Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
yak52

B20 med 250-drev, främre motorfäste eller inte?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Ockelbo C20 med B20-originalmotor och ett 100-drev. Motorn hänger enbart i drevet och akterspegeln och så ska det tydligen vara.

 

Nu ska jag byta till ett 250-drev en annan B20-motor. En del säger att 250-drevet kräver ett främre motorfästet medan t.ex. han som sålde drevet till mig alltid har kört med sin B20 enbart fäst bak.

 

Jag har läst en del inlägg här på forumen, men blir ändå inte helt säker på hur det borde vara. Skiljer sig 100-drevet från 250 när det gäller hållfasthet? Om min båt har haft en B20 hängande i akterspegeln tyder det på att det håller och ska vara så? Borde det ändå vara ett främre motorfäste, kan det innebära någon nackdel (förutom priset).

 

Hälsningar,

 

/Martin

Nacka   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ockelbo 19ht med 250-drev och b20, på den sitter det inga främre motorfästen, enbart fastsat bak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar utan problem om motorn och drevet är gjorda för detta. Det sitter en speciell gummikuddel mellan sprängkåpan och avgasröret.

 

Att tänka på är att man skall ha de hårda gummiringarna som tätar runt sprängkåpan. De mjuka är till för motorer med fram fötter. Lycka till ! 

 

Eventuellt har jag några givande bilder på min b20 om du söker igenom sidan --> http://ockelbo.plars.org

 

 

/ Plarsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en B20 med 250 drev, och endast fäste i akterspegeln, det funkar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, nu vet jag säkert att det fungerar att fästa motorn bak!

Jag ska tänka på att få rätt sorts packningar och tack för länken till bilderna.

 

Mitt första steg blir att ta upp hålet i akterspegeln så att 250-drevet kan få plats, det blir aningen större, och så får jag plasta igen det separata vatten och avgashålen som tillhör 100-drevet. Jag beställde och fick en pappersmall från Drevia så att jag får 250-drevet på rätt plats.

 

Hälsningar,

 

/Martin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...