Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
JockeWik

Honda BF90 EFI med V-tec - erfarenheter?!

Rekommendera Poster

Någon som köpt / använt denna pjäs sommaren som varit?! Det är ju en krititker-rosad motor, som fått mången fina omdömen i tester, men vad säger pöbeln?!? Är den så bra som utlovats?! (Hoppas!!! Har ju köpt en!) \Wink\

Är det något att tänka på? Räcker originalproppen till - eller är det att räkna med stor förbättring så att ett byte ska prioriteras?! Andra växlingar? Tacksam för synpunkter från användare som hunnit njuta av denna motor sommaren som varit. \Cool\

 

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig en Honda BF75 EFI som jag fick monterat på min båt nu i höstas. Men nej jag har inte provkört den ännu. Tidigare hade jag en tvåtaktare av den gamla stammen, dvs med förgasare, som jag för övrigt var rätt nöjd med - frånsett bränsleförbrukningen och att den var svårstartad (i o f s startade den alltid men efter ett visst besvär). Jag fick så mycket betalt för min gamla motor att jag inte kunde låta bli att byta. Känns lite långt till våren nu bara...

 

Jag har en 17-tummare till min femmetersbåt på 500 kg, tror det är lagom. Ev kanske en 19-tummare kan passa din båt.

 

Senast ändrad av FredrikW | 21 oktober 2007 | 16:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en 90 VTEC på min AMT 185 BR, som jag tog i bruk för ca. en månad sedan, har kört den 11 timmar nu. Åtminstone i Finland så uppdaterar de en styrbox till insprutningen, eftersom de har en tendens att knycka lite vid vissa varvtal. Detta beror enligt Honda på att bensinen i Finland innehåller mer alkohol än normalt, så blandningen blir ibland för mager. Vet ej om detta gäller Sverige också.

 

Förutom detta så går den synnerligen fint, och går t ex tystare och vibrerar mindre än Yamaha F80/100. Den är även lättare och har dubbelt så lång garanti (4 år).

 

Enligt följande artikel har motorn 97 hk på riktigt, och enligt mina egna erfarenherer så kan det väl stämma. Lycka till med nya motorn!

 

http://www.boats.com/news-reviews/article/the-outboard-expert-deep-inside-hondas-new-bf90

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...