Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
iceman356

Bygga en Aq151

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en Flipper 700 med en AQ131a och 280 drev.

 

Har lite funderingar att fixa till en ny motor tills nästa sommar och tänkte att jag skulle ta en block från en Volvo 740 att bygga ifrån.

 

Funkar det att bygga från en  B230 bilmotor ?

Tanken var att jag skulle renovera upp det och flytta över alla marinprilar från min Aq131a att jag tänkte försöka plocka ur 20-30 hk mer är de futtiga 120 som jag har nu.

 

Vad är det för skillnader på AQ131 och AQ151 ?

Förutom att 151an har mer hk vill säga.

 

Funkar det att bygga en 151:a av en b230 och marindelarna från Aq131an ?

 

Kan jag behålla AQ131 toppen (tror det skall vara en 531 topp orginal på 131an)?

 

Vad skall jag ha för kam ?

Vad behöver jag mer byta ?

Var köper man billiga/bra delar ?

 

Mycket tacksam för tips och ideer.

 

Mvh

Tomas (sthlm)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort så fast vi snackar b20 här aqa 130. Mycket fräch bilmotor med få mil på mätaren när jag skrotade den bilen motorn kom ur (en 242L från 76). På med nyren marin topp ny slipade ventiler vassare trimm kam D skulle vara C A Är standard för bil. På med resten av marina delarna som kyl limmpa mm. Vart kanon bra. Men då det gäller B 23 så får du kolla upp lite här är det större skilnader. En av marin motorerna har strokad vevaxel och uppnår väll då 2,5 l slagvolym och det är aqa 171 an . Tror aqa 151 har standard slaglängd vet inte. Sen kan det vara bäst att utgå från marin toppen renovera den då.

 

Senast ändrad av strole | 23 maj 2007 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du vill bygga en aq151:a så behöver du en annan vevaxel med längre slaglängd som ger 2,5 liters cylindervolym. Dessa är inte gratis och med tanke på att en aq145:a ger 138hk med 2,3 litersmotorn mot 151ans 146hk så borde det vara svårt att motivera kostnaden för de sista 8hk som 2.5 litersveven ger. På en båt i storlek som din så tror jag dessutom inte att du märker någon större skillnad om du ökar effekten 20hk. Överväg istället att att prova med en roligare kamaxel och ev ett par bättre förgasare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog följa Mahaffas råd. På med vassare kam ! och i med B23 !

 

Senast ändrad av strole | 23 maj 2007 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Behåll du 531-toppen! (om det är OK)  Det är hårdvaluta idagsläget!
En av de bästa topparna (många rally-åkare vill komma åt dessa för att trimma, då denna topp är gynnsam för det p.g.a bl.a bra avgasutlopp etc)
Köpte själv en nyrenoverad sån till min AQ131 i höstas, fast då blev det en VX3-kam samt natriumkylda turboventiler (vilket kan vara bra att ha i en båtmotor som går varm...)
531-toppen sitter ju även på B230 Turbo i bilversionerna
K-kammen är väl ett bra val, ocm inte den snarlika VX3 går att få tag i

(A - och C-kammen är nog inget att satsa på...)
Tänk på att svänghjulet på B230 väger mer (13,6 kg mot 9,7 i B23:an) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Nu lider det snart mot upptagning och då skall det ju förbättras lite under vintern.

Har lite planer på om jag skall behålla min Aq131a som sitter i båten och försöka skrämma upp den lite.

 

Vad tror ni om att byta till K-Kam och 2 solex 44:or ??

Eller har ni några andra bra förslag ?

 

Då lär man ju få ut ca 135-140hk som det är i Aq145:an !

 

Vad är det för skillnader på AQ131a och AQ145:an ??

 

Var köpar man kam och förgasare till bra pris ??

 

Mycket tacksam för mer tips på vad jag kan göra !!

 

Mvh

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att aq131:an enbart har en förgasare och ingen oljekylare ?

 

Gissar även att aq131 blocket utgår från bilvärldens b230 serie någon som vet ?

 

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Sitter det oljekylare orginal på 145:an ? Går det att eftermontera på 131:an om det nu behövs ?

 

Det måste ju vara någon här ute som har bra tips på vad jag kan göra med min motor !

 

Var köper man en K-Kam till ett bra pris och som är av bra kvalitet ? Förgasare och innsugsrör ?

 

Räcker det med att byta till K-Kam och dubbla 44:or eller skall jag göra mågot annat ?

 

Mycket tacksam för svar.

Mvh

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej det sitter oljekylare på 145:an.Det går att eftermontera på en 131:a.Du kan ta delar från en aq 130 och flytta över. Den  gängade rördelen som oljefiltret sitter på gängar du bort och sätter den på din nya motor.Sen kan du använda oljekylaren och flytta över den oxå men du måste byta gavlarna.Det kan du ta från en b30 (22mm röranslutning) .Sen får du skaffa beg vatterör och ta kontakt med en rörmokare eller någon som kan löda kopparrör lite pill men det går.Vad gäller förgasare och insug är det nog inte så lätt att få tag på 44:or med insug.Det dyker upp på blocket ibland.Du kan ju prova med en förgasare.Jag byggde en motor förra vintern som jag åkt med en säsong nu .Jag använde ett insug till 230k-motorn och monterade en weber 38/38 fungerar suveränt perfekt tomgång och driftsäker.Man får dock prova sig fram lite med bestyckningen.Det sitter en V-kam orginal på 151 och toppen heter 531 Hälsningar Benkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nyfiken* hur gick det sen?

 

Vad gjorde du?

 

Har du bilder?

 

Och vad gick kalaset på?

 

 

Mvh Robin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modifierade för c:a 10 år sedan vår dåvarande AQ145A med fantastiskt resultat.

B23 i grunden med 405 topp där toppen åtgärdades med ventilslipning och rostfri stålring till 4:e cylinderns avgasport (mot limpan), behöll orginalkammen.

Fick tag på ett insug på en veteranbilmarknad så det blev byte av SolexPAI44:or till Weber 32/36 DGV , marinbestyckad av KG Trimmning med chokespjäll(mycket värt vid kallstarter ).

Köpte en 123 Ignition fördelare med en blå Bosch tändspole så tändningen blev så exakt att tomgången gick att sänka ner till  700rpm med stilla motor.

Vår dåvarande Nidelv 18 fick större propeller (280 SP drev) vilket fick upp toppfarten rejält och bibehöll nästan bränsleförbrukningen enligt Garmin flödesmätaren.

Under biltrimmartiden för 30 år sen lärde man sig att undvika Volvo:s lågfriktionsmotorer vilka introducerades runt 1986 som B200/230/B234 , på marinsidan som AQ145B/131/151/171.

AQ145A.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...