Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Simonf46

Totalförstörd QL bogprop.

Rekommendera Poster

Hej!

Som rubriken lyder så har jag en bogpropellermotor som är totalförstörd. Det ser ut som att det har läckt in vatten rakt in i motorn och allt har rostat sönder. Jag antar att den är långt bortom räddning men om jag ska ha en fungerande bogpropeller: behöver jag köpa själva växeln med propellern då också, eller räcker det med att köpa en ny motor? Och i så fall: vart kan man köpa en ny motor till en BP 600? Det är en motor på 4kW och 24V.

Tack på förhand / Simon

post-22633-1394235013,6499_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till en återförsöljare. De borde säkert kunna ta hem en motor till dig om de inte skulle ha någon hemma att sälja löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde av mig till drevia och en ny motor skulle kosta 11000kr! Det känns ju inte direkt som en kul nyhet. Ett helt nytt bogpropeller-set i samma storlek kostar 13500kr. Får se hur jag gör med det här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Leta upp ett företag som renoverar elmotorer dom brukar kunna fixa till de mest hopplösa fall till ganska rimliga pengar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så verkar det som att skadan började redan i växellådan och att vattnet har gått upp genom den. Kanske har jag fel men detta ska utforskas. Men så till nästa problem: hur får jag ur växellådan ur röret? Det verkar som att jag har lossat pa alla skruvar som finns men den vill inte röra sig ur fläcken. Tips på att få ur skrället?

/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lange sedan jag kikade pa en med vaxellada, men om jag minns ratt sa sitter motorn med 2 (4?) bultar som ar dragna underifran, genom monteringflansen (monterad pa propellertunneln) och sen upp i elmotorn.

Har du slappt pa dessa bultar och det fortfarande ar svart att dra upp drivpaketet (givetvis ar propellern bortmonterad forst) sa beror det sakert pa korrossion i snitt ytan mellan motor och monteringsflans. Kan latt bli lite korvigt dar om det lacker in lite saltvatten (delarna ar om jag minns ratt av aluminium).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Ett annat alternativ är att byta fabrikat på bogpropellern till Vetus.

Jag har själv gått i bogpropellertankar och har hört mig för hos div. varvspersonal och de personer jag pratat med de säger att Vetus är det enda som gäller.

Nackdelen är ju att det kostar några kronor till och att skruvhålen troligen måste justeras, men kvaliteten är tydligen mycket bättre enligt de personer jag varit i kontakt med.

 

Mvh//MD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag vet inte vad det kallas så jag kallade det bara för växellåda:P Visst har jag låssat på skruvarna underifrån (4st), skruvarna som satt där motorn fäster i växellådan. Och så har jag tagit loss propellern. Jag ska prova att vara lite mer våldsam och se om den kanske lossnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa lange du kan bryta mera utan att forstora sjalva monteringsflansen sa har du ju egentligen inget att forlora.

 

Sa har i efterhand sa tror jag du kanske till och med skall vara tacksam att baten inte sjonk. For nar vatten val kommer in i motorn sa ar det ju egentligen inget som hindrar det gar langre...   :-)

 

Senast ändrad av Wellcraft19 | 19 april 2007 | 22:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara undrar, har du bogpropellern på din Combinor?, I så fall:  behöver man verkligen bogpropeller alls på en sådan båt och om ja, kanske du kan klara dig med en mindre motor och i så fall spara en del slantar. Vet att en del  mycket större båtar ex en dufour54 har 1.5 kw bogprop, denna båt väger 4 ggr så mycket som din båt. 4kw känns som overpower och tungt att ha i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det tur att båten inte sjönk:)

 

Jag har också tänkt på om jag inte skulle kunna använda en mindre bogpropeller och spara pengar på det. Men det skiljer bara 2000kr mellan den stora som jag borde ha och den mindre hos drevia. Finns det något annat fabrikat av motor som är billigare och har likvärdig kvalite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är porblemet löst! Min morsas jobbarkompis pappa är expert på just elmotorer. Självklart tog vi kontakt med honom och nu är motorn lagad. Ett mirakel enligt mig, bilden som är högst upp i tråden är motorn rengjord av mig innan den skickades till honom. Innan jag gjorde rent den var den full med allt möjligt skit.

 

Eftersom den läcker in så måste det fixas på något sätt. Vart finns det packningar som kan ha gått sönder? Vart ska jag täta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert, men packning torde ju finnas pa propeller axeln bakom propellern. Vatten i ditt fall har sakerligen trangt upp den vagen, via vinkelvaxeln. Du bor med andra ord ocksa ta en ordentlig titt pa just den.

 

Om det nu inte ar sa att vatten har natt elmotorn pa annat satt, typ att hela motorn varit under vatten. Aven i sadant fall bor du titta pa vaxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...