Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas478

Öppen luftskruv -- hur länge utan problem?

Rekommendera Poster

Jag har letat i gamla trådar utan att hitta svar på min fråga, så jag startar en ny:

 

Det märks ju tydligt att bensin dunstar snabbt, om man spiller lite när man tankar. Men luftskruven på tanken har också ett mycket litet hål, så hur länge är det OK att lämna den öppen?

Har en vanligt 23 liters plasttank från Mercury. Vore ju skönt att slippa stänga luftskruven -- för det är så lätt att glömma öppna igen innan start, vilket ger hopsugen plasttank eller motorstopp.

(Och kanske på sikt en skadad bensinpump?)

 

En extrem -- några bekanta påstår att de lämnat båten 3 veckor med nästan full tank och öppen skruv = när skulle ut nästa gång var tanken nästan tom... (kan ju ha varit en tjuv)

 

Den andra extremen -- en kille på min båtfirma påstod att det är en myt, han stänger aldrig sin egen luftventil, påstod han... (fast med firmakortet kanske han ändå tankar gratis)

 

Är det någon som vet -- hur fort dunstar bensinen bort genom en öppen luftskruv?

Hur länge dröjer det innan den bensin som är kvar inte går att starta med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kör med öppen luftskruv, men under vinterförvaringen hade jag den stängd och biltemas kvalite på pumpblåsa och färdig slang klarade inte trycket så tanken tömdes och äklade ner hela tankutrymmet och marken runt båten,  är båten i sjön kanske det inte är så kul när någon liter soppa läckt ut i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte katten kan det dunsta 23 liter på 3 veckor ens med en öppen luftskruv.

Lite försvinner väl, men inte märkbart.  Om bensinen inte ska gå att starta med ska det ha gått väldigt lång tid, vi pratar år.

 

Jag brukar stänga luftventilen när jag kånkar runt tanken t ex i bilen och när den står utan att ha slangen till motorn i. Mest av lukt-skäl. 

 

När den är i båten så får skruven stå öppen. Bara jobbigt om man glömmer att öppna den, det blir så buckligt då.

 

Senast ändrad av Anders_St | 11 maj 2007 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett argument jag hört för att bensin skulle dunsta bort snabbt är om det är soligt på dagen, så att bensintanken blir rejält varm.

 

Mina bekanta (med snabb avdunstning) har en gammal Crescent med bensintanken framme i solen, kanske påverkar det?

 

Själv har jag en Ryds 478GT med plats för två tankar nere under förarbänken, men där kan väl också bli varmt om solen ligger på?

 

En variant kan ju vara att jag fyller båda tankarna lika mycket och bara stänger den ena luftventilen ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Under lång tid har jag märkt att tändvilligheten på bensinen blir sämre. det märks efter en till två månader i lite mer kräsna motorer. Helt tät tank håller bättre men det klarar inte de billiga tankarna som då kan börja trycka ut bensinen genom otäta slanganslutningar ( som de billiga plasttankarna ofta är utrustadse med)
 
Det är nog så det gått till när en tank töms. Det dunstar inte ut utan trycks ut av övertrycket genom utloppsslangens otäta ansluningar på utsida. Eftersom röret ligger på botten av tanken så fortsätter det att rinna ut så länge det är övertryck och bensin kvar i tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En variant kan ju vara att jag fyller båda tankarna lika mycket och bara stänger den ena luftventilen 

 

Varför??? förstår inte vitsen med detta, bättre en helful tank en en med massa luft.  Varma sommardagar brukar jag när jag ändå sköljer däcket ösa i någon hink i tankutrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Jag kan tänka mig att avdunstningen under en hel sommar, om man inte stänger luftventilen ligger på ett par deciliter max. Inte mer oavsett om tanken står i solen. Jag har haft utombordare hela mitt liv med tank på/vid motorn. Bl.a en sjögullet som håller 1,5 liter full tank.

En sommar sjösatte jag bara och använde inte båten på hela sommaren. På hösten såg jag att luftskruven var öpen men jag hade full tank, vilket var bra till nästa år. :)

Avdunstningen gm ett lufthål är minimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen skulle vara ett experiment --- båda tankarna är på samma ställe och om det efter några veckor har försvunnit märkbart med bensin ur den ena, då är det bevisat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Topp -- jag litar på dig. Det blir öppen ventil i fortsättningen. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensisen inneåller en liten mängd butan som är löst i bensinen ungefär som som kolsyra i en läsk.

 

Med luftskruven av försvinner butanen långsamt som gas.

 

Butanan har två egenskaer som då dunstar bort.

 

-Tändvillighet 

 

-Oktanhöjande

 

Alltså sjunker oktanen och motorn blir lite mera svårstartad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast man ska väl hellre lita på en kommendörkapten?

 

I en gammal tråd påstår dock vissa att butanen är en myt -- men jag ser att Janne111 redan svarat på detta med gott om fakta:

 

 

Butan (C4H10) finns i två isomerer CH3CH2CH2CH3 och CH3-CH3 -CHCH3 de har kompunkterna -05 och -12 grader.

 

De är alltså gasformiga vid rumstemperatur, men så länge du har korken på i bensindunken så håller de sig lösta pga ångtrycket. De finns alltså i bensinen och gör motorn mer lättstartad.

 

Har du aldrig märkt att de blir tryck i en bensindunk som står så det pyser lite när du tar av korken, det är bla butanen som är på väg att avgå som gas.

 

Om du lagrar bensinen utan lock/tryck så kommer all butan att avgå (som kolsyran i en läsk) och motron blir svårstartad.

 

Även isobutan är oktanhöjande och vid avdusntingn kan oktanhalten sjunka, men har du bara locket på så sker det inte.

 

 

För mer av detta: www.maringuiden.se/forum/;thread=100182

 

Kompromiss: Luftskruv på om det är mer än ett dygn tills jag ska ut nästa gång.

 

 

 

Senast ändrad av Jonas478 | 12 maj 2007 | 22:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta ett argument för båtar med fast tank -- har de en bättre ventil för att släppa in luft, som inte släpper ut butan?
(fast övertryck vid stor uppvärmning måste väl ut...)

Och hur fungerar bilars bensintank? Jag tankar ju samma 95 oktan i bilen -- Bilens lock verkar inte särskilt tätt...

 

Senast ändrad av Jonas478 | 13 maj 2007 | 13:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Finns det luftskruv på bilen.?

Har glömt att öppna luftskruven efter transport från bilen.Tanken blev bucklig,hehe.

Annars stänger jag aldrig skruven.

Hade styrpulpet förut och stängde inte ens när båten låg fastfrusen,Fanns alltid bensin kvar och det funkade.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag upprepar vad jag skrivit tidigare:
 
Borsett gasandet och den sämre tändvilligheten bör observeras a
tt det verkligen kan försvinna bensin ur tanken och det ganska fort.
 
Det är under följande förutsättning:
 
Bensinslangen har en läcka. Kan vara en läcka som öppnas vid lite övertryck.


 
Luftskruven är åtdragen.
 
I värmen ökar trycket i tanken och bensinen rinner ut till sista droppen om man har otur. 
 
De billiga plasttankarna klarar ibland inte övertryck och då är det bättre att inte dra åt luftskruven. Det är det många som upptäckt kan jag tänka mig. Helt nya tankar kan ha detta problem.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack forgus31,

 

Nu fattar jag hur du menar = solvärmen trycker ur allt via en tryckhävert. Detta är kanske i första hand ett argument för att undvika billiga tankar och billiga slangar.

 

Jag minns när jag köpte båten att jag först tyckte att det var onödigt dyrt att köpa en extra orginaltank för ungefär 800 kronor. Men efter att ha sett den lägre kvaliten på Biltemas tank (skillnaderna syns ju även för en amatör), bad jag om en extra orginaltank när jag hämtade båten.

 

Fast nog skulle jag önska att kunna ersätta luftskruven med en automatisk ventil -- vet någon om det finns något sätt att få ett bättre lock till en Mercury orginaltank?

 

Alltså ett lock som har en ventil som:

A. Håller butanen inne.

B. släpper in luft om det är undertryck i tanken.

C. släpper ut mer extremt övertryck.

 

Senast ändrad av Jonas478 | 14 maj 2007 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att dina bekanta har haft besök av tjuvar, annars verkar deras båt vara livsfarlig att starta o köra.

Jag har vid ett tillfälle ( 20 år sedan ) glömt locket till en gammal trycktank av plåt,knappt halv tank.

Två veckor senare upptäckte jag detta, soppan var kvar, men jag kunde inte avgöra hur mycket som dunstat. Hällde det i en majbrasa som skulle tändas, med brandvaktens tillåtelse, det tog fyr utav bara h.....e!

Det hade kommit några droppar på mina gummi stövlar, den ena brann upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du får väl montera tanken under båten så hålls den lagom kall hela tiden med minimal avdunstning, eller göra som vi andra ha ett fack bak på båten i vatten linjen och med lagom med dräneringshål så det håller sjövattentemp hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt ovan:

Själv har jag en Ryds 478GT med plats för två tankar nere under förarbänken, men där kan väl också bli varmt om solen ligger på?

Det är dubbelt skrov, men så länge båten ligger i vattnet är det ändå ungefär samma temperatur som i vattnet där nere (vatten är som du påpekar effektivt att leda bort värme).

 

Fast det jag borde ha tillagt är att båten alltid står på trailer när jag inte använder den, så normalt finns inget vatten som kyler -- däremot ibland sommarhet sol...

 

Så mitt behov att ersätta luftskruv med ventil finns kvar -- går det?

 

Senast ändrad av Jonas478 | 14 maj 2007 | 11:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

använd luftskruven då men koppla bort slangen från dunken för säkerhet skull så slipper du att dunken töms om inte blåsan eller slangen eller nålventilena i förgasaren tål övertrycket, för den delen om du har motorn upphissad så hänger nog ändå flotörerna i felläge och överskottssoppan kan flöda fritt.  dvs stängd luftskruv varm sommardag upphissad motor= rejält chokad motor som rycker som fan.  

 

Annars gör så här eftersom du ändå trajlar ha kul kör upp soppan tanka nytt vid nästa utfärd.  Eller annars får du väl som någon gammal tråd föreslog sätt kondom på avluftningenn från tanken detta gällde fastmonterade tankar och kondombalongen kommer fungera som gas lager under dygnets varma timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bils tanklock måste vara tätt enligt lag (miljöskydd). Under huven har de flesta bilar en kolkanister som tar hand om och lagrar gaser som avgår så att det ej släpps ut under tex en varm sommardag.

 

Läs mer här.....

 

http://www.vv.se/templates/page3____10015.aspx

 

Du lär inte märka mycket i båten om vissa ämmen dunstat av i gasform och tändvilligheten avtagit . En bensin bil/skoter/snöslunga ska man ju kunna  starta i -60 C. Väldigt få båtägare är ute och flänger på sjön när det är minus 60 C ute.  Större problem är det då att oktanan går ned och motron kan råka spika om du pressar den hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord du hade ju förklaringen redan på första svaret.
 
Jag läser för dåligt!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra förklaring av både bilar och tändvillighet ;-)

 

Bra länk till Vägverket -- allt finns verkligen på internet.

 

Återstår min fundering om fasta tankar på båtar -- har de också en kolkanister ibland, kanske?

 

Båtar med utombordare och fast tank verkar ofta ha samma typ av slang med pumpblåsa som jag. Men de har väl inte luftskruv i bensinlocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar med fast tank har en avluftning som alltid är öppen, det avdunstar omärkbart mycket bensin genom denna, så du kan lämna din luftskruv öppen utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bilar är speciellt och alla människor hatobjekt. Släpper du ut ett gram med bilen så blir det ett sjuhelvetes liv.

 

Om du vräker ut skit med båt, charterplan, eller villauppvärming bryr sig ingen.

 

Så på båt finns inga katalysatorer eller kolkansitrar.

 

Månag fasta tankar är öppna, mängden som avdusntar är liten, det tråkiga är att det är de lättflyckta ämnena i besning som flyr först. Bensin kan innehålla över 500 olika kolväten, vara de som först avdusntar är de som gör bensinen mes tändvänlig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett stort TACK för alla bra svar!

 

Detta är verkligen ett kanonbra Forum för amatörer som mig -- härligt att det finns så många snälla båtägare som hjälper oss som har fler frågor än svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här blir lite off topic nu, men eftersom expertisen kring ämnet verkar vara samlad i den här tråden så... ;-)

 

Jag håller på och ska byta ut den gamla rostiga 20-liters-dunken på min båt mot en 42-liters plasttank (en sån här). Den har en 16mm-anslutning för avluftning. Om man bara planerar att fylla på bränsle direkt i tanken med jeepdunk, behöver man koppla avluftningen någonstans då eller är den bara till för att det inte ska bli övertryck om man fyller på direkt ifrån bensinpump? Och om jag inte kopplar avluftningen någonstans så antar jag att jag istället måste plugga för den anslutningen, hur gör man lämpligast det?

 

Och var kommer luften in i en sån tank så det inte blir vakuum när man kör, finns det någon liten ventil någonstans som man behöver öppna och stänga? Det sitter en liten "plupp" på tanklocket, är det möjligen en luftventil?

 

Härligt när man känner att man kommer in på områden där man verkligen inte vet ett smack :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avluftningen släpper in luft och släpper ut bensinångor så den behöver du. 

 

Läs mera HÄR om hur du bör göra, eller ska göra om båten är CE-märkt.

Kanske torrt och tråkigt, men informativt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Mackey säger:

Avluftningen släpper in luft och släpper ut bensinångor så den behöver du. 

 

Läs mera HÄR om hur du bör göra, eller ska göra om båten är CE-märkt.

Kanske torrt och tråkigt, men informativt.

 

Ok, tack för info. Funderade då på om jag behöver köpa en avluftningsventil (typ denna) och dra en slang till, men i texten står att "Luftningsbeslaget får sitta på insidan av skrovet om samma krav uppfylls som för bränslepåfyllningsbeslagets placering.", ska man tolka det som att om jag tankar båten så att säga inombords så kan jag ha avluftningen där också utan problem? Eller finns det risk för bensinångor på båten då? Finns det någon lämplig avluftningsventil som man kan sätta direkt på 16mm-anslutningen?

 

Förlåt för alla frågor, är som sagt fullkomlig nybörjare på allt som har med bränslesystem att göra :-)

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...