Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jompen

Tapetsering i segelbåt

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som vet om man bör ha någon isolering under om man ska tapetsera i en segelbåt? Det finns tydligen tapeter med skumgummi under också, är dessa bättre?

Tacksam för svar

Mvh Johanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon slags isolering mot skrovet är att föredra. Annars kommer den fuktiga luften att kondensera mot den kalla skrovytan. Vattnet rinner sedan ner i dynorna som blir våta och med tiden mögglar.

 

De flesta båttapeter har en 5mm skum som fungerar som isolering. 

 

Lycka till !

 

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har just bytt skrovisoleringen i ruffen på min Flipper 700. Tog först ett lager med cellplast (som liggunderlag) och därpå en filtmatta. Båda köptes på www.ostersjokompaniet.se . Försökte limma cellplasten med Casco våtrumslim, men det fungerade inte alls, plasten bara ramlade ner. Försökte sedan med kontaktlim av Biltemas märke vilket fungerar bättre. Filtmattan limmandes mot cellplasten med våtrumslim. Se dock till att köpa på dig rejält med lim av båda sorterna, jag var tvungen att skicka iväg min far två gånger för att köpa mera. Kontaktlimmet penslas och våtrumslimmet rollas med elementroller, båda sidorna ska limmas. Limningsjobbet tog sammantaget inte lång tid och det kändes snålt att inte göra det ordentligt med cellplast under.

 

 

Jobbar du med kontaktlim så rekommenderas noggranhet i mallningen. Efter någon sekund så sitter cellplasten och går inte att få bort utan att rivas sönder. Håll också barn och gravida på avstånd, det ångar rejält när man penslar på några kvadratmeter. Man bör också vara två vid allt limningsjobb, förutom att ha någon att skicka som bud så behövs det också fyra händer för att passa cellplasten mot kontaktlimmet, samt minst fyra händer för att hindra filtmattan från att ramla ner från väggen.

 

 

Jag kollade också på cellplast på SEASEA, men den var av en kvalitet som förstördes när man pressade ihop den, ungefär som bubbelplast. Kan vara värt att kolla.

 

Cellplasten jag köpte kostade knappt hundringen per meter, filtmattan drygt två hundra.

 

Slutligen rekommenderas en rejäl laddning aceton för att ta bort rester av kontaktlim. Men varning för att det kan lösa upp betydligt mer än limmet om man inte passar sig. Funkar också utmärkt att till att rengöra galon och fendrar.

 

 

Senast ändrad av Flipperskeppare | 20 juni 2007 | 22:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...