN då får man väl se till att inte åka in i värsta klungan av båtar och bara skrika styrbord och håll undan åt alla andra utan välja sina fajter. För det måsta man ju se redan innan att detta kommer nog inte vara kul för varken dom eller mig. Likaså med flybridge killen kör inte i warpspeed förbi en brygga eller en segelbåt i svag vind. Full gubbe i träeka kissandes överkanten kanske inte behöver nämnas varför det är fel i sig.........     Kontenta kom med ett genomtänkt förslag och jag är öppen för det. Men tills dess låt oss alla se oss i spegeln och börja där det kommer vi nog längst på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid enstaka personer eller grupper av folk som brister i sjövett, visst kommer säkert inte bratsen att bli bättre, men å andrasidan kör dom som dom vill med sina Ferraris oxå.. 

Då kan man peka ut en annan grupp människor - herrar av vissa årgångar i vissa typer av stora flybridgebåtar som helt saknar sjövett.. 

Det var inte det jag var ute efter..

 

Ett båtkörkort bör dessutom även innehålla praktik! Precis som ett vanligt bil/mc körkort. 

Kunskap är i mina ögon nyckeln.. Dessutom är det ganska enkelt att ju mer man lär sig desto mer förstår man att man inte vet.. 

Ha en trevlig fredag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag mer orolig att bli påkörd av en farbror i 40 knop med en ansjovismacka i ena handen och en öl i den andra samt ett par-tre öl innanför västen än att en farbror utan flytväst i en eka skulle råka pissa på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag rädd för (fast jag inte är det) att behöva dra upp en döing som pissat över relingen i en fribåt som krökat utan flytväst, om jag tittar i statistiken.

Käka anjovismacka i 40knop...??
 köra samtidigt..?? ännu ett begåvat inlägg..



Senast ändrad av Ljungbergarn | 01 oktober 2010 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du rädd för det, eller är du inte rädd för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortf svårt att fatta?

Jag är rädd för för att behöva göra det, men givetvis inte om jag måste.

Jag tror inte någon tycker det är trevligt att ta upp en död person ur vattnet.

men jag har sett och upplevt mycket värre saker än så och varit orädd, men det är minnena som jag med all rätt och erfarenhet är rädd för.

Så är det att vara gammal (med ansjovismacka).

Jag har jobbad med Bradnkåren bl.a, sjöräddning, så jag vet jag talar om.

Ett minne som jag inte kan få bort är en ung tjej i en vacker kråsskjorta, men bruten nacke bakåti i en onormal vinkel, eller han med inte ett helt ben i kroppen som måste lyftas upp på en bår.

Skriken var fruktansvärda och vi alla visste att han inte skulle överleva resan till sjukhuset.

Eller han som dök från en klippa men glömde att det var var för grunt.o ch Ja, han var berusad..men körde inte båt..ta o plugga lite statistik tack..

Bollen till dig..kan vi se ett  vuxet inlägg nu?

 



Senast ändrad av Ljungbergarn | 01 oktober 2010 | 22:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ibland lite svårt att förstå vad du menar.
Speciellt när du skriver två olika saker i samma mening.
Sicken tur att du då kunde tydliggöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilken aspekt skriver jag 2 saker?

Varför skulle jag behöva tydliggöra något självklart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev Personligen är jag rädd för (fast jag inte är det), vilket ju är två olika saker. Antingen är man rädd, eller så är man det inte. Alltså är det inte helt självklart, inte för mig i alla fall. 
Så jag frågade vad du menade.
Då förklarade du, och det var ju bra.

Du tydliggjorde ju för att jag frågade..?
Jag fattade ju inte, som du skrev själv...
Eller, har du missat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...