Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
JanOlov

Powertrim Volvo Penta

Rekommendera Poster

Tyvärr säljs inte dessa tätringar separat. Köpte först oringar av Momentum och sedan Drevdelars kit...inte billigaste sättet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr säljs inte dessa tätringar separat. Köpte först oringar av Momentum och sedan Drevdelars kit...inte billigaste sättet:)

Jag har sett att de säljs av Drevdelar, men det är lite surt att köpa hela kitet när jag endast behöver dessa två.

 

Har förstått att det där med komprimering var det jag missade. Tackar för tipset. Min idé är annars att sätta en slagbit över och sen komprimera med en slangklämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu beställt och monterat kolvtätningar. Dessa anskaffades på Momentum i Solna (som numer har flyttat till Kungens Kurva).

 

Produktbeskrivning/mått K8 34 28,4 3,2  PTFE-GM/NBR, kostnad inkl moms 638 kr för två stycken. Varje sats består innerst av en o-ring och utanpå en svarvad tätning.

 

Fick också tips om att komprimera tätningarna inför montering av kolven  i cylindern genom att linda tätningarna hårt med hushållsfolie ("Gladpack"). Fungerade utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevdelars packningssats för powertrimkolvar innehåller numer en plastremsa som skall användas vid montering. Fungerade utmärkt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är ju drevdelar billigare på totalen 599kr, färdigpackat och ingen väntetid:)

Momentum är billiga på o-ringar, men pga denna lilla unika ring utanpå o-ringen så sticker det iväg. Men det viktiga är ju att det nu går att fixa alla kolvar själv, när man fått loss gaveln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då är ju drevdelar billigare på totalen 599kr, färdigpackat och ingen väntetid:)

Momentum är billiga på o-ringar, men pga denna lilla unika ring utanpå o-ringen så sticker det iväg. Men det viktiga är ju att det nu går att fixa alla kolvar själv, när man fått loss gaveln.

Ja, snålheten bedrar ibland visheten.

 

Jag köpte mina övriga packningar på ebay från en som det framstod som prisvärd försäljare. Dock visade det sig att det i det paketet inte ingick kolvtätningar. Övriga försäljare på ebay tycks med porto ligga i nivå med drevdelar. Så för den som ska ge sig på detta så rekommenderas drevdelars paket, förutsatt att de inte nu passar på att höja priset... 

Redigerad av Flipperskeppare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla denna länk https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vs-volvo-penta/vsv-drev-skold/vsvv-produkter/reparationssats-for-trimcylinder-vp-aq290-reckitdp/ 485 kr betalade 599 på drevdelar.se.

 

Har någon koll på vad som stoppar drevet i upp och nerläge är trimgivaren misstänker jag, har bekymmer med mitt nerläge pumpen stoppar inte. Har för mig att jag växlade plats på reläerna förra sommaren gjorde ingen skillnad ska testa igen. Tackar alla i denna tråd har hjälpt mig mycket i min renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Passar på att fråga er som skruvat power trim en hel del, jag har en Volvo Penta SAE J-1171 P/N 854437 där oljekärlet har spruckit och oljan rinner ut. är det någon som vet om denna passar "bolt on" ? http://www.ebay.ca/itm/Volvo-Power-Trim-Pump-Reservoir-Tank-Plastic-Volvo-/291162871376?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item43caa8d650&vxp=mtr

 

Tackar för en väldigt bra tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du ska leta efter den som ser likadan ut fast har en centrumbult med o-ring i botten istället. Sådan bytte jag till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ge mej på att packa om cylindrarna under första semesterveckan snart och tänkte då köpa packningssats på drevdelar.

 

Måste jag montera av cylindrarna från skölden eller kan man renovera dom där dom sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ge mej på att packa om cylindrarna under första semesterveckan snart och tänkte då köpa packningssats på drevdelar.

 

Måste jag montera av cylindrarna från skölden eller kan man renovera dom där dom sitter?

De kan sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,

Hittade en behållare med centrumbult på GO2Marine för 37 USD + frakt, får hoppas att den passar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevdelar har en nyckel som passar hålen i cylinderlocken men tapparna (skruv) är ganska mjuka. Försökte själv då med en rörtång med skarpa kanter på käftarna som greppade bra på de 2-3mm som finns att greppa i locken, blir minimala märken om du bara tar ETT grepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tänkte höra om det finns någon vänlig själ i Göteborgstrakten som kan hjälpa mej att byta o-ringar och packningar på min powertrimpump. 

Kontakta mej på mansson86@gmail.com eller skicka ett pm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis renoverat min babord powertrimpump med oringar enl inköpslistan i början av tråden! Perfekt resultat och en timme ca i investerad arbetstid samt 50:- för o-ringar! Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, 

 

Ni verkar kunna en del om powertrimet :)

När jag monterade mitt DP290A drev kan jag inte sänka det till -4 som jag alltid kunnat, det stannar på +1. 

 

Någon som har någon förklaring eller idé?

Grymt tacksam för all input! 

// Victor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har precis råkat ut för samma sak, drevet går ner helt men mätaren hänger inte med hela vägen ner.

Har ett Volvo Penta DP-SM drev från 2004.

Enl. manualen kan man kalibrera mätaren.

Skall på mitt drev visa 11 Ohm  vid nerfällt drev.

Svårt att lösa detta i vattnet men skall lossa fästskruvarna och snurra lite på plattan och se om mätaren rör sig.

Vet dock inte hur man kalibrerar ditt drev men det kanske är något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, finns en service/installations-anvisning hos boatinfo.no. Länkar dess inledande innehållsförteckning samt ett uppslag sid 160/161 som handlar om trimvinklar.
Bläddra gärna runt litet, det mesta om 290-drevet kan nog finnas med?

Tolkar texten på sid 160/161 som att just DP (Dubbla Propellrar) sätter snävare gräns för drevets tilt/trimvinkel?

[instrumentet på instrumentbrädan levereras alltid från fabriken med ett plomberat hål där 4 st små skjut-omkopplare är dolda till kombinationen"nere/nere/nere/uppe". (Den som däremot köper instrumentet för sitt 290-drev utan dubbla propellrar uppmanas att bryta plomberingen och ställa kombinationen "nere/uppe/nere/nere".)]

Den sortens skjutomkopplare litar jag inte på, kan med åren glappa som alla omkopplare på grund av kontakt-oxid.
[Tror inte detta är felet här men ifall plomberingen redan är bruten - och bara om plomberingen redan är bruten - så skulle jag nog testad att skjuta alla omkopplarna litet fram och tillbaks. Sådan "gymnastik" slipar bort tunna oxid-hinnor och kan ibland fixa kontakt. (Bryt för säkerhets skull all el, batteriets kontakt, före sådana atletiska övningar som helst sker i strömlöst tillstånd.) Sedan naturligtvis ställt in den rätta kombinationen på nytt innan test.]

Gärna fler synpunkter!

Ps. Gammal forumtråd, känner inte ens igen de äldsta nicken från 2007. Knappast troligt att de återkommer i tråden. (Haha, som legitimerad tjatmåns från ca 2008 så gläds jag åt en sak, nämligen att jag inte tjafsat i just denna tråd tidigare. Men nu sprack visst det också. :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! :)

 

Gammal tråd men mycket bra information! 

Jag fortsätter felsökandet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, samma fel, dvs sjunkande drev dP290.

 

Lokaliserade vilken pump jag har, inhandlade o-ringar enligt plocklistan på Momentum (priserna har gått upp lite sedan trådstarten) och plockade isär pumpen. Bra tips med superlim, förresten! Gick galant. Döm om min förvåning när endast ena sidan var som på skissen. Den andra sidan saknade helt "innerdelen" (den på bild). Att pumpen är "renoverad" en gång tidigare är ju uppenbart, men hur kan den ha funkat överhuvudtaget? Och framförallt: Hur får jag tag i en ny?

 

Tacksam för tips och svar.

post-100689-0-17099500-1468618804.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, samma fel, dvs sjunkande drev dP290.

 

Lokaliserade vilken pump jag har, inhandlade o-ringar enligt plocklistan på Momentum (priserna har gått upp lite sedan trådstarten) och plockade isär pumpen. Bra tips med superlim, förresten! Gick galant. Döm om min förvåning när endast ena sidan var som på skissen. Den andra sidan saknade helt "innerdelen" (den på bild). Att pumpen är "renoverad" en gång tidigare är ju uppenbart, men hur kan den ha funkat överhuvudtaget? Och framförallt: Hur får jag tag i en ny?

 

Tacksam för tips och svar.

 

Hej svarar på mitt eget inlägg:

 

Dennis på http://www.northwestmarine.se ( info@northwestmarine.se )kunde lösa mitt problem. Skickade ut lite förfrågningar och han svarade trots att det var helg i semestertider. Dom har både nya och begagnade reservdelar till motorer och drev och skickar över hela landet. Hämtade ut en ny del idag så det blir hem och skruva och testa funktionen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag undrar om det är någon som vet vad det kan vara för fel om det klickar i reläerna när man försöker  köra power tilten på en VP 290 duoprop?

fast i mitten läge och bara klickar när man försöker tilta på gasreglaget?

mvh

ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanon länk, bytt o-ringar på pumpen och det fungerade klockrent. Rekommenderas vid sjunkande drev .) pengar insparade haha

 

kan bara hålla med föregående skribenter, de små o-ringarna inne i ventilerna är den stora skillnaden, i mina pumpar var de typ en gröt som satt fast eller ej existerande. Lätt att få ventilen delad, skruvstäd med gummikäftar och trasa runt tång, skitlätt att lirka av toppen med lite låsolja. Tryck tillbaka toppen med samma skruvstäd så långt det går. tar stopp

 

pump nr 2 tog ca 30 minuter från bortmontering från båt...

Redigerad av Mrmike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har den nyare pumpen med vit oljebehållare, finns det något sätt att renovera backventilerna då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-23 vid 18:50 skrev Babayaga:

Om man har den nyare pumpen med vit oljebehållare, finns det något sätt att renovera backventilerna då?

Jag har exakt samma undran. Det borde vara möjligt, låt mig veta om du får fram någon mer information kring detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...