Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Uffe

Herwa

Rekommendera Poster

Gäst Uffe

Jag har köpt en motorbåt med namnet Herwa 23. Jag har sökt efter liknande båt på nätet och även haft kontakt med kille i Norge som verkar veta mycket om Herwa och Fjord båtar. Men han har inte hört talas om denna typen. Herwa 23 finns som snioa Det vet jag. Det finns en Fjord 24 som har liknande skov. Vore tacksam om någon vet mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stig lindwall

Hej uffe jag heter stig. jag har haft samma problem som du!!!! det verkar inte vara många som vet något om äldre Herwa eller fjord Har själv en fjord tour 18 1976 har kontaktat fjordklubben men fick ej svar mitt tips till dej är gå med i finska fjordklubben dom vet mer ringde tom och önskar en välkommen !!!!! Du kan kontakta mej på stickan.lindwall@telia.com eller0708227785

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

hej har en Fjord 23 74årsm, som jag tror Fjord fick på köpet när de tog över herwa. bifogar bild

post-0-1394234256,0684_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christer

Hej vad roligt! Då är jag inte den enda Herwa innehavaren i Sverige. Har letat lite i historien och det finns lite olika öden som våra båtar har upplevt. Har nu inte tid att skriva mer men jag tar gärna upp ämnet igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Reijo Blomfeldt

Reijo På visit. Har en Herwa Cabin 22:med en B 20. Orginalpropellern till 100drevet har fallit i glömska vilken stigning dert skall vara, är der någon som vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke B

Tjena Och jag har en Herwa HT 5,30 B20 med 100 drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1972 såldes Herwa 23 ' Grimsfjord. 1973 hette samma båt Fjordsnipan 23 '

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Forsell

Jag har en granne som har en Herwa 23. Han fick mig att köpa en Fjord 23. Silnaden är små .Hans båt har liten annan färg än min och volvo MD-2 medan min har en albin AD-21

post-0-1394234300,4552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Forsell

Jag har en granne som har en Herwa 23. Han fick mig att köpa en Fjord 23. Silnaden är små .Hans båt har liten annan färg än min och volvo MD-2 medan min har en albin AD-21

post-0-1394234300,5086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Linda

Jag har haft en HERWA 23 snipa årsmodell 1967 i 2 år nu. Det sitter en ALBIN AD2 i som går otroligt fint. Ruffen är 4 bäddar och under kapellet är båten såpas bred att jag som är 182cm kan ligga bekvämt. Tyvärr så har det varit många ägare genom åren som har micklat med den, hade varit rolig och veta hur den såg ut som ny. Men som dom flästa har märkt är det nästan omöjligt att hitta något om Herwor. /Linda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet att det är några år sedan senaste inlägget, men för den som är intresserad av Herwa-historik så finns det lite att läsa här:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0ec251814ca02750c1256cc2003c1fec/e1f9f27e88df108dc125651d0060311a?OpenDocument och http://www.agderkultur.no/Herwa/Side1.htm

Jag har själv en Herwa Grimsfjord 23 -65 och är helt frälst. Jag har för mig att de första Grimsfjord byggdes 1963, och sen på 70-talet när Fjord köpte upp Herwa, så fick samma båt heta Fjord 23.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Herwa 17 Deluxe, men det tog lång tid innan jag fattade vad det var för båt vi hade! Det händer faktiskt att folk stannar en ute på sjön för att säga hur mycket de gillar Herwa-båtar - det verkar som om det finns något speciellt med dem! :) Hade ytterliggare en länk med lite olika modeller, ska se om jag hittar den!

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej vad kul jag undrar om du har några bilder på din båt

mvh stickan    Maila till : stickan.lindwall@telia.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...