Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
toaen

Goodwin II

Rekommendera Poster


Hej alla fidraseglare och andra intresserade
 
Fick ett mail från en som har seglat havsfidra en hel del. Dessutom Åke Mattsons gamla båt Goodwin II som väl får annses va nr1 bland kultbåtarna havsfidra.
 

 

HEJ!

Jag heter Anders Dicander och ar agare av Havsfidra 20 Goodwin II den som Ake Mattson och Olle Landsell har skrivit bocker om.

Har nu lanseglat och jobbat mig fram under 6 ar med Goodwin II och har nu anlant till Martinique i vastindien, haller nu pa att planera for framtiden och innan jag gor vidare planer pa att segla/frakta baten hem undrar jag om det finns nagon som skulle vilja vara intresserad av att kopa baten pa plats.

Goodwin ar i toppskick nyligen osmosbehandlad nymalade fribord, 2 rullgenuor, 2 storsegel, gennaker, spinnaker, mangder av tillbehor..

 

Halsn. Anders
 
 

Om nån är intreserad har jag har i så fall mailadressen till Anders.

 

tommy

 

post-945-1394235339,5722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är såld.
När jag skulle sälja min Havsfidra så ställde en av spekulanterna in visningen av min Havsfidra pga att han först skulle åka och titta på Goodwin, så vi stack ut och seglade den helgen istället.
En liten lustighet i samanhanget var att samma söndag som denne spekulant skulle ha kommit och tittat på min båt så mötte vi Goodwin när han seglade hem henne, till Söderköping om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada Fidra-seglare

Jag är nöjd ägare till Havsfidra nr 334 som min far och jag byggde klart från ett plastfärdigt halvfabrikat 1974, dvs för 35 år sedan! Fidran finns kvar i orginalskick, men tyvärr inte min far!

Goodwin II ligger nu i Östra hamnen i Mariestad vid Vänern!

Det lustiga är att min båtgranne på uppställningsplatsen är en mörkblå Allegro 27 som heter Goodwin III. Vet någon om detta också är Mattssons  f d båt?

God seglar-vinter i väntan på våren!

Erik



Senast ändrad av ErikEklund | 19 november 2009 | 22:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Erik

 

Jag läste ditt inlägg för några dagar sen och kom ihåg din fråga angående Goodwin III.

 

Pga en tråd ang att segla över Atlanten med Vega (i ett annat forum) kom jag på att det fanns en bok va Åke Mattson, som handlade om hans seglats till Västindien med en Vega, som jag inte läst. Lyckades spåra ett ex som förvarades i ett magasin till Strömstads bibiliotek. Jag beställde den och låg nu, för några minuter sen och läste på sidan 215.

 

Där står det; Så ser jag - det är en Allegro! En av de finaste båtar jag vet. Den bästa jag själv haft i vilket fall, Goodwin III

 

Så Åke Mattson har haft en Allegro - det har ja heller aldrig hört, eller kanske rättare sagt, kommer inte ihåg om han nämnt det i nån av sina böcker.

 

När det gäller er havsfidra.

 

Jag har samlat uppgifter om havsfidror och storfidror från och till sen början av 1990-talet. Nu har jag inte lagt något krut på det under ett par år. Er fidra har jag inga som helst uppgifter om.

 

Om du vill får du gärna skicka mig ett mail och berätta lite om Er opch er fidra, gärna nån bild.

 

Vet du nåt mer om Goodwin II?

 

jag har själv seglat både havsfidra och storfidra i många år.

 

Tommy Andersson

Kungshamn

 

post-945-1394236162,3725_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorå, Åke M seglde en Allegro efter fidran Goodwin II. Har för mig den var svart som skrovfärg från början, eller var det fidran. Han har skrivit en bok om sina färder i denna båt också, som jag läst. Det är dock så länge sen nu att jag inte minns några detaljer. Du kan säkert hitta boken på bibblan eller antikvariat.

 

Gillar själv hans böcker högt och rent...

 

Eklund säger du, var det var inte din far som deltog i samma OSTAR som Åke då?? Bertil Eklund är ett namn som dyker upp i min 'TP-hjärna'

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog inte Eklunds far som kom in som god tvåa i den attlantsegling där Åke Mattson blev diskvallificerad pga att han tvingades ta emot hjälp pga en läckande vattentank, utan pansarlöjtnat Bertil Enbom. Fick faktiskt en kopia på en tidningsartikel om Enbom´ s segling från en skribent i ett annat båtforum där frågan diskuterades - intressant.

Saxat ur Fisksätravarvets historia http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/varvshistoria/historia.php

Tvåa i Skaw Race
En Havsfidra visade sina goda egenskaper i 1966 års hårdaste havskappsegling ”Skaw Race” genom att placera sig som tvåa och bästa svenska båt i klass V. I den tävlingen bröt 100 av 157 startande båtar.
Havsfidran ”Fione” med Bertil Enbom vid rodret kom tvåa enligt handikappregeln i 1968 års Single Handed Transatlantic Race. Enbom krossade Atlanten på 40 dygn, det vill säga på samma tid som Chichester med sin stora båt 1960.
Åke Mattson seglade ”Goodwin II” i samma tävling men med en sämre placering. Torild Larsson tror att 400 fidror har byggts, många på export till Västtyskland, men matrikeln sträcker sig bara till 1973 då 327 exemplar finns med.
Havsfidran kostade på första utställningen 25.200 kr helt segelklar med Färe-Göta 6 hästar.

 

Gillar också Åke Mattsons sätt att skriva. Vi här ute, vi som tillhör näsen och fjordarnas folk, vi skräpper (betyder ungeför skryter) aldrig - vi säger som det är. Det är kanske därför man gillar Åkes böcker - han skriver som det är. I glädje och i sorg. I framgång eller under svårigheter och svårmod.

 

Finns det ytterligare en bok av Åke Mattson som handlar om hans seglatser med Allegron?

 

Det var nån kvinnosakskvinna som lär ha sagt;Gråt inte, gråt inte - forska Så jag börjar alltid omedelbart att konsultera Google och den första träffen blev;

 

Allegrohistorien i sammandrag http://hem.passagen.se/k25/Historik/Historik.html

 

1967 Lasse Norlin vinner Svenska Kosterförbundets konstruktionstävling.
Prototyp seglingsklar under hösten.

1968 Elva båtar tillverkas.
Åke Mattsson anställs av Nielsens Båtbyggeri.

Däremot har jag inte fått nån träff på nån bok som behandlar Åke Mattsonsseglatser med Allegro 27. Har dock satt en biblotikarie på biblioteket i Kungshamn i arbete på att försöka utröna om det finns en dylik.

 

Försökte också ringa Lars-Olof Norlin, men han svarade inte. Får väl göra ett nytt försök vid senare tillfälle.

 

Är det nån som känner till bokens titel?

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, i boken Vind i seglen skriver Åke Mattson om Goodwin III.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ!

Jag heter Anders och det är jag som skrev mailet från Martinique och var ägare till Goodwin II under 7 års tid varav jag bodde ombord under 6 år, under 5 år var min flickvän också med.

Dessa åren var vi 3 år i medelhavet sedan Gibraltar,Portugal,Marocko,Kanarieöarna,västindien. Goodwin åkte fraktfartyg från british virgin islands till Southampton och därefter seglade jag hem henne till Upplands Väsby,Stockholm.

Det är jag som har atlantrekordet Kanarieöarna-Barbados med 28 dagar, 4 knop i snitt. Vi får se hur länge det står sig...Olle gjorde det på 33 dagar.

Nu är hon i goda händer i Mariestad.

Åren med Goodwin har varit några av de bästa i mitt liv, fråga gärna om ni vill.

Enda nackdelen med en fidra är att det går långsamt, även om jag ofta gjorde samma dygnsdistanser som 40 fotarna så fanns det en skillnad... de åt och sov i hamn! jag sov inte alls-på havet...

För övrigt fungerar det alldeles utmärkt med en utombordare! Jag hade en 15Hk på specialbyggt motorfäste-gjorde 5,5 knop i 12 m/s motvind och 2 meter vågor på atlanten!

Dock en aning blött...

Om ni funderar på självstyrning så styr autohelm st4000 perfekt.

 

post-10012947-1394236198,1316_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders

Goodwin II är nog lite av förebilden för oss andra havsfidreseglare och själv är jag mycket nyfiken och intresserad av den.

Har just nu ingen specifik undran, men är allmänt nyfiken på hur den ser ut, utrustning, speciallösningar m.m.

Har du möjligen lite bilder att lägga ut, så länge?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade äran att dela brygga med Goodwin II i Lindökroken i Sommras. en märklig skapelse!
Något kraftigare bygge får man nog leta efter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Som sagt så ligger båten nu i mariestad och visst är det ett mkt speciellt bygge och framför allt en kultbåt som folk känner igen. Tror knappt att jag varit på en enda brygga i sommar utan någon har kommit fram och pratat lite.

Just nu håller jag på och renoverar, det finns en del som behöver göras, som sagt så har Anders seglat och bott på båten i 7 år. Efter en knapp månads semestersegling på västkusten i sommar med flickvän har vi kommit på att vi kanske borde trimma teamet lite innan vi ger oss av och försöka slå Anders atlantrekord...

 

postar en bild på Goodwin III som ligger och har legat ett tag på land i mariestads hamn

 

 

post-10005157-1394236213,0165_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag  håller på att renovera en havsfidra  har läst en del om godwinn och jag är ganska intreserad av hur skrovet är förstärkt .gärna  tjocklekar  och  spant   i skrovet.jag undrar  med  hur  mycket  däcket är förstärkt ?plasttjocklek och andra förstärkningar,mvh roger nilsson.swede006@yahoo.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har med stor glädje och stort intresse, läst Åke Mattsson och Olle Landsells böcker om sina Atlantseglingar med båten GoodWind II. Finns båten fortfarande i Mariestad? Jag är väldigt intresserad av att kunna få möjllighet att studera henne. Jag tror inte jag har rätta virket att korsa Atlanten i en Havsfidra men jag drömmer om att kunna göra det. 

Tar tacksamt emot alla tips om Havsfidror i allmänhet och Godwind II i synnerhet.

 

/Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den är kvar. Har nog inte varit i sjön på några år.

EDIT: Skulle varit med en bild från idag ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det som efterfrågades var väl Goodwin II (2), som är en Havsfidra - båten på bilden är varken eller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, jag bara kände igen den från bilden nedan. 2 eller 3, spelar roll? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I augusti i somras köpte jag fina gamla Goodwin II i Mariestad. Gick till Göteborg med henne genom Göta Älv. I skrivande stund ligger hon på land vid Hinsholmskilen. Det är mycket behöver göras med henne, och jag ser henne som ett seglande renoveringsobjekt. Men jag är nöjd, mycket nöjd med henne. Läste om henne första gången 1968 i kryssarklubbens årsbok, så jag har ju känt till henne sedan hon var ny. Nästa år fyller hon femtio. Då ska jag ha kommit en bra bit på väg med renoveringen. Så småningom ska hon vara redo att ge sej ut på de stora vidderna igen. /HansO i Goodwin II

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vänner :) var tidigare aktiv här...ägde o seglade fidran "covhaven" bla. efter ngn.if 26a o lite turer i livet har jag nu införskaffat mig Havsfidra med nummer 95, -67 (enl uppgifter jag fick med) "hon är i mkt fint skick invändigt! nöjd o glad o är tänkt för ytterliggare långfärdssegling framöver, då mina barn börjar bli stora.

min fråga: Ollelandsells bok "i huvudet på en ensamseglare" vill jag gärna köpa av ngn omg!!! har haft denna tidigare men försvunnit i flyttlass :( ngn här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vänner :) var tidigare aktiv här...ägde o seglade fidran "covhaven" bla. efter ngn.if 26a o lite turer i livet har jag nu införskaffat mig Havsfidra med nummer 95, -67 (enl uppgifter jag fick med) "hon är i mkt fint skick invändigt! nöjd o glad o är tänkt för ytterliggare långfärdssegling framöver, då mina barn börjar bli stora.

min fråga: Ollelandsells bok "i huvudet på en ensamseglare" vill jag gärna köpa av ngn omg!!! har haft denna tidigare men försvunnit i flyttlass :( ngn här?

post-109167-0-71083600-1466653118_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

igen...Goodwin's vackra oranga färg (överbyggnad mm) går inte att finna på ngn av de stora Hempel, international, epifanes färg karta?! Är det månde topcoat som har strukits? ngn???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hegges! Jag vet inte vad för färg som strukits över gelkoaten. På slitna ställen kan man se att originalfärgen är något gulare än den nyare lacken. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dej. Mvh HansO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej o tack för svar. Håller på att kolla upp ny mast till min havsfidra. Finns det ngn. ritning på mast rigg dimentioner??? (ska sätta alu-mast!) har en dålig trämast o saknar bom :( 

 

"goodwin2" Doghouse/sprayhood...jagar/ letar jag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att måtta på den du har?

Jag hade gjort det enkelt för mig; köpt en rigg till jämnstor båt på Blocket, sedan anpassat till båten. Med tanke på hur underriggad en hafsfidra är är det inte fel med lite högre rigg.

T ex den här kan kanske vara intressant?

http://m.blocket.se/halland/Komplett_rigg_med_segel_67693622.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. kollade denna nämnda, men 7/8dels rigg tyvärr. bökigt att schystera om tänker jag. men håller koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...