Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JanOlov

Powertrim Volvo Penta

Rekommendera Poster

Å var e bilden då?!?

 

Har problem med sjunkande drev, dax att ta itu med det...

 

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det någon skillnad om man har den modellen med vit behållare under pumpen eller kan man följa beskrivningen som fanns tidigare i tråden?

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Jag sitter med min pump i delar här hemma då jag också hade problem med att drevet inte höll trimläget. Jag har ett par frågor till Lasse som jag tror är bättre att ta i tråden än att skicka PM eftersom då andra kan få ta del av informationen.

Lasse,

I din utmärkta materiallista på O-ringar m.m. skriver du att det ska vara 1 st 1.6 x 2.0 O-ring. Borde inte det vara 2 st? (EDIT: Såg nu att det stod två st i bildtexten så jag antar att det är ett litet tryckfel i själva listan.)

Du har med 75.9 x 1.78 1st lock och 8.3 x 2.4 1 st oljeplugg, vad är dessa grejer till?

Sen kan jag ge ytterligare ett tips om hur man får ut kolvarna. När man fått bort låsringarna på gavlarna av pumpen (en av mina låsringar satt rejält fast i sitt spår så jag fick deformera den ganska mycket för att den skulle släppa. Troligen på grund av gammal färg och skräp.) så kan man försiktigt använda tryckluft för att pressa ut kolven. Hitta en blåspistol vars mynning passar bra över inloppet där slangarna som går till drevet normalt sett är inskruvade. Håll en trasa för att fånga upp kolven så den inte flyger iväg. Blås försiktigt!! Min kolv kom ut med ett litet popp. Dock var det bara halva kolven med det gick fint att lirka ut resten med en näbbtång. När man väl fått ut ena kolven och den svarta mittendelen så kan man försiktigt knacka ur den andra kolven åt andra hållet.

Den andra kolven har jag lite problem att få isär så nu ligger den i frysen för att krympa lite. Jag ska försöka värma den yttre delen försiktigt medan den inre fortfarande är kall så hoppas jag den släpper. Man vill ju inte använda för mycket kraft med de här grejerna eftersom det är glidytor man jobbar med.

Förövrigt kan jag meddela att den lilla O-ringen i den kolv jag fått isär inte så så frisk ut så jag är hoppfull att det går att få ordning på detta! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa uppdatering:

Frys/värma-tricket fungerade inget bra, grejerna satt ihop precis lika stenhårt.

När jag funderade på hur jag skulle lösa detta så kom jag att tänka på det jag läst på om angående att sy ett kapell själv. Då pratas det om att man ska använda en dubbelslagen tråd med en kärna av bomull eftersom bommul sväller när det blir blött och då tätar sömmen.

Jag rev därför runt lite i sambons låda för sypinaler och hittade en sytråd i 100 % bomull. Denna lindade jag så tätt och hårt jag kunde i det spår som är mellan den rostfria (?) delen och aluminiumdelen. Sen tog jag lite varmt (för säkerhets skull) vatten och dränkte in tråden. Efter ett litet tag kände jag på grejerna men de satt fortfarande ganska hårt. Då tog jag en bit trasa som jag vek några gånger och använde som mellanlägg för polygripen för att kunna hålla i aluminiumdelen samtidigt som jag tog näbbtången och klämde, vickade och vred lite på den lindade tråden och se, då släppte den rostfria delen till slut! laugh

Jag vet inte om det var att tråden svällde eller att tråden medgav att jag kunde klämma med näbbtången som gjorde att det lossnade men nu är det i alla fall fixat!

O-ringen på den här sidan var i ännu sämre skick än den jag kunnat kolla tidigare så nu blir det en trip till Momentum med Lasses emminenta lista!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om denna tråd är ett dött ämne men jag tänkte att eftersom det handlar om besparingar på flera tusen kronor så kan det vara värt att redovisa hur min renovering av trimpumpen fortgår och lämna tips om de saker jag funderade över även efter att ha läst alla bra råd här.

Idag var jag på Momentum i Solna utanför Stockholm. Jag hade med mig listan på O-ringar (samt alla prylar) men märkte att det egentligen inte hade behövts. Herrn jag pratade med visste direkt vad det handlade om och kunde hitta gamla kundordrar där alla O-ringar fanns med.

Jag fick då också svar på de frågor jag ställde till Lasse i mitt förrförra inlägg: 75.9 x 1.78 1st lock är O-ringen som tätar själva bottenplattan och 8.3 x 2.4 1 st oljeplugg är O-ringen för oljepåfyllningspluggen. Borde jag ju kunnat klura ut själv kan man tycka...blush Jag passade även på att skaffa nya låsringar då ju en av dem blev deformerad när jag tvingades ta till lite våld för att få loss den.

Allt som allt kostade grejerna 59 kr inkl. moms!! laugh Då fick jag låsringarna på köpet eftersom han glömde slå in dem och redan hade tryckt ut ordern när vi kom på det.

Till er som vill göra denna renovering kan jag tipsa om att säga till Momentum att leta upp en gammal order på O-ringar till ett Volvo Penta 290-drev. Hittar de inte den ordern så säg att de ska leta efter en order där de minsta O-ringarna (1.6 x 2.0) ingår, de säljs så sällan att det är enkelt att hitta rätt order.

Nu är det dags för mig att rengöra alla grejer noggrant och sedan sätta ihop allt. Någon som har något bra tips hur man ska göra rent? Det är lite geggigt i bottenplattan och vad jag har kunnat klura ut så är det där som oljan cirkulerar när motorn snurrar. Vad ska jag använda för medel, T-sprit, bensin, bromsrengöring, fotogen?

Jag kommer inte kunna testa om renoveringen varit lyckad förrän i vår eftersom drevet är avplockat och undanstuvat i förrådet. Frågan är om det går att köra bara trimkolvarna för att se om det överhuvudtaget fungerar fortfarande...

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 06 oktober 2011 | 17:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter skriva i denna tråd trots att ingen svarar! wink

Nu är jag i full färd med att renovera min trimpump till 290-drevet, dvs jag har bytt alla O-ringar vilket gick väldigt enkelt!

Dock undrar jag nu ifall någon vet om det går att skruva isär själva bottenplattan på pumpen. Vi pratar då den del där hydraulslangarna gängas i på utsidan och själva pumpfunktionen sitter på insidan.

Det finns ju fem skruvar som håller ihop bottenplattans två delar, två med vanlig sexkantskalle samt tre stycken som ser ut som torx-hanar. Jag har lossat sexkantbultarna men det gjorde ingen skillnad. De tre torxbultarna har jag inte vågat ge mig på av två anledningar. Dels för att jag inte har rätt verktyg för att få loss dem men också för att jag inte har någon aning om vad som händer när/om jag får loss dem! blush Jag ser alltid framför mig att allt ska sitta i spänn med fjädrar och att småprylar flyger isär över hela rummet så fort jag lossar på sånt som jag inte vet hur det är konstruerat.

Anledningen till att jag vill ha isär grejerna är att jag kan se i de olika hålen att det är ganska geggigt och eventuellt lite rost som jag skulle vilja kunna rengöra. Jag vågar inte heller spraya in en massa Bräkleen eller annan rengöring eftersom jag inte vet ifall det är några känsliga komponenter som inte syns som kan ta skada.

Har någon av er skruvat isär dessa grejer och vet hur det ser ut som kan ge mig lite tips och råd hur jag ska göra?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd får att se om någon kan ge råd. 

När jag kör båten sjunker powertrimmet sakta, däremot är det stabilt när drevet inte pressar på. Jag misstänker en mindre läcka någonstans.

Sedan upptagningen har jag noterat att den ena kolven tycks sakta glida ner, medan den andra är  kvar i ursprunliga läge. Tolkar jag det rätt som att problemet antagligen är i den högra cylindern, snarare än i pumpen?

post-21399-1394236888,9703_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en kolv sjunker av sig själv tycker jag absolut tyder på att något är fel med själva kolven. Mina kolvar har inte rört sig en millimeter sen jag monterade av drevet och då har jag ändå pumpen hemma så hydraulslangarna ligger löst i båten.

Dock vet jag inte om dina symptom, att drevet sjunker vid gång, kan orsakas av att endast den ena kolven inte håller trycket. Kanske har du två skilda problem; en otät kolv samtidigt som pumpen är otät.

I din sits skulle jag packa om allt. Att packa om pumpen är riktigt enkelt och kostar som redovisats bara några tior. Jag vet inte hur kompicerat det är att packa om kolvarna då jag inte gjort detta men om jag förstått saken rätt så är det svåraste att få loss och få isär dem, resten är enkelt. Om du ger dig på kolvarna, ta gärna bilder och lägg ut här så vi andra kan lära oss hur det går till! yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd igen nu när jag ska försöka få tummen ur och fixa trimmet. 

Är konstruktionen med backventiler i den NYA typen av pump liknande den som i skissen ovan? Någon hint annars om hur jag ska gå tillväga för att byta/kontrollera backventilerna i denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag gett mig på ompackningen av pumpen. Har länge haft problem med drevet som sjunker både vid körning (trimning en gång per minut för att hålla den i läge) och över natten. Hittade denna forumtråd och det ser hoppfullt ut att det löser sig eftersom de små packningarna helt saknades...

Fred frågade om det bara var att skruva isär bottenplattan på pumpen (för att rengöra den invändigt), men ingen svarade på det. Ställer frågan igen. Några problem när man skruvar isär den?

Bifogar även bild på isärtagen kolv. Det ät tredje delen ifrån vänster som den lilla packningen ska sitta på.

 

Hmm, varför kommer inte min .jpg med? Max storlek?



Senast ändrad av AntLover | 02 juni 2012 | 13:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst att jag svarar på min egen fråga då! wink

Det är inga problem med att sära på bottenplattan. Se till att den ligger plant mot ett stabilt underlag och skruva ur skruvarna något varv växelvis för att sära på den jämnt. Det är två ganska kraftiga fjädrar som kommer trycka isär plattorna. Vid den ena fjädern sitter en liten stålkula och vid den andra är det någon slags lite kolv/ventil. Se till att du lokaliserar var dessa sitter innan allt är loss så du kan sätta tillbaka dem korrekt.

Jag tog några bilder när jag hade isär pumpen men jag kommer inte riktigt ihåg hur allt hängde ihop. Kan ladda upp bilderna på ett bildhotell om intresse finns.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Då så. Då skruvar vi isär den med. Får jag inte ihop den kan det vara bra med bilder, men just nu behöver jag inga smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, ta det lungt och skruva ur skruvarna växelvis så plattorna särar sig parallellt så kommer det gå finfint!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Strålande tråd. Har någon en lista på tätningar och o-ringar till trim cylindrarna likt den fina som finns här för pumpen? Har runda locken (sena 290 dp-a). Eller hittar Momentum Gbg denna beställning lätt också?

 

Tack på förhand

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett någon sån lista så när min lokala mek väl får isär alla delar till mina cylindrar så kommer jag beställa en komplett sats från en kille på andra sidan Atlanten (via Ebay). Det kommer kosta en dryg tusing och då ingår även teflonringen runt kolven samt dammskydden för kolvstaken. Dessa två tror jag är svåra att få tag i hos Momentum eller liknande firmor.

Även drevdelar.se har dessa satser till ungefär samma pengar om man hellre vill köpa på hemmaplan. Art.nr. 9634 i ditt fall med runda gavlar.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Fred, har också hittat dom i USA, men frågar nog Momentum efter svarv-priset. Berätta gärna hur det går. Nu får jag beställa drevdelars nyckel.

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det samma Henrik! Det är intressant att höra vad de tar för att svarva till teflonringen samt om de har tätningen för kolvstången.

Jag är lite committad till killen på Ebay som säljer en av satserna för han har hjälpt mig så otroligt mycket via mail. Tror jag har 20 mailsvar från honom på alla mina frågor (jag hade stora problem att få loss cylindrarna från skölden) så jag känner att bör återgälda honom lite. 

Det är ändå intressant att få veta ifall allt går att få tag i billigare utanför marinbranschen, inte minst för att tipsa andra men också om man behöver göra om jobbet själv någon gång!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog isär min pump idag. Modell lång svart, den som ersätter Prestolite pumpen 852928, min från Arco nummer 6224. Denna går även att komplettera med det vita kärlet under med en centrumskruv likt dom nya pumparna, som har 4 skruv till oljekärlet.Min pump är den med 3 kablar, grön, blå och svart. Men nu till det intressanta. Mina backventiler är lite större än föregående bilder i denna tråd. De två märkligaste är dom på de två kilformade plupparna i bilden. Dessa två har en platt, nersänkt o-ring av något slag. De andra kan man nog hitta på Momentum.

Bilder: pump samt backventiler med o-ringar. Någon som löst dessa tidigare?

post-10022423-1394237412,983_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det löst, 42 kr på Momentum, 7st o-ringar, pumpen funkar inkl backventiler

1st 11*2 mittendel, 2st 3,3*2,4 kilventiler, 2st 16*2 Lockmuttrar, 2st 12,42*1,78 sidoventiler

 

Mvh

Henrik

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick isär mina ändlock på trimcylindrarna igår, skönt.

Nu blir det att åka till Momentum igen. Pumpen är som ny med bytta o-ringar enligt tidigare inlägg.

Lägger in några bilder på innerdelarna i cylinder. Märkligt att jag inte har en tätning på insidan locket, bara utsidan.

post-10022423-1394237431,5297_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod nu att inre tätningen i locket också ligger packad från utsidan enligt någons ritning som bifogas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som renoverat kolvarna och vet om man måste lossa kolvarna från skjölden för att kunna byta alla packningar, eller räcker det med att skuva loss ändstyckena och ta ur själva pistongen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gett mig på att plocka isär pumpen, som är den nyare varianten med vit oljetank undertill. På jakt efter trasiga tätningar hittade jag den här ventilen (en på vardera sida). Den tycks inte ha någon o-ring utan en annan typ av tätning, men tätningen känns i minsta laget.

Ska det sitta en o-ring här som har försvunnit?

Känns osannolikt med tanke på att det ser likadant ut på båda sidorna.

Nimb26, såg att du gjort samma iakttagelse. Hittade du någon lösning?

post-21399-1394237706,7376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,



Jag sitter med en liknande pump framför mej och funderar på om man kan/bör renovera den. VP har monterat en hel del olika modeller av pumpar genom åren. Jag har lyckats komma fram  till att jag har en Oildyne PT406N-2. Det är definitivt ingen o-ring  som sitter på backvetilen till den pumpen. Det är någon special packning.  Det är möjligt att man kan  få den hjälpligt tät med en o-ring av liknande dimension, men toleranserna är fina. Det är tveksamt om det ger samma prestanda (tryck/flöde/hållfasthet).



En liknande pump, PT500, används till Mercruiser drev. Hittade en bra servicemanual till den här: http://www.boatfix.com/merc/servmanl/6/6A5R3.PDF. Quicksilver har ett service kit till den pumpen som går att beställa bl.a. från marinepartsexpress.com, USD 103. Det är möjligt att det går att använda även till VP pumpen. Någon som provat ?



Annars verkar det inte vara så populärt att renovera de där pumparna. Kanske p.g.a. tveksamt resultat, eller, att en komplett ny pump bara kostar USD 300 i USA. En valve body till VP pumpen, VB406N-2, finns för USD 254 på go2marine.com. Tråkigt att VP ska ta 4x det priset för samma pump i Sverige.



Hasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår plockade jag isär min pump till powertrimmet, (den gamla modellen med inbyggd tank).

Beställ O-ringarna som behövs till renoveringen. Fanns en tydlig skiss i nåns inlägg här. Dom blir perfekta,

Det var väldigt enkelt. För att få ur själva backventilerna 2st, en på vardera sida under segersäkringarna, slipade jag en M10 bult plan och sen rengjorde ytan på Ventilerna. Sen tog jag snabblim en klick på skruvskallen och lät härda 5 min. Sen var det bara att dra ut dom.

Käglan i mitten trillar ut av sig självt sen. Kan man inte få ut den ena ventilen med skruv o lim är det bara att knacka försiktigt från andra hållet.

Sen var det dags att försöka dela på backventilerna för att komma åt fjäder och den lilla o- ringen på 2mm... DET SITTER !  Gör så här: 

Plocka av o-ringarna och spraya vanligt herdeligt låsspray på toppdelen så det suger in ordentligt. Ställ ventilerna i frysen i 2 timmar minst.  Ta sen ut dom och värm den rostfria delen, den du limmade på.  Sen tar man 2 polygriper och håller i varje del o ruckar lite fram o tbax. Poff!!!  så lossnar det.  OBS !!  Se till att ha nåt riktigt bra skydd på polygripen så du inte repar ytorna.  Skulle olyckan vara framme, ta lite våtslippapper och jämna till skadorna.

Om drevet skata faller ner och att trimcylindrarna är ok, så är det dom små o-ringarna inuti ventilerna som har käkats upp. Byt alla oringar och pressa ihop ventildelarna i ett skruvstycke försiktigt tills det tar stopp. 23mm ska längden vara, tror inte det går pressa mer. Mät istället för att ta i mer.

Montera tillbaka allting som det var från början och vips... så har du sparat in stora pengar.

OBS. Gör rent pumpen ordentligt och kör med samma olja som tidigar. Är det rester av röd olja: forsätt med ATF olja. Är det rester av svart/brun olja : Kör med samma som till drevet. Det förstör o-ringarna att blanda. 

Själv ska jag börja montera ner mina cylindrar till drevet och renovera dom också, även om det inte behövs.  För mig känns det riktigt skönt att njuta en dag på sjön när man vet att skerna är genomgångna.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha bytt alla packningar var det så dags att återmontera kolvarna. Tyvärr gick tätningarna sönder, på båda kolvarna. Det som hände var att de yttre bruna banden (som sitter ovan o-oringarna), gled ur skåran och sen "klipptes" mot den skarpa kanten. Det tycks som att banden blivit uttänjda. 

 

Någon som vet var man kan få tag i enbart dessa tätningar? Känns trist att köpa helt nya satser när det bara är de här två banden som saknas.

 

Någon som har tips på hur man monterar dessa utan att tätningarna pajar?

post-72029-0-41523400-1397933594_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du monterat den åt rätt håll?. Bara frågar.

 

Annars så kan jag bara tipsa om monteringsverktyg, lika eller tiondelar mindre cylindriskt ämne. bladshims-ämne  (eller hur det stavas) som man lindar etc.. 

 

Sjunker era drev är det ju pumpenheten, cylindrarna eller läckage i slang/ rör.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipperskeppare, drevdelar har dom tätningarna. Ömtåliga spröda när dom är gamla.

Var rädd om de nya. Dom har ett "minne" och krymper lite efter montering.

Jag lade mina kolvar i frysen med 2cm bred plastremsa från PET-flaska och buntband runt tätningarna (inkl o-ringen under) och satte sedan i kolvarna och lät plasten glida av bakåt vilket gör det enklare över den vassa kanten inne i kolven.

http://drevdelar.se/nyhet-repsats-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpx-dp-g-dps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...