Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rogga

Skillnad på AQ 171 A& C?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar vad det e för skillnad på aq 171 a & c.

Vad jag förstår så gjordes modellen A bara i ett år.

Är detta en motor som ni rekommenderar?

 

Tack på förhand

//Rogga

 

Senast ändrad av Rogga | 01 mars 2008 | 09:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ser du skillnaden

 

 

 

AQ170A 1969 1972 6 170 hk 5000 varv 

AQ170B 1972 1973 6 170     5000 

AQ170C 1973 1978 6 160     5000 

AQ170D 1978 1980 4     

AQ171A 1986 1987 4 167     5700 

AQ171C 1987 1984 4 167     5700 

AQ175A 1981 1985 V6 170 

 

Och kolla här:

 

http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/index1.html

 

 

 

mvh

Anders

 

Senast ändrad av Briggen | 03 mars 2008 | 19:52

 

Senast ändrad av Briggen | 03 mars 2008 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Kolla in: http://www.drevia.se/ de har bra koll på Penta

 

Senast ändrad av Seagate | 03 mars 2008 | 20:41

 

Senast ändrad av Seagate | 03 mars 2008 | 20:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjenare !

Ta en koll på min hemsida(http://ockelbo.plars.org) så finner du den riktiga förklaringen.

Det är skillnad på underdelens utformande av vevaxelns axeldiameter. aq171a är byggd på något som kallas för volvos lågfriktions motor. Lågfriktions motorn byggdes med klenare vevaxel lagringar 55mm.

Man hade dock problem med denna motor och några år senare gick man tillbaka i axel dimension (runt 1990). Dessa motorer heter C. Samma sak gäller för aq151 serien. Som du kan se på min sida har vi en aq171c där du kan titta på vevaxeln och jämföra mot vår aq151a.

C motorerna skall ha block med beteckningen b230f medens A motorerna har beteckning b230k   Om du skulle få välja skulle jag rekommendera dig en C motor dvs b230f blocket.    mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org  

 

Senast ändrad av plarsa | 03 mars 2008 | 23:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren,nu blev man lite klokare.\Laughing\

 

//Rogga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite gammalt inlägg, men blev ändå lite nyfiken på vilken typ av problem dom hade på aq 171a?   Jag har ju en sån motor i min båt.  Är det nått man ska tänka på?  Eller är det bara att tuta och köra, kan ju inte vara så stor skillnad på aq171c motorn i drift säkerhet eller?    :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att man hade problem med att vevaxellagren skar. Nu går båtmotorer inte speciellt mycket så det är antagligen inte något problem.

Viktigt är att ha bra olja och byta varje sesång.

 

 

mvh / Plarsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevstakarna som sitter i lågfriktionsmotorn är löjligt klena, dom är inte större än ett armeringsjärn (9mm) på klenaste stället vilket gör dessa motorer känsliga och definitivt inte något material att göra effektförändringar på, minsta lilla vatten i cylindrarna bryter direkt av staken som sedan hamrar sig ut genom blocket.

(o)lustigt nog finns det bilder på just detta http://ockelbo.plars.org och deras AQ151A.



Senast ändrad av rickardp | 01 juni 2009 | 09:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska göra en helrenovering av en aq171a motor går det att göra om den till en C motor då?  Bara undrar?

Som det låter så är det ju bara att byta vevaxlen, och vevstakarna så får man en C motor eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt olika mått på ramlagren i blocket, så du är fast vid att använda lågfriktionsblocket.

AQ151 och AQ171 har 86mm i slaglängd vilket ger runt 2.5l i slagvolym, en nytillverkad 2.5Lvev går på runt 14.000kr (Sten Parner tex.) så det går ju.  Ett senare block går ju också att hitta,men det är inte helt gratis. Lägg dessa pengar på nya delar till din befintliga motor.

16V toppen är snordyr att renovera, bara ventiler kostar runt 7-800kr styck sen skall det mirafräsas och ev. ventilstyrningar skall bytas.

 

Med 167hkr så är de smalare ramlagertapparna inget problem, men när man väl renoverar så kan man lika gärna byta vevstakarna till den nyare kraftigare varianten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tydligen olika nivåer på kolvbulten mellan 'A' och 'C' varianten så skall man byta vevstakar så måste man byta kolvar på samma gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2008-03-03 vid 19:50 skrev Briggen:

AQ170A 1969 1972 6 170 hk 5000 varv 

AQ170B 1972 1973 6 170     5000 

AQ170C 1973 1978 6 160     5000 

AQ170D 1978 1980 4     

AQ171A 1986 1987 4 167     5700 

AQ171C 1987 1984 4 167     5700 

AQ175A 1981 1985 V6 170 

En liten justering av årtalet för AQ171C

Årtalen ska vara 1987-1989 (inte 1984).

Enligt den här källan:

http://www.damet.com.au/Page/volvo-penta-old-engine-models

 

Så tabellen blir således

AQ170A 1969 1972 6 170 hk 5000 varv 

AQ170B 1972 1973 6 170     5000 

AQ170C 1973 1978 6 160     5000 

AQ170D 1978 1980 4     

AQ171A 1986 1987 4 167     5700 

AQ171C 1987 1989 4 167     5700 

AQ175A 1981 1985 V6 170 

Redigerad av whome

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...