Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NiclasV

Köldjup i Stockhomls skärgård ?

Rekommendera Poster

hej !

 

Har precis sålt motorbåten och nu börjat titta på en bra familjesegelbåt för nästa år i storleken 28-35 fot. Men då jag inte är någon jättevan seglare funderar jag lite på detta med köldjupet, hur man skall resonera kring detta med köldjupet ? 

 

Många nyare båtar har ju grunda kölar som tillval men hur bra är dessa egentligen att segla med dessa ? Hur bör man resonera ? Man vill ju att båten skall tåla lite vind utan att vika sig för lätt. Klarar de grunda kölarna detta ? Hur stor skillnad blir det generellt på kryssen med en grund köl jmf en djup ?

 

Om man seglar i Stockhokms skärgård vad är då ett lämpligt köldjup för att hyfsat enkelt kunna komma in i de flesta naturhamnar. 

 

Hur bör man tänka kring detta ?

 

Cheers,

Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Jag seglar med ett djup på 2,1 meter och tycker détta är ok. Du tar mer höjd med en djupare köl och har mindre avdrift. Många anser att det inte spelar någon roll men detta kommer mest från de som har köpt en grund köl.

 

Naturligtvis är det lättare att komma in i naturhamnar desto grundare köl du har men jag har aldrig blivit hindrad från att hitta bra platser. Vissa hamnar kan vara svåra tex har jag problem om jag skall in på Möja tex.

 

Jag föredrar bra seglingsegenskaper oavsett om jag skulle missa någon plats att ligga på för det finns tusen andra bra i Stockholmsskärgård.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är en prioritetsfråga tycker jag. Vi har seglat halvtonnare med djup på ca 1,60 och upplevt det som problem med naturhamnar. Ställ det mot oceanis erfarenhet så ser du hur olika man kan uppleva det. Bäste kombinationen för mig/oss var med S30 som med 12,5m längd och ett djup på endast 1,47 kom in nästan överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika viktigt som djupet är förstås avståndet från stäven/peken till fenkölen. Större segelbåtar kan därför ibland lägga till där korta båtar med lägre djupgående inte har en chans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du orolig för djupet så titta lite på flerskrovsbåtar. Har själv seglat  katamaran i 30 år och tycker den var optimal för skärgårdsegling. Har du familj kommer dom uppskatta att det inte lutar samt att du kommer in överallt, stor sittbrun och mkt yta att röra sig på. Du kan parkera på en sandstrand eller hitta helt egna vikar om du vill. Är du ute efter snabbseglare så är trimaran bland det vassaste du kan hitta. Kolla SCTS hemsida  http://www.multihulls.org/

 

God Jul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Håller med!\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Skall du familjesegla så är en sk. kryssarkatamaran det bästa, jisses vad plats. har man seglat katta vill man inte ha en vanlig kölbåt mera, fördelarna överväger.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Hör av er och berätta hur det går. Håller tummar na för en katamaran.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt om det blir en liten trådkap. Är det en Dacapo du har? Hur seglar den? Fel och brister? Om det är en Dacapo så har jag hört väldigt delade meningar om hur den är.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det var en Dacapo 21XL dvs förlängd akterut med mastheadrigg. Jag förstår att det finns delade menigar om båttypen men jag tyckte den var perfekt. Nackdelar är avdrift och dålig höjdtagning på kryssen men det kompenseras med att falla lite och på det sättet öka farten. Konfortmässigt saknas ståhöjd i ruffen men med bomkappell har man det i sittbrunnen istället. En del av dom byggdes lite för tunga ( alla är självbyggen i en eller annan form).

På alla andra fronter anser jag att den var oslagbar. På halvind samt läns seglade den från betydligt större båtar. För motor, 25hk gjorde den 12-13 knop. Som badbåt var den suverän och älskad av barnen. Vi hittade vikar och områden där bara roddbåtar vågade sig in. Klantade man sig ngn gång och genade över grund slog centerbordet samt roder upp med en smäll men inget värre. Uppfälld stack hon 35 cm, det kändes som att segla på daggen. Perfekt storlek att hantera ensam, mkt lättmanövrerad. Loggen gick till 15 Knop och den körde vi i botten många ggr men då var det nog mer läskigt än roligt om jag ska vara ärlig.

Vill du ha mer information så maila över ditt telefonnummer så ringer jag upp i helgen.

God Jul

post-17222-1394235297,2413_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan lika viktigt som djupgåendet är stävens utformning. En båt som sticker > 2 m och dessutom har en modernt vertikal stäv blir problematisk - de hällar som klarar dessa båtar är få och blir eftertraktade...

 

Själv har jag erfarnhet av båtar mellan 1,3 och 2,05. Och min nuvarande som sticker 1,80 med hyggligt avfallande stäv är absolut maximum tycker jag om man prioriterar nöjessegling, upptäcktsresor och möjlighet att finna litet avskilda, udda tilläggsplatser.

Och min nästa båt skall ha ett max djupgående på 1,40....

 

Båtar i den storleksklass du nämner behöver absolut inte sticka mer än max 1,5-1,6 m för goda prestanda även på kryss. Det finns det 100-tals goda exempel på!

 

När det gäller flerskrovsbåtar bör man tänka på ett par saker - ligger man ofta i gästhamnar kan det bli problematiskt och/eller dyrt. Och klarar den hemmahamn man normalt ligger i flerskrovsbåtar både avseende sommarplats (bredd), vinterplats samt lyft av båten? Brygg- och vinterplats kan bli dyra historier.

Där jag har min båt är exempelvis flerskrovsbåtar uteslutna.

 

Oceanis m.fl prestandaorienterde seglare som pläderer för båtar med stort djupgående har nog något andra prioriteringar än vad en ovan seglare som letar familjesegelbåt för skärgårdssegling har!

Och tyvärr är det väl en allmän trend idag att båtar skall vara, eller se ut att vara, snabba, raciga med fräck design och tuffa detaljer. Detljer och utformning som sällan passar den normale familjeseglaren så väl. 

 

Innan den globaliserade världen blev till utvecklade varje region båttyper som passade de lokala förhållandena. Medan svenskarna utvecklade skärgårdskryssarna för just segling i skärgården seglade exempelvis britterna vid Nordsjön i helt andra båtar! Men idag styrs trenderna globalt och då faller den lokala anpassningen helt bort. Vad bryr sig en fransman som producerar 1000-tals båtar/år om de speciella förhållandena vi har när vi lägger stäven i land mot en decimeterhög slät berghäll? Han vet ju knappt att det finns sådana...

 

Senast ändrad av Eilean | 20 december 2007 | 19:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm..... håller ej med dig riktigt.

 

Jag är inte prestandaorienterad utan en normal seglare som gillar att segla i öppna vatten.

 

Jag pläderar inte för stort djupgående men faktum kvarstår att du har bättre höjdtagning och också normalt mindra avdrift. Om man bestämt sig för att bara vara i skärgården eller tror sig att man sällan seglar i öppen sjö så håller jag med dig om att man kan välja en båt med mindre djupgående. Själv är jag uppväxt med båtar på den västra sidan av Sverige och har bara varit seglande här uppe i Stockholm ca 8-9 år. Därför föredrar jag kanske mer seglingsegenskaper för öppet vatten.

 

Svenskarna må ha utvecklat skärgårdskryssaren, eller rättare sagt någon i Stockholms området utvecklade den för skärgårdssegling. En ganska värdelös båt i vatten från Kalmar och västerut eftersom den skär rakt igenom vågorna, som kan vara ganska stora om du kommer ner mot Hanöbukten. Personligen älskar jag dessa båtar för dom är otroligt fina och vackra men de fungerar bäst inomskärs i en fantasktisk skärgård som i Stockholm.

 

Om man är en familjeseglare och vill att hela familjen skall trivas så är det nog inga skärgårdskryssare vi pratar om. Kryputrymme, hink till toalett och bad i havet......du har fel. Detta är i allra högsta grad entusiastsegling och definitivt ingenn familjesegling!

 

Dagens moderna båtar som är lätta och har helt annan utformning anser jag kräver att man försöker välja allt för att seglingen skall bli bra och att alla ska trivas. Att kölen sen blir lite djupare är ett lite mindre problem eftersom skärgåden tillåter oss att lägga till vid massor av ställen. det är enbart fantasin som sätter gränser och möjligen de gamla kompisarna som har motorbåtar och som kan gå in på alla platser.

 

I nödfall kan man svajankra och ta jollen in till berget om man måste upp där. toalett finns ju normalt ombord så det brukar inte sätta gränser.

 

Tror fortfarande på att seglingsegenskaperna skall prioriteras före en eventuell favorit hamn med litet djup.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är väl detta inte så mycket att diskutera oss emellan. Vi har ju skilda uppfattningar. Men några kommentarer ändå.

 

Frågeställaren skrev om skärgård, inget annat. Då är ju egenskaper i öppen sjö inte så relevanta, eller hur!?

 

Jag som ostkustseglare, fast med en hel del erfarenhet från långsegling i stora vatten, har gått från skärgårdskryssare via prestandaorienterade båtar till rena motorseglare och slutligen en relativt traditionell, konservativ havskryssare. När jag inte är på långsegling seglar jag nog lika mycket öppet hav som skärgård.

Men när jag är i skärgården tycker jag nog att ett moderat djupgående måste hamna högt på min prioriteringslista. Fördelarna som jag ser dem, är långt större än någon grads höjdvinst på kryssen eller någon 10-dels ökad VMG. Det är därför jag menar att du nog är mer prestandaorienterad än mig!

 

Och nu, när jag planerar för nästa båt, som skall bli den sista, ultimata båten för mina behov har jag satt ett maxdjupgående på 1,40 meter. Nu finns det andra speciella krav bakom detta som kanaler och möjligheter till att stå upprätt i tidvattenhamnar/områden men även skärgården är lättare utforskad med litet djupgående. Och den skall ändå funka för oceansegling. Och det går, men är naturligtvis långt från optimalt.

Från mer än 40-års seglande runt Sthlm vet jag flera paradisplatser som är helt stängda för dig, svåra eller stängda för mina nuvarande 1,80 och helt öppna för 1,5 m djupgående.

Dom vill jag inte missa!

 

Angående skärgårdskryssare tror jag du missförstod mig helt. Jag pläderar inte för dem! Jag har haft min uppväxt, ungdom och visst vuxenliv i en A-22 - jag har krupit klart så att säga! Vad jag försökte uttrycka att var att varje region har båttyper som passar de lokala förhållandena bättre. Och där var skärgårdskryssaren ett typiskt om än med dagens mått extremt exempel.

Men fortfarande är det så att vi svenskar i allmänhet sällan behöver plats för stora ankaren i stäven och därtill 50-60 meter tung kätting. Eller en akter utformad för bekväm tilläggning med rumpan mot kaj. Däremot behöver vi öppna pulpits och ett bra arrangemang för akterankare så att vi lätt kan lägga till vid vår skärgårdsö. Finesser som är helt obegripliga för en engelsman eller fransos.

Men båtbeståndet idag går tyvärr alltmer mot en likriktad one size fits all-typ Båtar som egentligen inte särskilt bra på något. Men tilltalar den breda massan med kontinentala vanor.

 

Att svajankra. Jovisst fråga mig som ligger 90% av tiden för ankare! Men jag har alltför många gånger sett folk tillbringa massor med tid med att fruktlöst fara runt mellan hällarna och söka möjlighet att komma iland med sina djupgående och framförallt rakstävade båtar. Man vill tydligen till varje pris komma iland!

Så nog är ankring en ren nödåtgärd för många...

 

Visst kan seglingsegenskaper prioriteras. Frågan är bara hur mycket. Några (du kanske?) har ju kommit till den insikten att en liten, liten prestandskillnad är av stor betydelse för deras välbefinnande. Nu vet inte jag vad du har för båt, men för den allmänne skärgårds/semesterseglaren tror jag de prestanda som presteras av båttyper som exempelvis Omega eller Linjett knappast kan anses undermåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen !

 

jag vill absolut inte debattera med dig för jag tycker du har bra åsikter och läser dina inlägg med nöje.

Tror vi har ganska lika uppfattning i många saker bla svajankring som vi kommenterat tidigare.

Det är alltid ett svårt kapitell att optimera sin båt eftersom det i grunden kräver många överväganden och framförallt så måste den som skall använda båten försöka fundera igenom vad man vill med sin båt.

Jag håller med om att om man kanske planerar segla den mesta tiden i skärgården så tycker jag som du att man kan välja en något grundare köl och precis som du nämner så är Linjett en mycket fin båt för just detta ändamål. En båt som är konstruerad och byggd på ett varv som har skärgården in på knuten.

 

Ett tips till trådskaparen är kanske att specificera lite mer vilka vanor och vad man tror sig vilja i framtiden. Finns det ambitioner att ge sig av längre eller att vara på andra ställe mesta dels av tiden än skärgården så kanske vi kan brainstorma kring detta.

 

Per 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ursvenska begreppet lagom är inte helt fel i detta samanhang. Vi har under våra 37 år med segelbåt haft 12 olika typer. Allt från Engelsk havskryssare (Cutlass) till S30 och Smaragd, även fällkölsbåt har testats. Jag tror att eftersom trådskaparen ska köpa sin första segelbåt så är det ju inte så troligt att det blir den sista. En båt med lagom djup är ju den som passar ägarens behov bäst. På 70-talet när halvtonnarna slog igenom så irriterade sig många ägare över djupgåendet som ofta låg mellan 1,55-1,65, vilket skapade problem i de delar av skärgården där samma ägare tidigare seglat IF båt eller något annat med mindre djupgående. Min erfarenhet är liksom tidigare skrivits att lagom djupgående i stockholms skärgård ligger kring 1,40-1,50 om man vill ha stor tillgång till ankring mot land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att det dök upp en Dacapo här i forumet, så jag får väll tala mig varm om flerskrovsbåtar.

Vi sålde vår Dacapo 20evo (förlängd i fören) och bytte till en nyare kölbåt med djupgående på 1.80 och vist har djupgåendet varit ett hinder. Inget hinder som man inte tar sig runt, men nu mera får man planera betydligt mer och kanske undvika okända vikan med tveksamt djup.

post-14277-1394235297,5564_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Stackars Nicklas V
Har du fått svar på dina frågor? Alla vi andra, inkl jag, har gått över att diskutera en massa annat. Får jag bara nämna en sak till som kan korta ner snacket.
De flesta moderna katamaraner har sk sticksvärd. Fult--ja, smaksak, men... det gör att djupgåendet kan gå ner till kanske bara 40-50 cm men ute på djupet så blir svärdet som en vinge, djup smal köl, som drar upp mot lovart med allt större verkan ju fortare båten seglar. Man har alltså det bästa från båda världarna! Tänk på detta. Så köp ingen katta med sk fast köl eller längsgående, det var sånt som har gett kattorna dåligt rykte. Tyvärr även för Dacapo. Men Dacapo bröt ju isen och banade väg och det är ändå inga dåliga båtar, bara annorlunda och smarta. De står pall än idag. Det gör nog inte Maxi när de blitt lika gamla.
 
Ang hamnproblem, synd på de rigida gubbs som styr och ställer och är konservativa. Byta klubb och hamn i så fall. Det är bara fördomar och konservatism och sällan platsbrist som är orsaken och vi i Sverige är värst mot de avvikande från våra självgoda traditioner.
Kommer ni inte ihåg snacket längre när plasten kom? Och sedan när båtar hade trasigt underliv dvs fenköl oh separat roder? Å vilket hallå när fena med bulb kom för att inte snacka om ve och fasa över Maxi. Det som inte håller måttet försvinner fort nog av sig självt. Flerskrov har kommit för att stanna. Likaså att parkera med aktern mot bryggan. Jag hörde bara för någon dag sedan av en kompis att i en viss båtklubb var det förbjudeet att förtöja med aktern mot bryggan. Störtlöjligt!
 
Moderna masstillverkade saker som passar/passar ej våra vatten och skärgårdar går jag inte in på. Det är ju uppenbart. Jag skulle råda att undvika dem. Likaså de motsvarande typer som följer visst mode men som man idag glömt. Båtarna finns däremot kvar. Många seglar illa (dvs kräver passning och kunskap) och uppför sig illa på sjön men går att driva fort med ett gäng gorillor på kapseglingsbanorna. Sedan snyggade man till dessa båtar och sålde dem som familjebåt. Köp inga såna heller. Suck!
 
Så bäste NicklasV, köp den båt som passar dina planer att segla och de platser du vill vara på och slutligen plånboken. Lägg undan halva båtpriset till tillbehör och underhåll för du kommer att behöva ändra och köpa till en massa, i synnerhet när man är ny segelägare så vill man fixa lite linor mm och pinka in sitt båtrevir  och ägande. Det kostar.
 
Lycka till.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Under några år seglade vi i Stockholms skärgård med en stor Thorelljolle (Götajolle) avsedd för längre färder. Den var 6,5x2 m och hade givetvis fällköl och borttagbart roder.
 
Med bådadera uppe kunde man med aktern in dra upp den en liten bit på en sandstrand. Visst blev det många fler val av vikar. Men den var också vek som en liten jolle och jag föredrar att kunna lägga fast skoten och låta kölen klara jobbet.
 
1,4-1 ,5 m är nog en bra kompromiss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kort svar...

Tycker du om att segla (läs kryssa eller kappsegla) är djup köl ett måste.

Använder du motorn i motvind så spelar det ingen roll.

Vår senaste båt stack 1,9 men var då 12,17m lång (Diva 399) och det var sällan nåt problem.

Enda gången vi vänt var nog Möja.

Om man sedan undviker de värsta båtarna med djup över 2m och raka stävar så blir det inga problem.

 

Lycka till / H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God Forsättningpå er alla glada !

 

Tack för alla bra svar !

 

Flerskrovsbåt låter kul men det är nog inget jag tänkte börja med. Mest beroende på lite plats på båtklubben.

 

Då frun är lite skeptiskt till segelbåt från början kanske det trorts allt lutar åt en båt som man kan komma bra in i hamnerna med. Jag tror det är viktigt att det fungerar för alla. Jag tror inte att det initiallt blir focus på seglingen även om det är det jag tycker är roligt. Det behöver nog vara lite komfort också så att jag får med alla ut i familjen.  Så jag tror vi kommer ligga en del i naturhamnar på samma sätt som vi gjorde med motorbåten.

 

Man får väl uppgradera sig igen när de anra i familjen blivit seglingsbitna de med.

 

Tack Igen !

 

Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svåra frågor det där. Man vänjer sig nog vid ett lite större djupgående, men de båtarna är väl ocks grovt räknat dyrare?

Är frun tveksam, kanske lite rädd för segling borde du satsa på en välseglande båt och då lutar det åt en någorlunda djup köl. Med grund köl åker båten ikull rejält i byarna och frun blir rädd och vill inte segla mer. Självslående fock gör det mer lättseglat också, man hinner snabbt släppa ut storen när det kommer en körare, focken kan man låta vara skotad som den är. Fast det är klart, självslående brukar sitta på nyare dyrare båtar. Vissa Linjett 32 har det och de seglar mkt fint både i skärgård eller Gotland runt.

Jag vill ju förstås framhålla min egen båt Vagabonden som bra både i skärgårn och på öppna havet. Djup 160 på papperet, 170 i verkligheten gör den väldigt stabil. Och långkölskonstruktionen gör att den utan vidare tål att smälla på med när man letar sig in där det är trångt utan att nåt går sönder. Seglar jag min båt snällt med tanke på fru o barn lutar den nästan inte alls. Bra att bo i med tycker jag, lugn trygg o kurstabil i havssjö.

Allegrona är ju liknande båtar, det finns fler. Typ hur mycket får det kosta?

 

Senast ändrad av Luffarn | 25 december 2007 | 23:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla erfarenhet jag har av Stockholms skärgård säger mig i alla fall att en stor del av skärgården ligger strax under ytan och ett djupgående på max 1,40 - 1,50 är att föredra. Tycker det verkar ovan som de flesat diskuterat fen- och sänkkölar. Långkölat då? Har för mig att ytan på lateralplanet har betydelse också, inte bara djupet. Och med långkölat går det ju också att bottennavigera in i okända vikar. Har en semester med IF-båt varit med om att varje kväll bottennavigera in i egentligen alltför grunda vikar. Tror inte det var någon ombord som oroade sig för kölinföstingen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det verkar som du verkligen har liten erfarenhet av Stockholmsskärgård....... :-)

 

Hur kan du påstå att en stor del av skärgården ligger strax under ytan. De största delarna har djup som även de mest djupgående båtarna klarar. Inte ovanligt med 20-50 meters djup.

 

God fortsättning på julen !

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man far runt i de upprickade lederna så okejrå...\Wink\

 

Fast i de vikar vi en oförglömlig sommar trängde oss in med IF-en var det dock väldigt mycket skärgård strax under ytan...

 

God fortsättning själv!

 

Ruffis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF som Ruffseglarn nämner är nog bland det bästa man kan ha om man inte har råd med ett större schabrak. De är som sagt långkölade med litet djup och seglar omtalat bra. Jag såg själv hur en IF på kryss i 19 m/sek i rejäl sjö tappade ner focken, fallet gick av, de fortsatte segla på enbart storen. Med en IF kan man ju kappsegla entyp också. Tror IF även seglat jorden runt. Väldigt fina båtar. Inte ovanligt att de som börjat med IF och sen haft större båtar går tillbaka till den enkla och stormtåliga IFen. Och lätt att få tag i, lätt att sälja om man sen vill byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och råd och råd föresten. En större dyrare båt måste ju inte betyda att man får ut mer av seglandet. Med en mindre båt blir inte dyrt med nya segel, sen seglar man om polarns större båt. Med liten båt får man råd att ta in på hotell och vräka sig vissa nätter. Att lägga till osv är ju mkt lättare och trevligare med en liten båt. När jag blir för gammal för min 6-tons Vagbond blir det nog en IF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En personlig uppfattning är att många (imina ögon sett)nya stora segelbåtar ifina vindar gå för motor???Jag ser inte att det måste vara över 30 fot för att vara ute 1v,för många är det semester turen nästan det enda dom är ute

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert är det många. och tom skickliga seglare med nya kryssbåtar som i motvind får göra valet att antingen gå för motor eller att sitta hemma. Tid är lika gratis som segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Niklas!
Jag känner igen mig i ditt resonemang. Man ska se till att familjen trivs i första hand.
Jag skaffade en Dacapo katamaran för att slippa lutningen. Det var en trevlig båt och man kom in överallt men man blev lite skraj när det blåste upp. Den gick som en skållat troll...
Numera äger jag en Albin 82 motorseglare. Djupgående bara 1,25, man kommer in i många omöjliga naturhamnar, delad lateral plan, seglar rätt så bra (med nya segel) men största fördelen är komforten. Börjar det blåsa lite för mycket är det bara att ta ner seglen och starta motorn. 35hk diesel ser till att man kommer fram i alla väder utan att skrämma besättningen. Börjar det regna är det bara att cabba på och sätta på vindrutetorkare. Stor sittbrunn, suveränt arrangemang med sittplatser runt sittbrunnsbordet,  rymlig akterruff, toa med dörr etc etc. Titta på bilderna i min sjöbod.
Det finns en hel del bra motorseglare, kanske en bra kompromiss för din familj?
Vi ses i Stockholms skärgård!
Philip 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej, jag kan varmt rekommendera RJ85 som förstabåt för Skärgårdssegling.http://www.rj85.nu/RJ85 är av typen Skärgårskryssare och erbjuder i min mening flera fördelar mot t.ex IF – Betydligt bättre innerutrymmen, längre och med bra ”överhäng” du kommer in nästan över allt (djup 1,25), lägre pris än IF (beror mycket på att RJ85 är ovanligare och hembygge).Vi har seglar RJ i många år och ofta förvånats hur bra vi kommer in i vikar. Ofta när man kommer till en överfull vik så har vi hittat en plats längst in där ingen vågat prova. Att sen kölen är i bly, ordentligt nedbyggd och näst intill okänslig för grundstötningar – hjälper till i jakten på det perfekta ”hacket”. Lycka till!/a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...