nasholm82 0 Postad 25 Augusti , 2007 Nu har jag köpt en gammal utobordare, det är en Johnson Sea horse 18hk -60.Motorn går kanon fint men när man ligger på fullfart med den så känner man att den börgar gå tyngre efter ett tag. Känns mest som att det är en nypning som håller på att bli, Har bytt impeller och termostaten var redan bortplockad när jag köpte den.Är det non som har nått mer tips vad det kan vara. Har funderat på om det kan vara nått i pumphuset. har spolat och blåst alla kylkanaler.Tacksam för alla hjälp.. Är rätt så ny på båtmotorer. men är bilmekaniker annars så jag kan skruva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 25 Augusti , 2007 Har du rätt mängd olja i bensinen? Råder dej att plocka bort topplocket ich rensa i kylkanalerna, för aluminumen oxiderar och det bildas förträngninar i kanalerna så vattnet inte kommer fram ok, så mekanisk rensning är det som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nasholm82 0 Postad 25 Augusti , 2007 Kör på 2% oljeblandning, Bör man har mer olja eller vist ska 2% räcka? Ska ta o plocka bort toppen och kolla hur det syns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 25 Augusti , 2007 Ja, 2% är vanligast, men kolla i manualen eller fråga hos försäljaren/verkstaden vad just din motor ska ha, även 1% finns ju endel som ska ha, men det tror jag inte gäller din motor. Aluminium är ju ett bra ämne i en utombordare men har nackdelen att det oxiderar, och då hamnar oxiden i kanalerna, men utrusta dej med ståltrådar och vattenslang eller tryckluft så får du säkert ett bra resultat. Även kanalerna i locket behöver en omgång med rensverktygen. Kom inte på idén att hälla i Kaustiksoda bara, visserligen rensar det bra, men du blir oxo av med motorn då! Den blir som en tvättsvamp, oanvändbar sen! Det finns inget som löser aluminiumoxid utan skadliga bieffekter. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nasholm82 0 Postad 25 Augusti , 2007 Behöver man byte toppakningen när man tar av toppen. Vet inte vad det är för sorts packning som sitter där eller hur toppen tätar imot fodren.Tack för alla tips!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 25 Augusti , 2007 Ja, du måste nog räkna med att byta den, det är ju inte trevligt att få vatten i cylindrarna, men det lär inte vara svårt att få tag på en ny, kontakta lämplig representant eller verkstad så sänder dom en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser