Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nasholm82

kylningsproblem Johnson 18hk

Rekommendera Poster


Nu har jag köpt en gammal utobordare, det är en Johnson Sea horse 18hk -60.
Motorn går kanon fint men när man ligger på fullfart med den så känner man att den börgar gå tyngre efter ett tag. Känns mest som att det är en nypning som  håller på att bli, Har bytt impeller och termostaten var redan bortplockad när jag köpte den.
Är det non som har nått mer tips vad det kan vara.  
Har funderat på om det kan vara nått i pumphuset. har spolat och blåst alla kylkanaler.
Tacksam för alla hjälp.. Är rätt så ny på båtmotorer. men är bilmekaniker annars så jag kan skruva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt mängd olja i bensinen?

Råder dej att plocka bort topplocket ich rensa i kylkanalerna, för aluminumen oxiderar och det bildas förträngninar i kanalerna så vattnet inte kommer fram ok, så mekanisk rensning är det som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på 2% oljeblandning, Bör man har mer olja eller vist ska 2% räcka? Ska ta o plocka bort toppen och kolla hur det syns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 2% är vanligast, men kolla i manualen eller fråga hos försäljaren/verkstaden vad just din motor ska ha, även 1% finns ju endel som ska ha, men det tror jag inte gäller din motor. Aluminium är ju ett bra ämne i en utombordare men har nackdelen att det oxiderar, och då hamnar oxiden i kanalerna, men utrusta dej med ståltrådar och vattenslang eller tryckluft så får du säkert ett bra resultat. Även kanalerna i locket behöver en omgång med rensverktygen. Kom inte på idén att hälla i Kaustiksoda bara, visserligen rensar det bra, men du blir oxo av med motorn då! Den blir som en tvättsvamp, oanvändbar sen! Det finns inget som löser aluminiumoxid utan skadliga bieffekter.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man byte toppakningen när man tar av toppen. Vet inte vad det är för sorts packning som sitter där eller hur toppen tätar imot fodren.
Tack för alla tips!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste nog räkna med att byta den, det är ju inte trevligt att få vatten i cylindrarna, men det lär inte vara svårt att få tag på en ny, kontakta lämplig representant eller verkstad så sänder dom en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...